טוען...

ת"צ 37086-03-18 שבתאי שבתי נגד מדינת ישראל-רשות המסים:

פסק דין במסגרתו אושר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית שהוגשה נגד רשות המסים, ונקבעו גמול למייצג ושכר טרחה לבא-כוחו. במסגרת פסק הדין נקבע כי רשות המסים גבתה מס שלא כדין מקצבאות פטורות שקיבלו גמלאים, תוך שללא הצדקה של ממש אסרה היא על משלמי הקצבאות להעניק פטור ממס שקבע המחוקק.

במסגרת תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, הגדיל המחוקק באופן ניכר את הפטור הניתן לקצבה מזכה. הגדלת הפטור נבעה מהרצון של המחוקק להבטיח את זכויותיהם של גמלאים, במציאות בה לשמחתנו תוחלת החיים עולה והקצבאות שמקורן בשנות העבודה נדרשות לממן פרק חיים חשוב זה. אלא שכתוצאה מדרישות לא מוצדקות שהציבה רשות המסים, חלק ניכר מהקצבאות הפטורות – בהיקף של עשרות מיליוני ₪ - לא הגיעו לידי הגמלאים והועברו כמס לידי רשות המסים. במסגרת פסק הדין נקבע המתווה בו יושבו הקצבאות לידי הגמלאים הזכאים לפטור, ובית המשפט אף עמד על החשיבות הרבה שיש לתובענה במבט צופה פני עתיד. בזכות התובענה שינתה רשות המסים את הנחיותיה, וכתוצאה מכך קצבאות פטורות ממס יגיעו ליעדם הנכון – לגמלאים, ולא לקופת אוצר המדינה.

בין השאר נקבע בפסק הדין, כי – "במדינה שערכיה יהודיים ודמוקרטיים, ראוי לנהוג בזהירות יתירה שעה שעסקינן בהכנסה פטורה ממס של פלח אוכלוסיה שאינו בשיא כוחו התעסוקתי, ולוודא שלא שוללים ממנו פטור ממס שקבע המחוקק – ביחס להכנסה שמקורה מיגיע כפיו בשנות עבודתו".