טוען...

פסק דין מתאריך 10/04/13 שניתנה ע"י אלכס קיסרי

אלכס קיסרי10/04/2013

בפני

כבוד השופט א' קיסרי

תובעים

1. מאיר כהן ת.ז. 029666203

2. קרן חזן כהן ת.ז. 040485690

נגד

נתבעת

סאן הצפון ייזום ופיתוח בע"מ ח.פ. 512043381

פסק דין

רקע

התובעים הגישו ביום 14.9.09 בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד המשיבה וביום 3.5.11 אושרה התובענה כייצוגית. עניינה של התובענה הוא גבייה עודפת של המשיבה – שהיא חברה משכנת – בגין שירותי ניהול מרשם זכויות בדירות מגורים שאותן היא מכרה לציבור. נטען בתובענה כי המשיבה גבתה סכומים העולים על אלה המותרים בהתאם לצו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (החלת החוק על שירותי נותן שירות בהעדר רישום בפנקסי המקרקעין) התש"ס-1999; וצו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (קביעת מחיר מרבי לשירותי נותן שירות בהעדר רישום זכויות בפנקסי המקרקעין), התש"ס-1999, (תיקון) התשס"ז-2007 ("צווי הפיקוח").

עתה הגישו הצדדים בקשה לאשר הסדר פשרה שהושג ביניהם ולאחר שעיינתי בעמדת היועץ המשפטי לממשלה ובחוות דעתו של הבודק שמיניתי, רו"ח נפתלי פריד ("הבודק"), ולאחר שהגעתי למסקנה שהסדר הפשרה הוא ראוי, הוגן וסביר, אני מחליט לאשר את הסכם הפשרה ולתת לו תוקף של פסק דין בתובענה הייצוגית, תוך שאני רואה לנכון לעשות שימוש בסמכותי לפי סעיף 19(ד)(1) לחוק ומורה כי ההסדר, שבעיקרו יאושר, יהיה כפוף לתנאים המפורטים בהחלטה זו.

עיקרי הסדר הפשרה

המשיבה תפקיד בידיו הנאמנות של בא כוח התובעים סכום של 40,000 ₪ ומתוכו הוא ישלם סכום של 200 ₪ לכל מי שיוכיח להנחת דעתו כי הוא רכש, מיד שנייה, דירה ונזקק לשירותי המשיבה לצורך רישום העברת הזכויות בתקופה הרלוונטית. המשיבה התחייבה כי ככל שהסכום האמור לא יספיק ותידרש הגדלתו היא תפקיד בידי בא כוח התובעים סכום נוסף לצורך תשלום פיצוי כאמור.

על פי המוסכם יוחזק הסכום (המקורי או המוגדל) על ידי בא כוח התובעים למשך תקופה של שישה חודשים והוא ישמש לתשלום פיצויים לחברי הקבוצה כאמור לעיל, ובתום תקופה זו תוחזר היתרה, אם תיוותר כזו, למשיבה.

עוד הוסכם כי הסכם הפשרה ואישורו יפורסמו בשני עיתונים יומיים נפוצים, בשני מקומונים בעלי תפוצה בנהריה , וכן על לוחות המודעות בשכונה שבה נבנו הבניינים על ידי המשיבה ובה מצויות הדירות שעל התשלומים בגין העברת הזכויות בהן נסבה הבקשה.

הוסכם כי כל מי מחברי הקבוצה אשר יבקש שלא להיכלל בה יהיה רשאי להודיע על כך לבית המשפט בתוך ארבעים וחמישה ימים ("הודעת החרגה"). בקשר לכך ראוי לציין את הנאמר בסעיף 20 של הבקשה לאישור הסדר הפשרה ובסעיף 4 של ההסדר עצמו, היינו שאם יתברר שנמסרו הודעות החרגה במספר העולה על תשעים ותשע אזי יוכל כל צד לבטל את ההסכם והדיון בבית המשפט יימשך.

עוד הוסכם כי מילוי התחייבויות המשיבה על פי הסכם הפשרה יהווה מעשה בית דין לכל חברי הקבוצה, ובכל הנוגע לעילות התביעה שאושרה כייצוגית.

בנוסף לכל אלה התחייבה המשיבה לחדול מגבייה עודפת ולפעול בהתאם להוראות צווי הפיקוח.

