טוען...

מספר בקשה: 13

בפני

כבוד השופטת הילה גורביץ עובדיה

התובעת:

ל.ס. ת"ז --------

ע"י ב"כ עוה"ד ליאורה אוחנה

נגד

הנתבע:

א.ס. ת"ז --------

ע"י ב"כ עורך הדין חנה כהן

פסק דין

בתום הדיון שהתקיים ביום 15.12.2021, קבעתי כי לאור התסקיר המשלים נושא תאריך 26.08.2021, ומאחר ועד כה לא הונחה בפניי עילה מדוע יש לשנות מזמני השהות המתקיימים מזה תקופה – איני מורה על שינוי בזמני השהות. עוד כתבתי שם כי מוצע לצדדים שפסק דין בעניין זמני השהות יינתן על סמך החומר שבתיק ברוח הדברים עד כה - חלוקה שוויונית של זמני שהות (כפי המצב כיום) והצדדים יופנו לתיאום הורי.

שני הצדדים לא השיבו להצעה, ועל כן, בהחלטה מיום 08.02.2022, הוריתי על הגשת תסקיר משלים. עו"ס לסדרי דין הגישה עדכון נושא תאריך 22.03.2022. במסגרת העדכון ציינה כי שני הצדדים מסרו שלא ידעו שעליהם להגיש עמדה לבית המשפט. עוד נכתב כי כבר בדצמבר 2022 פנה האב בקשה לקבל פרטים בנוגע לתיאום הורי. צוין כי הצדדים מחזיקים בעמדותיהם הקודמות, היְינו האב מבקש להשאיר את המצב כפי שהוא, והאֵם מחזיקה בעמדה כי ימים מתחלפים מקשים עליה לקבוע עיסוקים לקטינות, והדבר מצריך ממנה תקשורת עם האב שאינו משיב לפניותיה. מנגד נכתב כי שני ההורים מציינים הטבה בתקשורת ביניהם בעניינים שונים ומשימתיים. עו"ס לסדרי דין המליצה להפנות את ההורים לתיאום הורי.

בהתאם להחלטתי, הוגשו עמדות הצדדים לעדכון. האב הודיע כי הוא מסכים להצעת בית המשפט, היְינו כי זמני השהות יישארו כפי שהם והצדדים יפנו לתיאום הורי כדי לשפר את שיתוף הפעולה ביניהם לטובת הקטינות. האֵם הודיעה כי יש צורך בהתערבות מידית של בית המשפט לטובת הקטינות. נטען כי היעדר קביעות בימי הביקור יוצר כאוס אצל הקטינות ומעמיס עליהן. נטען גם כי הסדר של חלוקת ימים מתחלפים אינו מאפשר לאֵם לקיים פעילות עם הקטינות, ומחייב את האֵם להמשיך לפעול בשיתוף פעולה הדוק עם האב אשר מערים קשיים - פניותיה של האֵם לאב אינן נענות או נענות באיחור ניכר. כך למשל היה, בעבר, בעניין חוג שחיה, וכך כעת, כיום, בעניין רישום לקייטנות בחופש הגדול ולצהרונים לשנת הלימודים הבאה. האֵם הגישה הצעה לזמני שהות שפורטה בטבלה המחלקת את זמני השהות באופן שווה בין האב ובין האֵם, ומחלקת את הימים ראשון-שני אצל האֵם, שלישי-רביעי אצל האב, יום חמישי מתחלף לפי סופי השבוע - וכל סוף-שבוע שני לסירוגין. עמדת האֵם לא נתמכה בתצהיר.

