טוען...

בפני

כבוד השופט טל פפרני

התובע

א.ב

באמצעות ב"כ עוה"ד י. קניר

נגד

הנתבעת

ש. ו

באמצעות ב"כ עוה"ד י. נקר

פסק דין

זהו קובץ לפרסום בהסתרת הפרטים החסויים, מטעמי זהירות וחשש לפגיעה בפרטיות, הושמטו חלק מהפרטים מאבחונים שנערכו להורים ולקטינים. נוסח פסק הדין הקובע הוא נוסח פסק הדין המקורי והחסוי.

פתח דבר:

"כל המשפחות המאושרות דומות זו לזו, כל משפחה אומללה – אומללה בדרכה שלה"

[לב טולסטוי, אנה קרנינה 1877]

בבית המשפט לענייני משפחה אין "תיקים רגילים", כל משפחה היא עולם ומלואו. מאחורי כל מקרה ניצבים אנשים, מבוגרים או צעירים. מאחורי המקרים הקשים באמת, ניצבים ילדים. גם המקרים הקשים באמת, אינם שווים, וכל מקרה קשה ומיוחד בדרכו שלו.

המקרה שלפנינו קשה באופן מיוחד, חריג ויוצא דופן בכל קנה מידה, כך גם בין כתלי בית המשפט למשפחה, שנחשף ופוגש מקרים קשים, ורואה מחזות קורעי לב, כמעט מידי יום. גם כאן, מהווה מקרה זה חריג מיוחד וקיצוני.

מדובר בסכסוך מר וקשה "מאבק איתנים", הניטש שנים ארוכות בין זוג הורים, שכל אחד מהם מוכשר ראוי, טוב ומיטיב כשלעצמו. האם ..... ו..... והאב ...... לתוך הסערה והסכסוך הקשה והמר אשר עודנו ניטש בין ההורים, משנת 2016, ומצוי בעצמה גבוהה וקיצונית, נקלעו, למרבה הצער, שלושת ילדיהם הקטינים רכים בשנים [ילידי .....], אשר נאלצים מידי יום, ועוד יאלצו בעתיד, להתמודד עם השלכותיו הקשות הרעות והמזיקות של מצב בלתי אפשרי זה, הכל על לא עוול בכפם.

מדובר בתביעה למשמורת שהחלה דרכה בחודש דצמבר 2016. בין הצדדים 25 תיקים קשורים, רבים מהם תיקי בר"ע וערעורים על החלטות שונות שניתנו, כולל לבית המשפט העליון. מאז תחילת ההליכים התקיימו לא פחות מ- 17 דיונים. תיק הנייר במערכת נט המשפט כולל לא פחות מ- 1967 מסמכים, כתבי טענות, החלטות ועוד. תיקיית ההחלטות כוללת 498 החלטות. תיקיית חוו"ד מומחים כוללת 72 חוו"ד. מדובר בתיק שבו נהגו הצדדים, משך שנים, להגיש בקשות, תגובות וכתבי טענות אחרים, כמעט מידי יום, לעתים מספר פעמים באותו יום, דבר אשר חייב מתן החלטות בדחיפות רבה מאוד ובאופן חריג בכל קנה מידה.

על מנת להמחיש האמור, אצטט להלן מדבריו של כבוד השופט נ' הנדל שנאמרו בתיק בע"מ 5451/19 בהליך בר"ע אותה הגישה המתלוננת על ההחלטה מיום 15/5/19 בה נקבעה את משמורתן הזמנית של הבנות בידי האב כדלקמן:

"ואוסיף: המקרה הינו חריג. אך אין לומר כי בית המשפט לענייני משפחה לא שקל את העניין בזהירות. די לציין כי ההליכים בעניינה של המשפחה, אשר התמקדו בקשר שבין הילדים והוריהם, מתקיימים בפניו למעלה משנתיים וחצי, שבמהלכן הוגשו כ- 30 חוות דעת ועדכונים, וניתנו למעלה מ- 170 החלטות. כמובן המספר כשלעצמו אינו ערובה לנכונות ההחלטה מושא הבקשה, ובוודאי אינו הופך אותה לחסינה מפני ביקורת של ערכאת הערעור. אלא, כאן מומחים רבים ומגוונים בחנו את העניין, ולעת הזאת מצביעים על הסיכון שנשקף לקטינות אם לא יחול שינוי במצב הקיים."

בית משפט זה מכיר היטב ובקי בפרטי המקרה, עיין באלפי דפים, עשרות ומאות בקשות וכתבי טענות, חוו"ד מומחים דוחות חסויים ועוד, האוחזים תוכן מידע ומלל רב ביותר. בית המשפט שמע את הילדים ואת הצדדים עצמם באופן בלתי אמצעי, ובנוסף את באי כוחם, הכל באריכות רבה, גם כאשר דובר היה בדיונים מקדמיים, והכל לנוכח העובדה כי במוקד הסכסוך מצויים ילדי הצדדים, ומתוך מטרה ברורה לעשות כל האפשר על מנת להיטיב עמם, ולהפחית את סבלם ונזקיהם.

השתלשלות האירועים:

  1. ביום 15/5/2019, קבעתי כי משמורתן הזמנית של הבנות תהא בידי האב, ומאז הן מתגוררות עיקר הזמן בביתו ומקיימות זמני שהות מצומצמים אם האם. על החלטה זו הוגשו בר"ע לבית המשפט המחוזי ולבית המשפט העליון, אשר נדחו שתיהן. ביום 19/7/20, ניתן על ידי פסק דין [להלן: "פסק הדין"]. ובו קבעתי כי משמורתן של הבנות ... ו...תהא בידי האב. בין הבנות לאם נקבעו זמני שהות: פעמיים באמצ"ש בין השעות 16:00 – 19:00, ומידי סופ"ש שני מיום ו' ועד מוצ"ש.
  2. להלן יובאו מספר משפטים מתוך פסק הדין:

"מאז החלו ההליכים ובפרט בתקופה מאז ניתנה ההחלטה למשמורתן הזמנית של הבנות אצל האב, ניתנו בידי האם אין ספור התראות ובצדן הזדמנויות לשנות את אופן התנהלותה, לעודד ולחזק את הקשר בין הילדים לאב, ולגרום לשינוי המיוחל. למרבה הצער, אינני יכול לומר כי חל שינוי כלשהו בגישת האם, וההיפך מכך.

כפי שכבר נקבע בעבר, אחד התפקידים החשובים ואולי החשוב מכולם, של הורה המעיד על עצמו כמסוגל לשמש הורה משמורן, הנו מסוגלותו לשמור לעודד ולחזק את הקשר בין הקטינים לבין ההורה האחר. הורה שאינו מסוגל לכך, מטיל הדבר צל כבד על מסוגלותו לשמש הורה משמורן כאמור. למעט במקרים קשים ביותר של התעללות או הזנחה, אין כל טעם אשר יכול להצדיק נתק בין קטין להורה.

לאחר מספר שנים בהן נשמע התיק בפני, לאחר שהתרשמתי באופן ישיר ובלתי אמצעי מהצדדים, וכן לאחר שהונחו בפני חוו"ד רבות של מומחים שונים, לא נמצאה כל ראיה, ואף לא ראשית ראיה, לטענת האם בדבר אלימות או הזנחה מצד האב כלפי מי מהקטינים. אני דוחה לחלוטין טענה זו מכל וכל, וקובע כי מדובר בטענה שנולדה והתגבשה אך לצורך ההליך המשפטי, ותכליתה פגיעה בקשר שבין האב לילדיו.

ניתן ללמוד על דרכי פעולת האם, למשל, באופן בו היא פועלת בזמן האחרון מול גורמי בית הספר על מנת להביא לכך שסופו של דבר יאלץ בית הספר להרים ידיים כפי שאירע למרבית גורמי הטיפול שהיו מעורבים בתיק זה. לעניין זה, ראה למשל את בקשתה החוזרת ונשנית של האם לזימון מנהלת בית הספר לעדות, כאשר ניכר כי האם כלל אינה שוקלת את תרומתה האפשרית של העדות, למול הנזק האפשרי העלול להיגרם ל... עקב זימון המנהלת כאמור. בתיק אין ספור דוגמאות לכך שהאם משדרת מסר לבנות כי משמורתן אצל האב זמנית ובתוך זמן קצר יעברו להתגורר בביתה. כך היה בעת תחילת שנת הלימודים כאשר האם שלחה את ... עם חולצת בית הספר [....], עד אשר נאלץ בית המשפט ליתן הוראות חריגות להרחקתה הפיזית ממקום הלימודים, ולמרבה הצער, גם החלטות אלו לא הואילו, ולא תמיד קוימו.

