טוען...

הוראה לנאשם 1 להגיש הפקדת ערבות

לימור מרגולין-יחידי25/11/2014

בפני כב' השופטת לימור מרגולין-יחידי

המאשימה:

מ.י. מע"מ ת"א2

נגד

הנאשמים:

1. אסאמה אבו כאטר

2. י.ד. אחים אלוז בניה ופיתוח בע"מ

<#1#>

נוכחים:

ב"כ המאשימה – עו"ד פינלקשטיין

ב"כ הנאשמים – עו"ד זידאן

הנאשם 1 התייצב (גם בשם נאשמת 2)

פרוטוקול

<#5#>

טיעונים לעונש

ב"כ המאשימה:

בהתאם להסדר טיעון, בכפוף להסרת מלוא המחדל הגבילה עצמה המאשימה ל- 8 חודשי מאסר בנוסף למאסר על תנאי וקנס.

מדובר באירוע משנת 2004-2005, הנאשם קיזז 34 חשבוניות פיקטיביות שקיבל מ- 5 אנשים שונים כשהמע"מ הוא כ- 1.5 מיליון ₪. יש שיטתיות, זה המשיך במשך שנה וחצי והנאשמים הכניסו חשבוניות מס פיקטיביות. מדיניות הענישה בעבירות מסוג זה ובנסיבות אלו דורשת ענישה חמורה, בדר"כ תקופה ממושכת מאחורי סורג ובריח וקנס כספי כבד, המתאים לסכומים שנגנבו.

בתיק יש 2 שיקולים המשפיעים על העונש שאבקש – הנאשם הודה וחסך זמן שיפוטי, בנוסף הנאשם הגיע להסדר תשלומים ארוך, עמד בו וסילק את חובו הפלילי.

המעשים האלה ישפיעו על העונש שנבקש ולכן, נבקש מאסר של 8 חודשים בפועל בנוסף למאסר על תנאי וקנס. נבקש קנס בין 100,000-150,000 ₪ שזה 10% מגובה המחדל.

בעבירות מסים מסוג זה, העונש המתאים זה מאסר של ממש ואני מגיש פסיקה על כך. כמו כן, מפנה לע"פ 2407/05 וזאת לעניין הסרת מחדל מלאה.

אנו רואים בעונש המאסר בן 8 חודשים עונש ראוי בנסיבות העניין. הלכנו לקראת הנאשם, אך חלק מהעונש חייב להיות מאסר בפועל בנוסף לקנס ומאסר על תנאי. הנאשם נעדר עבר פלילי.

ב"כ הנאשמים:

ההסדר עצמו לא קובע מתחם שבין 6-8 חודשים, אלא ההסדר הוא בין 0-8 חודשים. כאשר המאשימה קובעת מתחם של 0, היא לוקחת בין מכלול הסיכונים שלה שביהמ"ש יכלול את הנסיבות האישיות ואת התשלומים לקולא.

הנימוקים לעצם הסדר הטיעון עצמו, לאחר שמיעת חלק מהראיות, שהנאשם ערך את מכלול השיקולים שלו והאזין לייעוץ המשפטי שנתתי לו, שעל אף הטענות לעניין מחדלי חקירה, אי חקירת גורמים שהנאשם נקב בשמם כאדם שסיפק לו את החשבוניות למרות שהיה שמו של אבו ראמי נקוב במפורש, החוקר מישל ביטון התעלם ממידע זה ולא מיצה את החקירה. כתב האישום המתוקן תוקן – הורד סעיף 16 ותוקנה הוראת חיקוק אחת. עודן כתב האישום מבחינת הידיעה, בכך שעשה שימוש מבלי שהתחייב לעשות עסקה.

הנאשם נטל אחריות מלאה, סילק מחדל של 1,600,000 ₪ ובנוסף, נתן פיצוי למדינה בסך 100,000 ₪, מעבר לתשלום המס הנקוב בכתב האישום ועמדה בזה במלואו. נוכח טענותיו של הנאשם לעניין התגלגלות העניינים בתיק עצמו, הפריסה רק נתנה לו יד לעמוד בהסדר, על-ידי מכירת נכסים משפחתיים ועזרה משפחתית. מאז 01.01.06 הנאשם מעולם לא הסתבך בעבירת מיסוי.

