טוען...

ישראל - המנורה - 2

בית משפט לענייני משפחה בבאר שבע

מספר בקשה:8

בפני

כבוד השופטת, סגנית הנשיא רותם קודלר עיאש

מבקשת

עו"ס חנה סימקין- מומחית מטעם בית המשפט

נגד

משיבים

בעניין

הקטינה:

1. פלוני

2. פלונית

אלמונית ילידת 2007

החלטה

לפני בקשת מומחית מטעם בית המשפט לקבל גישה לחומר רלוונטי שהוגש לבימ"ש ושעשוי להיות רלוונטי כדי שניתן יהיה להבין לעומק את השתלשלות העניינים.

1. הצדדים הם בני זוג לשעבר ולהם בת משותפת, קטינה כבת 15 שנים.

2. בתיק העיקרי מתנהלת תביעה כספית שהוגשה ע"י האב, בעילה נזיקית, בגין נזקים שלכאורה נגרמו לו, בטענה כי הוגשה כנגדו תלונת שווא ע"י האם ובטענה של מניעת קשר בינו לבין בתו הקטינה, כאשר האשמה לניתוק הקשר מופנית כלפי האם.

3. בהתאם להסכמת הצדדים מונתה עו"ס הגב' חנה סימקין כמומחית מטעם ביהמ"ש (להלן: "המומחית") לצורך בחינת האפשרות לחידוש הקשר בין התובע לבתו - ר' החלטה מיום 14.4.2022.

4. המומחית עותרת כאמור לקבלת חומר רלוונטי שהוגש לתיק ובכלל זה סיכומי טיפול, תסקירים, סיכומי ועדות תסקירים, הערכות פסיכולוגיות או אחרות של ההורים וכל חומר נוסף שהוגש לבית המשפט.

5. הגשת חוות דעת קודמת למומחה מטעם בית המשפט

א. תקנה 25 לתקנות בית משפט לענייני משפחה (סדרי דין), תשפ"א-2020 עוסקת בחוות דעת של מומחה בענייני משפחה (להלן: "תקנות משפחה").

ב. תקנה 25 (ג) לתקנות משפחה קובעת:

" הורה בית המשפט על מינוי מומחה מטעמו, רשאי בעל דין להביא לפניו סוגי מסמכים הנוגעים לעניין לפי הוראות בית המשפט, בתוך ארבעה עשר ימים מיום מינויו."

ג. בתמ"ש 49931-08 פלוני נ' פלונית (2.5.2010) התייחס כבוד השופט נ' שילה לאפשרות הגשת חוו"ד פרטית למומחה מטעם ביהמ"ש וציין את הדברים הבאים:

" אני סבור כי על אף שבתקנות העוסקות בתובענות בענייני משפחה לא קיימת הוראה ספציפית האוסרת על העברת חוות דעת פרטית למומחה כפי שנקבע בתקנות המומחים, יש להחיל בד"כ הוראה זו בדבר איסור הצגת חוות דעת רפואית פרטית למומחה מטעם בית המשפט, גם ביחס למומחים המתמנים ע"י בית המשפט לענייני משפחה.

הנימוקים המפורטים לעיל, בדבר הצורך בשמירה על אובייקטיביות מרבית של המומחה והעדר פגיעה במראית פני הצדק, מחייבים את המסקנה כי יש לאסור הצגת חוות דעת פרטיות מטעם הצדדים, למומחה שמונה ע"י בית המשפט.

זאת ועוד: אחת המטרות במינוי מומחה מטעם בית המשפט היא צמצום העלויות של בעלי הדין, באופן שלא יצטרך כל צד לשכור מומחה מטעמו. במצב בו יתאפשר לצדדים להציג בפני המומחה מטעם בית המשפט חוות דעת פרטית מטעמו, תסוכל גם מטרה זו. כל צד ירוץ ויצטייד בחוות דעת של מומחה מטעמו וכך, יוכנסו "בדלת האחורית" חוות דעת "מטעם", דבר שאותו בדיוק ביקש המחוקק למנוע בהסדר המיוחד שקבע.

