טוען...

בפני

כבוד השופטת יפעת שקדי שץ

תובעת

פלונית ת"ז --------

ע"י ב"כ עו"ד עמוס צדיקה

נגד

נתבע

אלמוני ת"ז -------

ע"י ב"כ עו"ד אייל שוויקה

פסק דין

פסק דין זה מכריע במחלוקות בין הצדדים בשני הליכים שהגישה האישה נגד האיש: תלה"מ 51510-10-19- תביעת מזונות ומדור ("תביעת המזונות") ותלה"מ 51546-10-19- תביעה בענין הקטינים ("התביעה בענין הקטינים").

הצדדים יכונו בפסק הדין תובעת ונתבע; אישה ואיש או האֵם והאב, על פי הענין.

רקע כללי; שלבי ניהול ההליכים המשפטיים והתייחסות להחלטות מהותיות.

  1. הצדדים, בני זוג לשעבר, נשאו כדת משה וישראל ביום 20.8.2008 ונולדו להם שני ילדים – א', יליד יוני 2010 וב' יליד דצמבר 2012.
  2. האישה הגישה בקשה ליישוב סכסוך ביום 10.10.2018 וביום 6.10.2019 ניתנה החלטה בדבר סגירת התיק.
  3. התביעות המוכרעות כעת הוגשו ביום 29.10.2019. בעת ישיבת קדם המשפט שהתקיימה ביום 11.5.2020 אושר הסכם חלקי בין הצדדים במסגרתו הוסדרו יחסיהם הרכושיים של הצדדים.
  4. ביום 14.10.2020 ניתנה החלטת בית המשפט במסגרתה נקבע, בין היתר, כי הקטינים ישהו עם האיש בימים א'ו-ג' כולל לינה וכן כל סוף שבוע שני מיום ו' החל מסיום המסגרות החינוכיות ועד ליום א' ישירות למסגרות החינוך. עוד נקבע, כי האיש יישא בדמי מזונות חודשיים עבור הקטינים על סך 1,250 ש"ח לרבות מדור ואחזקת מדור (מחצית הסכום לכל קטין). עוד נקבע, כי הוצאות רפואיות חריגות והוצאות חינוך יחולקו בין הצדדים ביחס של 60% לאיש ו-40% לאישה.
  5. תצהיר האישה הוגש ביום 17.1.2021; תצהיר האיש הוגש ביום 8.3.2022; תצהיר אביו של האיש הוגש ביום 6.5.2021.
  6. ביום 18.1.2021 הגישה עו"ס לסדרי דין מהמחלקה לשירותים חברתיים במועצה המקומית ------- תסקיר. ביום 20.4.2021 הוגש תסקיר משלים.
  7. לאחר שהוגשו התייחסויות הצדדים לתסקיר ולתסקיר המשלים, ביום 17.6.2021 הוריתי על אימוץ המלצות התסקירים והרחבת זמני השהות עם האב כך שהחלוקה תהיה שווה.
  8. בקשה להפחתת דמי המזונות הזמניים נדחתה בהחלטה מיום 12.8.2021 לאור היקף השינוי בזמני השהות, המשמעות של הוספת יום מידי שבועיים, משך הזמן שחלף ממועד מתן ההחלטה ומשך הזמן הצפוי עד למועד ישיבת ההוכחות.

בהחלטה האמורה התבקשו הצדדים להגיש מסמכים עדכניים הדרושים לשם בחינת מצבם הכלכלי של הצדדים.

האיש הגיש מסמכים עדכניים הנוגעים למצבו הכלכלי ביום 22.10.2022 והאישה הגישה מסמכיה ביום 24.10.2022.

  1. עדותם של הצדדים נשמעה בדיון שהתקיים ביום 3.11.2022 והצדדים הגישו סיכומים בכתב.

התביעה בענין הקטינים

טענות התובעת

  1. האֵם מהנדסת ------, היא עובדת שעות רבות מהבית ושבה, ככלל, לבית המגורים בשעה 16:30. האב מהנדס ----- אשר יוצא מהבית בשעה 6:45 ושב לביתו, על פי רב, בשעה 17:45 אולם לעיתים נשאר לעבוד ומגיע בשעה 19:45 או 21:15. בתקופת הקורונה עבד האב במשמרות כאשר הוא נדרש לעבוד משמרות ערב.
  2. האֵם היא האחראית על משך הבית והטיפול בילדים, היא זו המפזרת את הילדים לבית הספר למעט בימי שישי ומקבלת את הילדים בשובם מבית הספר כך שהחלק הארי של עול הטיפול בילדים נופל על כתפיה.
  3. האֵם היא ההורה הדומיננטי בחיי הילדים, היא הדואגת לכל מחסורם וטובתם של הקטינים להיות בהחזקתה.

משכך ביקשה האֵם בתביעתה, כי תקבע שהותם של הקטינים עם האב באמצע השבוע ביום שני ומידי סוף שבוע שני החל מיום חמישי ועד ליום ראשון. במסגרת התצהיר ביקשה האֵם כי זמני השהות עם האב יהיו באמצע השבוע בימי ראשון ושלישי ומידי סוף שבוע שני לסירוגין מיום שישי ועד ליום ראשון.

טענות הנתבע

  1. האב חוזר במהלך השבוע מוקדם בכדי לאסוף את הקטינים וממועד הגשת כתב ההגנה פועל האב בכדי לשנות את היקף עבודתו לצורך הגעה מוקדמת בכדי לשהות עם הקטינים.
  2. ניהול משק הבית נחלק בין הצדדים והאב דאג להכין אוכל וכריכים; הוריו לוקחים את הקטינים ומטפלים בהם פעם בשבוע ולמעשה הטיפול בקטינים, בזמן שהאֵם שוהה עמם, הוא בעקרו צפייה בטלוויזיה או בהשגחה על ידי שמרטפית.
  3. האב לוקח חלק מהותי בשגרת חייהם של הקטינים ודואג לחוויות ולזמן איכות. מאז הפרדת המגורים בין הצדדים האב החל לבשל, מבצע רכישות עבור הקטינים, קשור לצרכיהם ולרצונותיהם. האב ציין בתצהירו, כי הוא אינו מחסיר מהקטינים דבר וכי כל אחד מההורים מעניק לילדים את מה שהוא בוחר. האב הדגיש, כי העשייה היא מעומק הלב, מתוך אהבה ורצון מלאים.
  4. בכדי לאפשר הורות פעילה, משמעותית ושווה לאֵם ועל מנת להעניק לילדים תחושת בטחון ויציבות עשה האב מאמץ כדי לאפשר את החלוקה השווה ולכן פנה למקום העבודה ופעל להתאמת שעות העבודה לצורך שהות עם הילדים וקיבל אישור חריג לעבוד יומיים בשבוע מהבית.
  5. מאחר והקטינים קשורים לאב סבור האב כי הדבר הנכון עבורם הוא חלוקת שהות ואחריות שווה בין ההורים. על כן מבקש האב כי תקבע חלוקה שווה כך שהקטינים ישהו בשבוע הראשון עמו בימים ראשון, שני, חמישי, שישי ושבת ובשבוע לאחר מכן בימים שלישי ורביעי.

