טוען...

החלטה שניתנה ע"י אברהם הימן

אברהם הימן13/03/2019

לפני

כבוד השופט אברהם הימן

המבקש

פאדי מאלוק

נגד

המשיבה

מדינת ישראל

החלטה

לפני בקשה לעיון בחומרי חקירה לפי סעיף 74 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982 (להלן- "החוק").

ביום 14.6.18 הוגש נגד המבקש כתב אישום המייחס לו שתי עבירות רצח ועבירה של פציעה בנסיבות מחמירות. על פי הנטען בכתב האישום, המבקש הינו אחיהן של שתי המנוחות והוא התגורר עמן בבית אמו. בין המבקש לבין אחיותיו המנוחות התקיים סכסוך במשך מספר שנים אשר נסוב, בין היתר, על אורחות חייהן של האחיות ואופן גידול ילדיהן, אשר לא נשאו חן בעיני המבקש. במועד שאינו ידוע, גמלה בליבו של המבקש ההחלטה לרצוח את אחיותיו. ביום 17.5.18, עובר לשעה 05:00, יצא המבקש מחדרו, פנה למטבח ונטל סכין. כשהוא מצויד בסכין ניגש למיטתה של אחותו חאית ודקר אותה, לאחר מכן פנה לחדרה של נורית ובעודה ישנה דקר אותה. כתוצאה ממעשי המבקש נגרמו למנוחות חבלות שהביאו למותן.

בא כוח המבקש עותרת לקבלת החומרים כדלקמן:

- כל החומר הרפואי הקיים בבית חולים וולפסון, לרבות שעת ביצוע בדיקת דם למבקש לצורך איתור שרידי סם.

- תיק הרווחה של משפחת המבקש, מעבר למסמכים שהמשיבה מסרה לעיונה של באת כוח המבקש במסגרת חומר החקירה.

- רשימת תיקי פלא' שנפתחו במשטרה בגין תלונות שהגיש המבקש נגד המנוחות לרבות חומר החקירה שנאסף בהם הכולל תלונות ועדויות.

- חוות דעת המומחה בתחום הטוקסיקולוגיה כשהיא מלאה על כל מסמכיה.

באשר לתיק הרפואי, טענה באת כוח המבקש כי שעת ביצוע בדיקת הדם למבקש לצורך איתור שרידי סם בגופו רלוונטית להגנתו של המבקש משום שקיימת חשיבות לחלוף הזמן. בא כוח המשיבה טען כי כלל החומר הרפואי בקשור בבדיקת הדם שבוצעה למבקש בבית חולים וולפסון מצויה בחומר החקירה שכבר נמסר לעיון ההגנה. עם זאת השיב כי אינו מתנגד לכך שיינתן צו לבית החולים להמציא את מלוא התיק הרפואי לאחר שתינתן לכך הסכמת המבקש.

מדובר בחומר רפואי בעניינו של המבקש. על כן ובהעדר מחלוקת, אני מורה לבאת כוח המבקש להגיש לחתימתי פסיקתה למתן צו להמצאת התיק הרפואי מבית חולים וולפסון בצירוף טופס ויתור על סודיות רפואית חתום על ידי המבקש.

באשר לתיק הרווחה של משפחת המבקש, טענה באת כוח המבקש כי מחומר החקירה שנמסר לעיונה עולה כי מדובר במשפחה בה התנהלו יחסים טעונים וכי על כן עיון במלוא החומר שבתיק הרווחה עשוי לסייע להגנת המבקש. בא כוח המשיבה טען כי בניגוד לטענת ההגנה, לא הועבר לעיונה חומר מתוך תיק החקירה היות וזה לא נתבקש מגורמי הרווחה במהלך החקירה ואין הוא מהווה חומר חקירה רלוונטי להליך המתנהל נגד המבקש. לטענתו, מסמכים המצויים בידי ההגנה ואשר התקבלו ממוסד "בית רות" בו שהתה המנוחה נורית וביניהם מסמך שהופנה למוסד זה על ידי רשויות הרווחה התקבלו על פי צו והועברו- למעלה מן הצורך- לידי ההגנה. בא כוח המשיבה טען כי היות ואין מחלוקת על דבר היות משפחת המנוחות משפחה קשת יום המאופיינת במערכת יחסים טעונה בתוך המשפחה ומוכרת לרשויות הרווחה ועל דבר מערכת יחסים שלילית ששררה בין המבקש לבין המנוחות, ומשום שבהעברת תיק הרווחה ישנה פגיעה נוספת במנוחות ובצדדים שלישיים נוספים ללא הצדקה, אין להיעתר לבקשה.

