טוען...

בית משפט לענייני משפחה בצפת

א"פ 22575-05-22 רעות אפוטרופסות (ע"ר) נ' לבל(אדם שמונה לו אפוטרופוס) ואח'

תיק חיצוני:

בפני

כבוד השופטת, סגנית הנשיא אביבית נחמיאס

מבקשת

רעות אפוטרופסות (ע"ר) עמותות

נגד

משיבים

1.פלונית (אדם שמונה לו אפוטרופוס) סוג זיהוי צד ב'

2.היועץ המשפטי לממשלה-משרד הרווחה והשירותים החברתיים חיפה משרדי ממשלה 513441999

פסק דין

לפני בקשה דחופה למתן הוראות בעניינה של המשיבה, שהנה אשל"א ואשר מטופלת בביתה ע"י עובדת זרה, להעברה למסגרת מוגנת למשך חודש ימים, נוכח נסיעתה הצפויה של העובדת הזרה לחופשה בחו"ל.

  1. הבקשה הוגשה ע"י המתבקשת - אשר מונתה כאפוט' לכל עניינה של המשיבה (תיק א"פ ***).

  2. בבקשה שהוגשה ביום 10.05.22 , נטען כי המטפלת של המשיבה, עובדת זרה, צפויה לצאת לחופשה לחו"ל בין התאריכים 19.05.22 עד ליום 24.06.22, ולפיכך התבקש בית המשפט להורות על העברת המשיבה לנופשון זמני.

  1. אקדים ואומר כי סד זמנים זה לא מאפשר כל בדיקה עניינית הכוללת חיפוש חלופות ראויות על מנת לאפשר את הישארותה של המשיבה בבית, ועל כך ראוי לתת את הדעת ואולי אף את הדין.

  1. ע"פ הנטען "לאחרונה" התחוור לעמותה על יציאתה של העובדת הזרה לחו"ל. לא צויין המועד בו הדבר נובע וכפי שיפורט בהמשך מעמדת האפוט' לדין עולה כי עוד בחודש 02/22 הודיעה על כך העובדת הזרה, מכל מקום חובתה של העמותה לברר עניינים אלה מול העובדת הזרה לרבות באופן יזום מראש, מתי בכוונתה לצאת לחופשות, נוכח הרגישות המיוחדת המחוייבת במקרה זה.

  1. ע"פ העולה מהבקשה המשיבה בת 63, רווקה ללא ילדים ועד לפני כשנה התגוררה בגפה בדירת עמידר, סובלת מהנמכה קוגניטיבית ובעיות נפשיות, טופלה ע"י הוריה ולאחר מותם ענייניה מטופלים ע"י המבקשת – עמותה שמונתה לשמש כאפוטרופסית. תחילה טופלה ע"י עובדת מחברת מט"ב. בחודש 02/21 הותקפה האשל"א ע"י אלמוני בביתה ואושפזה בבי"ח, ולאחר חודשיים הותקפה ונחבלה קשות פעם נוספת בביתה ע"י אלמוני אשר הכה אותה כאכזריות ושבר לה את הירך. בשתי הפעמים פתחה את הבית לאדם זר.

  1. לאחר אישפוזה עברה הליך שיקום, במהלכו מצבה הנפשי היה ירוד, ומאז מסרבת לכל סידור מוסדי, לפיכך טופלה בביתה ע"י עובדת זרה.

  1. ע"פ הנטען לאחר שהתחוור לעמותה כי העובדת הזרה צפויה לצאת לחו"ל, פנתה נציגת העמותה לתאגידים וחברות סיעוד למצוא עובדת זרה חלופית אולם הדבר לא צלח ולאחר שנמצא סידור בבית אבות *** והדבר הובא לידיעת המשיבה, היא סרבה בכל תוקף, התנהגה בצורה אלימה כלפי העו"ס, השליכה את ההליכון והחלה לתלוש את שערותיה כשהיא טוענת שהיא תצא מהבית רק כגופה.

  1. לטענת המבקשת הישארותה של המשיבה בבית בגפה מסכנת את שלומה ובטחונה בצורה ממשית ולפיכך התבקש להעבירה באופן זמני לבית אבות ***.

  1. עם קבלת הבקשה מונתה למשיבה אפוט' לדין.

  1. בחלוף המועד לקבלת עמדת ב"כ היועמ"ש, ובשל דחיפות העניין אני רואה לנכון להכריע בבקשה על סמך החומר שהובא בפני.

  1. האפוט' לדין, חזרה על סירובה המוחלט של המשיבה לצאת מביתה והסכימה כי תובא לביתה כל מטפלת אחרת לרבות שכנתה שטיפלה בה בעבר, ועדיין נמצאת עימה באופן רציף.

  1. ניכר מהתגובה כי האפוט' לדין דיברה על ליבה והסבירה לה כי מדובר ביציאה נפשית לנופשון אולם שוב חזרה על אמירות כי תצא מהבית על גופתה המתה.

  1. מעמדת האפוט' לדין עולה כי עוד בחודש 02/02 עדכנה את העמותה כי תצא לחופשה במולדובה וכבר אז ביקשה החלפה למשך חודש ימים, העובדת הזרה ציינה כי יציאתה מהבית עלולה לפגוע ולהרע את מצבה של המשיבה.