החלוקה שהוצעה נועדה על מנת ליצור מרווחי שהות סבירים ולא רחוקים עם כל אחד מהצדדים.

תסקירי עו"ס לסדרי דין ואימוץ ההמלצות

  1. ביום 18.1.2021 הגישה עו"ס לסדרי דין מהמחלקה לשירותים חברתיים במועצה המקומית ------- תסקיר.

העו"ס נפגשה עם הצדדים; ערכה ביקורי בית; צפתה באינטראקציה עם שני ההורים; פגשה את הקטינים ועיינה בדו"חות של גורמי חינוך. העו"ס התרשמה, כי מדובר ב"שני הורים מיטיבים, האוהבים את ילדיהם, ערים לצרכיהם הרגשיים והפיזיים ומעורבים בחייהם. ניכר כי קיימת שונות בסגנון הורות של כל אחד מההורים ולכל אחד מההורים תרומה ייחודית ומשמעותית לקטינים. שני ההורים מתנהלים מתוך אחריות הורית משותפת ומקפידים לקיים לו"ז ושגרת חיים המתחשבת ותואמת את צרכי הקטינים. ניכר כי שני ההורים מעריכים את מקומו המשמעותי של ההורה האחר בעולמם של הקטינים, מגלים נכונות לגמישות ויכולת לתקשר באופן מכבד וענייני מתוך ראית טובת הקטינים. שני ההורים מקיימים קשר קרוב עם משפחות המוצא המהוות מקור עזרה ותמיכה להורים ולקטינים, ניכר כי הקטינים נתרמים מקשרים עם משפחות המוצא של שני ההורים".

העו"ס הוסיפה ופרטה, כי להתרשמותה "נראה כי שני הקטינים קשורים, זקוקים וראויים לשני ההורים ונראה כי אין מניעה לאפשר זמני שהות מקסימליים, עד כמה שניתן לאור המצב המשפחתי החדש שנוצר, לשני הקטינים עם שני ההורים המטיבים עבורם. דבר זה יאפשר מרחב לקשר מיטיב בין הקטינים לשני ההורים ועשוי להביא לרוגע מסוים במערכת המשפחתית".

על כן, בהתבסס על התרשמותה וניתוח הדברים המליצה העו"ס על משמורת משותפת באופן שבו הקטינים ישהו עם האיש בימים ראשון ושלישי; עם האֵם בימים שני ורביעי והשהות ביום חמישי תחולק לסירוגין בהתאם לשהות בסוף השבוע.

  1. בהתייחסות לתסקיר שהוגשה ביום 7.2.2022 התנגדה האֵם להמלצות וציינה, כי האב לא מסוגל לעמוד בפועל בחלוקת זמנים שווה; כי יכולותיה עולות על יכולות האב בכל הנוגע לטיפול וגידול הקטינים.
  2. האב עמד בתגובתו מיום 8.3.2021 על אי דיוקים בתסקיר אולם ביקש לאמץ את המלצותיו.
  3. לאחר שנטען בענין אי דיוקים וחסר בתסקיר, הוגש תסקיר משלים ביום 20.4.2021 אשר התייחס לנקודות הנדרשות מבלי שינוי בהמלצות לגבי זמני השהות.
  4. בהתייחסות האֵם לתסקיר המשלים נטען, כי שגרת חייו של האב אינה מאפשרת שהות שווה עם הקטינים וכי הוא נעזר בהוריו. עוד נטען לגבי חוסר שיתוף פעולה והמנעות ממימון טיפולים פסיכולוגיים.
  5. האב טען, כי ביקש לבחון חלופה לטיפול לאור העדר שינוי וכי שגרת חייו מאפשרת חלוקת זמני שהות שווה.

דיון והכרעה

  1. בפתח הדברים יש לחדד את היקף המחלוקת בין הצדדים. לאחר שמיעת העדויות התבהר, כי למעשה המחלוקת בין הצדדים היא האם תקבע חלוקת זמני שהות שווה או שהקטינים ישהו עם האֵם 8 לילות מידי שבועיים ועם האב 6 לילות מידי שבועיים (כך עולה מעדותה של האֵם, עמ' 17, ש' 10-7).
  2. לאור השינוי שחל בשנים האחרונות ביחס לאופן חלוקת זמני שהות בין ההורים, נדרשו בתי המשפט לגבש אמות מידה לבחינת התאמה של חלוקה שווה של זמני השהות בין ההורים.

בעמ"ש (חיפה) 1472-02-17 נ.כ. נ' א.כ. (31.8.2017) קבע בית המשפט מספר תנאים מוקדמים להחלת הסדר של משמורת פיזית משותפת וקבע, כך:

"הפסיקה קבעה מספר תנאים מוקדמים להחלת הסדר משמורת פיזית משותפת כגון:  מסוגלות הורית טובה או דומה של שני ההורים; מעורבות משמעותית של כל אחד מההורים בחיי הילד; קיומו של קשר תקין בין כל אחד מההורים לבין הילד; מקום מגורים סמוך ותפיסת הילד את שני הבתים כבתים מרכזיים בחייהם; שיתוף פעולה בין ההורים וטיב התקשורת ביניהם; רצון הילד. הרשימה שפורטה לעיל אינה רשימה סגורה..."

בתמ"ש (קריות) 10440/07 פלונית נ' פלוני (28.9.2008) נקבע, כך:

"המשמורת המשותפת היא דרך המלך. מקום בו ניתן להותיר על כנה אחריות הורית משותפת, ממקום של שיוויון, אכפתיות ומעורבות שווה, על אף הפירוד הזוגי, מן הראוי לעודד ולהתיר זאת".

בתמ"ש (קריות) 17120/07 פלונית נ' פלוני  (22.8.2010) נקבע, כי "מקום בו קיימת מסוגלות הורית נאותה, מקום בו ניסיון העבר מלמד על חלוקת נטל הגידול והטיפול ומקום בו קיים רצון להמשיך לחלוק בעול הטיפול תהא המשמורת המשותפת 'דרך המלך'. ודוק אלו הם המקרים אשר ממילא הסדרי הביקור יהיו רחבים וחלוקת הזמן תהיה חציונית או קרובה לכך. לטעמי בברירה בין כותרת כזו או אחרת, יש להעדיף את ברירת המשמורת המשותפת, על מנת למנוע את תחושת ה'הפקעה' או תחושת ה'הפסד'. מקום בו קיימים התנאים לעיל, יש להעביר נטל שלילת ההסדר המשותף לשכמו של הטוען נגד".