הנאשם שינה לחלוטין את חייו, הקים משפחה לתפארת, יש לו ילד שנולד עם מום בלב והנאשם עושה ימים כלילות כדי לטפל בו ואני מציג אסמכתאות על כך.

לפני כשנה אשתו של הנאשם אובחנה כחולה בסרטן הרחם ואמורה לעבור טיפולים רפואיים, כנראה שזה הולך להיות כריתת רחם.

מסמכים בעניין האישה והילד – מוגשים ומסומנים נ/1.

מדובר בשני בני זוג צעירים יחסית והמחלות של הבן והאישה נתנו לנאשם סיבה מדוע להתמיד בעבודה כשכיר בשוק הסיטונאי, משתכר בכבוד ועל אף הקושי הכלכלי לעמוד בתשלומים, הוא עמד והמשפחה עזרה לו, כי רצתה שלא יחזור לדרך העבריינית של עבירות המס ומאז הוא לא מסתבך בעבירות מס.

תיקון 113 מדגיש את שיקול הדעת שעל בית-המשפט להפעיל גם בעניין תיקים ישנים. הואיל ומדובר בשיקול דעת שאמור להיטיב עם הנאשם אשר מבקש לחזור אל דרך הישר ומבקש להשתלב כאזרח מן המניין בחברה מחדש. הנאשם עשה כל מאמץ, הן בהודאתו, בחיסכון זמן משפטי ובהסרת המחדל כדי לחזור ולהיות אזרח טוב.

אני מציג לבית-המשפט אסופת פסיקה. אני מפנה לרע"פ 8527/12 ולפס"ד עפ"ג 34446-09-12.

יש מקום להקלה משמעותית בעונש כלפי מי שהסיר מחדל. בנוסף, אציין את פס"ד 10401-12-11 ופס"ד בת"פ 2943/07 ואת פס"ד בתיק 4035/06.

מדובר באדם שכבר החזיר את המחדל לקופת הציבור, אולם הנאשם מבקש מבית-המשפט להטיל עליו ענישה צופה פני עתיד. ככל שיוטל עליו מאסר, אבקש שירוצה בעבודות שירות וע"מ לשמור על הנאשם בקו הישר מזה 8 שנים, בית-המשפט מתבקש לקבוע מאסר על תנאי שמרתיע לעתיד, על-מנת להרתיע את הנאשם מביצוע עבירות בעתיד למרות שחדל מכך וכן, ככל שביהמ"ש יראה שניתן להקל עם הנאשם נוכח הטיעונים, מאסר על תנאי וקנס מרתיע ומשמעותי. אין לנו התנגדות שיוטל קנס כספי מרתיע ומשמעותי, שיכאיב לנאשם בכיסו אחרי שהחזיר את הגזלה לקופת הציבור, כחלק מאמירתו של הנאשם בבית-המשפט שהוא מצטער על המעשים שעשה. ככל שביהמ"ש לא מקבל את עמדתנו ועתיד להטיל מאסר בפועל, אבקש להתחשב בעניין הקנס, כי מדובר באדם שמטפל במשפחתו, קשה יום, אשתו לא עובדת והוא מפרנס את המשפחה. הוא עובד כסבל בשוק הסיטונאי ומשתכר כ- 8,000 ₪. יש לו בסך הכל 4 ילדים, כולם קטינים. נבקש לשלוח את הנאשם לממונה לעבודות שירות, על-מנת שתהיה בעת מתן וגזירת הדין חוות-דעת וככל שלאחר שקילת כל השיקולים בית-המשפט יראה לנכון להיטיב עם הנאשם ולנהוג בו לפנים משורת הדין, נבקש שחווה"ד תהיה מונחת.

