טוען...

בפני

כבוד השופטת מאיה לוי

תובע

נ' ג' ת"ז *********

נגד

נתבעת

ש' א' ת"ז *********

החלטה

בקשת האב לשינוי המסגרת הלימודית לקטין והעברתו לגן חילוני

1. האם מתגוררת בישראל והאב מתגורר בחו"ל.

2. בתסקיר מיום 11.7.2022 נכתב כדלקמן ביחס לסוגיה האמורה:

"האם מבקשת להשאיר את הקטין במסגרת החינוכית הנוכחית אשר מתאימה לאורח החיים של המשפחה. האב מתנגד ומבקש לשלב את הקטין במסגרת חינוכית רגילה עם ערכים יהודיים....עו"ס לסדרי דין סבורה כי יש חשיבות רבה ליצירת יציבות בחייו של הקטין ונוכח התחזקותה של האם מבחינה דתית רק לאחרונה, עולה הסוגיה של יציבות וקביעות בנושא זה וההשלכות על חייו של הקטין. להחלפת המסגרת החינוכית יש משנה תוקף והשפעה על שילובו של הקטין עם חברים מוכרים בכיתה א'...עו"ס לס"ד סבורה כי את סמני הדת וביטוייה יכולה האם להעניק לקטין במסגרת ביתה ובכך יוכל הקטין ליהנות משני העולמות...לאור האמור לעיל, אני ממליצה לשלב את הקטין במסגרת חינוכית רגילה (ולא דתית)".

3. האם טענה בתצהירה כי לאחר שהיא חזרה עם הקטין בשנת 2020 מ**** לבית הוריה ב***, הוא שולב במסגרת חינוכית ב***. בתחילה שולב בגן שלא התאים למערכת הערכים המשפחתית ולכן הוא עבר לגן דתי ממלכתי ומעורב, ולאחר מעבר המגורים מ*** ל**** *****, הוא שולב גם כן בגן דתי ממלכתי.

4. האב מתנגד נחרצות להותרת הקטין בגן ממלכתי דתי ומתעקש על העברת הקטין לגן חילוני, שכן לשיטתו רישום הקטין לגן ממלכתי דתי נעשה בניגוד להסכמתו ובאופן המנוגד לאורח החיים אותו ניהלו הצדדים בביתם ב****.

5. עיון בהסכם שבין הצדדים מיום 26.4.2021 מעלה כי הצדדים הסכימו אמנם כי אופי גידולו וחינוכו של הקטין "יישאר כמות שהוא", וכי האם לא תוכל להעביר את הקטין מוסדות חינוך ללא יידוע האב מראש. עם זאת, ההסכם אינו מקנה זכות וטו לאב על העברת המוסד החינוכי, אלא רק מחייב את האם ליידע את האב ומראש. כמו כן ההסכם אינו מבהיר מהו הזרם החינוכי המוסכם על הצדדים אותו מבקשים להותיר על כנו. האם מדובר בחינוך חילוני? דתי? מעורב? חרדי? בעניין זה נותרה עמימות.

6. עוד יודעים אנו, כי על אף טענת התובע כי הוא התנגד שהנתבעת תרשום את הקטין לגן דתי ב***, הוא לא הגיש בקשה לשינוי המסגרת החינוכית בסמוך לרישום הקטין לגן זה ולקביעת ה"עובדה מוגמרת" מצד הנתבעת, וכן לא הגיש בקשה עם מעברו של הקטין לגן דתי ב**** ***** (על אף שהצהיר כי ידע על רישום הקטין לאותו גן והתנגד לכך). בקשת האב מוגשת כעת, רק בתום שנה ובסמוך לפני פתיחת שנת הלימודים החדשה.

7. הטיעון העיקרי של האב הוא כי העברת הקטין ממסגרת אחת חילונית למסגרת שניה חרדית ולמסגרת שלישית חרדית, הובילה לטלטול קשה ובלבול גדול אצל הקטין. ברם, האב מבקש כעת לגרום בעצמו לטלטול נוסף בחיי הקטין על-ידי העברתו למסגרת רביעית ושונה משתי המסגרות החינוכיות האחרונות בהן התחנך הקטין, תוך תלישתו ממעגל החברים אותו הוא יצר.