  1. העו"ס לסדרי דין התרשמה, כי מדובר בשני הורים משמעותיים, מעורבים ומיטיבים עבור הקטינים כאשר לכל אחד מהם תרומה ייחודית ומקום משמעותי בעולמם. עוד התרשמה העו"ס, כי שני ההורים ערים לצרכיהם הרגשיים והפיזיים של הקטינים וכי שניהם מקפידים לקיים שגרת חיים המתחשבת ותואמת את צרכי הקטינים (כך עולה מהתסקיר מיום 18.1.2021).

אציין, כי שני ההורים התייחסו בצורה ברורה מפורשת וחיובית למקום המשמעותי של ההורה השני בחיי הקטינים.

  1. כאמור, ביום 17.6.2021 אומצו המלצות התסקירים ועוגנו זמני שהות שווים בין הצדדים.
  2. בעדותה עמדה האֵם על כך שהיא אינה מסכימה לחלוקה שווה של זמני השהות (כפי שנקבעו בהחלטה זמנית) וכי היא מבקשת כי חלוקת הימים בין הצדדים תהיה כזו שמידי שבועיים הילדים ישהו עמה 8 ימים ועם האב 6 ימים (עמ' 17, ש' 10-7).

כאשר נשאלה האֵם מהי הבעייתיות שמעוררת חלוקת הזמנים הקיימת (בהתאם להחלטה מיום 17.6.2021) השיבה, כי "כרגע זמני השהות מתנהלים בסדר, 7-7. הייתי רוצה להיות עם הילדים יותר". (עמ' 17, ש' 12).

אם כן, למעשה, בעדותה לא היה בפי האֵם טיעון סדור וענייני המצדיק קביעת זמני שהות רחבים לאֵם על חשבון האב. אציין, כי גם בתגובה שהגישה האֵם לתסקיר ולתסקיר המשלים לא הוצגה הצדקה מספקת לחריגה מהמלצות התסקיר ביחס לקביעת זמני שהות שווים.

הטיעון ביחס להיעדרותו המרובה של האב מהבית ושעות העבודה הארוכות לא הוכח כמו גם הטענה, כי הוספת ימי שהיה נוספים לאב פירושה הגדלת השהות של הקטינים עם הוריו. האב ואביו של האב לא נחקרו בענין זה ומעדותו של אביו של האב משתמע, כי האב נעזר בו, בהקשר של הקטינים, באופן לא קבוע (עמ' 22, ש' 3-1). אציין, כי מנספח ג' לתצהיר האב עולה גמישות בשעות העבודה וכן התייחסות מפורשת ל"משמורת משותפת" בדיווח הנוכחות.

עוד אציין, כי האב עמד בתצהירו על השינויים שביצע בעבודה בכדי לאפשר את חלוקת הזמנים השווה ואת הנוכחות הפיזית בכדי לקיים זמן הורות משמעותי וכי האב לא נחקר בענין זה.

בהקשר זה אוסיף ואציין, כי לא שוכנעתי מטענת האֵם בדבר התעקשות האב על זמני השהות אך בשל הרצון לצמצם או להימנע מתשלום המזונות שכן הדברים אינם עולים מההתנהלות הכללית, מהמחויבות שמתוארת בתסקיר ונלמדת מהפעולות שבוצעו על ידי האב לצמצום היקף עבודתו ואף לא מהפער בין זמני השהות שנהגו בהסכמה לבין זמני השהות עליהם עמד האב.

  1. אציין, כי על אף עמדתה של האישה במהלך עדותה, מההתייחסות בסיכומים נדמה, כי קיימת הסכמה לחלוקה שווה (כך עולה מההתייחסות לאימוץ המלצות התסקיר).
  2. אם כך, בהסתמך על עמדתם של הגורמים המקצועיים ביחס לכך שמדובר בשני הורים שמיטיבים עם הקטינים; לאור החשיבות של קביעת הורות משותפת בהיבט של ייצוב יחסי ההורות בין הצדדים; מאחר ושוכנעתי, כי לשני ההורים תרומה שווה ומשמעותית להתפתחות ילדיהם ומשלא הוצג בפניי טיעון סדור, מנומק וענייני לקביעת חלוקה שאינה שווה - אני מורה על אימוץ המלצות התסקיר מיום 18.1.2021 במלואן (לרבות חלוקת החגים והחופשות) כך שתתקיים חלוקה שווה של זמני השהות בין הצדדים.

תביעת המזונות

טענות התובעת

  1. האיש הינו מהנדס ------המועסק מזה כ-12 שנים בחברת -------, ושכרו כ-20,000 ש"ח בממוצע (נטו). האישה מהנדסת -------- ושכרה כ-11,000 ש"ח (נטו) (אציין, כי בכתב התביעה נטען לשכר ממוצע של 10,000 ש"ח ואילו בתצהיר לשכר של 11,000 ש"ח).
  2. האישה עושה שימוש ברכב שהועמד לרשותה ממקום עבודתה והאיש עושה שימוש ברכב מסוג ------.
  3. האישה נושאת בהחזר של הלוואת משכנתא בסך חודשי של 1,520 ש"ח ולאיש אין התחייבויות לתשלום הלוואת משכנתא.
  4. צרכיו של א' מסתכמים בסכום חודשי של 3,210 ש"ח, כאשר סכום זה כולל ציוד לבית הספר, משחקים, דמי כיס, ביגוד והנעלה, שמרטפית חומרי ניקוי וכלכלה שוטפת. בנוסף נטען, כי יש הוצאות נוספות עבור השתתפותו של א' בחוג כדורסל וחוג טניס; השתתפות בפעילות בתנועת נוער ובשיעורים פרטיים וכי יש לחלק את ההוצאות כך שהאֵם תישא בשיעור של 40% מהעלות.

צרכיו של ב' מסתכמים בסכום חודשי של 3,180 ש"ח, כאשר סכום זה כולל ציוד לבית הספר, משחקים, דמי כיס, ביגוד והנעלה, צהרון, חומרי ניקוי וכלכלה שוטפת (אציין, כי בכתב התביעה נטען, כי צרכיו מסתכמים בסך של 3,475 ש"ח כאשר הפער הוא שינוי בדרישה עבור שמרטפית בכתב התביעה לעומת השתתפות בצהרון בתצהיר).

