טוען...

הוראה לנאשם 6 להגיש תסקיר מסכם

עינת רון21/05/2013

בפני

כב' השופטת עינת רון

בענין:

מדינת ישראל

ע"י ב"כ עו"ד אלה מרגוליס

המאשימה

נגד

3.סאלח בדיר

6.מוג'הד ראזל

ע"י ב"כ עו"ד שאדי נאטור

הנאשמים

גזר דין

ע"פ הודאתו בכתב האישום המתוקן הורשע הנאשם 3 בעבירה של קשירת קשר לביצוע פשע, בשלוש עבירות של סיוע למתן תעודה כוזבת , ובשתי עבירות של מתן תעודה כוזבת.

נאשם 6 הודה בעבירה של קשירת קשר לפשע ובשתי עבירות של מתן תועדה כוזבת, אך לא הורשע בכך וחלף זאת נשלח, טרם הרשעה, אל שירות המבחן זאת בהסכמת הצדדים.

תמצית עובדות כתב האישום אשר הוגש מלכתחילה כנגד שישה נאשמים, לרבות אלה שבפנינו, היא כי בתקופה הרלבנטית לכתב האישום, אוגוסט 2008, עבדו הנאשמים במרפאה בכפר קאסם . נאשם 3 עבד במרפאה כרופא ונאשם 6 עבד בה כאח. המרפאה סיפקה שירותים רפואיים 24 שעות ביממה ובכל משמרת עבדו בה רופא אחד שהסתייע בעבודתו באח אחד או בשניים.

עובר לחודש אוגוסט 2008 קשרו ביניהם הנאשמים ומוראד – הבעלים של המרפאה - קשר להונות את רשויות הצבא, בכך שיספקו תעודת מחלה לחיילים, בכדי להגדיל את רווחי המרפאה.

הנאשמים נהגו לספק לחיילים בריאים תעודות מחלה כוזבות והמליצו על ימי מנוחה עבורם, ובשל כך גבו 100 ₪ מכל חייל שפנה למרפאה.

במקרים אחרים נהג נאשם 2 (שענינו נדון בנפרד ) ואשר עבד כאח, לתת תעודת מחלה לחיילים שלא התייצבו ולא עברו בדיקה במרפאה, וזאת כאשר הוא חותם על התעודה בשמו של נאשם , בידיעתו ובאישורו של נאשם זה.

כך גם נהגו אחים אחרים במרפאה. בשלושה פרטי אישום בכתב האישום פורטו שלוש הזדמנויות בהם הגיעו חיילים למרפאה , כאשר למעשה אותם חיילים היו סוכנים משטרתיים שבאו לעקוב אחר מעשיהם של הנאשמים, וביקשו לקבל תעודות מחלה . הם ביקשו לקבל תעודות מחלה אף עבור חברים אשר לא התייצבו במרפאה לבדיקה וקיבלו תעודות כאלה, החתומות על ידי נאשם 3, כאשר הדבר נעשה בידיעתו ובאישורו ובשל כך הורשע הנאשם 3 בשלוש עבירות של סיוע למתן תעודה כוזבת. בשתי הזדמנויות נוספות מסר הנאשם לחייל שהתייצב במרפאה (אף הוא סוכן משטרתי) תעודות מחלה כוזבות ביודעו כי כאלה הן וזאת תמורת תשלום כאמור. בשל כך הורשע בשתי עבירות של מתן תעודה כוזבת.

במועד מסויים בחודש אוגוסט 2008 הגיעו שני חיילים שהם סוכנים משטרתיים למרפאה וביקשו לקבל תעודות מחלה הגם שהצהירו כי אינם סובלים מדבר. חרף דבריהם אלה, רשם נאשם 6 כי הם סובלים מבעיות רפואיות כלשהן ויחד עם נאשם 5 (שדינו הופרד) מסר להם תעודת מחלה כוזבת ועל כן יוחסו לו שתי עבירות של מתן תעודה כוזבת.

הנאשמים הופנו לשירות המבחן לקבלת תסקיר בעניינם.

מהתסקיר בעניינו של נאשם 3 עולה כי מדובר בנאשם כבן 53, נשוי ואב לארבעה ילדים, רופא במקצועו ועובד שנים רבות כמנהל סניף קופ"ח "כללית" כפר קאסם מקום מגוריו.

בהתייחסותו לעבירות נשוא כתב האישום, הנאשם מסר כי הוא מתקשה להסביר את התנהגותו אך לבסוף הצליח להסביר כי היה חסר מודעות בכל הקשור לנוהלי הצבא, ובהתייעצות עם גורמי הרפואה בצבא הבין שביכולתו להתבסס על הדיווח של החיילים לצורך מתן תעודת מחלה.

