טוען...

החלטה מתאריך 11/03/14 שניתנה ע"י יצחק יצחק

יצחק יצחק11/03/2014

בפני

כב' השופט בכיר יצחק יצחק

מאשימה

מ.י. מדור תביעות פלילי ת"א

נגד

נאשמים

1. יהודה שלומי (עציר)

הכרעת דין

מבוא

1. נגד הנאשם הוגש כתב אישום בגין תקיפה הגורמת חבלה של ממש בצוותא, יחד עם אחרים, עבירה לפי סעיפים 380 ו-382א ותקיפת שוטר בעת מילוי תפקידו, עבירה לפי סעיף 273, הכל לחוק העונשין, התשל"ז – 1977.

2. על פי עובדות כתב האישום, ביום 4.3.06 בשעה 19:30 או בסמוך לכך, בשער יולדות בבית החולים תל השומר ברמת גן, במהלך ויכוח שהתנהל בין אחד הנאשמים (להלן: אחר"), לבין הקופאי, אלי אביב (להלן: "הקופאי") על תשלום ביציאה, איים האחר על הקופאי "בא עכשיו תראה את עצמך גבר אני אזיין את אמא שלך". בהמשך, כשביקש הקופאי מהמאבטחים שאדי חונאוי ווסים אבו סלאח (להלן בהתאמה: "מאבטחים 1 ו-2" או "מתלוננים 1 ו-2") שיזמינו משטרה, איים הנאשם על המאבטח 1 שאם יזמין משטרה ישחט אותו עוד הלילה. בנסיבות אלה, תקפו הנאשמים בצוותא חדא את המאבטחים על ידי דחיפות, בעיטות ומכות אגרוף בכל חלקי גופם. באותן הנסיבות, תקף הנאשם את השוטר, דוד רונן (להלן: "השוטר") בכך שדחפו שעה שעצרו. כתוצאה מהתקיפה, נחבל מאבטח 1 בפני ובכל חלקי גופו ולמאבטח 2 נגרמו כאבי גב וחבלות בגב תחתון ועליון.

3. יצוין כי הדיון לגבי נאשמים 2, 3 ו-4 הסתיים בהודאתם ומתן גזר דין ביום 16.11.10 וביום 01.01.12.

פרשת התביעה

4. מטעם התביעה העידו העדים אלי כהן, השוטר יעקב יעקובוביץ, ציון זוארץ, וואסים אבו סלאח.

5. בהודעתו במשטרה מיום 4.3.06 (ת/10) תיאר אלי אביב, הקופאי, את האירוע. לדבריו רכב הגיע לעמדת הגביה ובו בחור ובחורה. הבחור טען כי לא עברו חמש דקות מכניסתו לבית החולים ולכן אינו צריך לשלם, העד השיב לו כי צריך לבדוק את העניין ולרשום את מספר הרכב. אז שילמו ועזבו את המקום. העד המשיך וסיפר כי כעבור שעתיים חזר אותו בחור אך ברכב אחר ולדבריו איים עליו: "בוא עכשיו תראה לי את עצמך גבר, אני אזיין את אמא שלך". עוד ציין העד כי הריח ריח של אלכוהול מפיו. ברגע זה ביקש הקופאי מהמאבטחים להזמין משטרה ומיד החל כאוס כאשר לגרסתו הגיעו אנשים רבים והחלו לתקוף: "היו כל כך הרבה אנשים פתאום ונהיה בלאגן" בהודעתו ציין כי אינו זוכר את האנשים שתקפו את המאבטחים או את פירטי לבושם.

(ראה הודעתו במשטרה מיום 4.3.09 עמ' 1 שורות 4-28 (ת/10)).