בנוסף נטען, כי ב' משתתף בחוג קרמיקה ונעזר בשיעורים פרטיים וכי יש לחלק את ההוצאות בשיעור כאמור.

עוד טענה האישה, כי יש לחייב את האיש בהשתתפות בעלות הסעות הקטינים מהמסגרת החינוכית הביתה.

  1. האישה טענה, כי חלקם של הקטינים בהוצאות החזקת המדור הוא סך כולל של 1,508 ש"ח כאשר סכום זה כולל הוצאות עבור חשמל, מים, ארנונה, גז, ביטוח דירה, טלוויזיה, אינטרנט, מנקה וגנן (אציין, כי בכתב התביעה נטען כי חלקם של הקטינים הוצאות המדור והחזקתו הם סך כולל 1,110 ש"ח שכן בעת הגשת התביעה האישה לא נשאה בתשלום החזר הלוואת המשכנתא).

טענות הנתבע

  1. משכורתו נמוכה מהשכר הנטען בתביעה ואילו שכרה של האישה גבוה מהנטען. כך, מתלושי השכר שהוגשו על ידי האישה לחודשים ינואר 2021- ספטמבר 2021 עולה, כי שכרה הממוצע עומד על סך של כ- 15,336 ש"ח ואילו שכרו הממוצע לאותה התקופה עומד על סך של כ- 15,875 ש"ח. התחשיב התייחס לשכר ברוטו של הצדדים בניכוי ניכויי חובה בלבד (סעיף 11 לסיכומי הנתבע).
  2. הנתבע מסכים לחלוקת הוצאות רפואיות והוצאות חינוך (לרבות חוגים ושיעורים פרטיים) באופן שווה אך טוען, כי הסכומים שנתבעו כמשקפים את סך צרכי הקטינים מנופחים וחסרי פרופורציה.

עוד נטען, כי ההוצאות שתוארו בהקשר של החזקת המדור אינן משקפות את ההוצאות בפועל. כך, נטענו סכומים בכפל עבור חומרי ניקוי; נטענו סכומים גבוהים עבור שמרטפית כאשר מדובר בהיקף שעות רחב וכן סכומים מופרזים עבור ביגוד.

בהקשר זה הוסיף האיש וטען, כי הוא נושא בעלות משחקים, בילויים ופנאי עבור הקטינים.

  1. לאחר שהסדירו הצדדים את כל ענייניהם הרכושיים הנובעים מהפרידה ולאחר שההסכם אושר וקיבל תוקף של פסק דין רכש האיש את זכויותיה של האישה בדירת המגורים ולצורך כך, בכדי שלא לשאת בריביות גבוהות הכרוכות בנטילת הלוואה מבנק למשכנתאות, נטל הלוואה מהוריו בסך כולל של 1,365,000 ש"ח בגינה משולם להוריו סכום קבוע מידי חודש בסך של 7,000 ש"ח. תוך צמצום מלא של רכישת מותרות עבורו, מצליח האיש לשאת בתשלום האמור.
  2. בהתייחס להסעות הקטינים לבית המגורים טען האיש, כי העובדה שהאישה בחרה לרכוש דירה במקום מרוחק אינה מצדיקה השתתפות בעלות ההסעות; כי גם האיש נושא בהסעות (ואף נדרש לקחת רכב בהסדר ליסינג ממקום עבודתו בכדי לאפשר הסעת הקטינים) וכי מדובר בסכום זניח של כ-8.75 ש"ח לחודש.
  3. לאור שיעור הכנסות הצדדים ושיעור החזרי ההלוואות - הכנסתו הפנויה של האיש נמוכה מהכנסתה הפנויה של האישה. עם זאת, לאור הפער הזניח בין הצדדים סבור האיש כי יש להורות על ביטול מוחלט של חיוב המזונות ולהותיר תשלום הוצאות חריגות על שני הצדדים בחלוקה שווה.
  4. אשר להוצאות המדור והחזקתו - לאור זמני השהות והיקף ההוצאות, סבור הנתבע, כי על כל צד לשאת בהוצאותיו.

דיון והכרעה

הכלל המשפטי - מזונות

  1. סעיף 3(א) לחוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות), התשי"ט- 1959 קובע כי אדם חייב במזונות ילדיו הקטינים לפי הוראות הדין האישי החל עליו. בענייננו, מדובר בבני זוג יהודים, ומשכך חל הדין העברי. תקנת תש"ד היא המקור הנורמטיבי בדין האישי העברי לחיוב ילדים בגילאי 6-15 שנים.
  2. ביום 19.7.2017 ניתן פסק דינו של כבוד בית המשפט העליון בבע"מ 919/15 פלוני נ' פלונית (19.7.2019) ("בע"מ 919/15"). פסק דין זה שינה את המצב הנוהג עת נקבע, כי ביחס לילדים מעל גיל 6 החבות במזונות קטינים היא שיוויונית באופן עקרוני, כלומר חלה על שני ההורים, כאשר היקף החיוב יקבע לפי יחס הכנסות ביניהם ובשים לב לאופן חלוקת זמני השהות (ראו יישום לדוגמא בתלה"מ (נצ') 561-07-20 פלונית נ' אלמוני (13.11.2020); "ענין פלונית").
  3. ביום 20.12.2017 ניתן פסק דינו של כבוד בית המשפט המחוזי בתל אביב- יפו בעמ"ש (ת"א) 14612-10-16 פ' ב' נ' א' ב'- קטינה ובו נקבע כי על הערכאה הדיונית להכריע בנטל חלוקת החיוב בין ההורים על פי הכללים שנקבעו בבע"מ 919/15, ולשם כך, עליה לקבוע ממצאים עובדתיים ביחס לפרמטרים הבאים: צרכי הקטינים; היכולות הכלכליות של הצדדים (תוך התחשבות בכל מקורות ההכנסה שלהם); היחסיות של היכולת הכלכלית בין ההורים וחלוקת זמני השהות בפועל בין ההורים.
  4. אוסיף, כי נגזרת של המצב המשפטי המאוחר לפסיקת בע"מ 919/15 היא שבעת קביעת צרכי הקטינים יש לחשב את מכלול הצרכים ולא רק צרכים הכרחיים (כפי שהיה נהוג בעבר לעשות הבחנה בין צרכים הכרחיים לצרכים מדין צדקה); וכי יש לבצע הבחנה בין צרכים תלויי שהות לצרכי קטינים שאינם תלויי שהות (עמ"ש (מרכז) 21704-03-18 א.ו. נ' א.ו'. (11.6.2019); עמ"ש (תל-אביב) 12792-10-19 ע' נ' נ' ע' ע' נ' (27.10.2020) "ענין ע' נ'"); וכן ענין פלונית, סעיף 31).
  5. בעמ"ש (חיפה) 22981-07-19 ב.ב. נ' ה.ב (23.12.2019, "ענין ב.ב.") הסביר בית המשפט כי ההלכה החדשה כפי שנקבעה בבע"מ 919/15 "הביאה לשינוי מושגי בחישוב הוצאותיו של קטין וכיום ביחס לילדים מעל גיל 6 הוצאותיהם מתחלקות לשתיים - הוצאות תלויות שהות והוצאות שאינן תלויות שהות. המעגל הראשון מכוון אל אותן הוצאות הדרושות לקיום יומיומי של כל קטין אצל כל אחד מהוריו וכעקרון אמורות להיות זהות משצרכים אלה והיקפם זהים בהינתן משמורת פיזית משותפת. המעגל השני מכוון לאותן הוצאות שאינן נוגעות לקיום היומיומי ואינן קשורות לזמני שהות אצל הורה זה או אחר דוגמת ביגוד".
  6. אם כן, בכדי לקבוע את שיעור המזונות עליי לקבוע את שיעור צרכי הקטינים (תוך הפרדה בין צרכים תלויי שהות ושאינם), את היכולות הכלכליות של הצדדים, את היחס בין היכולות הכלכליות והאופן בו מתקיימים זמני השהות בפועל.
  7. צורכי הקטינים -

