טוען...

בית משפט לענייני משפחה בפתח תקווה

ע"ר 47018-04-22 ג. נ' ג.

תיק חיצוני: 524552-11-19

בפני

כבוד השופטת עידית בן-דב ג'וליאן

מערער

נ. ג.

נגד

משיבה

ג. ג.

פסק דין

1. לפני ערעור על החלטת רשם ההוצאה לפועל במחוז מרכז (כב' הרשם אסף אבני) מיום 25.4.22 אשר ניתנה בבקשת המערער להמרת עיקולים ברישום על רכביו בהפקדת ערבות בנקאית בסכום של חוב מזונות עתידי לשנה-שנתיים. נקבע בהחלטה כי העיקולים יבוטלו כפוף להפקדת ערבות בנקאית על ידי המערער בסך 500,000 ₪.

2. כרקע יובא בתמצית – תיק ההוצל"פ נפתח על ידי המשיבה ביום 24.11.19 לגביית מזונות שני ילדיהם הקטינים של הצדדים על פי פסק דין מיום 6.6.18 בו ניתן תוקף להסכם גירושין בין הצדדים לפיו על המערער לשלם עבור צרכי כל אחד מהקטינים סך 1,900 ₪ לחודש כולל מדור בתוספת מחצית הוצאות חינוך ורפואה.

ביום 22.2.21 ניתנה החלטת כב' הרשמת בתיק ההוצל"פ בעניין בטוחות בתיק באמצעות רישום עיקול על רכבים של המערער. עוד נקבע כי ככל ולטענת החייב (המערער) העיקול גבוה משיעור החוב ואינו מידתי נדרש להמציא תחשיב כדין לעניין שיעור החיוב העתידי במזונות וכן אסמכתאות לעניין שוויים של הרכבים עליהם הוטל העיקול.

בקשת המערער בתיק ההוצל"פ לסגירת התיק ולביטול העיקול על רכביו נדחתה בהחלטה מיום 23.5.21, עליה הגיש המערער ערעור (ע"ר 27592-06-21). בערעור זה ביקש המערער לאפשר לו להמיר את העיקולים ברישום במתן ערבות בנקאית.

המשיבה הודיעה בדיון שנערך בערעור שאין לה התנגדות להפקדת ערבות בנקאית על ידי המערער חלף העיקולים ברישום, כפוף לתחשיב וחוו"ד חשבונאית כנדרש.

ביום 1.1.22 ניתן פסק דין בערעור אשר דחה את הערעור כפי שהוגש, מהטעם כי למעשה מדובר בבקשה חדשה של המערער אשר לא הוגשה קודם בתיק ההוצל"פ - להמרת העיקולים בערבות בנקאית, המערער לא צרף תחשיב כדין לעניין שיעור החיוב העתידי במזונות וכן אסמכתאות לעניין שוויים של הרכבים עליהם הוטל העיקול כנדרש.

3. לאחר פסק הדין פנה המערער בבקשה בתיק ההוצל"פ להמרת העיקול ברישום על הרכבים בערבות בנקאית בסכום המשקף חיוב עתידי במזונות למשך שנה-שנתיים. לבקשתו צרף תחשיב חוב מזונות עתידי (464,500 ₪) ואישור רו"ח לגבי שווי הרכבים (כ-400,900 ₪).

4. ההחלטה נושא הערעור – ניתנה ביום 25.4.22 ובה נקבע: "בהעדר התנגדות מצד הזוכה, ולשם הבטחת המזונות העתידיים, לרבות ההוצאות החריגות בלתי צפויות, מורה כי ככל ותופקד בתיק ערבות בנקאית אוטונומית ללא הגבלת זמן לטובת גזברות ההוצאה לפועל בסך של 500,000 ₪, יבוטלו העיקולים על כלל רכבי החייב"

5. לטענת המערער, בתמצית – הוא משלם את המזונות השוטפים כסדרם, וגובה החוב בתיק ההוצל"פ מאופס; העיקול ברישום על הרכבים מקשה עליו פיננסית - אינו יכול למכרם ולנהל את עסקו באופן שוטף, תדמיתית – כלפי הבנקים מהם מקבל אשראי לניהול עסקו וכלפי הספקים; המוניטין שלו נפגע; ערך הרכבים שאינם בשימוש ואינו יכול למכרם יורד; הסכום שקבע כב' הרשם כערבות בנקאית לצורך הסרת העיקולים על הרכבים אינו סביר.

6. המשיבה נדרשה להגיש תשובה לערעור. כתב הערעור וההחלטה הומצאו לה ביום 22.6.22.

