טוען...

החלטה מתאריך 03/01/12 שניתנה ע"י ירון מינטקביץ

ירון מינטקביץ03/01/2012

בפני

כב' השופט ירון מינטקביץ

מאשימה

מ.י. לשכת תביעות ירושלים (פלילי)

נגד

נאשמים

שמעון סרויה (עציר)

גזר דין

רקע

הנאשם הורשע, על פי הודאתו ובמסגרת של צירוף תיקים, במספר תיקים ובהם אישומים בעבירות אלימות, איומים, הטרדת עד, החזקת סכין, הכשלת שוטר ועוד. לנוכח ריבוי התיקים, אסקור תחילה את התיקים ואקבע את מתחם ענישה לגבי כל אחד מהם בנפרד, ולאחר מכן אתייחס לטענות הצדדים ואגזור העונש הראוי לנאשם.

האישומים ומתחם הענישה

א. ת"פ 1016/07, בית משפט השלום בבית שמש (התיק העקרי):

במסגרת תיק זה הודה הנאשם והורשע בעבירות של תקיפה, תקיפה הגורמת חבלה של ממש ואיומים.

ביום 10.4.06, השתולל הנאשם בסניף בנק וקילל את הנוכחים ובשל כך נדרש לעזוב את המקום. הנאשם יצא מן הסניף, חזר עם בקבוק זכוכית, זרק אותו על פניו של אדם שהיה במקום, וגרם לו לפצע קריעה עמוק בלסת התחתונה. לאחר מכן יצא בריצה מהבנק, אך המתין בסמוך למקום. כאשר יצא אותו אדם מהסניף יחד עם אדם אחר, זרק הנאשם אבן על חברו של הקרבן הראשון ואיים על הקרבן הראשון שאם יקרא למשטרה הוא ירצח אותו.

מדובר בארוע, אשר אין צורך להכביר מלים על חומרתו. הנאשם תקף בצורה קשה אדם אשר לא היה לו כל סכסוך עמו, אך בגלל שהוצא מסניף בנק בגלל התנהגותו. התקיפה גרמה לקרבן העבירה לפציעה בפניו, ויכלה אף להסתיים בצורה חמורה עוד יותר. חברה אינה יכולה או אמורה להכיל התנהגות בריונית מעין זו או להגיב עליה בסלחנות.

מתחם הענישה ההולם ארוע זה מחייב השתת מאסר בפועל, לתקופה שבין שנה לשלוש שנים, וכן פיצוי משמעותי למתלונן הראשון.

ב. ת"פ 2346/09, בית משפט השלום בירושלים

במסגרת תיק זה, הודה הנאשם והורשע בעבירות של הטרדת עד בנסיבות מחמירות ואיומים.

קודם ליום 20.5.06, אדם בשם דסלין מנגיסטו הגיש תלונה נגד אחיו של הנאשם, אהרון סרויה, בגין ארוע אלימות והיה אמור להעיד נגדו. ביום 20.5.06 פנה הנאשם למנגיסטו במרכז המסחרי של בית שמש וביקש ממנו לגשת עמו למקום צדדי, ואז שלף סכין, האשים את מנגיסטו, כי בגללו אחיו של הנאשם נמצא בבית סוהר ואיים עליו כי יחתוך אותו.

מנגיסטו וחברתו נמלטו מהמקום לביתו של מנגיסטו והנאשם רדף אחריהם. כאשר היו מנגיסטו וחברתו בביתו של מנגיסטו, קרא לו הנאשם לרדת למטה ואיים על אחותו של מנגיסטו כי אם תצא מהבית, ישרוף את בנה.