כאמור, האישה טענה, כי הסכום הדרוש לא' לשם סיפוק כל צרכיו הוא סך כולל של 3,210 ש"ח והסכום הדרוש לב' לשם סיפוק כל צרכיו הוא סך כולל של 3,180 ש"ח.

אקדים ואומר, כי בנסיבות בהן מדובר בחלוקת זמני שהות שווה ובקטינים בני 12 שנים וכ- 10 שנים איני סבורה שיש לכלול הוצאות שמרטפות בסך כולל של 1,160 ש"ח במסגרת מזונות ולא מדובר בצורך הכרחי של קטין ודאי לא הוצאה שיש לחלוק בין הצדדים שעה שמדובר בזמני שהות שווים.

כראיה להיקף הצרכים הנטען צירפה האישה לתצהירה פירוט עסקאות שבוצעו בכרטיסי אשראי (נספח ג' לתצהיר).

מעיון בראיות יש קושי לקבוע, כי הסכום הנתבע מבוסס כנדרש וספק אם סכום כולל של 2,400 ש"ח עבור כלכלה וחומרי ניקוי משקף את היקף צרכי הקטינים בהקשר זה.

משך שנים רבות התייחסה הפסיקה לדמי מזונות הכרחיים שאינם טעונים הוכחה, עבור ילד אחד, בסך של 1,350-1,400 ש"ח לחודש (למשל - תלה"מ (חדרה) 42487-03-18 פלוני נ' אלמונית (17.3.2019)).

בעמ"ש 51056-09-20 מ.א נ' י.מ (23.3.2021) נפסק כי קיים הבדל בין קטין המחלק את זמנו בין שני בתים שאז הוערכו מזונותיו בפסיקה בשיעור הנע בין 2,250 ש"ח ל - 2,400 ש"ח לחודש, לבין מזונותיו של קטין המתגורר בעיקרו בבית אחד ומקיים זמני שהות מוגבלים ביותר עם ההורה האחר שאז הוערכו מזונותיו בשיעורים הנעים בין 1,600 ש"ח ל - 1,900 ש"ח לחודש (ראו בהקשר זה גם עמ"ש (חי') 56000-10-18 פלוני נ' פלונית (31.1.2019); ועמ"ש (מרכז) 45565-07-20 א.פ נ' ק.פ. (18.2.2021)).

למעט התייחסות למצב רפואי של ב' אשר עשוי לגרור הוצאות נוספות והתייחסות כללית לקושי לימודי (בהיבט של שיעורים פרטיים) לא הוצגו עובדות המלמדות על כך שמי מהקטינים בעל צרכים החורגים מהמקובל באופן המצדיק הערכת הסכומים בשונה מהנהוג.

עם זאת, מעדותם של הצדדים ניתן ללמוד על רמת חיים גבוהה בשני הבתים (עמ' 15, ש' 24-11; עמ' 19, ש' 4-1; עמ' 20, ש' 30-25)

כאמור, מאחר ואחד הפרמטרים שיש להביא בחשבון בפסיקת מזונות בעקבות בע"מ 919/15 הוא האופן בו מתחלקים זמני השהות, יש להבחין בין צרכים תלויי שהות שלצורך קביעתם יש לבחון כמה זמן שוהים הקטינים אצל כל אחד מההורים לבין צרכים שאינם תלויי שהות שלצורך קביעתם יש לבחון רק את יחס ההכנסות בין הצדדים.

לאחר עיון בכל התיעוד הרלבנטי ובכלל כך תדפיסי חשבון בנק; תיעוד עסקאות אשראי; בהסתמך על עדויות הצדדים ביחס להיקף ההוצאות (ההפניות לעיל) ובהתבסס על אמות המידה הקבועות בפסיקה אני מעריכה את סך צרכי הקטינים התלויים בשהות בסכום כולל של 4,200 ש"ח (מחצית הסכום, סך של 2,100 ש"ח, לכל ילד).

בנוסף, לאחר שבחנתי את עדויות הצדדים ביחס לרכישות שנעשו ונעשות עבור הקטינים ותיאור צרכיהם, אני קובעת סך של 700 ש"ח לכל אחד מהקטינים (סה"כ סך של 1,400 ש"ח) עבור הוצאות שאינן תלויות שהות (כאשר בסכום זה שקלתי סך הוצאות מוערך, בהסתמך על נתוני הצדדים, עבור ביגוד, הנעלה, הצטיידות לחוגים ולפעילות תנועות נוער, תספורות וטלפון).

אבהיר, כי התרשמתי כי הקטינים חיים ברמת חיים גבוהה ומהעדויות עולה, כי צרכיהם סופקו ביד רחבה.

כך, סך כל צרכי כל אחד מהקטינים - 2,800 ש"ח.

מובהר, כי הסכום הכולל מביא בחשבון כלכלה, מזון והיגיינה, ביגוד והנעלה, בילויים ופנאי, ביטוח בריאות, נסיעות והוצאות דלק. בכך נאמדו כמעט כל הוצאותיהם של הקטינים לרבות הוצאות שאינן בגדר צרכים הכרחיים (לרבות הוצאות הנסיעה עליהן עמדה האישה).