8. האב טוען כי הקטין שיתף אותו בגעגועיו לגן הקודם (הגן החילוני) ואינו מעוניין עוד לחבוש כיפה וציציות. עם זאת, לא ברור הכיצד הקטין שיתף את האב כי הוא מתגעגע לגן הראשון בו הוא שהה זמן קצר עם העלייה לישראל מ****, ולאחר שמאז הספיק לעבור שתי מסגרות חינוכית וכן לעבור עיר, באופן שהחזרה לאותו גן היסטורי כלל אינה רלוונטית עוד.

אף אם הקטין אכן השמיע באוזני האב דברים היכולים להתפרש כגעגוע לאותו "גן חילוני" , לא ברור האם הקטין מתגעגע לגן בשל צביונו החילוני דווקא, או שמא כי הוא זוכר לטובה את החברים ו/או את הצוות החינוכי שהיו באותו הגן.

9. לא זו אף זו: בבקשת האב מהעת האחרונה – 18.7.2022, מבקש האב כי הקטין ישתלב בגן רגיל עם ערכים של הדת היהודית, ומשם יעלה לכיתה א' עם חבריו. מעיון בתמונות אותן צירפה האם מהגן הנוכחי בו מתחנך הקטין עולה כי מדובר בגן "מעורב" בו חלק מהילדים מגיעים ממשפחות דתיות וחלק ממשפחות חילוניות, כלומר המדובר בגן ממלכתי העונה על דרישת האב, ולא בגן חרדי.

11. העו"ס לס"ד מציינת בתסקירה כי יש חשיבות רבה ליצירת יציבות בחייו של הקטין, ונוכח התחזקותה של האם מבחינה דתית רק לאחרונה יש ליתן משנה תוקף ליציבות וקביעות ביחס לחינוך הקטין וההשלכות על חייו. עם זאת, הן הגן הקודם והן הגן הנוכחי בו מתחנך הקטין כיום, הינם גנים דתיים, ונדמה כי דווקא העברתו כעת למסגרת נוספת ,שאינה מוכרת ושונה משתי המסגרות החינוכיות האחרונות עלולה ליצור טלטלה ולהשפיע בצורה שלילית על היציבות בחייו.

12. אם כן ולאחר שקילת כלל השיקולים הגעתי לכלל מסקנה כי הקטין ימשיך להתחנך בגן בו הוא לומד כיום או בגן חובה המהווה המשך ישיר לגן בו הוא לומד כיום, לשם הרציפות החינוכית והחברתית, ומשם יעלה לכיתה א' עם מרבית חברין מהגן.

13. לטובת היציבות בחייו של הקטין אני מורה לאם להתחייב מיידית בתצהיר כי היא לא תעתור בעתיד להעביר את הקטין למסגרת חינוך חדשה/אחרת בעלת זיקה רבה יותר לדת, כגון מוסד חינוכי חרדי, בשל שינוי נוסף באורחות חייה והתחזקותה בדת, ככל שיתרחשו כאלה בעתיד. התצהיר יוגש תוך 21 ימים מהיום. ימי הפגרה במניין הימים.

14. סוף דבר, בקשת האב נדחית. האב ישלם לאם הוצאות ההליך בסך 2,500 ₪ בתוך 30 ימים שאם לא כן יישאו הפרשי הצמדה וריבית כחוק עד תשלומם המלא בפועל. ברם, האב ישוחרר מתשלום ההוצאות, באם לא יוגש תצהיר האם, כמפורט בסעיף 13 לעיל.

15. המזכירות תמציא ההחלטה לכלל הגורמים.

ניתנה היום, כ"ט תמוז תשפ"ב, 28 יולי 2022, בהעדר הצדדים.