למרות הקושי הכרוך בכך, ולמרות אין ספור תמרורי אזהרה והזדמנויות שניתנו, אין מנוס אלא להגיע למסקנה המצערת, כי האם פועלת במישרין או בעקיפין, על מנת לערער, לפגוע, להחליש ואף לנתק ממש את הקשר שבין הבנות לאב. פעולותיה של האם מבוצעות על רקע רצונה בשליטה מלאה בחיי ילדיה, ולאור מחשבותיה ואמונתה המלאה והבלתי ניתנת לערעור, כי האב אדם אלים, פוגע ומזיק לילדיו, אינו מסוגל לטפל בהם, וניתוק ממנו ייטיב עמם. כאמור, מדובר בתחושות ומחשבות סובייקטיביות, אשר נבדקו, על פני שנים, ונשללו באופן מוחלט וגורף על ידי כלל המומחים וגורמים הטיפול. למעט טענותיה החוזרות ונשנות של האם, לא נמצא כל ביסוס ראיתי לחשש. העובדה כי האם מונעת ופועלת באופן כה נחרץ ותקיף על סמך מחשבותיה, ואינה מוכנה לקבל כל אפשרות כי היא טועה, מצביעה על מסוכנות ממשית מצידה כלפי הילדים, וכן על כך שאין היא מסוגלת כלל לראות את טובת ילדיה. פעולותיה של האם כיום מהוות דריסה ברגל גסה של זכויות ילדיה לקשר עם שני הוריהם ולזכותם להתפתחות תקינה בסביבה מיטבית ותומכת.

מהחומר המצוי בתיק, עולה חשש ממשי כי ככל שמשמורת הבנות תינתן בידי האם, ימשיך תהליך "ההדבקה" בין ..... לבנות, שאת ניצניו ניתן לראות בבירור כבר כיום, והקשר בין האב לבנות ינותק אף הוא. מנגד, למרות שמשמורתן הזמנית של הבנות אצל האב למעלה משנה, ואת עיקר זמנן הן מבלות במחיצתו, לא נמצאה כל ראיה לכך שהאב מסית את הבנות או מבצע פעולה כלשהי שתכליתה סיכול מעבר הבנות לידי האם. בכך הוכיח האב כי הוא מתאים לשמש הורה משמורן, ויכולותיו כהורה משמורן עדיפות בבירור על פני יכולותיה של האם.:

  1. על פסק הדין הוגע ערעור, עמ"ש 51165-07-20 שנדון לפני הרכב כבוד השופטים: ס' ג'יוסי, ח' שרעבי, א' אלון. ביום 30/11/20 ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי ובו נקבע:

"הוחלט אם כן, לקבל את ערעורה של המערערת, ולבטל את פסק-דינו של בית משפט קמא בעניין המשמורת הקבועה של ... ו....

עוד הוחלט על דעת השופטים א. אלון וח. שרעבי לקבוע, כי ... ו... תהיינה במשמורתו הזמנית של אביהן, המשיב, וכן הוחלט למנות בדחיפות מומחה מטעם בית משפט, כמפורט בחוות-דעתה של השופטת א. אלון, וזאת בניגוד לדעתו החולקת של השופט ס. ג'יוסי.

עוד ובנוסף, נקבע, כי ההוצאות שהושתו על המערערת בבית משפט קמא תבוטלנה.:

  1. לנוכח הוראות בית המשפט המחוזי, ניתנה ביום 1/12/20 החלטה ובה התבקשו הצדדים להודיע פרטיו של מומחה מוסכם.
  2. ביום 3/12/20 הגישה האם בקשה לביטול המינוי שניתן לעו"ד .... כאפ' לדין של הקטינים, תוך הפנייה לאמירות בית המשפט המחוזי בפסק הדין. ביום 15/12/20 הגישה האפ' לדין את תגובתה, שתמציתה התנגדות לבקשה. ביום 16/12/20 ניתנה החלטתי, במסגרתה התקבלה הבקשה, והמינוי בוטל. באותה החלטה, הורתי על מינוי אפ' לדין חלופי. ביום 17/2/21 התקבלה הודעת הלשכה לסיוע משפטי, ולפיה עוה"ד.... מונה לשמש אפו' לדין בתיק.
  3. ביום 13/12/20 ניתנה החלטה למינוי ד"ר .... כמומחית מטעם בית המשפט. ביום 16/12/20 הגישה האם בקשה לביטול המינוי שניתן לד"ר .... מחשש לניגוד עניינים. לדבריה, באי כוחה, עוה"ד .... הגישו כנגד המומחית תביעה שעודנה תלויה ועומדת. האב התנגד וטען כי עוה"ד.... אינם מייצגים את האם בהליך זה, ותכלית הבקשה הנה לטרפד המינוי. בתגובה, הגישה האם לתיק את יפוי כח שנחתם ביום 16/8/20, לצורך ההליך שהתנהל בבית המשפט המחוזי עמ"ש 55165-07-20.לאחר ששקלתי טענות הצדדים, ניתנה החלטתי מיום 29/12/20, במסגרתה הוריתי על ביטול המינוי שניתן לד"ר .... יש לציין כי במסגרת ההליך לפני, לא הופיעו עוה"ד .... בדיונים שהתקיימו, כולל בישיבות ההוכחות, ולא הגישו כתבי טענות כלל.
  4. ביום 29/12/20 הוריתי על מינוי ד"ר …. ממכון .... כמומחה מטעם בית המשפט, זאת לצורך עריכת חוו"ד בהתאם להוראות שניתנו על ידי בית המשפט המחוזי.
  5. ביום 8/3/21 הגישה האם בקשה להרחבת זמני השהות עם הבנות. לדבריה, בעת ששהו הבנות …. ובילו עמה את מרבית הזמן, היה מצבן מעולה, ומעת מעברן לחזקת האב, חלה התדרדרות מתמדת במצבן, והן סובלות ומוזנחות. האם צרפה לבקשה דו"ח חינוכי מבית הספר ... [מיום 12/11/20], ממנו עולה כי ... מגיעה לבית הספר באופן סדיר, הפרידות קשות, אך היא מסרבת להיכנס לכיתה ולקחת חלק בפעילות. יצרה קשר משמעותי עם המורה לאומנות והיא המבוגר היחיד שהיא מסכימה להיות איתו בבית הספר. לעתים מגיעה מסודרת ונקיה ולעתים לא, שיער לא מסודר וציפורניים ארוכות. עוד צורף דו"ח פברואר 2021, ממנו עולה כי תפקודה של .... בבית הספר אינו מיטבי. היא אינה מגיעה באופן שוטף ללימודים, לעיתים מגיעה אך מסרבת להיכנס לכיתה, קיים פער משמעותי ברמת התפקוד, והיא מביעה התנגדות וחשדנות ביצירת קשרים. ביום 19/3/21 הגיש המשיב תגובתו, ובה הוא תולה באם את מצבה של ..., וטוען כי מצבה של ... טוב. לדברי האב, הדוחות שהוגשו כוללים אמירות חיוביות וטובות, ואין מדובר בדוחות שליליים כטענת האם. לאחר שהוגשו טענות הצדדים, ניתנה ביום 2/5/21 החלטה במסגרתה נדחתה בקשה האם להרחבת זמני השהות, החזרתו המידית של .....לטיפול אצל הפסיכולוג ..., קיצור משך המעברים, המשך המפגשים בין.... לאב אצל ...

חוו"ד האפוטרופוס לדין, בקשה להפסקת תפקידו ובקשה להוצאת הדוחות מהתיק:

  1. ביום 4/4/21 הגיש האפ' לדין חוו"ד מקדמית. בפגישתו עם .... נמצא כי התנהגותה מוחצנת ובוטה כלפי האב וכלפיו. מסרבת לבקשות האב, אינה נוהגת באופן טבעי ונראית כמי "שמבצעת תפקיד בהצגה." אצל האם, ... נראית רגועה יותר, ועדיין נראית משחקת תפקיד. בפגישה עם .... אצל האב, תחילה מתנהגת ... באופן מוחצן אך בהמשך מתנהגת כרגיל. בפגישה עם ... שוחחו על האב ועל חשיבות הקשר עמו, ואף נקבע מועד למפגש. התקיים מפגש בזום עם גורמי בית הספר בו לומדת ..., מנהלת, יועצת, והמורה לאומנות. לדברי הצוות, היתה בעבר התקדמות, לאחר מכן נסיגה הקשורה גם בתקופת הקורונה, וכיום ממשיכה מגמת שיפור. המורה לאומנות אופטימית, ומתארת את .... כילדה חכמה, אהובה ומקובלת חברתית. פגישה בזום עם ... , מטפלת באומנות, ... נמצאת בתחילת מהלך טוב, חוזרת לחיים, זקוקה לעזרה יום יומית אותה היא מקבלת מ... המורה לאומנות. פגישה עם הגננת של ...., תפקודה של ....תקין בכל המובנים.
  2. האפ' לדין נפגש עם הגב' ...., מנהלת התחנה לטיפול משפחתי בחוף הכרמל. מתארת את המפגשים בין האב ל...., וכן מפגשים בין שלושת הילדים לכל אחד מההורים. הילדים התנהגו באופן שונה לחלוטין, אצל האב אווירת כאוס ומפגש קשה, בעיקר מצד ...., ואצל האם נצפה שינוי קיצוני בהתנהגות הילדים. פגישה עם ..., המדריכה ההורית של האב. לא פגשה את הילדים, ניכר תהליך חיובי, יש צורך באיש מקצוע אשר יתכלל את כל הטיפולים השונים. עו"ס לסדרי דין בתל אביב ובחוף הכרמל, לדברי עו"ס לסדרי דין המחלקה לשירותים חבריים בת"א, ..., לנוכח תלונות האם, בוצעו ביקור בית ותצפית חסויה על העברת הבנות מהאם לאב. בעת ביקור הבית, התנהגה ... באופן קיצוני ולא מותאם. בתצפית העברת הבנות מהאם לאב, נצפתה אווירה של כאוס מתמשך והתנהגות קיצונית של שתי הבנות. מסקנות האפ' לדין הנן כי יש לעודד את המשך שילובה של ... בבית הספר, קיצור המעברים, המשך מפגשים בין האב ל.... לחוו"ד האפ' לדין הוגש נספח חסוי שהופקד בכספת בית המשפט [החלטה מיום 4/4/21]. ביום 12/4/21 הגיש האפ' לדין חוו"ד משלימה, ובה התייחס לשיחה עם הפסיכולוג של ... כאשר לדבריו, האם הפסיקה את הטיפול למרות חשיבות המשכו. ההמלצה הנה המשך הטיפול של ... אצל הפסיכולוג ...
  3. ביום 27/10/21 הגיש האפ' לדין דו"ח עדכון. האפ' לדין השתתף בחלק מהמפגש בין ... לאב בתחנה לטיפול במשפחה חוף הכרמל. באותו מפגש נוצרה סיטואציה קשה בין ... לאביו, אשר לדברי האפ' לדין מציבה סימן שאלה גדול סביב מצבו הנפשי של ... [ס' 17]. לדבריו, במתכונת הנוכחית אין טעם בהותרת המפגשים, שכן אלו מתמצים בהגעתו של ... למפגש ותו לא. מתואר המפגש של האפ' לדין עם הבנות בבית האב. אלו מסרבות לדבר עמו, ואינן מוכנות לשמוע ממנו על התהליך. דברי הבנות כלפי האב, והאופן בו דיברו, נשמע הדהוד של דברי האם. לדבריו, מאז הוגשה חוו"ד המומחה, חלה התדרדרות ופגיעה נוספת בדמותו של האב, בעיקר אצל .... האפ' לדין סבור כי "מתכונת של הסדרי שהות של הבנות עם האם, באופן שאינו מפוקח מקצועית, פוגע בהן ומעמיד אותן בסיכון." עוד מתוארים המעברים של הבנות בין ההורים, אלו מאופיינים בפרובוקציות, אווירת כאוס, והתנהלות קשה. להתרשמותו, מדובר בהפעלת הבנות בידי האם, תוך עשיית שימוש בהן.
  4. המלצות האפ' לדין: הפסקת המפגשים בין ... לאב, זאת באופן זמני, וחידושם לאחר תחילת טיפול פרטני ודיאדי. המומחה יחווה דעתו אודות האפשרות להעברת המפגשים של הבנות עם האם לסביבה מפוקחת. המלצות נוספות הנוגעות לאופן ביצוע המעברים והקטנת החיכוך. מינוי גורם טיפולי כולל, "הבית של ...." או "מכון ....". ביום 1/11/21 הגיש האפ' לדין בקשה להעברת הדו"ח לעיון והתייחסות המומחה. בהחלטה מיום 4/11/21 נקבע כי לנוכח העובדה כי התיק קבוע לחקירת המומחה, יוכל האפ' לדין לחקור את המומחה גם על הנושאים העולים מהדו"ח.
  5. ביום 9/1/22 הגישה האם בקשה להפסקת המינוי שניתן לאפ' לדין. בבקשה, מצטטת האם מדבריו של בית המשפט המחוזי בפסק הדין שניתן ביום 4/1/22 [רמ"ש 29225-11-21]. לדבריה, מדובר בהתנהלות חריגה ופגומה, אשר פוגעת בקטינים ומגעת לכדי "ביצוע עוולות נזיקיות", ועוד טענות. בהודעת האפ' לדין מיום 27/3/22 מודיע כי לנוכח עצמת הסכסוך, התנגדותה הקשה של האם, אשר משליכה על מצבם הרגשי של הקטינים, אין האפ' לדין מסוגל להמשיך ולמלא אחר תפקידו, ומתוך אחריות לשלומם, ביקש להורות על ביטול המינוי שניתן. לאחר ששקלתי טענות הצדדים, ניתנה החלטתי מיום 7/4/22 במסגרתה בוטל המינוי שניתן לאפ' לדין. החלטה זו ניתנה תוך קביעה ברורה כי לא נמצא כל בסיס לטענות האם, כי טענות האם כלפי עו"ד ... דומות לטענותיה כלפי עו"ד ... [קודמתו של עו"ד ....], וכן לנוכח השלב בו מצוי התיק, כאשר משמעות הדבר הנה כי לא יוגשו סיכומים מטעם האפ' לדין, ואולם, כלל החומר שהוגש על ידו, יהווה חלק מבסיס הראיות לפיו ינתן פסק הדין.
  6. ביום 12/4/22 הגישה האם בקשה לגריעת כלל דוחות האפוטרופוס, וזאת עקב "ביצוע לכאורה של עבירות פליליות על ידי האב והאפוטרופוס לדין". לבקשה, מצרפת האם מסמך, שנחזה להיות התכתבות בין האב לאפוטרופוס לדין. לטענתה, תוכן ההתכתבות מעיד כי בין האב לאפ' לדין יחסים עסקיים משותפים, תוך הפניית לקוחות אחד למשנהו. ביום 26/4/22 הוגשה עמדת הממונה הארצית על מערך ייצוג קטינים בלשכה לסיוע משפטי, לפיה אין בבקשה מאום, ויש לדחות הבקשה על כל חלקיה. ביום 27/4/22 הוגשה תגובת האב, אשר דוחה את כלל טענות האם. לדבריו, עיתוי הגשת הבקשה אינו מקרי, ובידי האם היתה הראיה הנטענת כמפלילה במועד מוקדם הרבה יותר. האב מכחיש לחלוטין את טענות האם, טוען כי האם לא התייחסה למקור ההודעה הנטענת והמוכחשת, וטוען כי יש להפנות טענות האם לבדיקת משטרת ישראל. מוסיף האב וטוען כי מדובר בהודעה שנשלחה אליו מאמו, שאינה קשורה כלל לתיק, ומבדיקתו, אין כל תיעוד על העברת ההודעה לאפ' לדין או לאם.
  7. לאחר שעיינתי בבקשה, ובכלל החומר בתיק, הגעתי למסקנה כי דין הבקשה להידחות. למעט העלאת טענות בעלמא, לא מצאתי בטענות האם בדל ראיה כלשהי, ממנה ניתן להניח כי אכן מדובר בקשר אסור שהתקיים בין האב לבין האפ' לדין עו"ד.... טענותיה של האם כלפי האפ' לדין, הועלו כבר ובסמוך לאחר קבלת חו"ד המומחה, ומשהממצאים וההמלצות לא היו כפי שציפתה, החלה האם טוענת כנגד תפקודו של האפוטרופוס לדין, כאשר לדבריה, מדובר בגורם ש"אבדה לו דרכו" ושאינו פועל לטובת הקטינים [ר' הודעה מיום 2/9/21]. לנוכח האמור, אני מורה כי כלל החומר שהוגש ע"י באפוטרופוס לדין, ישמש חלק מחומר הראיות לצורך מתן פסק הדין.

