טוען...

לפני כבוד השופט בן ציון קבלר

המאשימה

מדינת ישראל

נגד

הנאשם

פלוני

נוכחים:

ב"כ המאשימה עו"ד נטע יוספי

הנאשם בעצמו ואביו

ב"כ הנאשם עו"ד דימיטרי ברנשטיין

קצינת המבחן הגב' רחלי כהן

<#1#>

גזר דין

א. כללי

הנאשם פלוני (להלן: "הנאשם"), יליד 2.7.02, הודה בתאריך 3.3.22 בכתב אישום בעבירה של גניבה – לפי סעיף 384 יחד עם סעיף 29(א) לחוק העונשין, תשל"ז - 1977 (להלן: "החוק").

בתמצית, על פי עובדות כתב האישום, ביום 27.12.19 סמוך לשעה 19:20, נטלו הנאשם, יחד עם אחר, 6 פחיות בירה בשווי של 87 ש"ח מחנות נוחות וניגשו עימן למוכר. משהתבקשו להציג תעודת זהות, נמלטו מהמקום עם הפחיות.

בהמשך, הודה הנאשם בתיקים נוספים ובהסכמת ב"כ המאשימה, צורפו כדלקמן:

ת"פ 14119-09-20 של בית משפט זה. עפ"י עובדות כתב האישום המתוקן בתיק זה, באישום הראשון הגיע הנאשם ביום 23.5.20, סמוך לשעה 03:55, לחזית סניף פיצרייה בנס ציונה, למקום בו חנו שני אופנועים, התעסק עם ידית ההנעה ו"חיטט" ממושכות באופנועים.

באישום השני, בתאריך 23.5.20, סמוך לשעה 05:40 בעיר רחובות, תקף הנאשם את המתלונן משום שלא הייתה ברשותו סיגריה לתת לו, במכות בפניו ובחזהו עד שנפל ארצה, ומשקפי השמש שחבש בשווי 2,900 ₪ נשברו כתוצאה מכך נגרם למתלונן חתך מעל הגבה וכאבים בצלעותיו והוא פונה לבית החולים לצורך צילום חזה והדבקת החתך.

באישום השלישי, ביום 23.5.20 בסמוך לשעה 5:55, עת צעדו מולו שלושת הקטינים אסף, אור ושילה, תקף לפתע וללא כל אזהרה הנאשם את אסף והכה באמצעות ידו בפניו. כתוצאה מכך זב דם מאפו. או אז בעט הנאשם באור והיא נפלה ארצה.

במעשיו כאמור, ביצע הנאשם עבירה של ניסיון גניבה – לפי סעיף 413ד (ג) יחד עם סעיף 25 לחוק; עבירה של תקיפת זקן הגורמת חבלה – לפי סעיף 368ו(א) לחוק; עבירה של היזק לרכוש במזיד – לפי סעיף 452 לחוק; עבירה של תקיפה הגורמת חבלה של ממש – לפי סעיף 380 לחוק; עבירה של תקיפה סתם – לפי סעיף 379 לחוק.

ת"פ 52659-10-20 של בית משפט זה. עפ"י עובדות כתב האישום המתוקן בתיק זה, בתאריך 19.3.20, סמוך לשעה 14:00, הכה הנאשם בעוצמה בראשה של אחותו, נטל מזוודה והשליך על החלונות ופגע ברגלה.

במעשיו כאמור, ביצע הנאשם עבירה של תקיפה סתם– לפי סעיף 379 לחוק.

ב. תסקירי שירות המבחן והשתלשלות ההליך בתמצית.

תסקיר שירות המבחן מיום 18.10.22 מפרט את נסיבותיו האישיות והמשפחתיות המורכבות של הנאשם בהרחבה. הנאשם בן למשפחה בה הורים גרושים ולהם שלושה ילדים משותפים. לשני ההורים ילדים נוספים ממערכות יחסים אחרות. שירות המבחן התרשם ממשפחה קשת יום, מהורים המביעים דאגה רבה לנוכח מצבו של הנאשם אך מתקשים להציב לו גבולות ולממש את סמכותם ההורית.

לאורך השנים עלו בעיות התנהגותיות ואלימות כלפי ילדים במסגרות חינוכיות. לאורך השנים מתמודד עם השלכות של שימוש ממושך ואינטנסיבי בסמים ואלכוהול, מוכר למערכת בריאות הנפש, היה מאושפז בעבר במצבים פסיכוטיים (תקופות לא קצרות), הוכר כסובל מסכיזופרניה, נמצא במעקב פסיכיאטר ונוטל טיפול תרופתי.

