טוען...

הוראה למבקש 1 להגיש אישור פקס

שושנה פיינסוד-כהן10/01/2016

בפני

כבוד השופטת שושנה פיינסוד-כהן

תובעים

חמד חמוד

נגד

נתבעים

1. שירביט חברה לביטוח בע"מ

2. נביל קבלאן

החלטה

1. תביעה זו עניינה נזקי גוף אשר נגרמו לתובע בתאונה. התביעה הסתיימה בפשרה אשר קיבלה תוקף של פסק דין וזאת ביום 12.9.12.

2. ביום 3.12.15, הגיש המוסד לביטוח לאומי בקשה לעיון בכלל המסמכים הכלולים בתיק בית המשפט וזאת באמצעות הענקת רשות לבא כוחו לעיין בתיק ב"נט המשפט". הבקשה הועברה לעיונם ותגובתם של הצדדים אשר לא מסרו כל תגובה בתוך המועד הקבוע באותה החלטה.

3. ב"כ המוסד לביטוח לאומי מציין כי המוסד הינו בעל זכות שיבוב בגין הגמלאות אשר שילם ולפיכך נדרש הוא למכלול החומר אשר הוגש בתיק זה.

4. כאמור הצדדים לא הגישו כל תגובה לבקשה.

5. תקנות בית המשפט ובתי הדין לעבודה (עיון בתיקים), התשס"ג- 2003, קובעות בסעיף 4.

"זכות העיון של מי שאינו בעל דין

4. (א) כל אדם רשאי לבקש מבית המשפט לעיין בתיק בית משפט (להלן - בקשת עיון), ובלבד שהעיון בו אינו אסור על פי דין.

    (ב) בקשת עיון תוגש לשופט או רשם שהתיק נדון לפניו, ובאין אפשרות כאמור, לשופט או רשם שיקבע נשיא בית המשפט.

   (ג) בקשת עיון תהיה מנומקת, ותוגש לפי טופס 2 שבתוספת.

   (ד) בבואו לשקול בקשת עיון, ייתן בית המשפט את דעתו, בין השאר, לעניינו בתיק של המבקש, לענינם של בעלי הדין ושל מי שעלול להיפגע כתוצאה מהעיון, וכן לסבירות הקצאת המשאבים הנדרשת לשם היענות לבקשה.

   (ה) בית המשפט רשאי להורות על העברת בקשת העיון לתגובת בעלי הדין בתיק שמבוקש בו העיון או לתגובת צד שלישי, אם הוא סבור כי העיון עלול לפגוע במי מהם, וכן רשאי בית המשפט לבקש את תגובת היועץ המשפטי לממשלה, אם הוא סבור כי העיון עלול לפגוע באינטרס ציבורי; תגובות כאמור בתקנת משנה זו יוגשו בתוך שלושים ימים ממועד המצאת ההודעה על זכות התגובה או בתוך מועד אחר שיקבע בית המשפט.

   (ו) החליט בית המשפט להתיר את העיון, רשאי הוא לקבוע בהחלטתו כל תנאי או הסדר הדרושים כדי לאזן בין הצורך בעיון לבין הפגיעה אשר עלולה להיגרם לבעלי הדין או לצד שלישי בשל העיון, לרבות השמטת פרטים, הגבלת מספר המעיינים ונקיטת אמצעים למניעת זיהוים של בעלי דין או אנשים אחרים; בית המשפט רשאי להגביל את היקף העיון ולהתנותו בתנאים, אם ראה כי הקצאת המשאבים הנדרשת מחייבת זאת.

   (ז) התיר בית המשפט עיון לפי תקנה זו, ימלא המבקש הודעת עיון כאמור בתקנה 3, טרם העיון."

הסדר זה בחקיקת המשנה הועמד לבחינת בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ אשר קבע בבג"צ 5917/97 האגודה לזכויות האזרחי ואח' נ. שר המשפטים ואח' פס"ד מיום 8.10.09 כדלהלן-