חומרתו של ארוע זה ברורה מתוך עובדותיו. מדובר בהתנהגות בריונית ושלוחת רסן. מנגיסטו נפל קרבן לעבירת אלימות, אשר בית משפט מצא כי יש בה להצדיק מעצרו או מאסרו של אחי הנאשם. כל חטאו של מנגיסטו היה, כי התלונן על המעשה במשטרה. בשל כך, הוא מצא עצמו מאוים בלבה של עיר על ידי אדם חמוש בסכין. הנאשם אף הגדיל עשות, ורדף אחרי מנגיסטו לביתו ואף איים על אחותו של מנגיסטו כי ישרוף את בנה. מעשים אלו מגלים העדר מעצורים והעדר מורא חוק. מדינה אוכפת חוק אינה יכולה לקבל איום או פגיעה בעד. במקרה זה, שתי העבירות שיוחסו לנאשם, האיומים והטרדת העד, נעברו בנסיבות קיצוניות לחומרה. חסד נעשה עם הנאשם שלא יוחסו לו עבירות חמורות יותר, העולות מהעובדות בהן הודה.

רמת הענישה ההולמת עבירה זו מחייבת השתת מאסר משמעותי בפועל, לתקופה שבין שנה לשלוש שנים.

ג. ת"פ 1602/09, בית משפט השלום באילת

במסגרת תיק זה הודה הנאשם והורשע בשני אישומים של התפרצות וגניבה.

האישום הראשון עניינו התפרצות לדירת מגורים באילת, אשר הנאשם הכיר את הדיירת בה ואף התארח אצלה. ביום 17.9.09 נכנס הנאשם לדירה תוך שימוש במפתח מותאם וגנב מהדירה מחשב נייד, שני ארנקים, תיק עור ועוד.

האישום השני עניינו גניבה מחדר במלון. ביום 17.9.09 התפרץ הנאשם לחדר במלון "אדומית" וגנב מתוכו את ארנקה של האורחת אשר השתכנה בו. לאחר מכן נמלט הנאשם מהמקום בעוד המתלוננת רודפת אחריו.

אין צורך להכביר מלים על חומרתן של העבירות. התפרצות לדירות מגורים הפכה זה מכבר למכת מדינה, אשר נזקיה ברורים וידועים. נזקו של הקרבן אינו רק רכושי כי אם גם, או שמא בעיקר, בפגיעה בתחושת הבטחון האישי ובקדושת ביתו. משכך, מתחם הענישה ההולם את העבירות מושא האשום הראשון נע בין שנת מאסר בפועל לשלוש שנות מאסר בפועל.

נראה לי, מבלי להקל ראש ההתפרצות לחדר בבית מלון, כי חמרתה ונזקיה פחותים מאלו של התפרצות לדירת מגורים. משכך, מתחם הענישה ההולם את העבירה מושא האשום השני נע בין מספר חודשי מאסר, בין לריצוי בפועל בין במאסר ממש, ועד למאסר למשך שנה וחצי.

ד. ת"פ 17068-12-08, בית משפט השלום בצפת

במסגרת תיק זה, הודה הנאשם והורשע בעבירות של העלבת עובד ציבור, הפרעה לשוטר ואיומים.

ביום 30.5.06 בסמוך לחצות, עלה הנאשם לאוטובוס עם כוס משקה בידו והתנהג באופן שהעלה חשד כי הוא תחת השפעת סמים. שוטר שהיה באוטובוס ביקש מהנאשם להציג לו תעודת זהות. הנאשם הציג לשוטר את תעודה הזהות ולאחר מכן חטף אותו מידו. כמו כן, קילל הנאשם את השוטר, וכינה אותו "מניאק" ו"זבל" ואיים עליו פעמים רבות כי ידקור אותו בישבן וישב על כך בבית סוהר.

מדובר בהתנהגות חמורה ובריונית. שוטר זכאי לבצע עבודתו מבלי להיות חשוף לקללות, השפלה ואיומים. אוסיף, כי האיומים במקרה זה מוחשיים וקשים. משכך, מתחם הענישה ההולם עבירה זו נע בין של"צ, פיצוי וקנס למאסר של מספר חודשים.