ניסיונות שונים לשלבו במסגרות לימודיות וטיפוליות לא צלחו.

הנאשם הודה במיוחס לו ונטל אחריות למעשיו. לדבריו מדובר בתקופה בה עשה שימוש בסמים ואלכוהול באופן יומיומי והתנהגותו כלפי הסובבים הייתה אלימה.

לאורך תקופה ארוכה התקשה הנאשם לשתף פעולה עם שירות המבחן. החל מחודש מאי האחרון חל בו שינוי והוא מצליח לגייס כוחות ולשתף פעולה. הנאשם מבין את חומרת מעשיו והשלכותיהן ומביע חרטה כנה עליהם.

נוכח האמור לעיל, חלוף הזמן מביצוע העבירות וגילו של הנאשם, ולאחר שקלול גורמי הסיכון מול גורמי הסיכוי לשיקומו של הנאשם, המליץ שירות המבחן לסיים את עניינו בדרכי טיפול וממליץ על התחייבות.

ג. טיעוני הצדדים לעונש בתמצית

ב"כ המאשימה הפנתה לחומרת המעשים. ביקשה להרשיע הנאשם ולהשית עליו עבודות שירות עם ענישה נלווית לרבות פיצויים.

ב"כ הנאשם טען כי יש לאמץ המלצות התסקיר.

אביו של הנאשם ציין, כי הנאשם איתו שנה ואינו מעשן ואינו שותה וכן כי זכרונו פגום ומבקש רחמים על בנו.

הנאשם בדברו האחרון אמר, כי הוא מצטער על מה שעשה והודה בו. רציתי להתגייס בזמנו לצה"ל ועכשיו איני יכול. ציין כי הוא משחק בטלפון כל היום.

ד. דיון והכרעה

הנאשם, כיום כבן 20, נותן את הדין לראשונה בגין צבר של עבירות אלימות ורכוש. המדובר בעבירות אלימות חמורות אשר בחלקן גרמו למתלוננים חבלות כך שנזקקו לטיפול רפואי.

תסקיר שירות המבחן, אשר הובא פה בתמצית בלבד בשל צנעת הפרט, מלמד על מי שנסיבות חייו מורכבות וקשות. כך גם חוות דעת מטעם הפסיכיאטר המחוזי שהוגשה. הנאשם גדל בתוך מערכת משפחתית מורכבת, מגיל צעיר החל שימוש נרחב בסמים ואלכוהול – דבר אשר (ככל הנראה) עורר בעיות נפשיות קשות. מצב אשר בשיאו הביא לאשפוזו של הנאשם בבית חולים פסיכיאטרי במצב פסיכוטי חריף, לאורך פרקי זמן לא קצרים. כיום הנאשם מאובחן כסובל מסכיזופרניה ומקבל קצבת נכות. חוות דעת פסיכיאטרית כאמור שהוגשה לתיק מלמדת על מצבו הקשה של הנאשם בתקופות האמורות.

לאורך השנים גילה הנאשם התנהלות בעייתית ואלימה, אולם כיום הוא נותן את הדין לראשונה בגין 3 תיקים אותם צירף, בבחינת ניקוי שולחן. לנאשם אין תיקים פתוחים.

תחילה התקשה מאוד הנאשם לשתף פעולה עם שירות המבחן אך עם הזמן הצליח לגייס כוחות ונרתם להליך עיבוד העבירה.

הנאשם הודה במיוחס לו, צירף תיקים, חסך מסבלם של עדים וזמן שיפוטי, הביע חרטה כנה על מעשיו ונטל עליהם אחריות. ניכר, כי הוא מבין את הנזק שנגרם למשפחתו ולסובבים אותו, כמו גם למתלוננים בתיקים בהם נותן את הדין כיום. מדובר בתיקים אשר תקופה ארוכה חלפה מאז אירעו.

כיום הנאשם מטופל תרופתית ונמצא במעקב פסיכיאטרי. יש לקוות כי אלו ישאירו אותו מאוזן וכי יצליח לשמור על כוחותיו ולפתוח את חייו כבגיר באופן תקין, תוך שהוא משאיר מאחוריו את מעשי ילדותו הנלוזים.

חלק ממעשיו של הנאשם יכול וייתפס כקל ערך – אולם אין מחלוקת כי מעשי האלימות שביצע אינם כאלה. כדרך של שיגרה, ראויים אלו לגמול קשה והולם ולהתחשבות יתר בקורבנות העבירה במיוחד היכן שמדובר באדם בא בימים כלפיו הופעלה אלימות על דבר של מה בכך. הדבר רק מעיד על התהומות בהם שרוי היה הנאשם – כאמור מדובר במצב רפואי מורכב כמפורט בחוות הדעת בתיק. העבירות בוצעו בסמיכות לתקופה בה אושפז הנאשם במצב פסיכוטי.