6. בהודעתו במשטרה מיום 4.3.06 (ת/13) סיפר המתלונן 1, שאדי חינאווי, את גרסתו לפיה הבחין ברכב שברולט הנמצא בעמדת גביית הכספים בבית החולים ובתוכו 3 או 4 אנשים, כאשר אחד לובש חולצה שחורה ושניים עם חולצות בהירות תחילה החלו צעקות ואז הנוכחים ברכב שילמו ועזבו את המקום. כעבור עשרים דקות חזרו והתחילו לצעוק ולאיים על הקופאי, אז התבקש על ידי הקופאי להזמין משטרה. המתלונן המשיך וסיפר כי הם איימו עליו כי אם יזמין משטרה ישחטו אותו והחלו לתקוף אותו. המתלונן סיפר כי הבחור שהיה ללא חולצה היה זה שתקף אותו יותר מכולם ולאחר מכן ברח לכיוון אלוף שדה וכי הבחור שלבש חולצה שחורה תקף אותו בחוזקה גם על ידי אגרופים.

(ראה הודעתו מיום 4.3.06 עמ' 1 שורות 7-10, 16-24 עמ' 2 שורות 3-4, 18-19 (ת/13))

כאן המקום לציין כי על פי תעודות רפואיות שהוגשו לבית המשפט (ת/11) המתלונן 1, שאדי חינאווי עבר תאונת דרכים בשנת 2007 יהיה בשיקום בבית לוינשטיין כשנה וחצי וכיום הוא סיעודי ומרותק לכיסא גלגלים בנסיבות אלא עדותו לא נשמעה בבית המשפט והתקבלה הודעתו מיום 4.3.06 (ת/13).

(ראה החלטה מפרוטוקול הדיון מיום 12.2.14 עמ' 46)

7. בעדותו בבית המשפט תיאר מתלונן 2, וואסים אבו סלאח, מאבטח במקום, אף הוא את האירוע. לגרסתו, שלושה או ארבעה אנשים אשר יצאו מרכב התנפלו עליו ועל מאבטח נוסף, שאדי חנאווי, והחלו לבעוט בהם ונמלטו מהמקום. המתלונן ציין כי הגיעו אנשים נוספים ברכב נוסף וגם הם תקפו אותו אך אינו בטוח אם אלה תקפו אותו בעודו נמצא שוכב על הרצפה.

(ראה פרוטוקול מיום 30.4.13 עמ' 40 שורות 4, 7-11, 21-25).

8. בעדותו בבית המשפט מיום 02.11.09 העיד רס"מ יעקב יעקוקוביץ כי הגיע למקום האירוע לאחר שנתקבלה קריאה. בזירת האירוע הבחין בארבעה בחורים תוקפים את אחד המאבטחים בעודו שוכב על הרצפה וכלשונו:

"התקבל אירוע. הגעתי למקום. ראיתי את אחד המאבטחים שוכב על הרצפה וארבעה בחורים תוקפים אותו. ניסיתי להפריד על ידי תפיסת אחד התוקפים. הוא דחף אותי לאחור והמשיך לבעוט באחד המאבטחים שהיו על הרצפה. הגיעו הרבה אנשים. תפסתי אותו. אמרתי לו שהוא עצור והוא דחף אותי והלך לכיוון האנשים... שמו היה חממה אברהם. כמו כן, תפסתי עוד שלושה בחורים שתפסו את המאבטח על הרצפה ואמרתי להם שהם עצורים... לפני שהמאבטח שהותקף נשלח למיון הוא הצביע על כל הארבעה שתקפו אותו. כל הארבעה רשומים בדו"ח. הוא הצביע בהתחלה על חממה אברהם, קפויה רז, שלומי יהודה ומני בן גיגי. ראיתי שכל הארבעה תוקפים אותו בבעיטות ואגרופים. המאבטח היה על הרצפה" (הדגשה שלי י.י).

(ראה פרוטוקול מיום 02.11.09 עמ' 8 שורות 18-26)

9. בעדותו ציין כי המאבטח שהותקף, שאדי חינאווי, הצביע על הנאשמים וזיהה אותם כמי שתקפו אותו ואף העיד כי ראה את ארבעת הנאשמים תוקפים את המאבטח בבעיטות ואגרופים. תימוכין לכך ניתן למצוא בדבריו של שאדי חינאווי כפי שמסר בהודעתו במשטרה מיום האירוע (ת/13): "אני אפילו אמרתי לשוטרים את מי לעצור ומי תקף אותי".