ה. ת"פ 10168/08, בית משפט השלום בירושלים:

במסגרת תיק זה, הודה הנאשם והורשע בהחזקת סכין מאולתר בבית המעצר בירושלים ביום 21.9.07.

במקרה זה, מעבר לאיסור הכללי על החזקת סכין, הנסיבות חמורות וקשות. המטרה היחידה של יצירת סכין מאולתרת במתקן מעצר היא פגיעה באחרים, עצורים אחרים או סוהרים. משכך, מתחם הענישה ההולם עבירה של החזקת סכין בנסיבות כאמור נע בין מאסר לתקופה של מספר שבועות למספר חדשי מאסר בפועל.

ו. ת"פ 1248/08, בית משפט השלום בבית שמש:

במסגרת תיק זה הודה הנאשם והורשע בשתי עבירות של החזקת סכין. ביום 26.11.06 החזיק הנאשם פגיון ברכבו וביום 11.7.06 החזיק הנאשם סכין מטבח מחוץ לביתו.

מתחם הענישה ההולם עבירה של החזקת סכין בנסיבות כאמור נע בין מאסר על תנאי לשנת מאסר בפועל.

ז. ת"פ 53237-08-10, בית משפט השלום בצפת:

במסגרת תיק זה, הודה הנאשם והורשע, כי ביום 5.2.10, במתקן המעצר של בית משפט השלום בצפת, איים הנאשם על מפקד צוות ביחידת נחשון, בכך שאמר לו שמי שישפיל אותו (את הנאשם) ישלם".

מתחם הענישה ההולם עבירה זו נע בין מאסר מותנה וקנס למאסר קצר.

ישנו חוסר בהירות לגבי תיק זה, שכן יש הודעה על מחיקתו במסגרת צירוף התיקים, אך אחריה הנאשם הודה בו. לנוכח זאת התעלמתי מתיק זה בקביעת ענשו של הנאשם.

ח. ת"פ 1213/08, בית משפט השלום בבית שמש:

במסגרת תיק זה הודה הנאשם והורשע בעבירה של פירוק חלקים מרכב. הנאשם פירק פגוש של מכונית מסוג פיאט, ללא רשות בעליו, על מנת להרכיבו ברכבו.

מתחם הענישה ההולם עבירה זו נע בין מאסר מותנה ופיצוי למתלונן לבין מאסר קצר בפועל.

ט. פ.א. 101143/2012, תחנת בית שמש (תמצית אישום)

במסגרת תיק זה, הודה הנאשם והורשע, בעבירה של החזקת נכס חשוד כגנוב.

הנאשם יחד עם אחיו, החזיקו ביום 6.3.12, בסמוך לשעה ארבע לפנות בוקר, ברכבו של הנאשם ארבע דלתות ברזל אשר נגנבו קודם לכן, וכן ברזל לבנין. שווי כל אחת מן הדלתות 5,000 ₪.

מתחם הענישה ההולם עבירה זו, נע בין מאסר קצר, שיכול להיות מרוצה בעבודות שירות, לבין שנת מאסר בפועל.

י. פ"א 6140-33070-2009, תחנת בית שמש:

במסגרת תיק זה, הודה הנאשם והורשע בעבירה של החזקת כמות זעומה (מתחת לעשירית גרם) של חשיש. מתחם הענישה ההולמת עבירה מעין זו נע בין קביעה ללא הרשעה למאסר מותנה וקנס נמוך.

טיעוני הצדדים:

ב"כ המאשימה התיחס לריבוי העבירות בהן הורשע הנאשם, לחומרתן של העבירות, במיוחד העבירות הנוגעות לאישומים שבת"פ 1016/07 ות"פ 2346/09, לעברו הפלילי המכביד של הנאשם ולכך שהנאשם מבצע עבירות ברצף. בטעונו לפני ביקש להשית על הנאשם עונש מאסר בפועל, שלא יפחת מארבע שנים.