הנאשם:

החברה שהיתה לי לפני 10 שנים, הייתי בן 25. נכון, טעיתי, אבל לא שמתי לב שצריך שיהיה מנה"ח ואני מבקש סליחה. עבדתי במשך 4 שנים בשלוש מקומות עבודה ולקחתי כסף מהמשפחה ומכולם כדי שאצא. עמדתי בתשלומים ולא איחרתי יום אחד, ביקשתי סליחה. כל בן אדם טועה ואני עכשיו מטופל בבית חולים לפעמים. במשך 10 שנים לא היו לי עבירות מסים ולא פלילי.

אני נשוי מ- 2005 ויש לי 4 ילדים, אני שומר עליהם ועל המשפחה שלי, לא נוגע בשום דבר ולא עובר על החוק.

<#6#>

גזר דין

הנאשמים הורשעו על יסוד הודאתם, כמפורט בהכרעת הדין שניתנה ביום 25.10.11 במסגרת הסדר טיעון. יוקדם ויוטעם, כי מדובר בהכרעת דין שניתנה טרם התיקון בדבר הבניית שיקול הדעת בענישה, ולפיכך גזר הדין לא יינתן תוך התייחסות למתחמי ענישה ובהתאם להוראות התיקון.

בתמצית, מדובר בחברה ובמנהלה הפעיל, אשר במשך תקופה שהתפרסה משנת 2004 ועד שלהי שנת 2005, ניכו 34 חשבוניות פיקטיביות של 5 גורמים שונים כאשר סכום המע"מ הכולל עמד על 1,466,655 ₪ שהוא סכום גבוה ביותר וסך כל החשבוניות נשק לסך של 10,000,000 ₪.

בהתאם להסדר הטיעון בין הצדדים, נדחה מועד הטיעונים לעונש ומועד גזר-הדין עד היום, על-מנת לאפשר לנאשמים להסיר את המחדל הפלילי במלואו, בפריסת תשלומים ארוכה ובפיקוח של בית-המשפט. הצדדים הסכימו ביניהם כי בכפוף להסרת המחדל המלאה, יגביל עצמו ב"כ המאשימה לעונש מאסר של 8 חודשים לצד ענישה מותנית וקנס ואילו הסנגור יוכל לטעון ביחס לכל המרכיבים באופן חופשי. עוד גובשו הסכמות למקרה שלא תהא הסרת מחדל מלאה, אלא שהסכמות אלה, נוכח הסרת המחדל המלאה, אינן רלוונטיות עוד.

בא-כוח המאשימה עמד על הערכים המוגנים הנפגעים, על הטעמים לגיבוש ההסדר וטען כי העונש שבו הגביל את עצמו הוא עונש מקל אך סביר בנסיבות העניין. כמו כן, עתר לקנס משמעותי בהיקף של כ- 10% מגובה המחדל. בא-כוח הנאשמים מצדו הדגיש, כי בהתאם להסדר הכירה לשיטתו המאשימה גם בסבירות של עונש מותנה ועתר להסתפק בעונש מותנה או לכל היותר בתקופת מאסר שניתן לרצותה בעבודות שירות, תוך שהביע נכונות לתשלום קנס משמעותי כדי לאזן בין מרכיבי ענישה. לחילופין וככל שעמדתו אינה מקובלת על בית-המשפט, עתר בא-כוח הנאשמים להתחשב בהיבט הקנס בשל הנסיבות המשפחתיות, האישיות והכלכליות שפירט.

הנאשם הדגיש בפני בית-המשפט את צערו וחרטתו על הטעות שעשה וביקש כי בית-המשפט יתחשב בו וייתן לו הזדמנות נוספת.

