טוען...

.מספר בקשה:55

בפני

כבוד השופטת שירי היימן,

סגנית נשיאה לענייני משפחה-מחוז חיפה

מבקש

כונס-רון כהנא ת"ז

נגד

משיבים

1. פלוני ת"ז

2. פלונית ת"ז

החלטה

  1. לפניי בקשה לאישור שכר טרחת כונס נכסים שהוגשה ע"י עו"ד רון כהנא (להלן: "הכונס").
  2. בדיון שהתקיים ביום 07.10.21 נקבע שדירת הצדדים ברח' **** תוצע למכירה בשוק החופשי וככל ומי מהצדדים סבור שהצד השני לא משתף פעולה, רשאי להגיש בקשה למינוי כונסי נכסים.
  3. ביום 13.1.22 נקבע כדלקמן:

"על ב"כ הצדדים להודיע בתוך 30 יום האם עלה בידם לגבש הסכם באשר למכירת הדירה ברחוב ***** ב ****. בהעדר הסכמה ימונה כונס נכסים חיצוני מטעם בימ"ש שיפעל למכירת הדירה ועלות שכרו תחול בחלקים שווים על שני הצדדים."

  1. בסופו של יום, משלא גובשו הסכמות בין הצדדים ולא הצליחו למכור את הדירה בשיתוף פעולה, מונה ביום 24.2.22 כונס נכסים ונקבע שהנכס יימכר כפנוי, למרבה במחיר, במכירה שבין מוכר מרצון לקונה מרצון ושכ"ט כונסי הנכסים לא יעלה על 4% מתקבולי מימוש בדרך של מכירה.
  2. שווי הבית בהתאם לחוות דעת השמאי שהוגשה ביום 28.10.21 עומד על 2,950,000 ₪.

טענות הכונס

  1. הכונס עותר לאישור שכר טרחתו בשיעור של 4% משווי המכירה בתוספת מע"מ.
  2. הכונס מציין שפתח חשבון בנק ספציפי להליכי הכינוס, קיבל פרטים על יתרת חוב המשכנתא ופעל לרישום הערה בלשכת רישום מקרקעין. כמו כן, נפגש עם ב"כ הצדדים, וסיכם עם האישה שתפנה את הדירה תוך 3 חודשים ממועד אישור בית המשפט ובהתאם לכך נוסחו מסמכי ההזמנה להציע הצעות.
  3. הכונס פירסם את ההצעה, העביר את חוברת המכרז לכל המעוניינים ולפונים רבים שיצרו קשר, השתתף באופן אישי בשני ביקורים בנכס בהם השתתפו עשרות מעוניינים.
  4. עוד מציין הכונס שביום 12.5.22 נערכה התמחרות במשרדו ובתום ההתמחרות התקבלה ההצעה הגבוהה ביותר בסך של 3,450,000 ₪.
  5. כונס הנכסים מציין שנכון למועד הגשת בקשתו, שילם הקונה את שני התשלומים הראשונים ובמועד מסירת החזקה ישלם את היתרה. כמו כן, כונס הנכסים סילק את חוב המשכנתא ומחק את ההערה בטאבו, דיווח לרשויות המתאימות וקיבל את אישורי המסים הנדרשים.
  6. כונס הנכסים סבור שזכאי לשכר טרחה בשיעור העולה על 4%, אולם מאחר ובהחלטה למינוי נקבע ששכר טרחתו לא יעלה על 4%, אזי לא יעתור לשכ"ט בשיעור גבוה יותר.
  7. כונס הנכסים טוען שניהל את הליך כינוס הנכסים באופן יעיל, השקיע מאמצים רבים והפגין הבנה ורגישות לסיטואציה לאור העובדה שהקטינות מתגוררות בדירה, עדכן את הצדדים באופן שוטף ובסופו של דבר, הבית נמכר בסכום העולה ב- 20% על חוות דעת השמאי.

טענות האיש

  1. האיש מסכים לשכר הטרחה המבוקש.

טענות האישה

  1. האישה מתנגדת לשכר הטרחה המבוקש על ידי הכונס וטוענת שיש להעמיד את שכר הטרחה על 1.5% בתוספת מע"מ.
  2. האישה מפנה לפסיקה ולחקיקה בנושא וטוענת שבענייננו משך הכינוס לא היה ארוך , פחות מחצי שנה ולא בוצעו פעולות חריגות.
  3. האישה טוענת שפסיקת שכ"ט בשיעור 4% הינו סכום מופרז, לא מידתי ולא תואם את הפעולות שנעשו.

דיון והכרעה

  1. בתקנות בית משפט לענייני משפחה (סדרי דין), תשפ"א-2020 (תקנה 36 (ב)) ישנה התייחסות לשכר כונס נכסים:

"(ב)בית המשפט יפסוק את שכרו של כונס נכסים; השכר שיפסוק לא יעלה על 4 אחוזים מתקבולי מימוש בדרך של מכירה, ולגבי ניהול נכס אחר, שאינו כרוך במכירה, לא יעלה על 2 אחוזים מתקבולי הכנסה."

  1. בענייננו, כונס הנכסים ביצע את כל הפעולות הנדרשות ממנו לצורך מכירת הדירה ואף עשה כן ביעילות ובפרק זמן קצר יחסית, שכן מונה ביום 24.2.22, ביום 12.5.22 כבר ערך התמחרות וביום 16.5.22 הגיש דו"ח ובו עתר לאישור הסכם המכר.
  2. לא זו אף זו, בהתאם לחוות דעת השמאי, שווי הבית הוערך בסך של 2,950,000 ₪ כאשר בסופו של יום, הבית נמכר תמורת 3,450,000 ₪, קרי הבית נמכר בסך של 500,000 ₪ מעל הערכת השמאי, כך שהמכירה מיטיבה עם הצדדים ומגדילה את חלקם בתמורת מכירת הבית.
  3. לא ניתן להתעלם מהעובדה שהכונס ביצע את עבודתו על הצד הטוב ביותר, ביעילות ותוך שיפור התמורה שיקבלו הצדדים.
  4. לאור האמור לעיל, אני מאשרת לכונס הנכסים שכר טרחה בשיעור של 4% משווי המכירה בתוספת מע"מ.

המזכירות תודיע.

ניתנה היום, כ"א אב תשפ"ב, 18 אוגוסט 2022, בהעדר הצדדים.