טוען...

בית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית-משפט לערעורים אזרחיים

ע"ו 11525-06-22 א' נ' מרכז לבריאות הנפש טירה ואח'

בפני

כבוד השופטת אספרנצה אלון

המערער

א'

ע"י בא כוחו עו"ד אמיר סאבא

מינוי עפ"י חוק לסיוע משפטי, התשל"ב-1972

הלשכה לסיוע משפטי מחוז חיפה

נגד

המשיבים:

1. מרכז לבריאות הנפש טירה

2. הוועדה הפסיכאטרית המחוזית

3. היועץ המשפטי לממשלה

4. מדינת ישראל

5. מרכז פורום יושבי ראש ועדות פסיכיאטריות

ע"י פרקליטות מחוז חיפה - אזרחי

פסק דין

  1. לפניי ערעור על החלטת הוועדה הפסיכיאטרית המחוזית (להלן: "הוועדה הפסיכיאטרית") שהתכנסה ביום 02.06.2022 בבית החולים מעלה הכרמל (להלן: "בית החולים הפסיכיאטרי"), אשר האריכה את אשפוזו הכפוי של המערער בחודש ימים, עד ליום 02.07.2022, וזאת מכוח סעיף 10(ג)(2) לחוק טיפול בחולי נפש, תשנ"א-1991 (להלן: החוק).

  1. ביום 21.04.2022 הוצאה כלפי המערער הוראת אשפוז, שהוארכה עד ליום 04.05.2022. ביום 02.05.2022 האריכה הוועדה הפסיכיאטרית את הוראת האשפוז בהסכמת המערער עד ליום 02.06.2022, אך קבעה כי על המחלקה להמציא דו"ח סוציאלי והסדרי גמילה מסמים.

  1. לגרסת ב"כ המערערת, שגתה הוועדה הפסיכיאטרית עת האריכה את הוראת האשפוז, שכן החלטת הוועדה התקבלה מבלי שעמד בפניה הדו"ח הסוציאלי והסדרי גמילה מסמים שנתבקשה בוועדה הקודמת, כפי שצוין לעיל. לגרסת ב"כ המערער אין עילה לאשפוזו הכפוי הואיל והוועדה לא הוכיחה את מסוכנותו של המערער ולא עמדה בנטל ההוכחה בעניין. המערער יוצא לביקורים מחוץ למחלקה הסגורה, ללא הגבלות מיוחדות, והוא עושה שימוש באפשרות זו באחריות וללא כל תקריות מיוחדות. לא בכדי קבעה הוועדה את רמת מסוכנותו ברמה בינונית בלבד. לגרסת ב"כ המערער, הוא שולל כל כוונה לפגוע בעצמו או באחרים, משתף פעולה, מודע למחלתו ולצורך בהמשך טיפול תקופתי עם שחרורו. שגתה הוועדה עת לא בחנה חלופות אשפוז פוגעניות פחות.

  1. לגרסת ב"כ המשיבים, דין הערעור להידחות שכן היעדר דו"ח סוציאלי והסדרי גמילה מסמים אינו מהווה פגם מהותי המחייב את התערבות בית המשפט.

  1. ראשית, צודק ב"כ המערער כי המחלקה ומנהל בית החולים נדרשים לפעול ולהעביר דו"ח סוציאלי והסדרי גמילה מסמים. החלטה זו שהתקבלה ביום 02.05.2022, אין להתעלם ממנה, ויכול שבאמצעותה ימצא פתרון כוללני, משולב, להמשך טיפול במערער. על אף האמור, אין בהיעדר הדו"ח הסוציאלי והסדרי גמילה מסמים כדי לבטל כליל את החלטת הוועדה.

  1. מהמסמכים נלמד כי המערער הינו כבן 27, לא עובד, ברקע ADHD, שימוש בסמים, אשר 6 שנים מחייו בילה בין כותלי הכלא (במצטבר) עקב התנהגויות אלימות של שוד ואיומים. הוראת האשפוז הוצאה לאחר ניסיון אובדני רציני, על ידי שיסוף גרונו בסכין, תוכן מחשבות שווא של רדיפה, חוסר תבונה למצבו ולהתנהגותו המסוכנת. באשר למרכיב המסוכנות, הוועדה קבעה כי מסוכנותו העצמית של המערער הינה בינונית. באשר למסוכנותו של המערער ביחס לאחרים, הרי שזו הוגדרה על ידי הוועדה גם כן כבינונית. סיבת האשפוז הכפוי הינה שיסוף גרונו של המערער, על ידי עצמו, ניסיון אובדני המעיד בפני עצמו באשר לרמת מסוכנותו העצמית של המערער.

  1. הוועדה ערה הייתה כי קיים שיפור חלקי במצבו של המערער, דבר הבא לידי ביטוי גם מעיון בדו"ח היומי של המערער במחלקתו. ועדיין, הוועדה מצאה לנכון להאריך בחודש את אשפוזו הכפוי של המערער. החלטה זו מקבלת תימוכין לאור עוצמת מעשיו של המערער אשר הביאו לאשפוזו הכפוי, העובדה כי המערער ער ומבקש עזרה בגמילתו מסמים, וכן בשל עמדת המשפחה אשר תומכת בהמשך הטיפול במערער על דרך של אשפוז.

  1. לא מצאתי כי החלטת הוועדה חורגת ממתחם הסבירות נוכח העובדות הנ"ל.

  1. עם זאת, המחלקה כן נדרשת לפעול להכנת דו"ח סוציאלי והסדרי גמילה מסמים, כפי שקבעה הוועדה בהחלטתה מיום 02.05.2022. דו"ח זה נחוץ למערער לצורך פתרון כוללני, לרבות חלופות אשפוז פוגעניות פחות. יודגש כי הוועדה לא שקלה חלופות אשפוז למערער, על אף חובתה לעשות כן. פגם זה אינו פגם מינורי או שולי, ויש לתקנו על ידי התייחסות ברורה ומפורשת של הוועדה, אשר תהיה כפופה לשיקול דעת שיפוטי.

  1. ודוק - יישום החלטות קודמות של הוועדה, אינה בגדר המלצה. החלטת וועדה הינה החלטה רפואית, אך הינה כהחלטה מעין שיפוטית, שמשמעותה המשך אשפוז כפוי של אדם. לאור חשיבות הדבר באשר לחירות הנשללת, בכפייה, יש ליישמה הלכה למעשה.

  1. ב"כ המערער הגיש לידי פסקי דין נוספים, הם ע"ו 9569-12-20, וכן ע"ו 31034-05-20, מהם נושבת אותה "רוח", כי אכן החלטת וועדה אחת נדרשת להיות מיושמת, לרבות מתן משקל ראוי, במסגרת החלטות וועדה עתידיות, לצורך שמירה על קוהרנטיות ורציפות החלטות הוועדות, והן חיזקו את מסקנתי לצורך מתן פסק הדין.

  1. סוף דבר - על המחלקה להכין את הדו"ח הסוציאלי הנדרש והתייחסות להסדרי גמילה מסמים ביחס למערער, וזאת לאלתר ולא יאוחר מחמישה ימים מהיום. הוועדה תתכנס בשנית לצורך בחינת מצבו של המערער, לרבות חלופות אשפוז, תוך שבעה ימים מהיום.

  1. הערעור מתקבל.

  1. המזכירות תמציא פסק הדין לצדדים ולבית החולים ותסגור התיק.

  1. פסק הדין מותר לפרסום בהשמטת פרטים מזהים.

ניתן היום, י"ד סיוון תשפ"ב, 13 יוני 2022, בהעדר הצדדים.

3