  1. מדור והחזקתו

הוצאות האישה:

מעיון בדפי החשבון שהוגשו ביום 24.10.2021 עולה, כי האישה נושאת בהחזר הלוואת משכנתא בסך חודשי של כ-1,520 ש"ח; מעיון בדפי החשבון ובנספח ה' לתצהיר תשלום חודשי עבור חשמל בסך של כ- 400 ש"ח; הוצאות תקשורת בסך 177 ש"ח; מים וארנונה כ - 550 ש"ח (צורפו קבלות בודדות ולא אותרה פעולה בכרטיס אשראי או בדפי החשבון שאפשר לקשר במישרין לתשלומי מועצה כך שמדובר בהערכה על יסוד מה שצורף).

על כן, כאשר נלקחים בחשבון ההוצאות שהוכחו ומוערך הסכום הנוסף שנדרש לאחזקה שוטפת אני מעריכה את היקף הוצאות המדור ואחזקתו בסך כולל של 3,000 ש"ח.

אם כן, חלקם של הקטינים בהוצאות המדור והמדור בבית האישה הוא 1,200 ש"ח.

הוצאות האיש:

לתצהיר האיש צורף הסכם הלוואה שנחתם ביום 6.7.2020 וממנו עולה, כי הוריו של האיש הלוו לו סך של 1,365,000 ש"ח וכי האיש התחייב להשיב את ההלוואה בתשלומים שווים ורצופים על סך של 7,000 ש"ח החל מיום 5.9.2020.

אביו של האיש, מר מ' הצהיר, כי בעצה אחת עם רעייתו החליט להלוות לאיש את הסכום האמור.

מדפי החשבון שצרף האיש עולה, כי קיימת הוראת קבע בסכום האמור וכי החשבון מחויב מידי חודש בסכום התואם את הסכום הנקוב בהסכם.

האיש נחקר בענין זה ובעדותו עמד על סכום ההלוואה ועל שיעור ההחזר החודשי (עמ' 19, ש' 15 - עמ' 20 ש' 12). גם אביו של האיש עמד בעדותו על סכום ההלוואה ושיעור ההחזר והסביר, כי שיעור ההחזר נקבע לפי הסכום הדרוש לו ולרעייתו למחייתם (עמ' 23, ש' 24-11).

מקובלת עליי טענת האיש לגבי הסכום בו הוא נושא בפועל מידי חודש בגין המדור, והדברים הוכחו באמצעות ההסכם, עדותו של האיש ועדות אביו. עם זאת, המשך המגורים בבית בו חיו הצדדים לא היה מחויב. החלטתו של האיש לרכוש את זכויות האישה בנכס משיקוליו שלו אינה יכולה להוביל להתחשבות בשיעור החזר ההלוואה כהוצאות מדור סבירות. גם ההחלטה ללוות את הסכום מהוריו ולהשיב בתשלומים חודשיים בסכום גבוה יחסית (לעומת פרישת החזר ההלוואה על פרק זמן ארוך יותר) אינה יכולה להוביל לקביעה שתתחשב בסכום החזר ההלוואה במלואו כסכום המדור.

גם האיש בעדותו, בהגינות, ציין זאת, והסביר, כי יכול היה לרכוש דירה זולה באופן משמעותי, אולם בחר לשאת בנטל הכלכלי בכדי לאפשר לילדים להמשיך ולהתגורר בבית המגורים (עמ' 19, ש' 35-26; ועמ' 20, ש' 12).

על כן, בהסתמך על עדותו של האיש (עמ' 20, ש' 9); כאשר הדברים נבחנים באמת מידה של סבירות ומידתיות, אני מעמידה את הוצאות המדור של האיש על סך של 2,000 ש"ח.

בהתבסס על עדותו של האיש בדבר סכום הארנונה (עמ' 20, ש' 16), עדותו בדבר היקף ההוצאות החודשי (עמ' 21, ש' 21-8) ועיון בתדפיסי החשבון אני מעריכה את הוצאות אחזקת המדור בסך של 1,750 ש"ח.

כך, סך הוצאות המדור והחזקתו הן 3,750 ש"ח.

חלקם של הקטינים במדור והחזקת המדור בבית האיש הוא 1,500 ש"ח.

  1. הכנסות הצדדים

הכנסות האישה:

מעיון בתלושי השכר שהגישה האישה לתקופה של שנה (ספטמבר 2020 - ספטמבר 2021, ללא התחשבות בחודש יולי 2021) עולה, כי שכרה הממוצע (כאשר החישוב הוא בהפחתת ניכויי חובה ופנסיה) הוא סך של כ - 13,000 ש"ח.

יצוין, כי האישה אישה בעדותה, כי במהלך התקופה עלה שכרה (עמ' 13, ש' 16 ו-ש' 31).

בנוסף, קצבת הילדים בסך של 242 ש"ח משולמת לחשבון האישה וכן מענקי ביטוח לאומי (כך למשל בחודש אוגוסט שולם סך של 2,042 ש"ח).

בנוסף, בחודש יולי 2021 שולם לה מענק חד פעמי בסך של 30,000 ש"ח. מעדותה של האישה עלה, כי מדובר במענה חד פעמי בשל מכירת החברה בה היא מועסקת (עמ' 13, ש' 12).

איני סבורה שיש להביא סכום זה בחשבון כהכנסה קבועה שניתן להסתמך עליה בקביעת שיעור הכנסתה הקבוע של האישה. ההתייחסות לתקבול זה תהיה כאל הטבה חד פעמית, כך שהדבר נשקל במסגרת הערכת סך מקורותיה הכספיים אך לא כנתון שישפיע על קביעת שיעור הכנסה שוטפת.

הכנסות האיש:

מעיון בתלושי השכר שהגיש האיש (אוקטובר 2020 - ספטמבר 2021) עולה, כי שכרו הממוצע (כאשר החישוב הוא בהפחתת ניכויי חובה ופנסיה) הוא סך של כ - 15,500 ש"ח.

מעיון בתדפיסי חשבון הבנק שלו עולה, כי אין לו הכנסה קבועה נוספת לבד משכר עבודה.

איני מקבלת את טענות האישה, כי יש להביא בחשבון סיוע כלכלי שקיבל או מקבל האיש מהוריו שעה שלא הוכח, כי ממועד הפרידה מוענק סיוע קבוע ושעה שלא הוצגה ראיה המוכיחה תקבולים קבועים או העברה כספית שניתן לקשור לטענה זו.

  1. יחס ההכנסות בין הצדדים

בבואו לקבוע את יחס ההשתכרות של הצדדים לצורך שיעור חיובם במזונות הקטינים, על בית המשפט להתייחס גם להכנסה הפנויה של כל אחד מהם להבדיל מהכנסתם הכוללת (עמ"ש (מרכז) 45565-07-20 א.פ נ' ק.פ (18.2.2021)).