לא ברורה לי עמדת המאשימה להשתת עבודות שירות עת מציינת היא במפורש כי מדובר במי שאינו יכול לפרנס עצמו ולעבוד. מן הסתם, כי הנאשם לא יעמוד באחריות הנדרשת, שכן חסר הוא יכולת של ממש לעשות כך ומשם קצרה הדרך אל מאחורי סורג ובריח ונדמה כי אין זו כוונת המאשימה.

בידוע כי בית משפט זה מונחה בראש ובראשונה על ידי אינטרס השיקום של הקטינים הבאים בפניו, שוכנעתי כי מדובר בנאשם אשר מעוניין לשקם את חייו ולחיות חיים נורמטיביים במידת האפשר עד כמה שמאפשר לו מצבו הבריאותי.

לאחר שעיינתי בתסקיר ובחוות הדעת שהוגשה לי, שמעתי את טיעוני ב"כ הצדדים, ואת הנאשם ואביו, החלטתי שלא להרשיעו ולנקוט כלפיו בדרכי טיפול, לפי סעיף 26 לחוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), תשל"א – 1971 – כמפורט:

  1. מכח סעיף 72 לחוק העונשין התשל"ז -1977 וכן, סעיף 26 (3) + 27 ב' לחוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), תשל"א – 1971 הנאשם נתן התחייבות בפניי כי יימנע במשך שנה אחת מביצוע העבירות בהם נמצא אשם – לא ימנע – ישלם סך של 5,000 שקלים.

הסברתי לנאשם את משמעות ההתחייבות והנגזרות שיהיו בהפרתה בשפה המובנת לו.

  1. לעניין השתת פיצוי, מדובר במי שחי על קצבת נכות ומצבו מורכב וקשה. אמנם לכאורה אין להתחשב במצבו של מבצע עבירה לעניין קביעת פיצויים אלא שנקבע בדנ"פ 3319/21 מפי כב' הנשיאה חיות: "אשר לשיקולים המנחים את בית המשפט בבואו לפסוק פיצויים בנסיבות שבהן מבצע העבירה הוא קטין, צוין בפסק הדין, כי המסקנה בדבר הפחתת הפיצויים במקרה דנן נתמכת אף בתכלית שיקומו של הנאשם, נוכח חשיבותה של תכלית זו בהליכים פליליים המתנהלים נגד קטינים. בית המשפט הוסיף וציין בהקשר זה את הכלל הנוהג ולפיו שיעור הפיצוי הנפסק לטובת נפגע עבירה אינו תלוי ביכולתו הכלכלית של הנאשם, אך סבר כי כאשר מדובר בקטינים מן הראוי ליישמו באופן גמיש"...
  2. עם זאת פטור ללא כלום לא ניתן ועל הנאשם לשלם פיצוי למתלונן באישום השני בת"פ 14119-09-20 בסך של 500 שקלים. סכום זה יופקד בקופת בית המשפט בתוך 60 ימים מהיום, והמזכירות תעבירו למתלונן. מדובר בעבירה שבוצעה כלפי אדם מבוגר בשונה מהאישום השלישי בכתב אישום זה ויש להעביר לצידה מסר מיוחד וברור.

ב"כ המאשימה תמסור למזכירות את פרטיו המלאים וכתובתו העדכנית של המתלונן, עוד היום. המזכירות תודיע תוכן החלטתי זו למתלונן.

אני מורה כי בכפוף לכך שלנאשם אין כל חוב במערכת בתי המשפט, ולאחר קיזוז כל סכום לטובת תשלום קנס או פיצוי שנפסקו לעיל, יוחזר כל פיקדון או סכום כסף שנמצא על שמו של הקטין בתיק זה – לידיו של הקטין, או לידי מי שהפקידו, לפי העניין.

הסברתי לנאשם ולאביו את סמכותו של בימ"ש זה, לפי סעיף 30 לחוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), תשל"א - 1971, להחליף את דרך הטיפול כל עוד לא בוצע הצו במלואו, וכן את זכותו לערער על גמר דין זה בתוך 45 ימים מהיום לבית המשפט המחוזי.

<#3#>

ניתנה והודעה היום ו' חשוון תשפ"ג, 31/10/2022 במעמד הנוכחים.

בן ציון קבלר, שופט

<#4#>