חוו"ד המומחה:

  1. ביום 26/5/21 הוגשה חוו"ד מומחה בית המשפט ד"ר .... חוו"ד הדעת אוחזת 65 עמודים ונערכה לאחר הבדיקות והראיונות כדלקמן:
  2. לאב עם ד"ר ... ביום 31/1/21;
  3. לאם עם ד"ר ... ביום 31/1/21;
  4. אבחון פסיכודיאגנוסטי לאב [24/2/21, 11/3/21], ע"י הפסיכולוג....;
  5. אבחון פסיכודיאגנוסטי לאם [2/3/21] ע"י הפסיכולוגית ד"ר ...;
  6. אבחון פסיכודיאגנוסטי ל... [16/2/21] ע"י הפסיכולוגית ...;
  7. אבחון פסיכודיאגנוסטי ל.... [17/2/21], ע"י הפסיכולוגית ....;
  8. ראיון ל.... [14/2/21] ע"י הפסיכולוגית ....;
  9. בדיקת אינטראקציה שלושת הילדים [14/2/21] הפסיכולוגית ....;
  10. אינטראקציה ילדים אם [14/2/21], ע"י הפסיכולוגית ....;
  11. אינטראקציה ילדים אב [14/2/21] ע"י הפסיכולוגית .....
  12. בדיקת מסמכים שהומצאו על ידי שני ההורים;
  13. שיחות טלפון בין המומחה ד"ר ... לבין גורמים שונים בתיק: המטפלת ..., המורה ..., המטפלת ... הפסיכולוג ...,
  14. ממצאי האבחון שנערך לאב - ....
  15. ממצאי האבחון שנערך לאם – ....
  16. ממצאי האבחון שנערך ל...
  17. ממצאי האבחון שנערך ל...
  18. ממצאי האבחון שנערך ל...
  19. אינטראקציה בין הילדים – המפגש התנהל ברובו באווירה של משחק משותף, בהתנהלותם של .. ו...' בלטה מידה של חוסר נינוחות, ... מאמץ תפקיד האח הגדול, לעתים באופן מלאכותי, מחפש משחק כאילו מדובר במשימה, מחמיא על ציורים מבבלי להביט. התנהלותה של ... חסרת שקט ורגרסיבית לפרקים. ... נוהגת בטבעיות.
  20. אינטראקציה בין האם לילדים – האם דומיננטית, שקועה במשימה, משתדלת לנהל את הזמן בין הילדים בצורה שווה, הגיעה למפגש מוכנה עם משחק [חריג], פונה אל הילדים בשמות חיבה ובקול מתוק. התנהגותה מעושה ובלתי טבעית. חסרה אווירה של זרימה וספונטאניות, ... מגויס מאוד לסייע לאם, האחיות מגלות חוסר שקט ואף קונפליקטים מולם נותרת האם חסרת אונים.
  21. אינטראקציה בין האב לילדים – שלושת הילדים הגיעו למפגש בעמדה של התנגדות לאב, כל אחד בדרכו. ... מצליחה להתרצות ומשחקת עם האב. ... מבטאת התנגדות אינטנסיבית תוך שהיא צועקת, מתפרצת, מתחצפת ואף בועטת באב, שנותר חסר אונים. ... מאמץ דפוס רובוטי, מוכן לשחק עם האב אך זאת באופן טכני תוך התנגדות פאסיבית. מסרב לאינטראקציה עם אחיותיו ונתלה בהתנגדות של .... הילדים אינם פוחדים מהאב. התנהגותם תואמת לדפוס אופייני לילדים להורים מסוכסכים, המצויים בקונפליקט נאמנויות, ובוחרים צד של אחד ההורים, תוך התנגדות בוטה לצד האחר, במקרה זה האב.
  22. בפרק הדיון - מביע המומחה דאגה מיוחדת ממצבה הנפשי של ..., ועל הפער המובהק בין התחומים השונים, אשר נגרם, בין היתר, בשל הצפה רגשית וחוסר פניות. מצבה הרגשי משפיע על האופן בו היא תופשת את המציאות, הדמות הגברית מוכחשת מהתודעה והקשר עם הדמות האימהית מאופיין בסימביוטיות המעוררת בה חרדה רבה. היא חווה היעדר החזקה והכלה מול שתי הדמויות ההוריות, והקשר האחאי מופנם כבטוח יותר. ... מצויה בחוויה מתמשכת של בדידות וסערה פנימית, מתקשה לווסת את רגשותיה, באופן הפוגע בתפקוד היום יומי שלה. היא זקוקה לנוכחות הורית מיטיבה ומווסתת, שתשחרר אותה מהעיסוק בקונפליקט המשפחתי. יש מחיקה של האב בעולמה הפנימי ומי שצריך לפתוח את הדלת זו האם. ... זקוק לסדר ולבהירות, חסר יכולת להתגמש, להכיר במורכבות מערכת היחסים. ... בעלת יכולות אינטלקטואליות מצוינות, ותפקודה תקין. היא חייה בשני בתים, אך מצוידת בכוחות להתמודד ומגייסת משאבים לתפקד במסגרות הפורמאליות. לדברי המומחה, שני ההורים הולכים עם הראש בקיר, התימה של אב אלים ומסוכן איננה תקפה ומסוכנת לילדים יותר מכל דבר אחר.
  23. המלצות המומחה – בטווח הבינוני ארוך, להגיע למשמורת משותפת, וזמני שהות שווים. בשלב זה, הבנות נשארות .... ו.... תחילת טיפול משולב באופן מידי, רצוי תחת קורת גג אחת.

ניסיונות למציאת גורם טיפולי:

  1. לאחר קבלת חוו"ד המומחה, נעשו ניסיונות למציאת גורם טיפולי כולל בהתאם להמלצות. לאחר שנשאל, הודיע המומחה כי ניתן להתחיל בטיפול כולל למשפחה תחת מכון שלם. האב הודיע כי הוא מסכים, אך האם הודיעה כי היא מתנגדת לכך [הודעה מיום 20/6/21], ביקשה לקבל לידיה את כלל החומר הגולמי שעל בסיסו נערכה חוו"ד, ואף ביקשה להגיש חוו"ד מטעמה. ביום 21/6/21, נעתרתי לבקשת האם ואפשרתי לה לקבל את כלל החומר הגולמי לבדיקתו באמצעות מומחה מטעמה. החלטה זו ניתנה לאחר התלבטות, שכן משמעותה למעשה היתה הארכת ההליך עד לאחר חופשת הקיץ של שנת הלימודים תשפ"א [ר' ס' 10 בהחלטה]. ביום 4/8/21 ניתנה החלטתי, ובה דחיתי את בקשת האם להגשת חוו"ד מומחה מטעמה. באותה החלטה נכתבו הדברים הבאים, אשר דומה כי אלו נכונים ורלוונטיים גם למועד מתן פסק דין זה:

"בשולי הדברים, אך כלל לא בשולי חשיבותם, אציין כי אכן ממצאי המומחה כוללים המלצות למתן טיפול. עם זאת וחרף העובדה כי לדברי המבקשת עצמה, יש מקום למתן טיפול ומצבה של ... אף מחייב זאת, מאז הוגשה חוו"ד, לא ביצעה המבקשת כל פעולה שתכליתה מתן טיפול כאמור. המבקשת מצידה הסתפקה בדחיית האפשרות כי הטיפול ינתן באמצעות מומחה מטעם מכון ..., אך לא הציעה כל חלופה טיפולית אחרת מצידה. למעשה, כלל הפעולות המבוצעות מצד המבקשת, מאז הוגשה חוו"ד, תכליתן התנגדות לממצאי המומחה, תוך התעלמות מהצורך במתן טיפול לילדיה ולכלל המשפחה, צורך שהיא עצמה ערה לו, וחבל שכך."

