טוען...

בית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית-משפט לערעורים אזרחיים

ע"ו 15255-04-22 ט' נ' מרכז לבריאות הנפש שער מנשה ואח'

בפני

כבוד השופטת אספרנצה אלון

המערער

ט'

נגד

המשיב

מרכז לבריאות הנפש שער מנשה

ע"י ב"כ בפרקליטות מחוז חיפה- אזרחי

החלטה

  1. לאחרונה נתקלתי במספר מקרים בהם משמש פסיכיאטר בוועדה מחוזית בשני "כובעים", דהיינו פעם אחת כפסיכיאטר בשירות המדינה, ופעם אחרת כפסיכיאטר שאינו בשירות המדינה.

  1. סעיף 24 לחוק טיפול בחולי נפש, תשנ"א-1991 (להלן: "החוק"), קובע כי וועדה פסיכיאטרית מחוזית תורכב כדלקמן:

"24 (א) השר ימנה חברים לוועדות פסיכיאטריות מחוזיות מתוך רשימות כמפורט להלן:

(1) רשימת משפטנים הכשירים להתמנות שופטי בית משפט שלום, שערך שר המשפטים (להלן - רשימת המשפטנים);

(2) רשימת פסיכיאטרים בשירות המדינה, שערך השר, ושאינה כוללת פסיכיאטרים מחוזיים וסגניהם;

(3) רשימת פסיכיאטרים שאינם בשירות המדינה, שהגישה ההסתדרות הרפואית בישראל.

[...]

(ג) ועדה פסיכיאטרית תדון במותב של שלושה שיתמנו אחד מתוך כל אחת מן הרשימות המפורטות בסעיף קטן (א); יושב ראש המותב יהיה החבר שנתמנה מתוך רשימת המשפטנים."

  1. מהסעיף האמור עולה כי תמהיל הפסיכיאטרים שיהיו חברים בוועדה פסיכיאטרית נעשה מתוך רצון וכוונה ברורה כי בוועדה ישב גם גורם מקצועי ממערכת שירות המדינה, וגם גורם מקצועי הבא מחוץ למערכת שירות המדינה, וזאת על מנת להביא נקודת ראות מקצועית חיצונית, המנותקת משיקולים מערכתיים וכלכליים של משרד הבריאות, ללא כל תלות במערכת זו. דרישה זו באה ביודעין ובצורה מפורשת בחוק, על מנת ליצור איזון בין חברי הוועדה.

  1. משמע, פסיכיאטר בוועדות פסיכיאטריות אינו יכול להחליף את מינויו המקצועי, "כובעו", לפי דרישה או צורך. הדבר מנוגד להוראת החוק ולתכליתו. יש לזכור ולהזכיר כי בשל כוחה הרב של הוועדה לשלול זכויות יסוד, קיימת חובה לשמור על האיזון בין חברי הוועדה כפי שקבע המחוקק, האחד פסיכיאטר משירות המדינה והשני שאינו משירות המדינה, וזאת על מנת ליצור איזון בין חברי הוועדה וכן מתן ראיה מקצועית רחבה ושונה. כאשר שני הפסיכיאטרים הם מטעם אותו הגוף, מופר האיזון הנדרש הקבוע בחוק, ופגם זה לדעתי אינו יכול להיחשב מינורי או שולי, לבטח לאחר כינון חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

  1. המשיבה פעלה במהירות לתיקון הפגם, וביום 15.05.2022 יצאה הנחיה של מנהל המחלקה לפסיכיאטריה משפטית ד"ר סרגי רסקין למרכזות הוועדות, כי רופאים המחזיקים בשני מינויים, הן כעובדי מדינה והן כרופאים שאינם בשירות המדינה, ישובצו מכאן ולהבא רק ב"כובע" של עובד המדינה, כדלקמן:

"...גם בעתיד וככל שיהיו רופאים נוספים המחזיקים בשני סוגי המינויי אנו מבקשים להקפיד על השתתפות הפסיכיאטרים "בכובע" אחד בלבד- או עובד מדינה או לא עובד מדינה".

  1. הנחיה זו הולמת ותואמת את לשון החוק ותכליתו, ויש להקפיד על הוראות הרכב הוועדה באופן מלא ומדויק.

  1. ההחלטה מותרת לפרסום בהשמטת פרטים מזהים.

  1. המזכירות תמציא החלטתי לצדדים.

ניתנה היום, י"ז אייר תשפ"ב, 18 מאי 2022, בהעדר הצדדים.

2