העד המשיך וסיפר כי הנאשמים צעקו לעברו "ערבי מניאק" וכי איימו עליו "שיקרעו אותו במכות". בהמשך ציין כי איימו גם עליו בטענה כי הוא זה שהרביץ להם וכי ברגע שיוריד את המדים והאקדח ידאגו לו. לדברי העד, נדף מהנאשמים ריח של אלכוהול. בנקודה זו אפנה להודעתו במשטרה של נאשם 3, אברהם חממה, שם מסר לחוקר כי שתה כוס וודקה וזאת לאחר שהחוקר הטיח בו כי נודף ממנו ריח של אלכוהול.

(ראה פרוטוקול הדיון מיום 02.11.09 עמ' 8 שורות 23-28 והודעתו של שאדי חינאווי במשטרה מיום 4.3.06 עמ' 2 שורות 6-7 (ת/13), והודעתו של אברהם חממה מיום 4.3.06 עמ' 3 שורות 47-48(ת/3)).

10. העד ציון זוארץ – עובר אורח שנכח במקום בעת האירוע – העיד מטעם התביעה. בעדותו העיד כי הבחין ברכב שעצר בשער בית החולים. לאחר זמן מה הבחין כי החלו דחיפות ומכות עם השומר (המאבטח) שטען כי אינם יכולים לצאת מבלי לשלם. לדבריו, אחרי דקה יצאו מהרכב והחלו להכות את המאבטח. בעדותו ציין כי ניסה להתערב ולפריד אך גם הוא הותקף על ידי הבחורים שתקפו המאבטחים. העד המשיך לתאר את האירוע: "היה עוד שומר שבא לעזור. הוא היה על הרצפה. ראיתי מכות, אבל לא ראיתי מכות כאלה בראש". העד העיד כי התוקפים יצאו מאותו הרכב, הוא אינו יכול לייחס לכל אחד מהנאשמים את מעשיו, אך ציין כי: "המשטרה עצרה את מי שהרביץ" (הדגשה שלי י.י.).

(ראה פרוטוקול מיום 30.4.13 עמ' 36 שורות 9-15, 23-24 עמ' 39 שורות 19-20).

פרשת ההגנה

11. מטעם ההגנה העידו הנאשם ומקסים מיכאל סרור כעד הגנה מטעם הנאשם.

12. הנאשם הרחיק עצמו מהאירוע וטען כי לא נכח במקום האירוע בזמן הקטטה ולא מבין מדוע נעצר. כך בהודעתו במשטרה מיום 5.3.09 (ת/1) מסר הנאשם כי הגיע לביקור אצל חברו שהיה מאושפז אותה עת בבית החולים וכשיצא מבית החולים הבחין בחבריו בתוך ניידת משטרה. הנאשם הוסיף כי בזירת האירוע הייתה המולה רבה והתקהלות של אנשים רבים. באותו מעמד אחד השוטרים ניגש וביקש ממנו להיכנס לניידת המשטרה. בהמשך הודעתו מסר הנאשם: "לא נגעתי בבן אדם" וכי השוטר התבלבל. עוד הוסיף כי הגיע לבית החולים עם חבר נוסף בשם מקסים ברכב ג'יפ מסוג טויוטה לנדרובר. בעדותו בבית המשפט חזר הנאשם על גרסתו ובחקירתו הנגדית ציין כי לא ראה את תקיפת המאבטחים וכי כשהגיע למקום, המאבטחים לא היו במקום.

(ראה הודעתו במשטרה מיום 5.3.06 עמ' 1 שורות 1-6 עמ' 2 שורות 11-17 (ת/1), ראה פרוטוקול הדיון מיום 12.2.14 עמ' 48 שורות 13-14 עמ' 49 שורה 8).