דומה שאין צורך להכביר מילים אודות הערכים המוגנים עליהן באות עבירות המס להגן ובראשם השמירה על יציבות המשק, על הקופה הציבורית, על עקרונות של שוויון בין נטל המס, על עקרונות יושר ועל אמון הציבור במערכת גביית המס ובשלטון החוק. עבריין המס גוזל מן הקופה הציבורית, פוגע באינטרס הציבורי-החברתי ופוגע במשק ובכלכלה. יצוין, כי רבים מעברייני המס הם אנשים נורמטיביים ביתר מישורי החיים. עוצמת הפגיעה בערכים המוגנים גוברת מקום שנעשה שימוש בחשבוניות מס פיקטיביות, המשבשות את כל מערך הדיווח התקין ואת כל מערך גביית מס, הן מבחינת העבריין הנותן את הדין והן מבחינת הגורמים שהוציאו ומסרו לו את אותן חשבוניות פיקטיביות, כאשר לעבירות יש גם השלכות עקיפות ולא רק ישירות. העבירות של שימוש בחשבוניות פיקטיביות הן עבירות קלות לביצוע וקשות לגילוי ולאכיפה ומחייבות פעולות חקירה מאומצות לשם הבאת עבריינים לדין. עבירות אלה הוכרו בפסיקה לא פעם כמכת מדינה, על כל המשתמע מכך במובן הדגש הניתן לצד עקרונות הגמול וההלימה, גם לעקרונות ההרתעה של היחיד והרבים.

מדיניות הענישה ביחס לעבירות של ניכוי מס תשומות על סמך חשבוניות פיקטיביות היא מדיניות מחמירה, הנותנת דגש לאינטרס הציבורי של שירוש העבירות בדרך של ענישה מכבידה וכוללת ככלל מאסרים לריצוי בפועל לתקופות לא קצרות וקנסות מכבידים.

בבואי לבחון את המעשים שלפניי, אני לוקחת בחשבון את התמשכותם על פני פרק זמן לא קצר, של כשנה וחצי, את השימוש בחשבוניות מ- 5 מקורות שונים כאשר השימוש בחשבוניות נעשה בסדר עוקב, בזה אחר זה, באופן שמקשה על גילוי הפיקטיביות שבמעשים, מבלי לבצע חקירה של ממש.

עוד אני לוקחת בחשבון את כמות החשבוניות הפיקטיביות ואת ההיקפים הכספיים הניכרים. אציין במאמר מוסגר, כי ביחס לעבירות מע"מ בהיקפים של כ- 1,500,000 ₪, מדיניות הענישה בדרך כלל עומדת על עונשי מאסר העולים על שנת מאסר.

במקרה שלפניי הציגו הצדדים לבית-המשפט הסדר טיעון, וכידוע, משמוצג לבית-המשפט הסדר טיעון ומשמפורטים השיקולים לאותו הסדר וביהמ"ש מגיע למסקנה כי מדובר בשיקולים סבירים, על בית-המשפט לכבד את ההסדר, גם אם הוא סבור כי ההסכמה מגלמת ענישה קלה מן הענישה הראויה בנסיבות העניין. זהו המקרה שלפניי, היינו נוכח כל השיקולים שנטענו על-ידי הצדדים ושאפרט להלן, אני סבורה כי אכן, מדובר בהסדר סביר שיש מקום לכבדו. עם זאת, מובהר כי מדובר לשיטתי בהסדר מקל ביותר, אשר אילו היה ניתן גזר-הדין בהתאם לעקרונות הענישה המקובלים כיום, הייתי קובעת שבחלקו העליון, היינו עונש המאסר של 8 חודשים, הוא סוטה לקולא ממתחמי הענישה. עם זאת, הערה זו נאמרה למעלה מן הצורך, לאור העובדה שגזר-הדין לא ניתן בהתאם לעקרונות הענישה על-פי תיקון 113.

