טוען...

ישראל - המנורה - 2

בית משפט לענייני משפחה בבאר שבע

תלה"מ 51360-03-22 אלמוני נ' פלונית

מספר בקשה:13

בפני

כבוד השופטת, סגנית הנשיא רותם קודלר עיאש

מבקש

אלמוני ת"ז *******

נגד

משיבה

בעניין הקטינה:

פלונית ת"ז ********

*****

החלטה

  1. הצדדים הם בני זוג שנישאו ביום 2.9.2020 ונפרדו בתאריך 9.1.2022. האם מתגוררת עם הקטינה בבית הוריה ב****** והאב מתגורר בבית הוריו ב*********.
  2. בהחלטה שניתנה ביום 21.2.2022 בי"ס 60380-01-22 נקבע כי בשלב זה יתקיימו זמני שהות בין האב לבין בתו הקטינה *** בימי א' ו-ד' בין השעות 16:30-18:00, כאשר האב יאסוף את הקטינה מבית מגוריי האם, יבלה עמה ב********* ויחזיר אותה לבית מגוריי האם בתום הביקור.
  3. בהליך שבכותרת הוגשו שתי בקשות ע"י האב הנוגעות לזמני שהות עם הקטינה:
  4. ביום 18.5.2022 הוגשה בקשה לשינוי שעות זמני שהות- בקשה מס' 5.
  5. ביום 7.6.2022 הוגשה בקשה לאפשר לאב לשהות במחיצת בתו ביום הולדתה העברי החל ב**' ***** ***** (כך צוין בבקשת האב)- בקשה מס' 8.

החלטה בקשה מס' 8 ניתנה ביום 13.6.2022 ובסמוך לאחר שניתנה החלטה האב הגיש הודעה ובמסגרתה הבהיר כי יום הולדתה של הקטינה חל ביום **.*.**** ולא כפי שרשם תחילה.

כך או כך, ההליכים בבקשה מס' 8 הסתיימו.

  1. תמצית טענות ההורים בקשה מס' 5 (בקשת האב לשינוי שעות זמני השהות)
  2. האב טוען כי עושה מאמצים להגיע בזמן הביקורים עם בתו הקטינה, הגם שלא מדובר במשימה פשוטה, שכן לטענתו תלוי בתחבורה ציבורית או פתרונות אחרים והחל לעבוד במקום עבודה חדש.
  3. האב מציין כי מטבע הדברים בשל המרחק הגיאוגרפי , הגיע לביקור באיחור וכשהודיע על האיחור לאם היא לא גילתה גמישות והודיעה לו שאין לו זכות לראות את בתו.
  4. האב עותר לקיים את המפגשים עם הקטינה בשעות 18:45-19:15.
  5. האם מתנגדת לבקשה. לטענתה החל מיום 29.5.2022 האב חדל לפגוש את בתו לחלוטין ואינו דורש בשלומה.
  6. האם טוענת כי גמישות בשעות הביקור תפגע בקטינה אשר לאור גילה הרך נרדמת בשעות מוקדמות (18:30-18:45).
  7. האם מבקשת להותיר את המצב הקיים, על כנו.
  8. ביום 22.5.2022 הוגש תסקיר עו"ס לס"ד הגב' מ', המתאר את החלופות בעניין חלוקת זמני שהות של הקטינה עם אביה וכולל המלצה לשילוב ההורים בהליך טיפולי כשלצורך כך יפנה כל אחד מההורים לשירותי הרווחה באזור מגוריו. התסקיר הוגש לאחר שבוצעו ביקורי בית הן בבית האב ע"י עו"ס מ****** והן בית האם ע"י עורכת התסקיר.
  9. עורכת התסקיר מציינת כי האב הציע חלופה למפגש אחת לשבוע החל מהשעה 10:00 עד 14:00 או 16:00 וכן בכל סופ"ש שני החל מיום שישי בשעה 13:00 ועד שעתיים לאחר מוצ"ש.

כמו כן העו"ס כותבת כי החלופה שהציע האם מתייחסת לקיום ביקורים במרכז הקשר ב******, צורך מעקב וליווי של גורמי מקצוע אחר שני ההורים ומתן הדרכה והכוונה לפי הצורך.

העו"ס ציינה כי כל אחד מההורים מתנגד לחלופה שהציע ההורה האחר.

  1. עו"ס לס"ד ציינה כי בשלב זה הקטינה לא משולבת במסגרת חינוכית ומצויה במעקב של טיפת חלב.

עורכת התסקיר מציינת כי שני ההורים מעוניינים בגירושין, האם מתקשה לסמוך על האב בעניין טיפולו בילדה, מתעדת בעצמה ובאמצעות אחרים את המפגשים ואינה רואה פסול בהתנהגותה. עורכת התסקיר מתרשמת שהתנהלות זו פוגעת באיכות המפגשים בין האב לבין הקטינה ומקשה עליו להתנהל בחופשיות עם בתו. עוד התרשמה כי הקשר עם הילדה חשוב מאוד לאב והוא חווה חוסר אונים מול האם.

האם, בתגובתה מיום 9.6.2022 לבקשת האב לשינוי שעות הביקורים, מבקשת להותיר את המצב הנוכחי על כנו, לפיכך לא ברור מדוע בחרה האם להציג בפני עו"ס לס"ד אופציה קיצונית להעברת המפגשים למרכז קשר בפיקוח.

גם טענות האם בנוגע להשתייכות משפחת האב לקהילת ******* הועלו ונבדקו ע"י עו"ס לס"ד. בתסקיר נכתב כי האב ציין בפני עו"ס לס"ד כי הוריו תלמידים של **** *****. לדבריו, אין מדובר בכת, הוא עצמו כלל לא משתייך לקהילה ולא בקשר עם אותו *** וסבור שאין לדבר שום השפעה על בתו ואין מניעה שבתו תגיע לאירוח או מפגשים בבית הריו.