13. בעדותו בבית המשפט העיד מקסים כי הגיע לבית החולים ביחד עם הנאשם לבקר את חברו אלון ברכב ג'יפ מסוג לנדקרוזר השייך לסבתו. כשיצאו מבית החולים, הבחין בהתקהלות אנשים שחלקם היו מוכרים לו. העד החנה את רכבו והנאשם יצא מרכבו אל עבר זירת האירוע. העד עומת עם דברי השוטר לפיהם המאבטח הצביע על הנאשם עם האחרים וזיהה אותו כאחד מתוקפיו וזה השיב: "זה לא יכול להיות. אני ויהודה היינו ביחד. ישבנו אצל אלון... יהודה ירד כי ראה את החברים עצורים".

(ראה פרוטוקול הדיון מיום 12.2.14 עמ' 50 שורות 24-31)

דיון והכרעה

14. לשיטת התביעה יש להרשיע את הנאשם בעבירות המיוחסות לו בכתב אישום בהסתמך על הודעתו של שאדי חינאווי שציין מי תקף אותו, הודעה אשר נתמכת בדבריו של השוטר יעקב יעקובוביץ.

15. מנגד, ההגנה מבקשת לקבל את גרסת הנאשם לפיה לא נכח במקום בזמן האירוע, גרסה אשר לטענת ההגנה מקבלת חיזוק בהודעתו של עד ההגנה מקסים. באת כח הנאשם טוענת בסיכומיה כי קיים ספק באשר לזיהוי כל אחד מהנאשמים על ידי עדי התביעה, כך גם באשר לעובדה שהנאשמים הגיעו בכמה רכבים למקום האירוע ולא ברכב אחד כפי שמציין שאדי חינאווי.

16. אם כך, המחלוקת בין הצדדים הינה באשר לזיהוי הנאשם כמי שהשתתף באירוע נשוא כתב האישום.

17. לאורך כל ההליך הנאשם עמד על גרסתו לפיה אין לו יד ורגל באירוע התקיפה וטען כי הגיע למקום לאחר שכבר במקום נכחו כוחות משטרה וחבריו נעצרו. באת כח הנאשם מסבירה כי השוטר יעקובוביץ טעה כשעצר את הנאשם וזאת בשל התקהלות אנשים במקום.

18. לאחר ששמעתי טענות הצדדים התרשמתי כי יש לקבל את גרסת התביעה ולדחות את גרסת הנאשם. מיד בתום האירוע, בטרם נעצרו הנאשמים המתלונן 1 זיהה כל אחד מהנאשמים כמי שתקפו אותו ודברים אלו מקבלים תימוכין בעדותו של השוטר יעקובוביץ שראה את הנאשמים תוקפים את המאבטח.

19. השוטר יעקובוביץ העיד כי המאבטח, המתלונן חינאווי, הצביע לפניו על כל אחד ואחד מהנאשמים שתקפו אותו ובתוכם גם הנאשם.

20. הנני נותן אמון מלא בגרסת השוטר יעקובוביץ אשר נכח בזירת העבירה וראה את הנאשם תוקף את המתלונן. חיזוק לכך ניתן למצוא בהודעת המתלונן שאדי חינאווי.

21. גירסת הנאשם לפיה הגיע בסמוך לאירוע לזירה אינה מהימנה בעיני. העד יעקובוביץ מתאר השתתפות של הנאשם ביחד עם אחרים, בתקיפתו של המתלונן. מחזה זה נגלה לנגד עיניו ובסיומו עצר את כל המשתתפים בתקיפה ובכללם הנאשם.

22. אשר על כן, הנני מרשיע את הנאשם בעבירה של תקיפה הגורמת חבלה של ממש בצוותא ותקיפת שוטר בעת מילוי תפקידו.

ניתנה היום, ט' אדר ב תשע"ד, 11 מרץ 2014, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
29/06/2009 החלטה יצחק יצחק לא זמין
04/11/2009 החזרת פקדון יצחק יצחק לא זמין
01/01/2012 גז"ד נ-4 יצחק יצחק לא זמין
04/01/2012 החלטה על בקשה של נאשם 1 כללית, לרבות הודעה ביטול צו הבאה 04/01/12 יצחק יצחק לא זמין
11/03/2014 החלטה מתאריך 11/03/14 שניתנה ע"י יצחק יצחק יצחק יצחק צפייה