למרות כל מה שנאמר בדבר ההקלה בענישה, אכבד את ההסדר בהתחשב בכך שמדובר בנאשם שהודה, חסך זמן שיפוטי וחשוב מכך – לקח אחריות והביע חרטה לא רק במילים אלא בהתנהגות, בדרך של הסרת מלוא המחדל. כידוע, לעובדת הסרת המחדל יש והיתה מאז ומתמיד חשיבות רבה בתיקי מס, ויש בה כדי להצדיק התחשבות בנאשם. עם זאת, אין לשכוח כי הסרת המחדל אינה מהווה מירוק העוון שכן, הלכה למעשה מדובר בהחזרת כספים שנגזלו ונגנבו מן הציבור ולא מעבר לכך. אני לוקחת בחשבון בנוסף את העובדה שמדובר בנאשם ללא עבר פלילי, אשר לאחר המעשים שלפניי לא הסתבך בעבירות מס נוספות במהלך כל השנים שחלפו. לא ניתן לראות במעשים מעידה חד פעמית קצרה או רגעית, זאת נוכח התמשכותם, היקפם מבחינת כמות החשבוניות וכמות הסכומים. אני לוקחת בחשבון גם את העובדה שמאז ביצוע המעשים חלפו כ- 10 שנים, עם זאת אין להתעלם מכך שכתב האישום הוגש בשנת 2007, פרק זמן סביר בהתחשב בהיקפו של התיק וכי חלק משמעותי ביותר בהתמשכות ההליכים, נבע מן הרצון לאפשר לנאשם להסיר את המחדלים במלואם, בפריסת תשלומים משמעותית. עוד אני לוקחת בחשבון את הטענות שהוצגו בפניי, בכל הנוגע למצבה של רעיית הנאשם אשר לה אני מאחלת בריאות שלמה ולמצבו של בנו הקטין – נ/1.

לקחתי בחשבון גם את יתר הנסיבות האישיות, המשפחתיות והכלכליות כפי שהוצגו לי.

שני הצדדים הפנו את בית-המשפט לפסיקה, וכידוע, גם בסוג זה של עבירות, למרות החומרה היתרה שיש בהן, קיימת משרעת של ענישה וכל צד יכול למצוא פסקי-דין התומכים בעמדתו. כפי שציינתי לעיל, המעשים נוכח חומרתם, אלמלא הסדר הטיעון היו מצדיקים עונש מאסר ממשי ומוחשי ממושך, ובמסקנתי כי יש מקום לכבד את הסדר הטיעון, לאור העונשים המקובלים למעשים בהיקף הזה, כוונתי כי יש מקום לגזירת הדין ברף העליון שהוסכם בין הצדדים.

לעניין הענישה הכספית – גם טרם התיקון לחוק שקל בית-המשפט בקביעת הקנס, את מכלול הנסיבות ולא רק את העובדה שמדובר במעשים הנעשים מטעמים של כדאיות כלכלית ונדרשת ענישה כספית כדי לעקר כדאיות זו. כך, מאז ומתמיד שקל בית-המשפט את המאמץ הכרוך בהסרת מחדל ובמקרה זה הסרת מחדל מלאה וכן את הנסיבות הכלכליות של הנאשמים.

במקרה שלפניי, בהתחשב בכך שאני גוזרת על הנאשם עונש מאסר של ממש ובהתחשב בכך שמדובר בחברה שאינה פעילה ובנאשם שלפי המוצהר משתכר מעבודה בשוק הסיטונאי סך של כ- 6,000-8,000 ₪ ומפרנס אישה חולה ו- 4 ילדים קטינים וכן בהתחשב במאמץ הניכר שהפגין במשך שנים על-מנת להסיר את המחדל במלואו, לרבות הסרת מחדל אזרחי, אני סבורה כי יש מקום להתחשב בנאשם, לא למצות עמו את הדין במישור הקנס ולהטיל עליו, לצד קנס מתון יחסית, התחייבות ממשית להימנע מעבירה.

אשר על כן, אני גוזרת על הנאשמים את העונשים כדלקמן:

על נאשם 1:

  1. מאסר בפועל לתקופה של 8 חודשים.

הנאשם יתייצב למאסרו בבית המעצר "ניצן" או על-פי החלטת שב"ס, כשברשותו תעודת זהות או דרכון וזאת ביום 14.12.14 שעה 08:00.

על הנאשם לתאם את הכניסה למאסר, כולל האפשרות למיון מוקדם, עם ענף אבחון ומיון של שב"ס, בטלפונים: 08-9787377, 08-9787336.

