טוען...

לפני כבוד השופט טל פפרני

המבקש

  1. ר.

נגד

המשיבים

.1 האפוטרופוס הכללי מחוז חיפה והצפון משרדי ממשלה 570000605

.2 היועץ המשפטי לממשלה-משרד הרווחה והשירותים החברתיים חיפה משרדי ממשלה 513441999

.3 ר. ר. (אדם שמונה לו אפוטרופוס)

החלטה

  1. לאחר שעיינתי בעדכון שהוגש לתיק מטעם עו"ס אזרחים ותיקים הגב' סופי רייקין, וכן בחומר הרפואי שהוצג לעיוני בעניינה של גב' ר., ובהסכמת ב"כ היועץ המשפטי, הגעתי למסקנה שהגב' ר. זקוקה למינוי אפוטרופוס על ענייניה האישיים והרכושיים.
  2. אני נעתר למבוקש ומורה על מינויו של המבקש א. ר. כאפוטרופוס על ענייניה הרכושיים והאישיים של אמו הגב' ר. ר. .
  3. ב"כ המבקש תסרוק לתיק בית המשפט את המסמכים הרפואיים שהוצגו לעיוני היום במהלך הדיון.
  4. צו מינוי פורמלי יינתן בנפרד.
  5. בשולי החלטה זו, אך לא בשוליים כלל, אני מוצא לנכון לציין את הנתונים הקשים הבאים:
  6. הבקשה למינוי אפוטרופוס, בעניינה של גב' ר. הוגשה ביום 26.10.21, לפני כמעט 9 חודשים.
  7. ההחלטה לפיה יוגש תסקיר מטעם עו"ס לסדרי דין בעניינה של גב' ר. ניתנה ביום 27.10.21.
  8. מאז ועד היום לא הוגש תסקיר עו"ס לסדרי דין.
  9. בעקבות העובדה שלא הוגש תסקיר, הוריתי על זימון הצדדים לדיון שהתקיים ביום 9.2.22. אולם, באותו דיון לנוכח העדר נתונים ברורים אודות הצורך במינוי לא ניתן היה להתקדם. לפיכך באותו מועד התבקשה העו"ס להגיש תסקיר באופן דחוף. גם לאחר אותו דיון לא הוגש תסקיר, ועקב כך נקבע דיון נוסף להיום, ואף התבקשה נוכחותה של עו"ס לסדרי דין במהלך הדיון. ככל הנראה עקב העובדה שהתיק נקבע לדיון ושניתנו הוראות להזמנתה של העו"ס לדיון, הוגש סוף סוף הבוקר עדכון לתיק שממנו עולה בבירור כי קיים צורך במינוי אפוטרופוס לגב' ר. .
  10. אינני מתעלם מהמצב הקשה השורר במחלקה לשירותים חברתיים בעיריית חיפה. אני מודע למצוקת כוח האדם ולכל יתר הקשיים ומצוקות מנהלת המחלקה.
  11. עם זאת, מתקשה אני להבין כיצד ניתן להשלים עם מצב שבו אזרח פונה לבית המשפט לקבלת סעד ובמשך 9 חודשים תמימים, חרף מספר החלטות שיפוטיות, לא מתקבל הנתון הבסיסי הנדרש ממחלקת הרווחה, והוא עדכון והמלצות אודות מצבו של האדם שלגביו מבוקש המינוי.
  12. אין ספק כי מינוי אפוטרופוס לאדם הינה פעולה שעלולה להיות קשה פוגענית וחודרנית. יש בה פגיעה באוטונומיה ואף פגיעה מסוימת בכבודו של האדם. על בית המשפט לוודא היטב, טרם מינוי כי אכן מדובר בצורך ואכן המינוי ישרת את טובתו של אותו אדם ולא לשום מטרה אחרת. במקרים כמו מקרה זה, שבו מתעוררת שאלה לגבי הצורך במינוי, גוברת החשיבות בקבלת נתונים אובייקטיביים ומקצועיים מהשטח, אשר יסייעו לבית המשפט בקבלת החלטה.
  13. במצב היום נראה כי האזרח אינו מקבל את השירות שהוא זכאי לקבל מהמדינה, ובכך נגרמת פגיעה כפולה ואף משולשת. גם פגיעה באדם עצמו אשר זקוק למינוי אפוטרופוס ואינו מקבל את הסעד שהוא זכאי לו. גם פגיעה במבקש שפונה לבית המשפט לקבל סעד ואינו נענה בתוך זמן סביר, וגם פגיעה בענייניה של המדינה, כאשר במקרה זה נקבעו שני דיונים אליהם התייצבו ב"כ היועץ המשפטי, המבקש ובאת כוחו, וכן העו"סיות. מדובר בשעות לא מעטות של זמן שיפוטי יקר ששייך לכלל הציבור שהוקדש לעניין, ולכאורה, ניתן היה לחסכו ולהקדישו לעניינים אחרים, אילו הדברים היו מבוצעים בתוך פרק זמן סביר.
  14. דברים אלו נאמרים משום שבאחרונה נושא זה חוזר על עצמו במספר תיקים ודומני כי על מקבלי ההחלטות לשקול כיצד ניתן לשנות את המצב.

אני מורה למזכירות להעביר החלטה זו למנהלת מחלקת הרווחה בעיריית חיפה גב' מאירה קיפרמן, לעו"ס מחוזית לסדרי דין גב' אורלי שחר, לעו"ס ארצית לסדרי דין גב' מרים ספיר.

  1. המזכירות תסגור את התיק.

<#4#>

ניתנה והודעה היום כ"א תמוז תשפ"ב, 20/07/2022 במעמד הנוכחים.

טל פפרני, שופט