טוען...

מערך הדוברות וההסברה

הרשות השופטת

דף הסבר – 'אסיר ברישיון'

סעיף 3 לחוק שחרור על-תנאי ממאסר, התשס"א-2001 קובע:

"אסיר, למעט אסיר עולם, הנושא עונש מאסר לתקופה העולה על שישה חודשים, שנשא לפחות שני שלישים מתקופת המאסר שעליו לשאת, רשאית ועדת השחרורים, לבקשתו, לשחררו על תנאי מנשיאת יתרת תקופת המאסר; ואולם לא תשחרר ועדת השחרורים אסיר כאמור, אלא אם כן שוכנעה כי האסיר ראוי לשחרור וכי שחרורו אינו מסכן את שלום הציבור." וועדת הנהלת בתי המשפט פועלות מכוח חוק שחרור על תנאי ממאסר התשס"א 2001.

בוועדה ארבעה חברים: שופט, נציגי ציבור וקצין שב"ס. הרכב החברים משתנה בהתאם לסוג הוועדה. נציגי הציבור מתמנים בידי שר המשפטים, ועליהם להיות בעלי ניסיון באחד מהתחומים המקצועיים הבאים: קרימינולוגיה, עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה, פסיכיאטריה או חינוך.

אסירים אשר בקשתם לקיצור עונשם בשליש מתקבלת על ידי הוועדה משוחררים מן הכלא, אולם הם נותרים אסירים ברישיון במהלך התקופה שנותרה לעונש המאסר שהושת עליהם. ובהתאם להחלטת הוועדה שדנה בעניינם והורתה על קבלת בקשתם לקיצור שליש מעונש המאסר, חלות עליהם סנקציות שונות כפי שקבעה הועדה (מעצר בית מלא או חלקי, השתתפות בתכניות טיפול וכו') בנוסף הם נמצאים בפיקוח של גורמים שונים. זאת מתוך ראיית טובת החברה והחשיבות של שיקומו של האסיר והשתלבותו בה.