ב"כ הנאשם, אשר טען לזכות הנאשם כל אשר ניתן לטעון, שם דגש בדבריו על כך שעיקרן של העבירות נעברו לפני מספר שנים, בתקופה שעד שנת 2009, שאז מאס הנאשם בדרך הפשע ועבר גמילה מסמים וחלה התמתנות משמעותית אצלו. ב"כ הנאשם תלה את העבירות בהתמכרותו של הנאשם לסמים ושם דגש על נסיבות חייו הקשות של הנאשם ועל רצונו לפתוח דף חדש ולשקם את חייו.

נסיבותיו האישיות של הנאשם:

הנאשם יליד 1986, כיום בן 26. עיון בגליון ההרשעות הקודמות מלמד, כי לנאשם עבר פלילי מכביד, שראשיתו בגיל 15. הנאשם הורשע במגוון עבירות ובהן עבירות אלימות רבות ובהן נסיון תקיפה לשם שוד, פציעה, תקיפת עובד ציבור ועוד, עבירות רכוש רבות, ובהן סחיטה באיומים, התפרצות, גניבה ועוד, עבירות סמים, הפרת הוראה חוקית, החזקת סמים ועוד עבירות שונות. בגין הרשעותיו אלו נדון למספר מאסרים בפועל, לתקופות של מספר חודשים בכל פעם.

בין היתר, נדון הנאשם בשנת 2008 למאסר מותנה של שלושה חודשים, שהוא בר הפעלה בשל עבירת ההתפרצות מת"פ 1602/09 של בית משפט השלום באילת (אישום ג').

במסגרת ת"פ 1213/08 התבקש תסקיר של שירות המבחן בעניינו של הנאשם. בשנת 2011 המליץ שירות המבחן על השתת עונש של ששה חודשי עבודות שירות, ביחס לאותו התיק.

ביום 11.6.12, לאחר שהודה הנאשם בת"פ 1016/07 וצירף תיקים נוספים, הוריתי על קבלת תסקיר משלים של שירות המבחן.

ביום 28.11.12 התקבל תסקיר משלים, ממנו עלה כי לנוכח מעורבות חוזרת ונשנית בביצוע עבירות וסיכון גבוה לרצידיביזם, ובשל נסיונות טיפוליים שלא צלחו לשנות דפוסי התנהגות הנאשם, נמנע השירות מהמלצה בעניינו של הנאשם.

דיון והכרעה:

הנאשם עבר עבירות רבות וחמורות. במיוחד אני רואה חומרה בעבירות הנוגעות לת"פ 1016/07 (אישום א'), ת"פ 2346/09 (אישום ב') ו 1602/09 (אישום ג'). כל אחד מאשומים אלו בעמדו לבדו, יש בו להצדיק מאסר משמעותי בפועל. גם עבירות החזקת הסכין והאיומים, בשים לב לעברו המכביד של הנאשם ולנטייתו לבצע עבירות אלימות, יש בהן, בעניינו, כדי להצדיק מאסר, גם אם לא לתקופה ארוכה.

נתתי דעתי לחלוף הזמן מאז ביצוע העבירות ועד היום. חלק ניכר מחלוף הזמן ניתן לתלות בנאשם. כך למשל, בחינת השתשלות הענינים בת"פ 1016/07 מלמדת, כי בישיבה הראשונה, ביום 19.4.07, הודיע הנאשם כי בכוונתו לצרף התיק לתיק אחר. מאז חלפו דיונים רבים, לרבים מהם לא התייצב הנאשם, היצוג הוחלף פעמיים, ורק ביום 11.6.12 הודה הנאשם במיוחס לו וצירף התיק. מבקשות לשחרור מיצוג אשר הוגשו על ידי סניגורים אשר קדמו לבא כוחו הנוכחי של הנאשם עולה, כי הנאשם לא שיתף עימם פעולה.

בחינת של ההליכים בתיקים אחרים (ר' לדוגמה 1213/08 או 2346/09) מגלה תמונה דומה, של התיצבות חלקית ביותר לדיונים והחלפות יצוג אשר היה בהן כדי לעכב שמיעת התיק.