  1. נעשו מספר ניסיונות למציאת גורם טיפולי כולל, אשר למרבה הצער, לא צלחו [ר' למשל החלטות מיום 14/9/21, 20/9/21, 26/10/21], התוצאה העגומה היא שנכון למועד חקירת המומחה [8/11/21], המשפחה נותרה ללא גורם טיפולי כולל, בניגוד גמור להמלצות המומחה. גם לאחר חקירת המומחה, נעשו ניסיונות למציאת גורם טיפולי [ר' החלטה מיום 8/12/21], אך למרבה הצער, הדבר לא צלח.
  2. חקירת המומחה בבית המשפט - ביום 8/11/21 התקיים דיון ובו נחקר המומחה ד"ר .... הדיון התקיים בהקלטה, וביום 21/11/21 הוגש לתיק תמלול ההקלטה. בחקירתו, נשאל המומחה אודות הטענה בעניין אלימות האב, ואף הוטחה בו במפורש הטענה כי הוא העלים במכוון את הדיון ואת הטענות מתוך חוו"ד. לדברי המומחה טענות אודות האלימות הנטענת הובאו בחוו"ד, מפיהם של הילדים ...או ... [עמ' 10 ש' 18]. המומחה נשאל אודות המכתב שכתבה ..., ומדוע אין הוא מוזכר בחוו"ד, ולדבריו כלל הגורמים לא התרשמו כי האב אלים, וייתכן כי מדובר בשימוש בסמכותו ההורית. חלק מהדברים הנם פרשנות והעצמה של ... [עמ' 17 ש' 17]. ומוסיף המומחה ואומר "יש פה איזשהו ניסיון לעצב תודעה כזאת או אחרת שמדובר באבא אלים......זה לא הסיפור" [עמ' 17 ש' 33]. המומחה מוסיף ומסביר כי לצורך יצירת התמה, לפיה האב אלים, התקבלה אף שיחת טלפון מבכיר בעיריית ..., שהתקשר לשוחח על התיק הספציפי ועל הטענה כי האב אלים. [עמ' 19 ש' 16]. בהמשך ממשיך המומחה ומסביר מדוע הגיע למסקנה כי האב אינו אלים, ולדבריו, הטענה לא קיבלה כל תמיכה מגורם טיפולי כלשהו או מהאבחונים שבוצעו [עמ' 27 ש' 1].
  3. המומחה נשאל אודות ביטויי אלימות בין .... לאב שנאמרו על ידי ..., ולדבריו ... חווה את הבא כרע ואלים "חצי מפלצת", אך לדבריו, קיימת שאלה כיצד נוצרה חוויה זו, האם עקב התנהלות האב, או לנוכח הקונפליקט המשפחתי, כאשר ... היא החוליה החלשה [עמ' 36 ש' 12]. המומחה נשאל והוסיף כי דמותו של האב הולכת ונמחקת מעולמה הפנימי של ... , וכי הקשר הסמביוטי עם האם ממלא אותה. לדבריו, זהו הדבר המדאיג ביותר אצל ... [עמ' 38 ש' 13]. המומחה נשאל אודות ..., העובדה כי הוא מצוי מרבית הזמן אצל האם ולכאורה תפקודו תקין, ולדבריו, החלק המדאיג אצלו זהו החלק הרגשי, שהנו משותק, קפוא [עמ' 39 ש' 14]. המומחה נשאל מדוע לא לקבל את עמדת האם ולהורות על השבת שלושת הילדים אליה .... לדבריו אין מקום לעשות זאת ללא טיפול מתאים ותמיכה [עמ' 42 ש' 4]. המומחה נשאל כיצד ייתכן שדמות האב נמחקת אצל ... בעוד היא מבלה עמו את מרבית הזמן, ולדבריו, ... קרובה ואוהבת את האם, תלויה בה עד כדי קשר סמביוטי. "היא חייבת להרגיש מה שהיא חושבת שאימא שלה מרגישה ומה שהיא חושבת שאימא שלה רוצה". [עמ' 44 ש' 23]. ובהמשך: "הכל מתחיל בקשר שבין ההורים, במה שקורה בין ההורים והילדים מגיבים לזה..." מה שצריך לטפל בו זה הקשר ההורי [עמ' 44 ש' 31]. המומחה נשאל אודות ההיעדרויות הרבות של ... מבית הספר, ולדבריו אם הדברים נכונים יש בעיה. [עמ' 45 ש' 34]. לדברי המומחה, בהנחה שאין טיפול ולא יהיה טיפול, אין מקום לשנות את המיקום של הילדים [עמ' 49 ש' 11]. לדברי המומחה "... מיישר קו עם מה שהוא רואה אצל, או מבין, שאימא שלו מרגישה." [עמ' 53 ש' 37]. המומחה נשאל בהמשך על ידי בית המשפט אודות האפשרות לצמצם את זמני השהות של הבנות עם האם במטרה להטיב את מצבן, ולדבריו, הוא זקוק למספר ימים על מנת להיוועץ בצוות שסייע לו לערוך את חוו"ד [עמ' 67 ש' 24].
  4. בתום חקירת המומחה, התבקש המומחה להגיש בכתב את תשובתו לשאלה עליה נשאל במהלך חקירתו, והיא עמדתו לאפשרות כי בהינתן העובדה שניסיונות לשילוב המשפחה בהליך טיפולי לא צלחו, האם לדעתו צמצום זמני השהות של הקטינות עם האם, יש בו כדי להביא לשיפור במצבם. על החלטה זו הוגשה בר"ע לבית המשפט המחוזי [רמ"ש 29225-11-21], וביום 4/1/22 ניתן פסק דין המבטל החלטה זו.
  5. לסיכום ממצאי המומחה, ניתן לומר בתמצית כי המומחה סבור שמצב הבנות אצל האב אינו מיטבי, וביחס ל..., אף מעורר חשש. עוד סבור המומחה כי יש מקום לביצוע הרחבת זמני השהות של הבנות עם האם, אך זאת בליווי טיפולי מתאים.
  6. בהתאם לפסיקה, יש ליתן להמלצות מומחה שמונה על ידי בית המשפט, משקל רב ביותר, ובהעדר ראיות בעלות משקל לסתירת האמור בחוו"ד, ייטה בית המשפט לאמץ את המלצות ממצאי חוו"ד ומסקנותיה [בע"מ 4575/00 פלונית, מפי כבוד השופטת דורנר, פורסם במאגרים המקוונים, וגם בע"מ 27/06 פלוני, מפי כבוד השופטת ארבל, פורסמו במאגרים המקוונים]. עם זאת, בהתאם לפסיקה ממילא בית המשפט הוא הגורם המכריע, ולבית המשפט תמיד נתון שיקול הדעת הסופי, כאשר כל מקרה יוכרע לגופו, ובהתאם לנתונים שיונחו בפני בית המשפט.
  7. לטעמי, מדובר בחוו"ד יסודית ומעמיקה, אשר נערכה על סמך בדיקות חקירות ונתונים כנדרש. נכונה הטענה כי המומחה הסתייע בגורמים נוספים מתוך מכון שלם, וחלק מהראיונות בוצעו לא על ידו באופן אישי, ואולם, דומני כי במכלול, הדבר אינו פוגע בתקפותה של חוו"ד, ואף מחזק את ממצאים והמסקנות. ראשית, מדובר בפרקטיקה מקובלת בה אנו נתקלים לעתים קרובות. שנית, וזה העיקר, יש לזכור כי מדובר במקרה קשה וחריג ביותר. פסיכולוגיה אינה מדע מדויק. מומחה אחד, מוכשר ויעיל ככל שיהא, יתקשה לעמוד בנטל הדרוש, כולל הפעלת לחצים ממקורות חיצוניים כפי שתיאר המומחה בעדותו [עמ' 19 ש' 16]. לטעמי, במקרים מורכבים מעין אלו, דווקא שילוב של מספר גורמי טיפול, יכול להביא לתוצאה נכונה ותקפה יותר מזו של מומחה אחד. אינני מקבל את עמדת הנתבעת לפיה התעלם המומחה מנתונים שהיו לפניו, או נטה להגזים והדגיש ממצאים התומכים במסקנתו, ודומני כי כלל הנתונים הובאו בחוו"ד באופן מאוזן מלא ויסודי. האזנתי לחקירתו של המומחה, ועדותו של המומחה עולה בקנה אחד עם ממצאיו, ואינני סבור כי עלה בידי הנתבעת לסתור את ממצאיו. עוד יש לזכור כי המומחה ד"ר .... הגיש לבית המשפט ביום 31/5/2021 חומר חסוי, אשר לא הועבר לעיון הצדדים. עיון בדברים אשר הובאו בדו"ח החסוי, מבהיר ומשלים את חוו"ד.
  8. זאת ועוד, חוו"ד המומחה ומסקנותיו, משתלבים לטעמי עם כל יתר החומר המצוי בתיק, שעל בסיסו ניתן פסק הדין מיום 19/7/20 – תסקיר עו"ס לסדרי דין מיום 19/1/17 [עמ' 3 סיפא], תסקיר מיום 20/3/17 [עמ' 10 פרק הסיכום], תסקיר חוק נוער מיום 1/5/17 [פרק הסיכום], תסקיר מיום 19/10/17 [עמ' 2 פרק הסיכום], חוו"ד הפסיכולוג ... מיום 15/2/18 [עמ' 5 פסקה 2 ואילך וכן פרק הסיכום], תסקיר מיום 10/5/18 [עמ' 4 פרק הסיכום], חוו"ד המתאמת ההורית ... מיום 2/10/18 [עמ' 2 פסקה 1], עדכון ד"ר ... מיום 8/11/18 [עמ' 2 פסקה 2], עדכון ד"ר .... מיום 6/1/19 [עמ' 2 פסקה 2], עדכון ... מיום 27/1/19 [פסקת הסיום], עדכון ... מיום 3/2/19 [פסקת הסיכום], עדכון ד"ר ... מיום 16/4/19 [עמ' 5 פרק הסיכום]. חוו"ד המומחה משתלבת גם עם דוחות האפוטרופסים לדין, מסקנותיהם והמלצותיהם של עו"ד ... , ועו"ד ....
  9. עם זאת, כאמור לעיל בפרק הפתיח, מקרה זה אינו דומה כלל למרבית המקרים, והוא חריג ויוצא דופן, אף מבין המקרים הקשים בהם נתקל בית המשפט. עיון בחוו"ד מעלה כי ממצאי המומחה, מסקנותיו והמלצותיו, ניתנו מתוך הנחה כי לאחר שתושלם חוו"ד, יתעשתו הצדדים וישכילו להתגייס לטובת הליך טיפולי כולל שתכליתו שיפור מצב הילדים, הרחבת זמני השהות, עד לכדי חלוקת זמני שווה. דומני כי חוו"ד אינה כוללת התייחסות וחשיבה מעמיקה למצב כה חריג וקיצוני כפי מקרה זה, כאשר אין כל אפשרות מעשית לשלב את הצדדים בהליך טיפולי, זאת למרות ניסיונות רבים לעשות זאת. בחקירתו, התקשה המומחה להשיב על שאלות ביחס למקרה בו לא מתקיים הליך טיפולי, כפי שקורה בפועל. [עמ' 42 ש' 3 ואילך]
  10. כעת, בהינתן הנתונים כמפורט לעיל, עלינו לבחון האם, למרות קביעותיו והמלצותיו של המומחה, יש מקום להותיר את משמורת הבנות אצל האב ואת זמני השהות עם האם בהיקף כה מצומצם?? לחילופין, האם יש לקבל את עמדת האב והאפו' לדין ולהורות על צמצום נוסף של זמני השהות של הבנות עם האם??? לחילופין חילופין כי יש מקום לבצע חשיבה נוספת, כוללת, מחודשת ומרועננת, אודות זהות ההורה המשמורן וחלוקת זמני השהות.
  11. לצורך דיון בשאלות מהותיות אלו, נשוב ונזכר, פעם נוספת, במושכלות יסוד, לפיהן טובת הילד הספציפי, היא זו אשר ניצבת בראש מערך השיקולים. כדברי כבוד השופטת ארבל בעניין בע"מ 27/06 פלוני נ' פלונית, [פורסם במאגרים המקוונים]: "עקרון על הוא זה והוא ניצב כעיקרון מנחה בודד בסוגיות משמורת ילדים, מבלי שיישקלו לצדו באופן עצמאי שיקולים אחרים"  שיקול טובת הקטין הנו:  "עמוד האש ההולך לפנינו, על פי צו המחוקק וצו המצפון, היא טובת הקטין." [ראה רע"א 1841/08 מפי כבוד השופט א. רובינשטיין [פורסם במאגרים המקוונים]] [וראה גם בג"צ 5227/97 דוד נ' ביה"ד הרבני הגדול בירושלים, פ"ד נה(1) 413 (1998)].
  12. לטעמי, כפי שהבעתי דעתי מספר פעמים בעבר, בכל המקרים בהם מתעורר קושי בקשר בין הורה וילד, אין מקום לזקוף קושי זה לחובת מי מההורים באופן בלעדי. מערכת יחסים משפחתית הנה מערכת מורכבת עדינה ורגישה. לכל אחד מהצדדים, הורים ילדים ובני משפחה אחרים, חלק בלתי נפרד מהרקמה העדינה ממנה מורכבת המערכת המשפחתית ומערכת היחסים הפנימית. גם אם אין מדובר בחלק שווה, לכל אחד מההורים חלק מסוים בתוצאה הקשה. במקרה זה, אין בעיני כל ספק כי האם נושאת בעיקר האחריות. כך עולה מקביעות כלל גורמי הטיפולי, וזו גם התרשמותי. לצורך הקביעה כי עיקר האחריות על האם, די בשלל העובדות העולות וצפות בבירור, לפיהן, האם אינה מכירה בחשיבות נוכחות האב בחיי הילדים, סבורה כי מצבו ותפקודו של ... מעולה [ס' 10 לסיכומיה], ממשיכה וטוענת כי האב הנו אלים, חרף העובדה כי טענה זו לא הוכחה בדרך כלשהי, מבצעת פעולות המנוגדות להחלטות בית המשפט [לדוגמא: שליחתה של ... לבית הספר ... עם חולצת בית הספר ...], סירובה להכיר באחריות, ולו חלקית ביותר במצבם הקשה של הילדים, סירובה לשתף פעולה עם גורמי הטיפול, הביקורת הקשה והנוקבת על כלל הגורמים שמסקנותיהם אינם מתיישבים עם האופן בו היא רואה את פני הדברים, וכל זאת על פני שנים ארוכות, מביא בהכרח למסקנה כי האם, היא זו הנושאת בעיקר הנטל. עם זאת, כפי שיפורט בהרחבה להלן, אינני סבור כי האב פטור, וגם לאב חלק במצב המורכב, זאת גם אם ייתכן ואין מדובר באחריות שנגרמה עקב פעולה אקטיבית כלשהי.
  13. לא ניתן להתעלם מהעובדה הפשוטה שהבנות שוהות אצל האב משך למעלה משלש שנים תמימות, זמני השהות עם האם מצומצמים ביותר, ומידת ההשפעה בהתאם. מצופה היה כי בתקופה כה ממושכת יצליח האב ליצור עבור הבנות סביבה טובה נעימה ומיטיבה, אך דומה כי אין כך הדבר.
  14. לא ניתן להתעלם ממצבה הקשה של ..., אשר ממשיך להיות קשה מזה זמן רב. ע"פ כל הדיווחים, ... אינה לוקחת חלק משמעותי בבית הספר, נעדרת לעתים קרובות, מסרבת לקחת חלק בפעילות הכיתתית, כמעט שאינה נפגשת עם חברים מבית הספר, ותפקודה הכללי ירוד ומעורר חשש. ד"ר [...] מתייחס בחוו"ד באופן ספציפי למצבה של ..., ולדבריו מדובר במצב מעורר דאגה. הבנות אינן מטופחות, התקבלו מספר דיווחים על כך שמצבן הפיזי החיצוני אינו תקין [שיער, ציפורניים לבוש ועוד]. מצב זה נמשך על פני פרק זמן ארוך מאוד.
  15. בנוסף, לאחר מחשבה מעמיקה, וקריאת כלל החומר בתיק, הגעתי למסקנה כי אין מקום בהכרח להקיש ולגזור גזירה שווה, מהקשר הרעוע שבין ... לאב לקשר שבין הבנות לאב. אישיותו של ... מורכבת כמפורט באבחון שבוצע על ידי המומחה. להלן מספר תיאורים: ..........................תכונות אלו נמצאו גם בדיווחים קודמים בעבר, בעניינו של ... וזו גם התרשמותי משיחותי עמו. המומחה אמנם סבור כי ייתכן ומדובר בהתנהגות שהנה פועל יוצר לחרדה ותגובה למצב המשפחתי, ואולם, לטעמי, וכך גם עולה מחוו"ד, אין לשלול כי מדובר במצב נפשי רפואי על רקע אורגני, שאינו קשור לחלוטין למצב המשפחתי. אין זה מצבן של הבנות, ובאבחונים שנערכו להן, לא נמצאו ממצאים וליקויים דומים. לפיכך, דומני כי אין זה נכון בהכרח ללמוד גזירה שווה בין שלושת הילדים, ויש לבחון פעם נוספת את הקביעה כי ככל ויחוזק הקשר בין הבנות לאם, בהכרח יפגע הקשר שבין הבנות לאב כפי שקרה עם ....
  16. בין יתר השיקולים, הבאתי בחשבון את חשיבות הקשר בין האחים, שעה שכיום, הבנות נפגשות עם ... למספר מספר שעות בלבד בשבוע אם בכלל, ואין כל ספק כי דבר זה גורם לפגיעה בקשר האחאות [לעניין זה, ראה דברי השופטת תמר סנונית פורר בתמ"ש 28398-10-12]. ככל ותתקבל עמדת האב, וזמני השהות יצומצמו עוד, משמעות הדבר תהא פגיעה ממשית ונוספת בקשר האמור, שאין כל ספק אודות חשיבותו.