כמו כן הנאשם הביע חרטה ושירות המבחן התרשם כי הוא מתבייש בהתנהגותו ולוקח אחריות עליה.

הוא הדגיש את חריגות המעשים לאור התנהגותו דרך כלל ואכן שירות המבחן ציין כי הוא נעדר עבר פלילי וזוהי הסתבכותו היחידה עם החוק.

הנאשם הציג בפני שירות המבחן מסמכים המעידים על מעורבותו ותרומתו לקהילה.

שירות המבחן מתרשם כי הנאשם מודע לדפוסי חשיבתו ומעורבותו בעבירה ומבין את המחירים הכרוכים בכך כגון פגיעה במעמדו המקצועי. כן הביע את החשש של פגיעה במקצועו לאור הרשעתו.

שירות המבחן מעריך כי הצטמצם הסיכון להישנות העבירות ועל כן המליץ על ביטול הרשעתו מאחר שהרשעה עלולה לפגוע בעבודתו וקידומו וכן המליץ על הטלת של"צ.

מהתסקיר בעניינו של נאשם 6 עולה כי מדובר בבחור רווק כבן 26,אשר מתגורר בכפר קאסם.

הנאשם גדל במשפחה נורמטיבית ותומכת במיוחד לאור בעיות רפואיות לא קלות מהן סבל עוד מקטנותו.

בהתייחסותו לעבירות נשוא כתב האישום, ביטא הנאשם חרטה כנה ולקח אחריות על מעשיו, תוך שהסביר כי מעורבותו נבעה מרצון להיות מוערך כעובד מרפאה מסור ולויאלי למעסיקו.

שירות המבחן התרשם מבחור אינטליגנטי ובעל מחשבות בוגרות אשר שיתף בנזק שנגרם לו בעקבות המקרה וציין כי המעשים חריגים להתנהגותו ואכן ציין שירות המבחן מדובר בבחור צעיר נעדר כל עבר פלילי.

שירות המבחן ציין כי מדובר בצעיר המקים בימים אלה את ביתו ואת משפחתו ומעורב אף בפעילות התנדבותית בקהילה. לאור העדר עבר פלילי ולקיחת האחריות ממליץ שירות המבחן לשקול בחיוב את ההימנעות מהרשעתו והטלת של"צ.

הצדדים הגיעו להסדר טיעון לפיו על נאשם 3 יוטלו מאסר על תנאי, קנס ושל"צ .

ב"כ התביעה סבור כי מחד ענישה זו משקללת הן את חומרת המעשים שאין להקל בהם ראש והן את עברו הנקי של הנאשם, חלוף הזמן ונסיבותיו האישיות כפי שעולה מן התסקיר.

לגבי נאשם 6 נחלקו הדעות. התביעה עתרה לכך כי יוטל עליו מאסר מותנה, קנס ושל"צ ומשמעות הדבר כי היא עומדת על הרשעתו ואילו ב"כ הנאשם סבור כי יש להימנע מהרשעתו ולהטיל עליו של"צ וקנס כהמלצת שירות המבחן וכפי שהפנה לענישתם של נאשמים אחרים בתיק זה וביקש ללמוד מהם לעניינו של נאשם זה.

הוא הדגיש בעניינו של נאשם זה כי לא צמחה לו כל טובת הנאשם כספית מפרשה זו וכי הוא עתיד להיפגע תעסוקתית ומקצועית מהרשעתו.

באשר לנאשמים אחרים בתיק זה הרי שהתביעה הגיעה עימם להסדרים דומים כפי שנעשה בעניינו של הנאשם 3. באשר לנאשם 1, הוסכם כי הוא יודה במעשים ולא יורשע וישלח אל שירות המבחן והיה וזה ימליץ על אי הרשעה, תקבל התביעה את ההמלצה ואכן כך היה והצדדים עתרו במשותף לאי הרשעתו. אלא , שכב' השופטת לבאון סברה כי מעשיו ונסיבותיהם אינם עומדים בגדרה של הלכת כתב לענין אי הרשעה ומצאה להרשיע אותו בעבירות שיוחסו לו. על כך הוגש ערעור לבית המשפט המחוזי מרכז, אשר מצא להשיב את הסדר הטיעון על כנו ולבטל את הרשעתו של נאשם זה.