על פי האמור בתסקיר, ביום 3.5.2022 נערך ביקור בית בבית הוריי האב ב***** ע"י עו"ס לס"ד משירותי הרווחה ב****** אשר "התרשמה ממשפחה חמה ותומכת שרק מחכים לראות את התינוקת שלא ראו כבר חצי שנה". בתסקיר צוין כי מדובר במשפחה עם 6 ילדים ו-8 נכדים שרובם מתגוררים בסיבת הוריי האב, יש מקום להלין את הקטינה, ניתן להוסיף מיטת תינוק בחדר עם אביה או בחדר אחיו הצעיר שצפוי לעבור לישיבה חוץ ביתית לדבריו משפחת האב, מדובר בבית שמארח את הילדים והנכדים לשבתות שלמות, כך שהם ערוכים ורגילים לארח תינוקות וילדים.

מהתסקיר לא עולה התרשמות של סיכון לקטינה בבית האב כפי שטוענת האם. אולי ההיפך הוא הנכון, מצטייר חשש כי האם אינה מודעת לנזק שהתנהגותה ביחס למפגשי האב והקטינה עלולה לגרום.

  1. לאחר שעיינתי בתסקיר ולאחר שבחנתי את טענות כל אחד מההורים וכן את החלופות שתוארו בתסקיר, אני מוצאת לקבוע זמני שהות עצמאיים בין האב לבין הקטינה, ללא פיקוח מרכז הקשר, לרבות לינת הקטינה בבית האב אחת לשבועיים.

כפי שציינה גם עו"ס לס"ד, קיום זמני שהות באופן עצמאי יאפשר לקטינה להרחיב את שהותה עם אביה וכן ירחיב את מגוון הפעילויות המשותפות באופן רציף וכמובן יחזק ויהדק את הקשר עם משפחת האב.

אחת לשבוע יתקיים ביקור ב**** למשך מספר שעות שבהן האב יבלה עם הקטינה באופן עצמאי, ללא ליווי ו/או מעקב ו/או תיעוד המפגשים ע"י האם ו/או מי מטעמה.

בנוסף, אחת לשבועיים יתקיים ביקור בסוף שבוע בבית מגוריי האב אצל הוריו כולל לינה.

  1. לאור האמור בשלב זה יתקיימו זמני שהות של הקטינה עם אביה כדלקמן:
  2. נוכח זאת כי בעת הזו הקטינה לא שוהה במסגרת חינוכית, זמני שהות באמצע השבוע יתקיימו בכל יום ד' בין השעות 10:00-15:00 בעיר ****, כאשר האב יאסוף את הקטינה מפתח בית מגוריי האם וישיב אותה לשם, בתום הביקור. האב רשאי להשיב את הקטינה בשעה מוקדמת יותר אך עליו לתאם זאת עם האם טלפונית.
  3. בנוסף, בכל סוף שבוע שני הקטינה תשהה עם אביה החל מיום שישי בשעה 12:00 ועד שעתיים לאחר צאת השבת. האב יאסוף את הקטינה מבית מגוריי האם וישיב אותה לשם, בתום הביקור.
  4. האם בעצמה תצא לפתח בית מגוריה לצורך העברת הקטינה לאביה.

בני משפחת האם לא יתלוו לאם בעת שהיא מעבירה את הקטינה לאביה.

נאסר על האם או מי מטעמה לתעד את העברת הקטינה לאביה לצורך המפגש, בכל אמצעי מדיה או אמצעי דיגיטלי ו/או לבלוש / לעקוב בעצמה או באמצעות אחר , אחר האב בשעת הביקור עם הקטינה בנתיבות או בכל מקום אחר.

  1. האב ידאג לרכוש ציוד מתאים לצורך הסעת הקטינה ולינת הקטינה בבית הוריו (כיסא בטיחות לצורך הסעת הקטינה ככל שהקטינה תגיע ברכב לבית הוריו, מיטת תינוק, צעצועים, מוצרי היגיינה וכיוצ"ב).
  2. ביקור סוף שבוע ראשון יתקיים החל מיום 1.7.2022 (יום שישי).

עד לקיום ביקור הלינה הראשון, האב יקפיד לקיים מספר ביקורים באמצע השבוע וכן ידאג לצייד את בית הוריו בציוד הנדרש.

  1. אני מפנה את ההורים להליך טיפולי במסגרת שירותי הרווחה. כל אחד מההורים יפנה לקבלת הדרכה הורית בשירותי הרווחה באזור מגוריו.

עו"ס לס"ד תסייע לצדדים בהפניה להליך טיפולי ותיאום המפגש הראשון.

  1. עו"ס לס"ד מוסמכת לפי סעיפים 19 ו-68 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב- 1962, לשנות את אופן ביצוע זמני השהות, לצמצם או להרחיב את זמני השהות בהתאם לנסיבות, על פי שיקול דעתה ומתוך ראיית טובת הקטינה.
  2. תסקיר משלים יוגש עד ליום 6.9.2022.

המשך בירור ההליך במועד הקבוע לקדם משפט ליום 22.9.2022.

  1. החלטה זו מסיימת גם את בירור בקשה מס' 5 (בקשת האב לשינוי שעות הביקורים).

המזכירות תסרוק החלטה זו בבקשה מס' 5 ותמציא העתקה לב"כ הצדדים ולעו"ס לס"ד.

ניתנה היום, ט"ז סיוון תשפ"ב, 15 יוני 2022, בהעדר הצדדים.