רצונם של הקטינים:

  1. הקטינים נשמעו על ידי הן טרם מתן פסק הדין הקודם, ובנוסף, נשמעו פעם נוספת ביום 23/3/22, זאת בנוכחות עו"ס יח"ס. עיקרי הדברים נרשמו בפרוטוקול אשר הופקד בכספת בית המשפט. האזנתי לרצונותיהן ובקשותיהן של הבנות, ונתתי לדברים משקל ממשי. כידוע, ע"פ הפסיקה, על בית המשפט מוטלת החובה לשמוע את הקטין, וליתן לדבריו משקל ממשי, הכך בהתאם לנסיבותיו של המקרה הספציפי [ר' עמ"ש 58108-06-21, וגם דברי כב' הש' רובינשטיין בבע"מ 672/06, פורסמו במאגרים המקוונים]. מבלי להיכנס לתוכן השיחות, אציין כי רצונן של הבנות עולה בקנה אחד עם מסקנתי כפי שתובא להלן. בנוסף, התרשמתי כי הבנות זקוקות להרחבת זמני השהות עם האם, וכי זמני השהות המצומצמים כיום, אינם מספקים את צורכיהן, ובפרט את צרכיה של ....
  2. לאחר שמיעת הקטינים, ולנוכח חשיבות העניין, סברתי כי יש מקום לעשיית פעולה נוספת על מנת למצות האפשרות להגיע להבנות. לפיכך, התבקשו הצדדים לפנות לעו"ס יח"ס, אשר שוחחה עמם במספר מפגשים, וביום 18/5/22 הודיעה כי עדיין קיים פער בין טענות הצדדים.