  1. מאסר על תנאי למשך 12 חודשים, לתקופה של 3 שנים משחרורו והתנאי שהנאשם לא יעבור עבירות מס מסוג פשע.
  2. קנס בסך 35,000 ₪, או חודשיים מאסר תמורתו. הקנס ישולם ב- 15 תשלומים חודשיים, שווים ורציפים, כשהראשון בהם ביום 01.05.15. לא ישולם תשלום – תעמוד יתרת הקנס לפירעון.

  1. הנאשם יחתום על התחייבות בסך 60,000 ₪, להימנע במשך שנתיים משחרורו מביצוע עבירות מס מסוג פשע. לא יחתום הנאשם, ייאסר לתקופה של 3 חודשים.

על נאשמת 2 שאינה פעילה:

קנס סמלי בסך 250 ₪, לתשלום עד יום 01.12.14.

זכות ערעור לביהמ"ש המחוזי בתוך 45 יום מהיום.

<#8#>

ניתנה והודעה היום ג' כסלו תשע"ה, 25/11/2014 במעמד הנוכחים.

לימור מרגולין-יחידי , שופטת

ב"כ הנאשמים:

מדובר בנאשם שדינו הוכרע עוד באוקטובר 2011 ומאז התייצב לדיונים ואיני סבור שיש סיכון הנשקף מהנאשם. אבקש לדחות את מועד התייצבותו בכחודשיים, על-מנת לאפשר לו בנסיבות המשפחתיות והרפואיות התארגנות. נוכל להפקיד ערובה כספית לבית-המשפט.

ב"כ המאשימה:

לא אתנגד לארכה, בכפוף לערבויות מתאימות.

<#7#>

החלטה

בכפוף לערבויות שיפורטו להלן, אני מורה כי הנאשם יתייצב לריצוי מאסרו ביום 25.01.15 שעה 08:00:

א. ערבות עצמית וערבות צד ג' שיכול ותיחתם גם על-ידי רעייתו, בסך 50,000 ₪ כל אחת.

ב. הפקדה במזומן בסך 10,000 ₪. הסכום יופקד עד ליום 07.12.14.

ג. ניתן בזאת צו עיכוב יציאה מן הארץ, עד להתייצבות הנאשם לריצוי מאסרו או עד לסיום כל ההליכים בתיק זה, לפי המוקדם. נרשמה הצהרת הנאשם, כי אין ברשותו דרכון.

<#9#>

ניתנה והודעה היום ג' כסלו תשע"ה, 25/11/2014 במעמד הנוכחים.

לימור מרגולין-יחידי , שופטת

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
01/05/2008 החלטה חנן אפרתי לא זמין
31/08/2008 החלטה חנן אפרתי לא זמין
14/09/2008 החלטה חנן אפרתי לא זמין
03/03/2009 החלטה חנן אפרתי לא זמין
10/01/2010 החלטה מתאריך 10/01/10 שניתנה ע"י חנן אפרתי חנן אפרתי לא זמין
24/01/2010 החלטה מתאריך 24/01/10 שניתנה ע"י חנן אפרתי חנן אפרתי לא זמין
12/07/2010 החלטה חנן אפרתי לא זמין
27/03/2011 החלטה מתאריך 27/03/11 שניתנה ע"י חנן אפרתי חנן אפרתי לא זמין
25/11/2014 הוראה לנאשם 1 להגיש הפקדת ערבות לימור מרגולין-יחידי צפייה
25/11/2014 התחייבות להמנע מעבירה לימור מרגולין-יחידי צפייה
25/11/2014 התחייבות עצמית לעיכוב ביצוע עונש לימור מרגולין-יחידי לא זמין
25/11/2014 התחייבות עצמית לימור מרגולין-יחידי לא זמין
25/11/2014 תיקון פרוטוקול לימור מרגולין-יחידי לא זמין
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מ.י. מע"מ ת"א2
נאשם 1 אסאמה אבו כאטר נסים זידאן
נאשם 2 י.ד. אחים אלוז בניה ופיתוח בע"מ