טוען...

בית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית-משפט לערעורים אזרחיים

ע"ו 1330-03-22 ד' נ' מרכז בריאות הנפש מזרע (מזור) ואח'

16 מרץ 2022

לפני כבוד השופטת אספרנצה אלון

המערער

ד'

נגד

המשיבים

.1 מרכז בריאות הנפש מזרע (מזור)

.2 מרכז פורום יושבי ראש ועדות פסיכיאטריות

<#2#>

נוכחים:

ב"כ המערער: עו"ד רונן אביב (סנגוריה ציבורית)

ב"כ המשיבים: עו"ד מיכה יפרח

המערער: בעצמו בליווי מפקח מבית החולים

פרוטוקול

<#3#>

פסק דין

לאחר ששמעתי בקשב רב את טיעוני הצדדים ועיינתי בחומרים הרפואיים שהונחו לפניי, בין השאר טופס הפנייה לוועדה הפסיכיאטרית המחוזית שבו מציין מנהל המחלקה כי מדובר במערער בן 28, מאובחן בסכיזופרניה עם שימוש בסמים מסוכנים שונים, ברקע עם אשפוזים חוזרים על רקע היענות נמוכה לטיפול, חזרה לשימוש בסמים והתנהגות תוקפנים כלפי הוריו.

המערער התקבל לאשפוז מתוקף צו שהורשע בתקיפה של אמו לתקופה של 3 שנים.

מאז תחילת האשפוז ביולי 2020 המערער מאושפז במחלקה פתוחה שיקומית ויוצא לחופשות לבית אמו עד 72 שעות. הדיווח הוא על חופשות טובות ואווירה טובה.

הומלץ להרחיב את חופשותיו ל- 96 שעות אחת לשבוע על מנת שיהיה אפשר "לחבר" את המטופל אל היחידה לטיפול בנפגעי סמים באירוע ובדרך זאת להמשיך בשיקום המטופל/ המערער.

הבדיקה על ידי הוועדה התקיימה בהיוועדות חזותית ונקבע כי רמת המסוכנות העצמית של המערער הינה נמוכה, רמה המסוכנות לאחרים אף היא ברמה נמוכה, אך היא דוחה את בקשת המחלקה להרחבת החופשות ומותירה את הסטטוס על כנו, היינו עד 72 שעות בשבוע.

הוועדה קבעה כי המערער שרוי עדיין במצב פסיכוטי בעצימות נמוכה, קיים שיפור משמעותי בהתנהגותו אך עדיין מוקדם וטרם בשלו התנאים לשיקול הרחבת חופשות במצב זה.

מצאתי לנכון להתערב בהחלטת הוועדה.

המערער סובל מתחלואה כפולה, ממנה סובלים רבים מאוד מבין חולי הנפש, סכיזופרניה (המוכרת כמחלת נפש) והתמכרות לסמים (תופעה המוכרת כלקות אישית חברתית).

המשפחה מתגייסת לעזרת המערער והיא ממליצה להגביר את חופשותיו של המערער על מנת שיובטח במקביל, טיפול בהתמכרות לסמים, מדובר בטיפול נאות, מידתי.

זכותו הבסיסית של כל אדם לקבל טיפול רפואי נאות וזאת כחלק מזכותו לחיים, לכבוד ולחירות. מטרתו העיקרית של חוק הטיפול הוא להביא למצב בו תפחת רמת המסוכנות של המטופל. בענייננו, מבוקש לאפשר חופשות לצורך שילובו של המערער ביחידה לטיפול בנפגעי סמים. מטרה זו משלבת את אינטרס הפרט והחברה ומצאתי לנכון לקדמה ולאפשרה.

מסכימה אני עם טענת ב"כ המערער כי מדובר בהארכה מידתית מ- 72 שעות ל-96 שעות ונוכח כל האמור לעיל, אני מורה כאמור על התערבות בהחלטת הוועדה.

הערעור כאמור מתקבל.

<#4#>

ניתנה והודעה היום י"ג אדר ב' תשפ"ב, 16/03/2022 במעמד הנוכחים.

אספרנצה אלון, שופטת