טוען...

החלטה מתאריך 12/11/13 שניתנה ע"י דורון פורת

דורון פורת12/11/2013

בעניין:

מדינת ישראל

המאשימה

נגד

עאבד כמיל

הנאשם

<#2#>

נוכחים:

מטעם המאשימה: עו"ד אבנר דידי
מטעם הנאשם: בעצמו וב"כ עו"ד יוסף סמארה ממשרד עו"ד דחדולה

פרוטוקול

התובע טוען לעונש: בדיון הקודם הוכתב הסדר טיעון. בית המשפט מתבקש לכבד את הסדר הטיעון שכן הנאשם הודה בעבירות המיוחסות לו, מיד ייאמר כי חשוב לתביעה כי הדבר לא יהווה תקדים, שכן כתב האישום ייחס לנאשם עבירות מס חמורות והסיבות העיקריות שהסכימה התביעה להסדר היו על מנת לחסוך בזמן שיפוטי יקר של בית המשפט, וכן נוכח העובדה שמאז ביצוע העבירות ועד היום, לא התגלה כי הנאשם ביצע עבירות מס נוספות.

עוד ייאמר, כי הנאשם לא הביע חרטה כנה על מעשיו, שכן לא הסיר את המחדל כלל ולא שילם מאומה לרשויות למעט הסרת המחדל באישום השני שהוא הגשת דוחות.

יחד עם זאת, המאשימה ביצעה איזון לדעתנו ראוי בין חומרת העבירות והנסיבות האישיות של הנאשם כפי שפורטו בהרחבה על ידי הסנגור, ומצאה כי יש מקום להגיע להסדר זה בו יושת על הנאשם מאסר בפועל לתקופה של 24 חודשים, קנס בסך 150,000 ₪ בתשלומים, ואת הקנס יחל לרצות כשישה חודשים מתחילת ריצוי המאסר בפועל ב-30 תשלומים ומאסר על תנאי לשיקול דעתו של בית המשפט. בנסיבות ובאופן שלא יהווה תקדים, מבקשים לאמץ את ההסדר.

הסנגור טוען לעונש: אני מצטרך לדברי חברי ואני מוסיף כי מאז ביצוע העבירות שיוחסו לנאשם בשנים 2006 – 2008 הנאשם לא עבר עבירה נוספת לא במע"מ ולא לפי כל חוק אחר. לגבי מצבו הכלכלי של הנאשם, הוא במצב בכי רע כאשר החובות עומדים על כ-1.6 מיליון שקלים, מגיש הודעה על פינוי שקיבל הנאשם עקב חוב משכנתא. אני אוסיף ואומר כי גם מצבו המשפחתי של הנאשם, הוא אב לילד בן 4 שנולד לו לאחר מאמצים קשים כאשר עברו טיפול משך הרבה שנים, לפיכך ההסדר עומד ברף הענישה המקובל בסוג העבירות ולפיכך נבקש לקבל את ההסדר.

הנאשם טוען לעונש: אני מצטער. אני מבקש מבית המשפט להתחשב בי.

<#3#>

גזר דין

הנאשם הורשע במסגרת הסדר טיעון, בעבירות של הכנה, ניהול או הרשאה לאחר לנהל כרטיסי חשבונות כוזבים, עבירה לפי סעיף 117(ב)(6) לחוק מס ערך מוסף התשל"ו – 1975 (להלן: "החוק"); ניכוי מס תשומות מבלי שיש להם לגביו מסמך כאמור בסעיף 38 לחוק; 126 עבירות לפי סעיף 117(ב)(5) לחוק; מסירת ידיעה כוזבת או מסירת דוח הכולל ידיעה כאמור, 31 עבירות לפי סעיף 117(ב)(1) לחוק; אי הגשה במועד 28 דוחות תקופתיים שיש להגישם, 28 עבירות לפי סעיף 117(א)(6) לחוק בקשר עם סעיף 67(א) לחוק; ניהול פנקסי חשבונות בסטייה מהותית מהוראות החוק, עבירה על סעיף 117(א)(7) לחוק.

עובדות המקרה פורטו בהרחבה בכתב האישום המתוקן הכולל 3 אישומים. בקליפת האגוז ייאמר, כי הנאשם עסק בכל הזמנים הרלוונטיים לכתב האישום כקבלן לעבודות שיפוץ מבנים, ונרשם כעוסק מורשה לעניין החוק.

באישום הראשון הורשע הנאשם כי ניהל ספרי חשבונות כוזבים ומסר דוחות תקופתיים שגויים למע"מ במטרה לחמוק מתשלום מס.

באישום השני הורשע הנאשם כי לא הגיש במועד 28 דוחות תקופתיים שיש להגישם, במועדים המפורטים בכתב האישום.

באישום השלישי הורשע הנאשם כי ניהל פנקסי חשבונות בסטייה מהותית מהוראות החוק, ולא הגיש במועד ערעור על הודעת פסילת ספריו בשנים 2003 – 2006.

הצדדים הגיעו ביניהם לידי הסדר טיעון, אשר במסגרתו הנאשם הודה והורשע. במסגרת הסדר הטיעון, הצדדים עתרו להטלת מאסר בפועל לתקופה של 24 חודשים החל מיום יום 1.1.14, מאסר על תנאי לשיקול דעת בית המשפט וקנס בסך 150,000 ₪ אשר ישולם ב- 30 תשלומים. התשלום הראשון 6 חודשים לאחר תחילת ריצוי המאסר.