המשיבה בחרה שלא להגיש תשובתה לערעור.

7. על יסוד תקנה 46 לתקנות בית משפט לענייני משפחה (סדרי דין), התשפ"א-2020 ותקנות 140(ג) ו-138(ג)(2) לתקנות סדר הדין האזרחי, התשע"ט-2018 ולאחר בחינת טענות המערער, אני מוצאת לקבל את הערעור כמפורט להלן.

8. החלטת כב' הרשם המורה על הפקדת ערבות בנקאית בסך 500,000 ₪ כתנאי להסרת העיקולים על רכבי המערער, לאקונית ואינה מנומקת.

לא נומק על יסוד מה נקבע הסכום להפקדה בסך 500,000 ₪, אשר גבוה מסכום המזונות השוטף העתידי על פי תחשיב המערער שהוגש, התקופה בה יש להבטיח התשלומים, מהן אותן "הוצאות בלתי צפויות" והתקופה להבטחת תשלומן;

לא ניתנה בהחלטה התייחסות או משקל לכך שסכום המזונות השוטף משולם כסדרו וגובה החוב בתיק ההוצל"פ מאופס (כנטען על ידי המערער);

לא ניתנה התייחסות למוסר התשלומים של המערער;

לא ניתנה בהחלטה התייחסות לחשש ממשי, ככל שקיים שהמערער לא ישא בתשלומי המזונות העתידיים והכבדה על ביצוע פסק הדין לעתיד;

לא ניתנה בהחלטה התייחסות להיקף הפגיעה במערער ולנזקים הנטענים שנגרמים לו כתוצאה מהעיקול, ובכלל לאיזון הנדרש בין זכויות החייב והזוכה.

9. אמנם, אין בחוק ההוצאה לפועל דרישה לקיומו של חוב כתנאי להטלת עיקול על נכסי חייב או הגבלה על גובה הסכום המעוקל בהתאם לגובה סכום החוב בתיק (סעיף 45ג לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967).

אלא שלא ניתן לקבל מצב בו כפי שבעניינינו, לצורך הסרת העיקול ברישום נדרש החייב להפקיד ערבות בנקאית בסכום של מלוא סכום המזונות העתידיים עד בגרותם של הקטינים, ללא עריכת איזונים מתאימים, ועיקרם הצורך להבטיח תשלומם של מזונות הקטינים מחד גיסא, אל מול זכויות החייב מאידך גיסא.

כאשר הונחה בקשת החייב לפני כב' הרשם להמרת העיקולים בערבות בנקאית, מן הראוי היה לבחון ולהביא בחשבון השיקולים, לצד החיוב העתידי במזונות, בין היתר: את מוסר התשלומים של החייב, גובה החוב בתיק, יכולתם הכלכלית של הצדדים, אופיו של העיקול אותו מבוקש להסיר ומידת הפגיעה בחייב, ולנמק בהחלטה.

10. בנסיבות שלפני - טענות המערער לפיהן הוא משלם באופן קבוע את סכום המזונות השוטף, אין חוב עבר בגין המזונות, הפגיעה הנטענת בו בהותרת העיקול ברישום – לא נסתרו על ידי המשיבה אשר כאמור בחרה שלא להגיש תשובה לערעור.

המרת העיקול ברישום על הרכבים בהפקדת ערבות בנקאית על ידי המערער להבטחת חוב המזונות העתידי לתקופה של שנתיים, כפי המבוקש על ידו, סבירה ומידתית.

11. אשר על כן הערעור מתקבל והחלטת כב' הרשם מיום 25.4.22 - מבוטלת.

כפוף להפקדת ערבות בנקאית על ידי המערער בתיק ההוצל"פ, ללא הגבלת זמן, בסך 91,200 ₪, יבוטלו העיקולים ברישום על רכבי המערער המפורטים בתחשיב רו"ח מיום 30.3.22 אשר צורפו לבקשת המערער בתיק ההוצל"פ.

מובהר כי פסק הדין ניתן על יסוד הנטען על ידי המערער כי משלם וימשיך לשלם באופן שוטף את סכום המזונות שנפסק עבור ילדי הצדדים.

12. המשיבה תישא בהוצאות המערער בהליך בסך 1,500 ₪.

המזכירות תמציא לצדדים ותסגור התיק

פסק הדין ניתן לפרסום, ללא פרטים מזהים.

ניתן היום, ט"ו אב תשפ"ב, 12 אוגוסט 2022, בהעדר הצדדים.

4 מתוך 4