  1. האפו' לדין שוחחה עם העו"ס שציינה בפניה כי בתקופת האישפוז הקודמת שבתה המשיבה רעב (דברים שעולים אף מהבקשה) ויש חשש שכך תנהג אף במקרה זה.

  1. יצויין כי האפוט' לדין ניסתה להשיג את הסכמת השכנה לטפל במשיבה במהלך חודש זה, אולם ללא הצלחה. עוד ערכה בירור מול שתי חברות להעסקת עובדים זרים שלא יכלו למצוא פתרון בפרק זמן כה קצר, כאשר ציינה שבמקרים אחרים בהם נעשתה לאותן חברות פניה מראש, בפרק זמן של חודש – שלושה חודשים, נמצאו פתרונות. עוד פנתה האפוט' לדין לשירות הסוציאלי במשרד הפנים בנסיון לאיתור מטפלת וטרם קיבלה תשובה.

  1. האפוט' לדין ציינה כי המשיבה מסרבת לצאת מהבית אף לא להסתובב בשכונה, ונוכח מחדליה של העמותה עתרה לשכור מטפלות באופן פרטי שכל אחת תשהה עימה משך 8 שעות במשמרות.

  1. כפי שכבר ציינתי במקרים דומים, העברת אדם למוסד, הינו מהלך קריטי ומשנה חיים. בנסיבותיה של המשיבה, מהלך כזה עלול לפגוע בבריאותה הנפשית והפיזית נוכח סירובה לשתף פעולה עם הצוות וסירובה לאכול עת שהתה במסגרת השיקומית. מדובר במהלך המנתק אותה מסביבת החיים המוכרת, העוטפת והמגוננת.

  1. במקרים מסוג זה, על בית המשפט לבחון הן את רצונו של האשל"א ובעיקר את טובתו. כאשר מדובר בהעברה למסגרת המגבילה את חופש התנועה (כגון העברה למסגרת סגורה) יש לתת משקל מוגבר לרצונו של האשל"א.

  1. בחינת טובתו של אשל"א מחייבת בחינת כלל החלופות האפשריות, היתרונות והחסרונות שבבחירת כל אחת מהן.

  1. במקרה זה אוי לי מיצרי ואוי לי מיוצרי. אין מחלוקת למעשה כי המשיבה אינה יכולה להתגורר ללא השגחה. אף האפוט' לדין לא טענה אחרת. כיבוד רצונה ללא שנמצאה חלופה הולמת לטיפול והשגחה צמודים, עלול פגוע בשלומה הפיזי והנפשי משאין מחלוקת כי היא אינה מודעת לסכנות, נסיון העבר מלמד שהותרתה להתגורר בגפה הוביל לשני מקרי תקיפה קשים מהם לא התאוששה עד היום, היא אינה יכולה לדאוג למזון ולשאר צרכים בסיסיים. מנגד העברתה למסגרת עלולה אף היא לגרום לפגיעה נפשית ופיזית נוכח מצבה הנפשי הירוד וירידתה במשקל במהלך תקופת השיקום הקודמת.

  1. בשקלול כלל הנתונים, ומאחר שהותרת המשיבה ללא השגחה איננה חלופה אפשרית, ובשלב זה לא נמצא גורם טיפולי שיכול לשהות עימה בביתה, בלב כבד, אני מורה על העברתה של המשיבה למשך חודש ימים, עד לסיום תקופת הבידוד של העובדת הזרה עם שובה מחו"ל.

  1. יחד עם זאת אני מורה לאפוטרופוס לדין להמשיך ולפעול למציאת מטפלת חלופית שתסכים לטפל במשיבה בביתה (לכל היותר שתי מטפלות – יום ולילה), וככל שתמצא מטפלת כאמור, העמותה תישא בעלויות הכרוכות בכך ממקורותיה שלה, ולא מכספי המשיבה.

  1. ככל שתימצא מטפלת חלופית, מחוייבת המבקשת להחזיר את המשיבה לביתה אף בטרם סיום הנופשון.

  1. השתת עלויות הטיפול על העמותה הינה חלף פסיקת הוצאות בגין פניה בעיתוי לא עיתוי לבית המשפט בבקשה למתן הוראות, בפרק זמן שאינו מאפשר מציאת פתרון, ותוך פגיעה ממשית במשיבה.

  1. לשם ביצוע ההחלטה רשאית המבקשת לעשות שימוש במד"א בליווי עו"ס.

  1. האפוט' לדין תסביר למשיבה את תוכן ההחלטה ותדבר על ליבה לשתף פעולה עם המעבר הזמני, עד למציאת פתרון חלופי, בתקווה שזה יימצא בפרק זמן קרוב ככל האפשר.

  1. ניתן לפרסום בהשמטת פרטים מזהים.

המזכירות תמציא לצדדים ותסגור את התיק.

ניתן היום, י"ז אייר תשפ"ב, 18 מאי 2022, בהעדר הצדדים.

5 מתוך 5