מתוך טיעוני באי כוח הצדדים עולה כי אכן אין מחלוקת בדבר קיומו של סכסוך ומערכת יחסים שלילית בין המבקש לבין אחיותיו המנוחות, אלא שלטענת באת כוח המבקש החומר המצוי בתיק הרווחה עשוי לסייע להגנת המבקש וללמד על הרקע לכתב האישום.

תיק הרווחה הוא חומר המצוי בידי גורם שלישי חיצוני, כאשר ההגנה אינה מצביעה על זיקה ישירה ומובהקת בינו לבין כתב האישום והגנת המבקש, וטענתה בהקשר זה רחבה וכללית מאוד. כמו כן מדובר בחומר אשר עשוי להעלות שאלות הנוגעות לאינטרסים של הגורם המופקד עליו ואשר ערך אותו וכן לאינטרסים של קורבנות העבירה ובני משפחתם.

על כן אני סבור כי שיקולים אלה מובילים למסקנה כי מקומה הנכון של בקשת ההגנה לעיון בתיק הרווחה כולו הוא בהליך לפי סעיף 108 לחוק ולא בהליך לפי סעיף 74 לחוק (בעניין ההלכות בסוגיה זו ראו בש"פ 2565/17 מדינת ישראל נ' פלוני [פורסם בנבו] (11.5.17) וכן בש"פ 5190/14 אבו גנאם נ' מדינת ישראל [פורסם בנבו] (26.8.14)).

בשלב זה ועל פי הטיעון שהעלתה ההגנה לא ברורה הרלוונטיות של החומר להגנת המבקש ולכתב האישום ואף נראה כי זו רחבה ובלתי מסוימת. על כן ככל ובהמשך ההליך העיקרי יעלה צורך בחומר מתיק הרווחה, יתברר צורך זה בפני המותב הדן בתיק העיקרי, אשר לו היכולת לבחון את חיוניות החומר להגנה על סמך חומר הראיות שיונח לפניו לאחר שמיעת עמדתם של מי העלולים להיפגע מחשיפת החומר.

באשר לרשימת תיקי פלא' וחומרי חקירה שנאספו בקשר לתיקים אלה, טוענת באת כוח המבקש כי בתקופה שקדמה לכתב האישום הגיש המבקש מספר תלונות במשטרה נגד המנוחות ויש באלה ללמד על המצב בבית ועל הרקע לכתב האישום, ועל כן אלה רלוונטיים וחשובים לניהול הגנת המבקש. לטענתה, חלק מחומרי תיק הרווחה הועברה לעיונה כחלק מחומר החקירה ועל כן אין סיבה שלא להעביר לעיונה את כל חומרי תיק החקירה אשר חשיבותו להגנה גוברת על זכותם של בני המשפחה לפרטיות. בא כוח המשיבה טען כי לאחר ששמע את דברי באת כוח המבקש ישקול שוב את עמדתו המתנגדת לבקשה.

בנסיבות אלה ובשלב זה, מתייתרת הבקשה. באת כוח המבקש רשאית לפנות בבקשה מתאימה לאחר שתקבל את עמדת באת כוח המשיבה ובהתאם לצורך.

באשר לחוות הדעת של המומחה בתחום הטוקסיקולוגיה, טענה באת כוח המבקש כי בקשתה היא טכנית הואיל ועותק חוות הדעת המצוי בידה מסתיים בעמ' 2.

אני מורה על כן לבא כוח המשיבה לבדוק האם נמסרה לבאת כוח המבקש חוות הדעת כולה, ואם לאו, ובהעדר עילה מוצדקת, להמציא לידיה את מסמכי חוות הדעת החסרים.

המזכירות תעביר החלטתי זו לב"כ הצדדים.

ניתנה היום, ו' אדר ב' תשע"ט, 13 מרץ 2019, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
13/03/2019 החלטה שניתנה ע"י אברהם הימן אברהם הימן צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מבקש 1 פאדי מאלוק (עציר) יעל פינקלמן-ניסן
משיב 1 מדינת ישראל אשרה גז