טיעונים לעונש מטעם הצדדים:

התביעה עתרה לכבד את הסדר הטיעון וטענה, כי התביעה התחשבה בכך שמאז ביצוע העבירות ועד היום, לא התגלה כי הנאשם ביצע עבירות מס נוספות.

התביעה ציינה, כי הנאשם לא הביע חרטה כנה על מעשיו, ולא הסיר את המחדל.

הסנגור ביקש להתחשב בנסיבותיו האישיות ובמצבו הכלכלי של הנאשם.

דברי הנאשם :

הנאשם הביע חרטה על מעשיו וביקש שבית המשפט יתחשב בו.

דיון:

הנאשם הורשע במסגרת הסדר טיעון, בעבירות כלכליות חמורות. בבוא בית המשפט לגזור את דינו של הנאשם עליו לתת דעתו לקלות ביצוע העבירות מידת נפיצותן, והצורך בהרתעת הרבים.

בתי המשפט הביעו את עמדתם לא אחת, כי יש להחמיר בענישתם של המעורבים בעבירות כלכליות. בית המשפט המחוזי בנצרת עמד על כך בע"פ 50226-10-10 ח'טיב נ' מדינת ישראל([פורסם בנבו]), 4.1.11):

"על חומרתן של עבירות המס הכלכליות אין צורך להכביר במילים, בית המשפט העליון פסק וחזר ופסק, כי מדיניות הענישה שראוי לה להיות נהוגה בעבירות מסוג זה, צריכה להיות מרתיעה במיוחד על מנת לשקף את החומרה הרבה שמייחס בית המשפט לעבירות מסוג זה. עוד נקבע, כי העונש ההולם עבירות פיסקאליות הוא עונש מאסר אשר ירוצה מאחורי סורג ובריח. ההחמרה בענישה בעבירות מס מתחייבת בשל פגיעתן הרעה בחיי הכלכלה והשלכותיהם החברתיות המזיקות וכן היא נועדה בראש ובראשונה, לשמש אמצעי הרתעה כלפי כולי עלמא מפני ביצוע עבירות אלה בעתיד וכן מטרתה של מדיניות ענישה, כאמור, היא לבטא את הגמול ההולם על הנזק הרב שמסבות עבירות כאמור לקופה הציבורית (ראה: רע"פ 254/06 קעדאן נ' מדינת ישראל, רע"פ 3641/06 ד"ר מנחם צ'צ'קס נ' מדינת ישראל, רע"פ 3873/07 בושנאק נ' מדינת ישראל)".

הצדדים הגיעו ביניהם לידי הסדר טיעון. אלמלא הסדר הטיעון, הייתי מטיל על הנאשם עונשים חמורים יותר.

נתתי דעתי להודאת הנאשם ולהבעת החרטה.

נתתי דעתי לנסיבותיו האישיות של הנאשם ולמצבו הכלכלי.

לאחר ששמעתי את טיעוני ב"כ המאשימה ואת טיעוני הנאשם, ובהתחשב בנסיבות, אני גוזר על הנאשם את העונשים הבאים:

א. אני מטיל על הנאשם מאסר לתקופה של 36 חודשים, מהם 24 חודשים בפועל והיתרה על תנאי, למשך 3 שנים מיום שחרורו מן הכלא, והתנאי שלא יעבור ויורשע על כל אחת מהעבירות בהן הורשע בכתב אישום זה.

אני מורה כי המאסר אותו הטלתי, הנאשם יחל בריצויו מתאריך 1.1.2014.

ב. אני דן את הנאשם לתשלום קנס בסך 150,000 ₪, או שנה וחצי מאסר שיישא הנאשם בנוסף לכל מאסר אחר שהוטל עליו.

הקנס ישולם ב - 30 שיעורים חודשיים שווים ורצופים, תשלום ראשון בתאריך 1.6.2014.

אי תשלום אחד מהשיעורים במועדו, יעמיד את היתרה לפירעון מיידי.

 

תשומת לב הנאשם כי ביכולתו ליצור קשר ישירות עם רס"ר ניצה יעקב, נציגת שב"ס, בטל' 08-9787337, לצורך מיון מוקדם. אני מורה כי בתאריך 1.1.2014 בשעה 09:00 יתייצב הנאשם לריצוי עונשו בבית מעצר "קישון", אלא אם כן, ייאמר לו אחרת על ידי קצין שב"ס מוסמך.

ניתן בזאת צו עיכוב יציאה מן הארץ למשך 180 ימים או עד למועד תחילת ריצוי המאסר, לפי המוקדם מביניהם.

המזכירות תעביר העתק ההחלטה לשב"ס.

זכות ערעור תוך 45 יום מהיום בבית משפט המחוזי בנצרת.<#4#>

ניתנה והודעה היום ט' כסלו תשע"ד, 12/11/2013 במעמד הנוכחים.

דורון פורת, שופט
סגן נשיא

הוקלד על ידי מגי חייט

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
17/01/2010 החלטה על בקשה של מאשימה 1 שינוי מועד דיון 17/01/10 דורון פורת לא זמין
21/01/2010 החלטה על בקשה של כללית, לרבות הודעה הודעה 21/01/10 דורון פורת לא זמין
11/01/2012 החלטה על בקשה של מאשימה 1 כללית, לרבות הודעה בקשה להזמנת עדים 11/01/12 דורון פורת לא זמין
12/11/2013 החלטה מתאריך 12/11/13 שניתנה ע"י דורון פורת דורון פורת צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל אבנר דידי
נאשם 1 עאבד כמיל ג'ריס דחדולה, סלאם שריף