זה המקום לפרט בתמצית את עיקר ההמלצות והטענות שברקע עד כה:

בתסקיר נושא תאריך 18.02.2021 נכתב כי שני ההורים אוהבים את בנותיהם, ומשקיעים בהן לשם שמירה על התפתחותן התקינה – רִגשית, חברתית ולימודית. צוין כי במועד הפרידה (פברואר 2020) הסכימו ההורים על חלוקת זמני שהות שווה בימים מתחלפים, כלומר: ראשון ושלישי אצל האב, שני ורביעי אצל האב. חמישי מתחלף לפי סופי השבוע. נכתב בתסקיר כי חלופה זו משמרת את המצב הקיים, משקפת את הקשר הרחב של הקטינות עם שני ההורים ומאפשרות לקטינות מינימום שינויים וגם שמירה על קשר עם חברוֹת, והסמיכות בין הבתים והסמיכות למסגרות החינוך הקלו על הקטינות. בשל חששות שהביעה האֵם, המלצת עו"ס לסדרי דין הייתה לקבוע זמני שהות בימי שני וחמישי אצל האב, וסופי שבוע לסירוגין עד ליום ראשון.

בדיון שהתקיים ביום 22.02.2021 צוין כי נקבעו זמני שהות: שבוע ראשון בימים ראשון-שני, חמישי-שבת אצל האֵם ובשבוע לאחר מכן, שלישי-רביעי אצל האֵם. בשאר הימים אצל האב. חלופה זו נקבעה כפי שנימקתי שם, לאחר ששני ההורים הסכימו שהחלוקה הקודמת לא היטיבה עם הקטינות. מאז החלטה זו כך מתקיימים זמני השהות.

האֵם לא השלימה עם זמני השהות שנפסקו, ועתרה בסמוך לאחר מכן לשינויים, כשהיא שבה ומבקשת שלא ייקבעו ימים מתחלפים. בקשתהּ נדחתה בהחלטתי מיום 24.03.2021.

בתסקיר משלים נושא תאריך 19.05.2021, שבה וציינה עו"ס לסדרי דין כי מדובר בשני הורים אינטליגנטיים שרואים את טובתן של הקטינות, ויש להפנותם לתיאום הורי. נכתב כי לטענת האב השינוי בזמני השהות שקבע רצף ימים היטיב עם הבנות ואילו לטענת האֵם לקטינות קושי בפרידה. נכתב כי צומצמה התקשורת בין ההורים ואיכות יחסיהם התדרדרה.

בהחלטתי מיום 20.05.2021 המלצתי לצדדים לסיים את ההליכים המשפטיים בעניין זמני שהות, ולפנות לתיאום הורי כפי ההמלצה שבתסקיר.

בהמשך לכך, האֵם עתרה כי יוגש תסקיר משלים וייבחן שינוי המתווה של זמני השהות. בבקשתה פירטה אירוע נקודתי במסגרתו סרב, לטענתה, האב, לאפשר יציאת הקטינות לחופשה. האב, הכחיש את הבקשה שהוגשה ובתגובתו הדגיש כי המתווה הקיים "יוצא מן הכלל" והקטינות שמחות ומאושרות ברצף הזמנים הנוכחי. עוד כתב כי מאחר והשבועות מתחלפים, הדבר מאפשר גמישות ואחריות משותפת מלאה בכל פעילויות הקטינות, לרבות חוגים.

הורתי על הגשת תסקיר משלים.

בתסקיר משלים נושא תאריך 26.08.2021 נכתב כי ההורים ממשיכים לקיים את זמני השהות כפי שנפסקו בפברואר 2021. נכתב כי קיימת תקשורת אודות צרכי הקטינות ותיאום עניינים, כגון רישום למסגרות חינוך, אך שני ההורים עדין חשים קשיים בתקשורת. עוד נכתב כי המחלוקות הכלכליות מעיבות על יכולת ההורים לתקשר אולם קיימת הסכמה בין ההורים כי יש לקיים חלוקת זמני שהות שווה, והדבר מיטיב עם הקטינות. נכתב כי האֵם מתארת שינוי לטובה בפרידת הקטינות ממנה. צוין כי האֵם עומדת על בקשתה כי יש לקבוע את זמני השהות ללא חלופת ימים. שני הצדדים חזרו על טענותיהם. עו"ס לסדרי דין חזרה וציינה כי מדובר בשני הורים טובים שמסוגלים לדאוג לבנותיהם באופן מיטיב. נכתב כי התרשמות עו"ס לסדרי דין היא כי שינוי בימים כבקשת האם לא יהא בו לשנות את הצורך בקיום תיאום ותקשורת בין ההורים – מה שכיום ההורים, לפי דבריהם, מצליחים לקיים. נכתב כי מאחר ואחריות הורית משותפת מחייבת ממילא שיתוף פעולה, הרי שמנגנון תיאום הורי יכול לסייע להורים להגיע להבנות בנושאים חשובים אם לא יצליחו לעשות זאת לבדם.

