טוען...

החלטה שניתנה ע"י ורדה וירט ליבנה

ורדה וירט ליבנה23/01/2019

ניתנה ביום 23 ינואר 2019

מלכה שמיר-דה ליאו

התובעת בבית הדין האזורי

-

1.משרד החינוך

2.רוביק דנילוביץ ראש עיריית באר שבע

3.הסתדרות המורים

4.המכללה הטכנולוגית באר שבע (ע"ר)

5.ארגון המורים בבתי הספר העל-יסודיים, בסמינרים ובמכללות

הנתבעים בבית הדין האזורי

החלטה

הנשיאה ורדה וירט-ליבנה

  1. עניינה של החלטה זו הוא בקביעת מקום הדיון בסע"ש 10512-10-18 המתנהל בשלב זה בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע.
  2. מהחלטותיהם של השופטת יעל אנגלברג שהם מיום 17.1.2019, והנשיא שמואל טננבוים מיום 22.1.2018 (להלן: ההחלטות) עולה כי גב' עמירה חיים, בת זוגו של נציג הציבור מר נתן חיים המכהן כנציג ציבור בבית הדין האזורי בבאר שבע (להלן: גב' חיים), צפויה להתבקש למסור עדות בהליך. על פי ההחלטות, ראוי להעביר את הדיון בתובענה לבית דין אזורי אחר, וזאת לאור האמור בהנחיות נשיאת בית הדין הארצי לעניין "קשר להליך" של נציג ציבור. בנסיבות אלו הועבר ההליך להחלטתי לשם קביעת מקום הדיון בו.
  3. אכן, קרבת משפחה בין מי שצפויה להעיד בהליך משפטי לבין נציג ציבור המכהן בבית הדין האזורי בו מתנהל ההליך, מהווה "קשר להליך" של אותו נציג ציבור, כמשמעות המונח בכלל ג'(1) בפרק ג' לכללי התנהגות ואתיקה של נציגי ציבור (נוסח מעודכן, מאי 2011). קשר כזה מחייב מתן הוראות מתאימות על המשך ניהול ההליך לשם מניעת ניגוד עניינים.
  4. בענייננו, ביום 16.1.2019 הודיעה התובעת בבית הדין האזורי כי היא עומדת על עדותה של גב' חיים. אלא שכאמור, גב' חיים היא בת זוגו של נציג ציבור המכהן בבית הדין בבאר שבע ואשר יש לו היכרות עם השופטים ונציגי הציבור המכהנים בבית הדין. בנסיבות אלו, עקרונות שמירה על מראית פני הצדק והקפדה כי אמון הציבור במערכת המשפט לא ייפגע מחייבים להורות על העברת מקום הדיון בהליך לבית דין אזורי אחר.
  5. אשר למקום הדיון – התובעת ביקשה בבית הדין האזורי שהתיק יתברר בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב-יפו, שכן מקום מושבם של מרבית באי-כוח הצדדים להליך הוא תל אביב. יצוין שלבקשת התובעת הצטרף ארגון המורים (נתבע 5 בבית הדין האזורי). מנגד ביקשה המדינה כי הדיון יועבר לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, שכן דיוני וועדת השיפויים שקיימה המדינה בעניינה של התובעת בבית הדין האזורי – התקיימו במשרדי משרד החינוך בירושלים. נתבעים 2-4 לא הגישו עמדה לעניין זה.
  6. במסגרת השיקולים לקביעת מקום שיפוט, יש לתת את הדעת לנסיבות המקרה הנדון ולהוראת סעיף 78(ב) לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], תשמ"ד-1984 (להלן: חוק בתי המשפט) לפיה יילקחו בחשבון "מידת הפגיעה הצפויה בבעלי הדין כתוצאה מההעברה, את המרחק בין בית המשפט שממנו הועבר ההליך לבין בית המשפט שאליו הועבר ואת הבטחת נגישותם של בעלי הדין לבית המשפט" (ראו: המ"ד 34479-03-13 Neway Yossef – הדסים א.ד אגם ניהול ושירותים בע"מ (8.4.2013)).
  7. במקרה שלפניי, לא מצאתי ממש בנימוקי המדינה לעמדתה לפיה על הדיון להיות נידון בבית הדין האזורי בירושלים. מאידך, מצאתי כי מבחינת שיקולי נוחות - עדיפה עמדת התובעת בבית הדין האזורי, אליה כאמור הצטרף ארגון המורים. בנסיבות אלו, שיקולי נוחות של בעלי הדין ובאי-כוחם, לרבות האיזון בין כלל בעלי הדין, מחייבים כי הדיון בתובענה יועבר לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב.
  8. לאור האמור, בהתאם לסמכותי לפי סעיף 78(א) לחוק בתי המשפט, החל בבית הדין לעבודה מכוח סעיף 39 לחוק בית הדין לעבודה, התשכ"ט-1969, אני מורה כי הדיון בהליך סע"ש 10512-10-18 יועבר מבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב-יפו לשם המשך הדיון בהליך, באופן שתקבע הנשיאה אפרת לקסר.

ניתנה היום, י"ז שבט תשע"ט (23 ינואר 2019) בהעדר הצדדים ותישלח אליהם.