"תקנות העיון נשוא העתירה הותקנו בסמכות ואינן פוגעות בזכות חוקתית ומכל מקום אינן פוגעות בה שלא כדין. תקנות העיון נועדו לעצב מנגנון לבירורן של בקשות לעיון בתיקים, לרבות בקשות של מי שאינו צד להליך. חובת ההנמקה הקבועה בתקנה 4 לתקנות נועדה לייעל את הליך בירורן של בקשות לעיון של מי שאינם צד לתיק, והיא כשלעצמה אינה פוגעת בעקרון פומביות הדיון, שכן מעניקה היא לזכות העיון את מעמדה המתחייב מעקרון הפומביות, תוך הותרת שיקול הדעת הפרטני בקבלת ההחלטה בידי בית המשפט הדן בבקשות העיון. המנגנון הקבוע בתקנה מידתי וסביר, ולא מצאנו במישור התיאורטי כי נפל בו פגם אשר מצדיק את ביטולו, ואף לא הוכח בפנינו כי במישור המעשי יש בעצם קיומו כדי לפגוע בעקרון פומביות הדיון. אף אמות המידה ליישום תקנות אלו הובהרו במסגרת פסק דיננו, ושמירה עליהן תהווה נדבך נוסף במכלול המהלכים הננקטים היום לחיזוק עקרון פומביות הדיון, על זכות העיון הנגזרת ממנו."

6. העקרון המנחה הינו פומביות הדיון. לפיכך, כפי שנקבע בבג"צ אשר פרטיו לעיל, על המבקש לסטות מעקרון זה ולהגביל את זכות העיון המבטאת את עקרון פומביות הדיון, לנמק לבית המשפט מדוע יש לעשות כן. במקרה שאשר לפני לא התקבלה תגובת הצדדים.

7. על אף העדר התגובה של התובע, הרי לא ניתן להתעלם מכך כי מדובר בתביעה בגין נזקי גוף ומטבע הדברים תביעה ממין זה מכילה חומר אישי מאוד של התובע. אל מול הזכות והאינטרס של פומביות הדיון קמה ועמדת הזכות של התובע לפרטיות וודאי של ענייני גופו.

8. בית המשפט נדרש לאזן בין זכותו של התובע לפרטיות אל מול פומביות הדיון וכן מעמדו של המבקש, המוסד לביטוח לאומי כמי שגם הוא עוסק בהטבת נזקי גוף, כמו גם במקרה של התובע. המוסד לביטוח לאומי מייצג אינטרס ציבורי להפחית מן ההוצאה המוטלת על כלל הציבור להטיב נזקי נפגעים ולהעבירה אל כתפי הנושא באחריות לנזק האמור.

9. באיזון בין האינטרסים הנוגדים מוצאת אני כי נכון הוא לאפשר למוסד לביטוח לאומי עיון בתיק בית המשפט, אך לא כבקשתו לאפשר כניסה באמצעות הנט לכלל התיק. ה

10. המוסד לביטוח לאומי רשאי עליין בכתבי בי הדין (כתבי תביעה והגנה), בהחלטות בית המשפט ובהסכם הפשרה אליו הגיעו הצדדים.

המזכירות תשלח העתק ההחלטה לצדדים ולמבקש, המוסד לביטוח לאומי.

ניתנה היום, כ"ט טבת תשע"ו, 10 ינואר 2016, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
18/10/2009 החלטה מתאריך 18/10/09 שניתנה ע"י שושנה פיינסוד-כהן שושנה פיינסוד-כהן לא זמין
02/04/2010 החלטה מתאריך 02/04/10 שניתנה ע"י שושנה פיינסוד-כהן שושנה פיינסוד-כהן לא זמין
12/07/2010 החלטה מתאריך 12/07/10 שניתנה ע"י שושנה פיינסוד-כהן שושנה פיינסוד-כהן לא זמין
23/10/2010 החלטה מתאריך 23/10/10 שניתנה ע"י שושנה פיינסוד-כהן שושנה פיינסוד-כהן לא זמין
06/01/2011 החלטה מתאריך 06/01/11 שניתנה ע"י שושנה פיינסוד-כהן שושנה פיינסוד-כהן לא זמין
06/01/2011 החלטה מתאריך 06/01/11 שניתנה ע"י שושנה פיינסוד-כהן שושנה פיינסוד-כהן לא זמין
07/04/2011 החלטה מתאריך 07/04/11 שניתנה ע"י שושנה פיינסוד-כהן שושנה פיינסוד-כהן לא זמין
29/01/2012 הוראה לבא כוח נתבעים להגיש תחשיב נזק שושנה פיינסוד-כהן לא זמין
12/09/2012 פסק דין מתאריך 12/09/12 שניתנה ע"י שושנה פיינסוד-כהן שושנה פיינסוד-כהן צפייה
10/01/2016 הוראה למבקש 1 להגיש אישור פקס שושנה פיינסוד-כהן צפייה