דיון

כאמור, לדעתי הסדר הפשרה הוא ראוי וסביר ומשום כך החלטתי לאשרו, בכפוף לשינויים המפורטים להלן בהחלטה זו.

לא הוגשה התנגדות לאישור הסדר הפשרה והיועץ המשפטי לממשלה, שההסדר הועבר לעיונו, לא ראה להעיר לגופו של ההסדר. הבודק חיווה את דעתו שההסכם הוא הוגן וסביר. אציין בקשר לכך כי בחוות דעתו של הבודק הוא הצביע על הקושי הנובע מכך שלא קיימים נתונים מספריים מדויקים די הצורך המאפשרים קביעה של הסכומים שאותם שילם כל אחד מחברי הקבוצה ומשום כך הוא ביצע תחשיב המבוסס על הנחות שונות ובהן: תשלום עבור העברת זכויות בלבד; תשלום עבור העברת זכויות ושני אישורי זכויות (וכן ביטול משכנתא ורישום משכנתא); תשלום עבור העברת זכויות ושני אישורי זכויות. על יסוד ניתוח הנחות אלה הוא הגיע למסקנה שהתשלום המוסכם בסך 200 ₪ לכל אחד מחברי הקבוצה מותיר אותם עם "הפסד" מסוים, על פי הנחה מחמירה ועם "רווח" מסוים על פי הנחה מקלה. הוא גם ציין כי ההנחות המחמירות והמקלות הן הנחות קיצוניות שהסבירות לקיומן נראית קלושה ומסקנתו הסופית הייתה, לכן, שקיימת הסתברות מתקבלת על הדעת שתשלום הפיצוי המוסכם מותיר "רווח" לכל אחד מחברי הקבוצה וכי לכן הוא סביר והוגן.

מסקנותיו של הבודק משמשות גם נימוק לאשר את הסדר הפשרה בהיבט של סיכויים וסיכונים בהמשך ניהול ההליך לעומת יתרונותיו וחסרונותיו של ההסדר. כמסתבר, קיימת שונות בין חברי הקבוצה בכל הנוגע לתשלומים שהם שילמו בגין שירותי ניהול המרשם ובסופו של דבר שונות זו הייתה מכבידה על חברי הקבוצה במידה ניכרת בניהול ההליך ובניסיון להוכיח את הסכום הכולל שלהשבתו זכאים חברי הקבוצה.

הסדר הפשרה שניתן לו תוקף בהחלטה זו יהווה מעשה בית דין לגבי כל חברי הקבוצה למעט אלה שיבחרו להגיש הודעת החרגה. לעניין זה הגדרת הקבוצה היא כפי שנקבע בהחלטה מיום 3.5.11 (שבה אושרה התובענה כייצוגית) היינו, קבוצת בעלי הזכויות אשר בתקופה שתחילתה ב-15.9.02 וסיומה במועד הגשת בקשת האישור (היינו 14.9.09) שילמו עבור שירותי המשיבה בקשר עם שירותי ניהול מרשם זכויות בדירות מגורים תשלומים הכפופים לצווי הפיקוח.

העילות והסעדים שלגביהם יהווה הסכם הפשרה מעשה בית דין הם עילות שיסודן בהפרת צווי הפיקוח והסעדים הם כל אלה הנובעים מעילות אלה ובכלל זה השבה ופיצויים.

ביצוע הסכם הפשרה

הצדדים הסכימו על מנגנון ביצוע שבעיקרו הוא הפקדת סכום בידיהם הנאמנות של באי כוח התובעים ואלה ישלמו מתוכו את סכום הפיצוי לכל מי שזכאי לכך בהתאם להוראות ההסכם. הצדדים הסכימו עוד שהסכום יהיה מופקד בידי באי כוח התובעים במשך שישה חודשים ולאחר מכן, ככל שתיוותר יתרה היא תוחזר לידי המשיבה. תקופה זו של שישה חודשים נראית לי קצרה מעט, ואני מורה כי הסכם הפשרה יתוקן בעניין זה והתקופה תעמוד על שמונה עשר חודשים. בתום תקופה זו וקודם להחזרת היתרה, אם תהיה, יגישו באי כוח המבקשים הודעה לבית המשפט שבה ימסרו דווח על ביצועו של ההסכם, ובכלל זה על הסכומים ששולמו ומספר חברי הקבוצה שקיבלו תשלום.