לאחר ששקלתי את שיעור ההכנסות ביחס להיקף ההוצאות ותוך התחשבות בהכנסה הפנויה של כל צד (כאשר בהיבט זה נלקחות בחשבון התחייבויות כספיות קבועות בשיעור סביר ומידתי, כך שלא התחשבתי במלוא החזרי ההלוואה של האיש אלא בשיעור של 2,000 ש"ח בלבד) אני קובעת, כי יחס ההכנסות בין הצדדים זניח.

  1. חלוקת הזמן ההורי

כאמור, זמני השהות של הקטינים עם הוריהם נקבעו באופן שווה.

חישוב דמי המזונות

  1. בבע"מ 919/15 קבעה כבוד השופטת ד' ברק-ארז עקרונות כללים בהתייחס לנשיאת הורים במזונות בהסדר של חלוקה שווה של זמני שהות לילדים בגילאי 6-15 (פסקה 61 לפסק הדין):

"קודם שאפנה לדיון במקרים שבפנינו, אסכם את העקרונות שאמורים לחול, לשיטתי, בכל הנוגע לנשיאה בחיובי מזונות במשמורת משותפת לילדים בגילאי 6-15:

(א) במשמורת משותפת יישא כל הורה בעין בהוצאות הקיום השוטפות הנוגעות לילדים ולכן הוצאות אלה "יתקזזו" ללא צורך בהעברת תשלומים בין ההורים (לפי אחוז מסוים משיעור המזונות שעליו יורה בית המשפט לענייני משפחה, בהתאם לגילם של הילדים ולהערכתו את העלויות הכרוכות בהוצאות קיום שוטפות אלה מתוך כלל צורכיהם המגולמים במזונות).

(ב) ייקבע מנגנון לריכוז הטיפול בהוצאות שאינן הוצאות קיום שוטפות, אלא "צרכים אחרים" (כגון ביגוד, ספרים, טיפול רפואי שאינו צפוי ועוד). ברגיל, יהיה זה מנגנון של הורה מרכז שיקבל לידיו תשלום של מחצית ההוצאות האלה מן ההורה האחר (במצב של השתכרות שווה). לצד זאת, ניתן לחשוב על פתרונות נוספים כמו חשבון בנק משותף של ההורים, הכול לפי שיקול דעתה של הערכאה הדיונית על-פה הנסיבות המשפחתיות. בהעדר קביעה אחרת, ההורה המרכז יהא זה אשר בית המשפט לענייני משפחה ימצא כי שימש עובר לגירושין כמטפל העיקרי בילדים.

(ג) ההורים ימשיכו לחלוק בהוצאות החריגות, בכפוף לכושר ההשתכרות שלהם ובהתאם למנגנון שייקבע על-ידי בית המשפט לענייני משפחה.

(ד) כל הורה יישא בעין בהוצאות המדור של הקטינים, בכפוף לכך שהערכאה הדיונית תקדים ותבחן האם העול הכפול של נשיאה במדור המתאים לילדים אינו פוגע ביכולתם של ההורים לעמוד בתשלום המזונות שלהם נזקקים הילדים".

  1. השופטת ד' ברק ארז הסבירה, כך:

"במשמורת משותפת נדרש ניהול "מרכזי" של הוצאות הילדים שאינן חלק מההוצאות המשפחתיות השוטפות. מהו המנגנון היישומי שיכול לאפשר להורים לנהל את הוצאות הילדים באופן שימקסם את טובתם ויהיה פרקטי ונוח גם מבחינתם, ללא צורך בשיתוף פעולה צמוד על בסיס יומיומי? אין מקום להכתיב פתרון אחד שאין בלתו, אלא להבהיר מה אמורים להיות מאפייניו של מנגנון זה: עליו להיות פשוט ליישום ולא לחייב מידה רבה של שיתוף פעולה יומיומי בין ההורים. מנגנון יעיל שניתן להעלות על הדעת הוא מינויו של אחד מההורים כ"הורה מרכז" אשר יקבל לידיו בראשית החודש מחצית מסכום המזונות המיועד עבור ההוצאות שאינן בגין הפעילות היומיומית השוטפת דהיינו המזונות המיועדים לצרכים האחרים (ביגוד, ספרים, טיפול רפואי לא צפוי ועוד). סכום זה יוערך בכל מקרה על-ידי בית המשפט, בהתאם לגילאי הילדים ולצרכיהם. ההורה המרכז ינהל חשבון הוצאות זה ויוציא את הכספים במתכונת שתבטיח תיאום ואיזון בין מכלול הצרכים של הקטינים. מנגנון זה מיישם תובנה פשוטה לפיה ניהול כספי של הוצאות במסגרת תקציב מוגבל חייב להיעשות על בסיס תכנון ותיאום... ומיהו ההורה אשר ייבחר כ"הורה המרכז"? התשובה לכך צריכה להיגזר מטובתם של הילדים ומעקרון השוויון. מן ההיבט של טובת הילדים, אמור לשמש בתפקיד זה ההורה המתאים ביותר לתפקיד, על בסיס הניסיון המצטבר ביחס להתנהגותם, לכישוריהם ולאורח החיים המשפחתי. באותם מקרים שבהם שני ההורים הם מיטיבים ומוכשרים לכך, סביר להניח כי ההורה שריכז את מרבית הטיפול בילדים (למשל, דאג לרכישת ביגוד לילדים, לצריכת שירותי רפואה, לאספקה של עזרי לימוד לבתי הספר) יהיה גם ההורה שירכז את הטיפול באספקטים אלה לאחר הגירושין..."

  1. בענין ב.ב. שהוזכר לעיל הסביר כבוד השופט ס. ג'יוסי, כי כעקרון, הוצאות תלויות שהות המהוות ההוצאות הדרושות לקיום יומיומי של כל קטין אצל כל אחד מהוריו אמורות, ככלל, להיות זהות משצרכים אלה והיקפם זהים בהינתן חלוקה שווה של זמני השהות.

אשר להוצאות שאינן תלויות שהות פורט באותו ענין, כי "ראוי לקבוע, כברירת מחדל, ניהול מרכזי של ההוצאות שאינן נוגעות לקיום יומיומי על ידי "הורה מרכז" אשר יקבל לידיו תשלום עבור הוצאות אלה והם יוערכו על ידי בית המשפט במסגרת פסק הדין ויועברו מההורה האחר לידי המרכז בהתאם לחלק היחסי של ההורה האחר בהכנסות".