משכך, גם אם אין לתלות את כל התמשכות ההליכים בנאשם, ברור כי חלק ניכר ממנה רובץ לפתחו. אוסיף על כך, כי חלוף הזמן לא הביא לשינוי ארחותיו ודרכיו של הנאשם. כעולה מהתסקיר המשלים, הנאשם לא עשה תיקון, אלא ממשיך להיות מעורב בפלילים, גם אם בעצמה פחותה. מטעם זה, המשקל אותו ניתן ליחס לחלוף הזמן מוגבל.

עם זאת, נתתי משקל לכך שהעבירות היותר חמורות אותן ביצע הנאשם נעברו בשנים 2006-2009 ולכך שכתב האישום בת"פ 2346/09 (אישום ב') הוגש כשלוש שנים לאחר הארוע – שיהוי שקשה לקבלו לנוכח חמרת העבירה.

לצד הקולה, נתתי משקל לרצונו של הנאשם "לנקות שולחן" ולשים את עברו מאחוריו. כן נתתי משקל לנסיבותיו האישיות, כפי שעלו מתסקירי שירות המבחן ומטיעוני בא כוחו.

היחס בין האישומים

לאחר שנתתי דעתי לנסיבותיו של תיק זה, לא ראיתי לגזור עונש נפרד בגין כל אחד מן האשומים, ולאחר מכן לקבוע צבירה או חפיפה בינהם, שכן התוצאה היתה מביאה להחמרה יתרה עם הנאשם. אמנם מדובר בעבירות שונות, כנגד קרבנות שונים, אך עיקרן נעברו בתקופה תחומה בזמן, ויש בסיס לטענת ב"כ הנאשם כי הרקע לכולן היה בעיית סמים. אוסיף על כך, כי הנאשם ביקש לצרף התיקים והמאשימה הסכימה לכך, הרציונל העומד מאחורי צירוף תיקים הוא מתן אפשרות לנאשם שיגזר עליו עונש כולל בשל כלל העבירות, ולא להענש בגין כל אישום בנפרד.

סיכום

לנוכח האמור לעיל, גוזר על הנאשם את הענשים הבאים:

  1. שנתיים וחצי מאסר בפועל. לנוכח העובדה כי הנאשם עצור בימים אלה, הנאשם יחל בריצוי ענשו היום, 31.12.13
  2. מפעיל מאסר מותנה של שלושה חודשים, אשר נגזר על הנאשם בת"פ 2069/05. המאסר המותנה ירוצה בחופף, כך שסך הכל ירצה הנאשם שנתיים וחצי מאסר בפועל.
  3. ששה חדשי מאסר אותם לא ירצה, אלא אם יעבור תוך שלוש שנים מיום שחרורו מהמאסר עבירת אלימות, סמים או רכוש שהן פשע, או עבירה של החזקת סכין.
  4. שלושה חדשי מאסר אותם לא ירצה, אלא אם יעבור תוך שלוש שנים מיום שחרורו מהמאסר עבירת אלימות או עבירת רכוש שהן עוון, עבירת איומים או העלבת עובד ציבור.
  5. פיצוי למתלונן סרגי מושטנקו (עד תביעה מס' 2 בת"פ 1016/07) בסך 5,000 ₪. הסכום ישולם עד ליום 1.2.13.

זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים תוך 45 יום.

ניתנה היום, י"ח טבת תשע"ג, 31 דצמבר 2012, במעמד הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
07/12/2009 פרוטוקול בן פיילס בדימוס לא זמין
01/03/2010 החלטה מתאריך 01/03/10 שניתנה ע"י סאאב דבור סאאב דבור לא זמין
03/01/2012 החלטה מתאריך 03/01/12 שניתנה ע"י ירון מינטקביץ ירון מינטקביץ צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל הילאנה מוראני עארף
נאשם 1 שמעון סרויה (אסיר) רימונה שלג