טוען...

החלטה שניתנה ע"י יעקב בכר

יעקב בכר06/12/2022

בפני

כב' השופט יעקב בכר, שופט בכיר

מבקשים

1. יאסין שווק

2. מוטי אלקבץ

נגד

משיבים

מדינת ישראל

החלטה

בפני בקשה לביטול איסור שימוש ברכב מס' רישוי 28-006-34.

בתוקף סמכותו על פי סעיף 57א' לפקודת התעבורה {נוסח חדש} (להלן: "הפקודה"), הורה קצין המשטרה על איסור שימוש מנהלי ברכב לתקופה של 30 יום.

המבקשים עותרים כעת לביטול איסור השימוש מאחר ולטענתם המבקש 1 לא היה תחת השפעת סמים בשעת נהיגתו וכי מדובר ברכב שהושכר למבקש 1 ע"י המבקש 2 (בעל הרכב) בתשלום והרכב נתפס ומוחזק כעת בידי המשיבה ללא הצדקה.

כאמור לעיל, ביום 22.11.22, נעצר המבקש 1 בחשד לביצוע עבירות נהיגה תחת השפעת סמים, נהיגה בקלות ראש, נהיגה ללא רישיון רכב תקף וללא ביטוח תקף.

כעולה מתיק החקירה, ובניגוד לטיעוני המבקש 2 בבקשתו, קיימות ראיות לכאורה לפיהן הנהג (המבקש 1) ביצע את העבירות המיוחסות לו בהזמנה לדין. לפי דו"חות הפעולה, הנהג נעצר לאחר שנהג בצורה מהירה ופראית וריח חזק של סם עלה מרכבו ובחיפוש על גופו נמצא סם. בנוסף, עפ"י טופס בדיקת המאפיינים עלתה אינדיקציה לנהיגה תחת השפעת סמים ולכן אף נלקח המבקש 1 לבדיקת דם.

עפ"י סעיף 57ב' לפקודה, בית המשפט יבטל את הודעת איסור השימוש באם נוכח כי התקיים אחד מאלה:

1. הרכב נלקח מבעליו בלי ידיעתו ובלי הסכמתו.

2. מי שנהג ברכב פעל בניגוד להוראותיו של בעל הרכב, ובעל הרכב עשה כל שביכולתו כדי למנוע את העבירה כאמור בסעיף 57א(א).

במקרה דנן, עפ"י טיעוני המבקש 2, מדובר ברכב להשכרה כך שהרכב ניתן בידיעה ובהסכמת המבקש 2 בעל הרכב.

כמו כן, לא ניתן להסיק מהבקשה כי המבקש 2, כמי שהשכיר את הרכב למבקש 1, עשה כל שביכולתו למנוע את ביצוע העבירות ע"י המבקש 1. לא ידוע אלו פעולות ננקטו לצורך כך כגון החתמת המבקש 1 הנהג על טפסים לבל יבצע עבירות והתחייבותו לכך ושכירת שירותי חברה המספקת מוקד מודיעין מאויש אליו ניתן להתקשר ולהודיע על עבירות תנועה המבוצעות באמצעות רכבי החברה, אשר על גבם מצוין מספר הטלפון (ע"ח (מחוזי נצ') 32398-11-17 מוחמד מסאלחה נ' משטרת ישראל/ לשכת תביעות תעבורה צפת (נבו 15.11.2017)).

יחד עם זאת, בהתאם לסעיף 57ב(ג) לפקודה רשאי בית המשפט לבטל את הודעת איסור השימוש, או לקבוע תקופה קצרה יותר לאיסור השימוש, בתנאים או ללא תנאים, אם התקיימו נסיבות אחרות מאלה האמורות בסעיף קטן (ב), המצדיקות זאת, ולענין זה רשאי בית המשפט להביא בחשבון, בין השאר, את הזיקה בין בעל הרכב לבין מי שנהג ברכב.

במקרה דנן, עולה כי הרכב, אשר בבעלות המבקש 2, משמש כרכב להשכרה בתשלום ובשים לב לעובדה כי הרכב מצוי בהשבתה מיום 23.11.22, יתקיים לטעמי איזון ראוי בין האינטרס הציבורי והאינטרס הפרטי של המבקש 2 אשר בבעלותו הרכב באם תקוצר תקופת איסור השימוש ל-21 יום.

לסיכום:

סבורני כי יש לקצר את הודעת איסור השימוש ולהורות על החזרת הרכב למבקש 2 בתום 21 ימי אחסון.

המזכירות תמציא החלטה זלצדדים.

ניתנה היום, י"ב כסלו תשפ"ג, 06 דצמבר 2022, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
06/12/2022 החלטה שניתנה ע"י יעקב בכר יעקב בכר צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מבקש 1 יאסין שווק
מבקש 2 מוטי אלקבץ
משיב 1 מדינת ישראל עלא שאהין