ההוראה בדבר אפשרות ביטול הסכם הפשרה

כאמור לעיל, סעיף 4 של הסכם הפשרה מקנה אפשרות לביטולו אם תימסרנה על ידי חברי הקבוצה למעלה מתשעים ותשע הודעות החרגה. בהחלטה מיום 24.3.13 ביקשתי את הבהרת הצדדים ביחס לתכלית שביסוד הוראה זו, והוריתי כי ההבהרה תוגש עד יום 7.4.13. במועד מתן החלטה זו טרם הוגשה התייחסות הצדדים לעניין זה ולאחר ששקלתי את הדבר הגעתי למסקנה שלא ניתן לאשר הוראה זו בהסדר הפשרה ובהתאם לכך אני מורה שהסכם הפשרה המתאשר על פי החלטה זו לא יכלול את אפשרות ביטולו כאמור בסעיף 4, על כל סעיפי המשנה שלו.

גמול ושכר טרחה

הצדדים המליצו כי ישולם לתובעים גמול בסכום של 20,000 ₪ ולבאי כוחם שכר טרחה בסכום דומה. בעיקרה מבוססת ההמלצה על התועלת שצמחה לחברי הקבוצה מהגשת התובענה והבקשה לאישור, כמו גם על החשיבות הציבורית בהגשת ההליך. ביחס לתשלום המומלץ כשכר טרחה נטען גם כי באי כוח התובעים השקיעו מאמץ רב והקצו להליך מאות שעות עבודה.

שקלתי את הדברים והגעתי למסקנה שככל שהדבר נוגע לגמול לתובעים ניתן להסתפק בסכום של 10,000 ₪ ובצד זאת אני מאשר את הסכום של 20,000 (בצירוף מע"מ) כשכר טרחתם של באי כוח התובעים. דומני כי סכומים אלה משקפים בצורה נאותה יותר את השיקולים הרלוונטיים הקשורים בפסיקת גמול ושכר טרחה כמפורט בסעיפים 22 ו-23 של החוק.

בכפוף לכל האמור לעיל, אני מאשר את הסכם הפשרה ונותן לו תוקף של פסק דין בתובענה הייצוגית.

כמוסכם, ובכפוף לאמור בהחלטה זו, יוגש על ידי באי כוח התובעים דיווח כחלוף שנה מהיום בדבר ביצועו של הסכם הפשרה.

בהתאם להוראת סעיף 25(א)(4) תפורסם הודעה בדבר אישור הסדר הפשרה. ההודעה תפורסם בעיתון יומי אחד בעל תפוצה ארצית, במקומון בעל תפוצה של לפחות אחת לשבוע בתחומי העיר נהרייה וכן על לוחות המודעות בשכונה שבה נמצאות הדירות שבהן מתגוררים חברי הקבוצה.

המשיבה תישא בעלות הפרסומים.

ניתן היום, ל' ניסן תשע"ג, 10 אפריל 2013, בהעדר הצדדים.

חתימה

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
14/09/2009 החלטה על בקשה של תובע 1 כללית, לרבות הודעה בקשה לאישור תובענה ייצוגית 14/09/09 אלכס קיסרי לא זמין
10/11/2009 החלטה על בקשה של תובע 1 כללית, לרבות הודעה בקשה למתן החלטה 10/11/09 אלכס קיסרי לא זמין
12/11/2009 החלטה על בקשה של תובע 1 כללית, לרבות הודעה בקשה מנומקת למתן החלטה 12/11/09 אלכס קיסרי לא זמין
03/05/2011 החלטה על בקשה של תובע 1 כללית, לרבות הודעה בקשה לאישור תובענה ייצוגית 03/05/11 אלכס קיסרי לא זמין
20/07/2011 החלטה על בקשה של תובע 1 מתן פסק דין בהסכמה/הסכם פשרה 20/07/11 אלכס קיסרי לא זמין
24/06/2012 הוראה לתובע 1 להגיש חוות דעת אלכס קיסרי לא זמין
10/04/2013 פסק דין מתאריך 10/04/13 שניתנה ע"י אלכס קיסרי אלכס קיסרי צפייה