בדיון שהתקיים ביום 04.10.2021, החלה שמיעת הראיות בתיקים הקשורים ולא נעשה כל שינוי בזמני השהות. בהמשך ביום 15.12.2022 הצעתי לצדדים את המפורט ברישא פסק הדין.

לאחר שבחנתי התסקירים, העדכונים שהוגשו עד כה והמלצותיהם, וגם לאחר ששבתי ובחנתי עמדות הצדדים בכתב ובעל פה ומשלא התבקשה חקירת עו"ס לסדרי דין, אני מקבלת את עמדת האב ומורה כי זמני השהות ימשיכו ויתקיימו באותה מתכונת.

בשיקולי הבאתי בחשבון כי, כמפורט לעיל, בין ההורים אין מחלוקת כי יש לשמור על חלוקת זמני שהות שווה ביניהם – עם כל אחת מהקטינות ועיקר הקונפליקט בין ההורים בסיסו במחלוקות הכלכליות. פועל יוצא יש לבדוק האם יש ממש בטענת האֵם כי השבועות שמתחלפים פוגעים בטובת הקטינות ולא הונחה בפניי תשתית המבססת טענה זו; להיפך. עמדתהּ של האֵם כי יש לשמור על שבועות זהים כדי לאפשר קביעות עבור הקטינות, נסתרת הן מעצם העובדה כי האֵם עצמה, בהצעתה כפי שפורטה בתגובתה, מבקשת לקבוע את יום חמישי כיום מתחלף. מעת שהאֵם עצמה ביקשה יום מתחלף, הרי שיש לדחות עמדתהּ כי שבועות מתחלפים אינם טובת הקטינים. גם העובדה כי על פי התסקירים, חלוקת הזמנים מיטיבה עם הקטינות תומכת בדחיית עמדת האם.

זאת ועוד, חלוקת הזמנים כיום מאפשרת לשני ההורים, באופן שווה, להשתתף בכל הפעילות של הקטינות, מכל מין וסוג שהוא, והדבר מייצג את טובת הקטינות. מעורבות ההורים באופן שווה בכל הפעילויות של הקטינות יש בה גם לסייע בקיומה של אחריות הורית שווה בין ההורים מה גם שזמני השהות מתקיימים באותה מתכונת מאז פברואר 2021, ופגיעה ביציבות ובקביעות בחיי הקטינות פעם נוספת אינה טובתן, מקום בו הוכח ששינוי כזה הכרחי ונדרש.

על כן, נפסק:

זמני השהות ימשיכו ויתקיימו כפי שהם מתקיימים עד כה.

נוסף על כך, אני מפנה את ההורים לתיאום הורי בפני גורם שיומלץ על-ידי עו"ס לסדרי דין. התיאום ההורי ישפר את התקשורת בין ההורים, תקשורת אשר לפי התסקירים והעדכונים שבפניי קיימת - אך לעתים ההורים זקוקים לשיפור ולהכוונה בנקודות מסוימות או כאשר מתגלה קושי בשיתוף פעולה הורי ביניהם. שיפור בתקשורת יאפשר לשני ההורים לתפקד כהורים מעורבים ומיטיבים לבנותיהן המשותפות.

אין צו להוצאות.

מותר לפרסום בהשמטת פרטים מזהים, תיקוני הגהה ועריכה.

המזכירות תמציא לצדדים ולעו"ס לסדרי דין ותסגור התובענה.

ניתן היום, ל' ניסן תשפ"ב, 01 מאי 2022, בהעדר הצדדים.