חומר חסוי

  1. כפי שהובהר במספר החלטות, בתיק קיים חומר חסוי, שלא הועבר לעיון הצדדים. מדובר בפרוטוקולים שנערכו בעת מפגשי שמיעת הקטינים, דוחות מאת האפוטרופסים לדין, עו"ד .... ועו"ד ... , וכן חלק מחוו"ד המומחה ד"ר .... לצורך כתיבת פסק הדין, וקבלת החלטה, עיינתי לעומק, פעם נוספת, בכל החומר החסוי המצוי בכספת בית המשפט.
  2. מבלי להיכנס לפרטי תוכן החומר החסוי, אתייחס בתמצית לטענת האם כי דבריה של ...., אשר ציטטה את דבריה של ... לפיהם: "אימא אמרה שאם נתנהג רע נהיה אצלה יותר", נאמרו מבלי שפגשה כלל את ... ו.... לעניין זה, אפנה לדו"ח החסוי של עו"ד .... [החלטה מיום 4/4/21], ולנספחיו. בנוסף, ראה גם את הדו"ח חסוי שהוגש ע"י המומחה אשר שוחח עם ....

הקשר בין ... לאביו

  1. אמנם עיקר פסק הדין הוקדש לבנות ... ו..., אך אין זאת משום שאני סבור כי יש מקום להתעלם ממצבו של ..., שכמעט ואינו מצוי בקשר עם האב, וזאת על פני מספר שנים. מסיבות שונות, לא יצאה לפועל "תכנית ההתקרבות", שהוצעה על ידי עו"ס לסדרי דין בדו"ח מיום 26/12/19. כפי שקבעתי בפסק הדין מיום 19/7/20, וביתר לאחר קבלת חוו"ד המומחה ד"ר ..., ולאחר שיחתי עם ..., עודני סבור כי קיים חשש ממשי למצבו הנפשי של .... בעניין זה, ניתנה בעבר המלצה לביצוע אבחון פסיכיאטרי ל...., שסופו של דבר, לא יצא לפועל. שקלתי האם יש מקום ליתן הוראה אופרטיבית בעניין, וסופו של דבר החלטתי שאין לכך מקום, בין היתר, משום שלא עלתה בקשה ספציפית מצד מי מהצדדים. יחד עם זאת, הנני סבור כי על ההורים לשקול ביצוע אבחון כאמור, וזאת בהקדם. עם זאת, להתרשמותי, וכך גם עולה מחוו"ד המומחה, על האב להמשיך ולעמוד על קיומו של קשר, וזאת חרף הקושי והתסכול המובנים. מדבריו של ... עולה כי הוא מצפה לנוכחות של אביו, לא רק במפגשים ישירים אלה גם באירועים חינוכיים בבית הספר ובפעילות נוספת, וכי היעדרותו גורמת ל... תחושת עלבון ופגיעה. ייתכן והרחבת זמני השהות בין הבנות לאם, יותיר את האב פנוי יותר לחיזוק ושימור הקשר עם ..., וכולי תקווה כי כך אכן יהא.

רמ"ש 29225-11-21 בע"מ 633/22 פסקי הדין בבית המשפט המחוזי ובבית המשפט העליון

  1. לקראת נעילה, אבקש לציין ולהבהיר כי טרם שקיבלתי את ההחלטות שיובאו להלן בפסק דין זה, הזהרתי עצמי היטב, חזור והזהר, בעניין הדברים שנאמרו על ידי בית המשפט המחוזי ברמ"ש 29225-11-21, כבוד השופט ג'יוסי ועל ידי בית המשפט העליון בבע"מ 633/22 כבוד השופט שוחט. דברים אלו נאמרים על רקע טענות האב לפיהן קביעותיו של בית המשפט המחוזי, ואמירות שונות שנאמרו באותו פסק דין, עלולות להביא לפגיעה בשיקול הדעת של בית משפט זה "...תוך ניסיון להכתיב לערכאה הדיונית את פסק הדין שעתיד להינתן על ידה." [ר' בע"מ 633/22 דברי השופט שוחט בעמ' 4 פסקה 3].

סיכום ותוצאה:

  1. אחריות הורית - לאחר שעיינתי בכלל החומר ושקלתי טענות הצדדים, האזנתי לחקירתו של מומחה בית המשפט, לאחר התלבטות, ולא בלי היסוס, הגעתי למסקנה כי שלושת הילדים, ..., ... ו... יהיו נתונים באחריות הורית משותפת.
  2. הרחבת זמני שהות - אני מורה על הרחבת זמני השהות של הבנות ... ו... אצל האם, באופן שיכללו שתי לינות באמצ"ש, וכן סופ"ש ארוכים מיום שישי ועד ליום א' בבוקר ישירות למסגרת. לנוכח המחלוקות הרבות שהתקיימו במעמד האיסוף וההחזרה, דומני כי יש להקטין את החיכוך בין ההורים ככל האפשר, ולשם כך, אני מורה כי בכל עת שמתקיימים לימודים, איסוף הקטינות והשבתן יהא ישירות אל ומאת המסגרת החינוכית, הכל כפי שיפורט להלן.
  3. חלוקת זמני שהות בין האם לבנות – תתקיים באופן שבו בימים ב' ו – ד' תאסוף האם את הבנות ישירות מהמסגרת החינוכית, ותשיב אותן למסגרת החינוכית למחרת בוקר. אני מודע לכך כי מדובר בשינוי הימים לפיהם נהגו הצדדים [א' ו ה']. תכלית הוראה זו, מניעת נתק ממושך מידי בין האב לבנות. עם זאת, ככל ויגיעו ההורים לחלוקת זמנים שונה, אין מניעה כי יסכימו על כך, ויגישו לבית המשפט הודעה מתאימה בתוך 14 יום מיום פסק הדין. בסופי שבוע לסירוגין, תאסוף האם את הבנות ביום ו' ישירות מהמסגרת החינוכית, ותשיב אותן למסגרת החינוכית ביום א' בבוקר.
  4. זמני שהות בין האב ל.... – לעת הזו, ולנוכח כלל הנסיבות שפורטו, אינני סבור כי יש מקום לקביעת זמני שהות מחייבים, לבטח ללא טיפול והדרכה מתאימים. יחד עם זאת, כולי תקווה כי ההורים ישכילו לבוא בדברים, בין ישירות, ובין באמצעות גורם טיפולי כלשהו, על מנת לקבוע זמני שהות תוך התחשבות בכלל הנסיבות. ככל וההורים סבורים כי לשם כך, יש מקום להורות על הארכת הסמכויות שניתנו לעו"ס לסדרי דין, יגישו הודעה משותפת, בתוך 14 יום, ותינתן החלטה משלימה. למען הסר ספר, ולמרות האמור, מצופה מהאב להיות נוכח בחיי בנו ככל האפשר, ובכלל זאת, להגיע לכל אירוע חינוכי או חברתי הקשר ב..., לשמור עמו על קשר טלפוני קרוב ככל האפשר, ולעשות כל פעולה שתכליתה חיזוק ושימור הקשר.
  5. ככל וזמני השהות המפורטים לעיל, יתקיימו באופן תקין, למשך 6 חודשים ממועד פסק הדין, תחול הרחבה נוספת, באופן שבו יתווסף לזמני השהות אצל האם יום נוסף [יום א' או ה'], "מתהפך" בהתאם לסופי השבוע, באופן שבו הבנות ישהו אצל האם 3 לילות, בשבוע שבסופו ישהו אצל האב.
  6. בחופשות או כאשר לא מתקיימים לימודים – יתקיימו זמני השהות כפי שנקבע לעיל, כאשר, בהעדר הסכמה אחרת בין הצדדים, תהא שעת המעבר בשעה 16:00.
  7. חלוקת זמני שהות בחגים – תהא בחלקים שווים, על בסיס העיקרון כי מידי שנה ישהו הילדים אצל ההורה עמו לא שהו בשנה שעברה.
  8. המוסד החינוכי בו ילמדו הבנות בשנה"ל תשפ"ג - התלבטתי רבות, האם יש להורות על המשך לימודי הבנות בבית הספר ...., סמוך למקום מגורי האב, ולחילופין, כי הן יתחילו את שנת הלימודים הקרובה בבית הספר ..., סמוך למקום מגורי האם. מחד גיסא, מדובר בבית הספר בו לומדות הבנות כיום, ... מספר שנים ו... סיימה כתה .... מטבע הדברים נוצרו לבנות קשרים חברתיים, ומעבר למסגרת אחרת, עלול לפגוע באותם קשרים. בנוסף, אני ער למאמצים הכבירים שבוצעו על ידי עובדי מערכת החינוך וכל יתר הגורמים ובהם האב, לשלב את הבנות באופן תקין בבית הספר. מאידך גיסא, לא ניתן להתעלם מהדיווחים לפיהם ... אינה משתתפת באופן סדיר בשיעורים, מרבה להיעדר, וכפי שפורט לעיל, חרף פרק הזמן הממושך, לא ניתן לומר כי היא השתלבה באופן מיטבי בבית הספר, לא מהבחינה הלימודית ולא מהבחינה החברתית. עוד הבאתי בחשבון את המרחק הגיאוגרפי בין מקום מגורי ההורים, ואת פרק הזמן אותו יבלו הבנות בכבישים, כאשר המטרה כמובן לצמצם פרק זמן זה ככל האפשר. בעניין זה, דומני כי הנסיעה צפונה מגוש דן בשעות הבוקר, "נגד הפקקים", קלה וקצרה משמעותית מהכיוון ההפוך. בנוסף, ניתן משקל לרצונן של הבנות, כפי שהובא בשיחתי עמן. עוד הבאתי בחשבון כי במועד פרוץ הסכסוך התגוררה כל המשפחה .... . לאחר מחשבה, ולא בלי היסוס, הגעתי למסקנה כי בתחילת שנת הלימודים הקרובה .... יתחילו הבנות ללמוד בבית הספר ב...., סמוך למקום מגורי האם.
  9. הכנת הבנות וההורים – לנוכח השינויים המהותיים בפסק דין זה, נדרשת הכנה מתאימה, הן לבנות והן להורים. עו"ס לסדרי דין מתבקשת להיפגש בדחיפות, ולא יאוחר מ- 10 ימים לאחר מועד פסק הדין עם ההורים ועם הילדים, על מנת להבהיר לצדדים את הוראות פסק הדין וכן על מנת לבצע הכנה מתאימה, ולוודא כי כלל ההוראות שניתנו במסגרת פסק הדין יבוצעו כנדרש. עו"ס רשאית להגיש בקשה למתן הוראות / הבהרות. עו"ס מתבקשת להגיש לבית המשפט דווח אודות ההכנה שבוצעה והמלצות ככל הדרוש, זאת בתוך 14 יום מהיום. עו"ס יח"ס מתבקשת לוודא קיום הוראות סעיף זה אל מול עו"ס לסדרי דין.
  10. תחילת תוקף חלוקת זמני השהות המורחבת - תהא לאחר ביצוע ההכנה כמפורט לעיל, ובתוך 14 יום מיום פסק הדין לכל היותר. עד אותו מועד, תמשיך לחול ולחייב חלוקת זמני השהות המתקיימת כיום.
  11. הקלטות וצילום – תוך כדי ניהול ההליך, נעשו ניסיונות על ידי שני ההורים, לחזק כל אחד את עמדתו, וזאת, בין היתר, באמצעות צילום והקלטת הקטינים. אין כל ספק בעיני כי מדובר במעשה פסול אשר גורם נזק קשה לקטינים, פוגע בפרטיותם, ומעלה אצלם את רמת החשדנות. בנוסף, מהצילומים וההקלטות שהוגשו, לא התרשמתי כי מדובר בראיות אשר יכולות לחזק עמדתו של מי מהצדדים ואולי ההיפך מכך. לנוכח האמור, ומתוך ראיית טובת הקטינים, ניתן בזאת צו, האוסר על שני ההורים להקליט ו/או לצלם את הבנות בכל הקשור למחלוקות נשוא תיק זה.
  12. טיפול והדרכה – אני מורה כי ... ימשיך את הטיפול אצל המטפל .... ככל ו... אינה מטופלת כיום, אני מחייב את שני ההורים למצוא עבורה גורם טיפולי, ולהודיע זהותו לבית המשפט, בתוך 14 יום מיום פסק הדין. אני מחייב את שני ההורים לפנות להליך תיאום הורי, בהתאם להוראות עו"ס לסדרי דין.
  13. אבקש להבהיר כי פסק דין זה, ניתן על ידי לאחר התלבטות ולא בלי היסוס, ומתוך הנחה כי הוראותיו יביאו לרגיעה ולשקט בין ההורים, ובפרט כי חלוקת הזמנים שנקבעה תתקיים באופן תקין וברצף. אבקש לשוב ולהזכיר את הכלל לפיו סוגיית משמורתם של קטינים, וחלוקת זמני שהות, הינם מסוג העניינים הניתנים לדיון מעת לעת על פי הצורך. בהתאם להוראות סעיף 74 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות תשכ"ב, לבית המשפט סמכות לשנות או לבטל החלטות ע"פ חוק זה "אם נשתנו הנסיבות או נתגלו עובדות נוספות לאחר שנתן החלטתו". בהתאם להלכה, השיקול הבלעדי המנחה את בית המשפט בדינו בסוגיית משמורת בקטינים הינו עיקרון טובת הקטין.   כמו כן נקבע כי:

 

"... בית המשפט אינו כבול בהחלטות קודמות בעניין המשמורת, ואף בהחלטה שאישרה את הסכמת הצדדים לגבי משמורת, כבמקרה דנן, זאת במידה ומוכח כי טובת הקטין מחייבת שינוי ההחלטה שניתנה בעניין משמורתו, ראה גם סעיף 24 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב – 1962, לפיו דין הסכם בין הורים לגבי משמורת קטין, שאושר ע"י בית המשפט, כדין החלטה, להבדיל מפסק דין)".  ראה ע"א (חי) 384/06 ו. ואח' נ' ו' (ז') מ' (28.3.07) (פורסם במאגרים המקוונים). [ראה גם עא 217/75 נחום ו-אלישבע לוי נ' עידה נחול , פ"ד כט (2) 309, 310).

  1. לצורך הבטחת קיום זמני השהות שנקבעו לעיל בין האב לבנות כמפורט לעיל, ולנוכח קביעתי כי עיקר האחריות על האם, דומני כי יש מקום להורות, כבר בשלב הזה, על הטלת סנקציות בגין ביטול מפגשים, ולעניין זה, אפנה לדברי השופט סילמן בעניין עמ"ש 24864-10-20 [לא פורסם] כדלקמן:

"מצאנו אם כן, כי חשיבותו של הקשר בין המשמורן ובין ההורה שאינו משמורן, מצויה בלב לבה של בחינת טובתם של קטינים. הורה הפוגם באיכות הקשר, פוגם למעשה בהתפתחות הקטין עליו הוא מופקד. משכך, לא רק למען מראית המערכת, שומה עלינו לאכוף את סדרי הביקור, אלא ובעיקר שמירה על טובת הקטינים והגנה על שלומם."

"בהתאם הבעתי דעתי כי הטלת סנקציות במקרים מסוימים הנה ראויה, שלא לומר הכרחית, באכיפת הסדרים מול ההורה המשמורן או שאינו משמורן. במקרה שבפנינו, עיון בתיק ביהמ"ש קמא וחוות דעת גורמים מקצועיים וגורמי טיפול מעלה כי טענות האב לניכור הורי מבוססות, וקיים הכרח בקביעת סנקציה מהותית על האם על מנת לוודא קיום רציף של הקשר בין הקטין והאב. לאור האמור סבורני כי יש להעמיד הסנקציה על כל יום הפרה של זמני שהות האב עם הקטין על סך 1,500 ₪, כך שבמקרה של הפרת סופ"ש אחד (יומיים) בחודש למעשה, ישולם פיצוי של 3,000 ₪, ובמקרה של הפרת שני סופי השבוע באותו החודש, האם תחויב בפיצוי בגין אותו חודש בסך של 6,000 ₪. סכומי הסנקציה ניתנים לקיזוז כנגד המזונות.

אין באמור לעיל כדי לגרוע מזכותה של האם לבקש ביטול הפיצוי על פי הסנקציה, אם האשם בהפרת זמני השהות, לטענתה, לא דבק בה ואולם מימוש הסנקציה הוא אוטומטי, ואינו מצריך הכרעה שיפוטית." [ההדגשה במקור ט.פ.]

  1. דבריו של כב' הש' סילמן יפים ונכונים גם למקרה דנן, ואני קובע כי בין ביטול כל מפגש בין הבנות [או אחת מהן] לאב תשלם האם לאב פיצוי בסך של 1,500 ₪. הסכום ניתן לקיזוז כנגד מזונות או מכל חיוב ו/או התחשבנות אחרים בין הצדדים.
  2. בנסיבות, אינני עושה צו להוצאות.
  3. זכות ערעור כחוק.

המזכירות תמציא פסק הדין לצדדים לעו"ס לסדרי דין ולעו"ס יח"ס. כלל הדוחות החסויים יופקדו בכספת בית המשפט.

ניתן היום, כ"א סיוון תשפ"ב, 20 יוני 2022, בהעדר הצדדים.