שמירת האובייקטיביות של מומחים רפואיים המתמנים על ידי בית המשפט לענייני משפחה והצורך כי בעלי הדין יתנו בהם אמון רב ככל הניתן, חשובה מאוד דווקא בבית המשפט לענייני משפחה. בית משפט זה ממנה מומחים בתחומים רגישים ביותר כגון בסוגיות של מסוגלות הורית, הגירה ואימוץ ולחוות דעת אלו, השפעה רבה ביותר על זכויות קטינים וטובתם. אין המדובר רק בחוות דעת שמטרתם לקבוע גובה של פיצוי כספי כמו בחוק הפיצויים, אלא לעיתים חוות הדעת עוסקות בדיני נפשות ממש. יש צורך כי המומחים המתמנים על ידי בית המשפט לענייני משפחה, יישמרו ככל ניתן על אובייקטיביות ברמה הגבוהה ביותר ואחת הדרכים לכך, היא באמצעות איסור הצגת חוות דעת פרטיות ומוזמנות בפניהם. על אף ההערכה הרבה למקצועיותם של מומחים, יש לעשות הכול על מנת להבטיח תשתית דיונית שתבטיח אובייקטיביות גבוהה ואמון רב ככל הניתן של הצדדים במומחה. "

ראה גם פסק דינו של כב' השופט' ש' שילה רמ"ש (ת"א) 6211-04-22 פלונית נ' אלמונית (פורסם בנבו, 10.5.2022).

6. לאחר עיון בבקשה ובעמדות ההורים אני מוצאת לדחות את בשת המומחית לקבל כלל החומר שהוגש בהליכים קודמים, לרבות הערכות פסיכולוגיות של הקטינה ו/או ההורים וסיכומי טיפול.

אין חולק כי במסגרת הליך זה לא הוגשו חוות דעת של מומחים מטעם מי מהצדדים ולא ניתן צו לעריכת תסקיר עו"ס לס"ד. כמו כן, ההורים ו/או הקטינה לא הופנו לביצוע הערכות פסיכולוגיות.

עניינו של הליך זה תביעה כספית של האב בגין נזקים שנגרמו לו לכאורה בין היתר בטענה של ניתוק קשר בינו לבין הקטינה.

המומחית שמונתה מטעם בית המשפט כלל לא נדרשה להגיש חוות דעת בעניין הגורם לניתוק הקשר, אלא מונתה אך לצורך בחינת האפשרות לחידוש קשר בין האב לבין הקטינה.

בנסיבות אלה, איני מקבלת את עמדת האם לבקשה, כי יש להעביר דו"חות חסויים שהועברו לעיון ביהמ"ש בלבד במסגרת ההליכים הקודמים ואיני מוצאת לחשוף את המומחית מטעם ביהמ"ש לתכנים אשר עשויים להשפיע על חוות דעתה ובכלל זה כתבי טענות בהליכים קודמים או ראיות אחרות שהוגשו מטעם הצדדים בהליכים קודמים.

7. משכך, איני נעתרת לבקשה להמציא לידי המומחית הערכות פסיכולוגיות ו/או כתבי טענות מהליכים קודמים ו/או חוות דעת של מומחים מטעם הצדדים. על אף האמור, אני נעתרת לבקשת המומחית לקבלת העתק תסקירים שהוגשו בהליכים קודמים בעניינם של הצדדים.

אין מניעה להעביר למומחית תסקירים שהוגשו במסגרת ההליכים הקודמים ולצורך כך, ב"כ הצדדים ימציאו בתוך 14 יום, רשימה של תסקירים ודיווחי עו"ס לס"ד שהוגשו במסגרת הליכים קודמים, בצירוף העתק המסמכים. לאחר שאאשר את הגשת המסמכים למומחית, הם יומצאו לידי המומחית ע"י מזכירות ביהמ"ש.

8. ת.מ להגשת הודעה משותפת מטעם באי כוח הצדדים לעוד 14 יום.

9. מתירה העברת ההחלטה למאגרי פסיקה בהשמטת פרטים מזהים.

ניתנה היום, ה' תמוז תשפ"ב, 04 יולי 2022, בהעדר הצדדים.