לאחר הדברים האלה הובא בפני כב' השופטת לבאון עניינו של הנאשם 5 אשר הורשע בעבירות כפי שהורשע הנאשם 6 ועל פי אותם פרטי אישום, אלא שהוא רופא. אף בעניינו המליץ שירות המבחן להימנע מהרשעתו, אלא שהמאשימה, כמו גם בענייננו, עתרה להרשעתו בדין.

כב' השופטת לבאון כי לא ניתן להימנע מהרשעתו וכך עשתה ואולם מצאה להקל עימו בענישה ונמנעה מהטלת עונש מאסר מותנה עליו, כפי שהטילה על הנאשמים האחרים בתיק זה.

הגם שהמעשים שהתגלו בפרשה זו הם חמורים ויש בהם כדי לפגוע פגיעה קשה באושיות החוק ובמיוחד אמורים הדברים משהם מבוצעים על ידי רופאים האמונים על שמירת האמת ודיווחי האמת ועל ידי בעלי מקצוע פרה רפואיים. יש במעשים אלה כדי לפגוע פגיעה קשה אף באמון הציבור בבעלי מקצוע אלה.

ועם זאת ומאחר שמדובר בהסדר טיעון שככלל על בתי המשפט לכבדו מן הטעם שחזקה על הצדדים ובמיוחד על המאשימה ששקלה את כל השיקולים הענייניים הצריכים לדבר ובשל שבפרשה זו ובשל כתב אישום זה כבר נדונו כל הנאשמים האחרים ונגזר עונשם ויש לכבד אף את הכלל של אחידות הענישה, מצאתי לכבד את הסדר הטיעון ואת הענישה לה עתרו הצדדים במשותף.

אני גוזרת על הנאשם 3 את העונשים הבאים בגין כל העבירות בהן הורשע בתיק זה –

שישה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים לבל יעבור אחת מן העבירות בהן הורשע.

180 שעות של"צ באופן ובמתכונת שהתווה שירות המבחן בתסקירו.

קנס בסך 5000 ₪ או עשרים ימי מאסר תמורתו הקנס ישולם בחמישה תשלומים חודשיים שווים ורצופים שהראשון בהם ביום 15/6/13 והבאים אחריו בכל 15 לחודש שלאחר מכן. לא ישולם תשלום במועדו, יעמוד כל הקנס לפרעון מיידי.

מטעמי אחידות הענישה, ובהשוואה לעניינו של נאשם 5, לא יורשע הנאשם מספר 6 בעבירות שיוחסו לו ואני גוזרת על הנאשם 6 את העונשים הבאים –

180 שעות של"צ באופן ובמתכונת אשר התווה שירות המבחן בתסקירו.

קנס בסך 5000 ₪ או עשרים ימי מאסר תמורתו הקנס ישולם בחמישה תשלומים חודשיים שווים ורצופים שהראשון בהם ביום 15/6/13 והבאים אחריו בכל 15 לחודש שלאחר מכן. לא ישולם תשלום במועדו, יעמוד כל הקנס לפרעון מיידי.

עותק מגזר הדין יועבר אל שירות המבחן.

זכות ערעור כחוק.

ניתן היום, י"ב סיון תשע"ג, 21 מאי 2013, במעמד הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
17/03/2010 החלטה על בקשה של נאשם 2 שינוי מועד דיון 17/03/10 ליה לבאון לא זמין
23/06/2010 החלטה מתאריך 23/06/10 שניתנה ע"י ליה לבאון ליה לבאון לא זמין
01/09/2010 החלטה ליה לבאון לא זמין
24/01/2011 החלטה 24/01/2011 לא זמין
24/02/2011 החלטה מתאריך 24/02/11 שניתנה ע"י ליה לבאון ליה לבאון לא זמין
02/03/2011 החלטה מתאריך 02/03/11 שניתנה ע"י ליה לבאון ליה לבאון לא זמין
18/05/2011 פסק דין 18/05/2011 לא זמין
13/07/2011 החלטה מתאריך 13/07/11 שניתנה ע"י ליה לבאון ליה לבאון לא זמין
01/11/2011 הוראה לנאשם 5 להגיש תסקיר ליה לבאון לא זמין
07/12/2011 החלטה על בקשה של נאשם 6 שינוי מועד דיון 07/12/11 ליה לבאון לא זמין
20/05/2012 החלטה על בקשה של מבקש 1 שינוי מועד דיון 20/05/12 ליה לבאון לא זמין
21/05/2013 הוראה לנאשם 6 להגיש תסקיר מסכם עינת רון צפייה