אשר לזהותו של ההורה המרכזי נקבע, ככלל, כי יקבע מי ששימוש כמטפל העיקרי של הקטינים טרם הפרידה אולם נקבע שיקול דעת רחב לבית המשפט בענין זה.

  1. לאור ניתוח הדברים כאמור, לאחר שקלול כלל הנתונים, לאחר בחינת נסיבותיו הפרטניות של התא המשפחתי שלפניי ולאחר שנתתי דעתי על שיעור הכנסות הצדדים, מצבם הכלכלי, חלוקת זמני השהות, שיעור ההכנסה הפנויה וחלוקת הנטל, אני קובעת כי כל צד יישא בהוצאות הקטינים הקשורים במקום המחיה שלהם (הוצאות תלויות שהות, הוצאות המדור והחזקתו).

בהסתמך על אמות המידה הקבועות בפסיקה כאמור, איני סבורה שיש להורות על העברת סכומים בין הצדדים בכדי ליצור איזון בנשיאה בהוצאות הקטינים, בשים לב לנסיבות כמפורט בכל הנוגע להוצאות עבור צרכים תלויי שהות.

  1. עם זאת, אני סבורה, שמדובר במקרה התואם את העקרונות המפורטים בבע"מ 919/15 בכל הנוגע לקביעת הורה מרכז.

על כן, בהתבסס על עדויות הצדדים ביחס למעורבותה של האֵם ותפקודה ברכישת ביגוד הנעלה וציוד לקטינים, אני ממנה את האֵם כ"הורה מרכז" אשר תקבל לידיה מידי האב עד ליום 10 לכל חודש עבור החודש השוטף מחצית מסכום המזונות המיועד עבור הוצאות שאינן בגין פעילות יומיומית שוטפת ואינן תלויות במגורים ובשהות, כלומר סכומים המיועדים לצרכים אחרים (ביגוד, ספרים, הנעלה, קוסמטיקה, טלפון, תספורת וכו') בסך של 700 ש"ח לחודש (סכום זה מהווה מחצית הסכום שנקבע כהוצאות שאינן תלויות שהות עבור שני הקטינים ובכך משקף את חלקו של האב בהיבט זה).

האֵם תנהל חשבון הוצאות זה ותוציא את הכספים במתכונת שתבטיח תיאום ואיזון בין מכלול הצרכים של הקטינים.

קניות שיבוצעו על ידי האֵם תוך שימוש בסכום שיועד לסיפוק צרכי הקטינים שאינם תלויי שהות ישמשו את הקטינים בשני הבתים (כך, ביגוד, הנעלה, ציוד לחוגים וכו'). עם זאת, על אף האמור, בביצוע הקניות תיקח האֵם בחשבון את הצורך בכפל של חלק מהציוד (כמו בגדי שינה וכו').

לאחר הדיון שהתקיים בפניי, איני סבורה שפתיחת חשבון בנק יעודי אליו יפקידו ההורים את חלקם בהוצאות הנוספות מתאים למשפחה שלפניי לאור התרשמותי מהדינמיקה ביניהם ובכדי למנוע מצבים של מחלוקות שיובילו לעימותים.

העברת הסכום האמור לידי האֵם תאפשר לאֵם לכלכל את הרכישות של ציוד הקטינים, לרכז את הרכישות מבלי שנפגעת זכותו של האב והכל - לטובת הקטינים ובאופן שמקטין את הסיכוי לעימותים סביב הוצאות הקטינים וחלוקת הנטל בהקשר זה.

החיוב בסכום זה הינו עד גיל 18 או עד סיום התיכון או עד מועד הגיוס לצה"ל או לשרות לאומי לפי המאוחר לגבי כל אחד ואחד מהקטינים.

בזמן השרות הצבאי (סדיר) או השרות הלאומי ישלם האב בגין כל אחד מהקטינים שליש מסכום המזונות ששולם עבורו ערב גיוסו ובכל מקרה לא ישולם סכום כלשהו אחרי גיל 21, גם אם ידחה השירות או לא יתקיים מסיבה כלשהיא.

הסכומים המפורט לעיל צמוד למדד הידוע היום, ויעודכן אחת לשלושה חודשים, ללא חיוב למפרע.

  1. בנוסף ישאו הצדדים בחלקים שווים בהוצאות רפואיות חריגות שאינן משולמות על ידי ביטוח בריאות ממלכתי לרבות טיפולי שיניים, משקפיים, טיפול פסיכולוגי וכד'; וכן בהוצאות החינוך החריגות. הוצאות אלה כוללות את מסגרת החינוך, חוג אחד לקטין לשנה, תנועת נוער, שיעורי עזר, ועלות ההצטיידות בתחילת שנה - בקיזוז המענק מאת המוסד לביטוח לאומי עבור הוצאות אלה.

הצדדים ישאו בחלקים שווים בהוצאות רפואיות חריגות והוצאות חינוך חריגות עד לגיל 18 של כל אחד מהקטינים.

תשלומים אלה יבוצעו כנגד קבלות או אישורים, ובמקרה של מחלוקת בדבר נחיצות ההוצאה יכריע גורם מקצועי רלוונטי.

  1. החיוב במזונות בסכום האמור יחול ממועד מתן פסק הדין. אני ערה לפער בין הסכום שנקבע כסכום מזונות זמני והסכום שנקבע במסגרת פסק הדין אולם מאחר ופער ההכנסות השתנה במהלך ההליך כך שהסכום שנקבע אז שיקף את יחס ההכנסות, בשים לב לכך שהסכומים ששולמו שימשו לרווחת הקטינים ובהסתמך על הכלל של "מזונות שנאכלו", איני מורה על השבת סכומים ששולמו עד למועד פסק דין זה. עם זאת, לענין זה ינתן ביטוי בקביעת הוצאות ניהול ההליך.
  2. קצבת הילדים מהמוסד לביטוח לאומי ומענקי הצטיידות ישולמו לידי האֵם בנוסף לסכום שנקבע בפסק הדין ויעשה בהם שימוש ראשון לצרכי חינוך של הקטינים.
  3. כאשר לקחתי בחשבון את תוצאות ההליך, את האופן בו הוא נוהל, את ההצדקה לניהולו בשים לב לפער בעמדות הצדדים ביחס לזמני השהות ואת הפער בסכום המזונות שנפסק, אני מחייבת את האישה בהוצאות האיש בסך של 5,500 ש"ח.

אני מתירה את פרסום פסק הדין בהשמטת פרטים מזהים.

המזכירות תמציא את פסק הדין לצדדים ותסגור את התיקים.

ניתן היום, כ"ב סיוון תשפ"ב, 21 יוני 2022, בהעדר הצדדים.