טוען...

בית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית-משפט לערעורים אזרחיים

ע"ו 52334-04-22 א' נ' הוועדה הפסיכיאטרית המחוזית חיפה ואח'

03 מאי 2022

לפני כבוד השופטת אספרנצה אלון

המערער

א'

נגד

המשיבים

.1 הוועדה הפסיכיאטרית המחוזית חיפה

.2 מרכז לבריאות הנפש שער מנשה

.3 מדינת ישראל

.4 מרכז פורום יושבי ראש ועדות פסיכיאטריות

<#2#>

נוכחים:

ב"כ המערער: עו"ד חוסאם חיר (סיוע משפטי)

המערער בעצמו בליווי מפקחת מבית החולים

ב"כ המשיבים: עו"ד ולאא קסיס

פרוטוקול

<#3#>

החלטה

1.  לפניי ערעור על החלטת הוועדה הפסיכיאטרית המחוזית למבוגרים שהתכנסה ביום 11.4.22 במרכז לבריאות הנפש שער מנשה, כאשר חברי הוועדה יו"ר משפטן ושני הפסיכיאטרים שהיו חברים בה, אינם בשירות המדינה.

2. המערער, באמצעות הסנגוריה הציבורית העלה שתי טענות. האחת במישור הדיוני- הרכב לא תקין של חברי הוועדה והשני במישור הענייני- הטבה במצבו הרפואי והנפשי של המערער מתחילת אשפוזו עד להיום.

3. המדינה הסכימה עוד בטרם תחילת הדיון כי המערער יובא פעם נוספת וייבחן על ידי הוועדה הפסיכיאטרית שתתכנס מחר בעניינו וביקשה למחוק את הערעור.

4. מעיון בפרוטוקול הוועדה הפסיכיאטרית שהתכנסה בעניינו של המערער, שהחלטתה הינה מושא הערעור, נלמד כי שניים מחבריה היו פסיכיאטריים שאינם בשירות המדינה. לאור האמור לעיל עולה כי הרכב הוועדה אינו תואם את הוראת סעיף 24 לחוק.

5. סעיף 24 לחוק טיפול בחולי נפש, תשנ"א- 1991  (להלן: "החוק") קובע כדלקמן:

ועדה פסיכיאטרית מחוזית

24.(א)השר ימנה חברים לוועדות פסיכיאטריות מחוזיות מתוך רשימות כמפורט להלן:

(1)רשימת משפטנים הכשירים להתמנות שופטי בית משפט שלום, שערך שר המשפטים (להלן – רשימת המשפטנים);

(2)רשימת פסיכיאטרים בשירות המדינה, שערך השר, ושאינה כוללת פסיכיאטרים מחוזיים וסגניהם;

(3)רשימת פסיכיאטרים שאינם בשירות המדינה, שהגישה ההסתדרות הרפואית בישראל.

(ב)מתוך רשימת המשפטנים ימנה השר בכל מחוז יושב ראש תורן וממלא מקומו; יושב ראש תורן יקבע את המותבים של הוועדות באותו מחוז ואת העניינים שבהם יטפלו.

 

(ג)ועדה פסיכיאטרית תדון במותב של שלושה שיתמנו אחד מתוך כל אחת מן הרשימות המפורטות בסעיף קטן (א); יושב ראש המותב יהיה החבר שנתמנה מתוך רשימת המשפטנים.

(ד)ראש שירותי בריאות הנפש יהיה אחראי על הפעלת הוועדות ויקיים מעקב סדיר בנוגע לעניינים שבטיפולן."

 

6. תמהיל הרכב חברי הוועדה שקבע המחוקק- של שני פסיכיאטרים, אחד מהמגזר הציבורי והשני מהמגזר הפרטי, ניתן על מנת להגשים את תכלית החוק שעניינה טיפול בחולי הנפש, וזאת על רקע ההכרה הטבעית בצורך להגן על מתמודדי הנפש, אשר נמצאים במצב פגיע ומוחלש. החובה באשר להרכב הוועדה אינה המלצה ויש לקיימה בדווקנות כחלק מהזכות להליך הוגן.

7. בשורה ארוכה של פסקי דין נקבע כי אשפוז כפוי פוגע בחירות ובדימוי העצמי אך אשפוז כפוי הוא גם מכשיר חשוב לטיפול בחולי הנפש ואין לאשפז חולה נפש אשפוז כפוי אם ניתן להשיג את מטרת הטיפול ללא כפייה. נוכח חשיבות ההחלטה והשפעתה על חולה הנפש, קבע החוק הוראות ברורות באשר להרכב הוועדה, והביקורת השיפוטית על החלטות הוועדה מחויבת לבחון את תקינות ההליך וקיומן המדויק של הוראות המחוקק וזאת כחלק בלתי נפרד מזכותו של חולה הנפש להליך הוגן ולכבוד.

8. סוף דבר, אין מנוס מלקבוע כי נפל פגם בהרכב הוועדה, פגם היורד לשורש ההחלטה ותקינות ההליך ולפיכך הערעור מתקבל באופן שאני מורה על כינוסה המידי של הוועדה הפסיכיאטרית בעניינו של המערער.

9. ההחלטה מותרת לפרסום בהשמטת פרטים מזהים.

<#4#>

ניתנה והודעה היום ב' אייר תשפ"ב, 03/05/2022 במעמד הנוכחים.

אספרנצה אלון, שופטת

3