טוען...

החלטה על תגובה לבקשה לביטול פס"ד

גילה ספרא-ברנע23/10/2017

בקשה מס' 3

בפני

כב' הרשמת הבכירה גילה ספרא - ברנע

מבקש

דוד משאל

נגד

משיב

חסן עבאדי

החלטה

בעניין: בקשה לביטול פסק דין

לפניי בקשה לביטול פסק דין. הצדדים הגישו תשובות. שני הצדדים טענו כי לא קיבלו את מלוא המסמכים מהצד שכנגד.

פסק הדין ניתן ביום 13/12/09, והבקשה לביטולו הוגשה ביום 12/6/17.

התביעה הינה ליתרת שכר טרחת עו"ד, בגין טיפולו של המשיב בענייני המבקש.

פסק הדין ניתן בהעדר הגנה על סמך אישור מסירה, שבוצע בדואר רשום ל"אשתו" של הנתבע במענו של הנתבע, ביום 16/10/09. שמה של האשה לא נזכר באישור המסירה, שצורף לבקשה לפסק דין.

המבקש טוען כי מעולם לא קיבל את כתב התביעה, לא את פסק הדין ולא את מכתב המשיב, וכי הינו גרוש משנת 1996, ואינו מזהה את החתימה על אישור המסירה. המבקש טוען כי נודע לו על ההליך רק בחודש יוני 2017 עת נמסרה לו האזהרה. עוד ציין המבקש כי היה בקשר עם המשיב בשנת 2011 (צורף מסמך), והאחרון לא ציין בפניו את דבר החוב הנטען.

לגוף התביעה טען המבקש כי הסדיר את כל התשלום למשיב בזמן הרלוונטי חלקו בצ'קים וחלקו במזומן, בסך 1,000 ₪ בצירוף מע"מ בכל תיק. המבקש טען כי בעבר החזיק המשיב כספים שהתקבלו עבור המבקש במשך זמן רב והעביר לו אותם רק בשנת 2007 לפי דרישתו (צורף צילום צ'ק). המבקש מציין כי המשיב לא צירף הסכמי שכר טרחה וציין כי בעבר לא הופיע המשיב לדיון בעניינו של המבקש ובירור של המבקש העלה כי המשיב הושעה מלשכת עורכי הדין. המבקש טוען כי נגרם לו נזק מהנתהלות המשיב ומעמיד אותו על סך 10,000 ₪. המבקש צירף לבקשה תצהיר שלו.

המשיב הגיש תגובה, בה חזר על האמור בכתב התביעה לעניין הטיפול המשפטי ומכתבי הדרישה. לעניין המסירה טען המשיב כי הגירושין של המבקש הינם פיקטיביים וכי המסירה בוצעה במען המבקש. המשיב מציין כי התשלומים, ששילם המבקש, וקיבל חשבונית וקבלה בגין כל אחד מהם הועברו לתשלום עבור טיפול בתיקים אחרים, והחוב בעניין שני העניינים נשוא התביעה נותר בעינו.

המשיב מכחיש את עניין הקשר בין הצדדים בשנת 2011, ואת הטענות בעניין עיכוב כספים שהגיעו למבקש והעדרות המשיב מדיון והשעייתו. בתצהיר, שצירף המשיב לתשובתו הכחיש מספרי סעיפים בבקשת המבקש, ולא הצהיר על הטענות עצמן.

לעניין פתיחת תיק הוצל"פ בשנת 2017 בגין פסק דין משנת 2009 מציין המשיב כי הדבר נבע משינוי טפסים בלשכת ההוצל"פ וטעות משרדית של תיוק הבקשות בבמספר תיקים, ומציאתם רק לאחרונה.

המשיב עותר כי ככל שיבוטל פסק הדין יחוייב המבקש בהוצאות והפקדה.

המבקש בתגובתו חזר וטען כי הינו גרוש משנת 1996, וכי לא נודע לו על פסק הדין עד סמוך להגשת הבקשה. המבקש טען כי ההסבר של המשיב לעיכוב של יותר משבע שנים בפתיחת תיק ההוצל"פ אינו סביר. המבקש טען כי לא קיבל את נספחי התגובה לעניין הטיפול המשפטי, אך אלה צורפו לכתב התביעה (אחד התיקים אף התנהל לפניי). המבקש עמד על טענתו כי בשנת 2011 טיפל עבורו המשיב בעניין משפטי אחר, וטען כי הכחשתו בתשובה אינה מלאה. המבקש חזר על טענותיו וטען כי אין הצדקה לחייבו בהפקדה לאור העובדה שמשנת 2009 עד שנת 2017 לא פנה אליו המשיב בעניין.

לאחר שסקרתי את התיק, את הבקשה והתשובות, אני מחליטה לבטל את פסק הדין, בתנאי הפקדה.

המסירה של כתב התביעה בוצעה באמצעות דואר ישראל במען הנכון של המבקש עד היום, וזוכה לחזקת תקינות. עם זאת שם החותמת על המסמך לא צויין, ולא ניתן לבדוק את הדברים בחלוף הזמן.

המשיב צירף אסמכתא למסירת פסק הדין למבקש, גם לאשתו ביום 27/12/09, תוך ציון מס' זהות חלקי של המקבלת. אני קובעת כי טענת המבקש לגירושיו אינה מעידה בהכרח כי לא בוצעה מסירה כדין. המבקש לא צירף צילום תעודת זהות, ולא טען כי לא התגוררה עמו בזמנים הרלוונטיים אשה, שעשויה להציג עצמה כרעייתו. המבקש מופנה גם לטענותיו בתיק ת.א. 22418/07 בעניין רשות השידור.

הזמן הרב שחלף מאז תום הטיפול המשפטי ומתן פסק הדין ועד עתה יקשה על בירור העובדות, אך בהעדר הסכמי שכר טרחה, כרטיס לקוח וחשבוניות, לא ניתן לשלול את טענת ההגנה, ויש לשמוע את הצדדים, לקבל את מלוא המסמכים ולהכריע בעובדות לפי הנטל במשפט אזרחי. נטל ההוכחה הינו על הנתבע, וטענת התשלום הינה בגדר "הודאה והדחה". חלוף הזמן עשוי להיות שיקול להערכת משקל הראיות.

העיכוב המשמעותי בהגשת פסק הדין לביצוע, העובדה שהמשיב לא גבה כל סכום מהמבקש על חשבון פסק הדין, ולא נתפסו כספים, אינה מצדיקה הגנה על סופיות הדיון ואינטרס הסתמכות שלו.

בנסיבות אלה ועל מנת לאזן בין זכויות הצדדים, ובין מטרתו של המשפט, בירור התיק לגופו ולמצער בערכאה הראשונה, אני קובעת כי פסק הדין מיום 13/12/09 יבוטל בתנאי שהמבקש יפקיד בקופת בית המשפט, תוך 30 יום, את הסכום 1,500 ₪ להבטחת סכום פסק הדין או חלקו, אם ינתן נגדו בתום ההליך, ויגיש כתב הגנה מלא ומפורט בסדר דין מהיר.

התנאים מצטברים, ואי עמידה באחד מהם תביא לדחיית הבקשה לביטול פסק דין.

המזכירות תשלח העתק ההחלטה לצדדים, ותעלה את התיק לעיוני לא יאוחר מיום 23/11/17.

ניתנה היום, ג' חשוון תשע"ח, 23 אוקטובר 2017, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
06/12/2009 בקשה למתן פסק דין בהעדר הגנה גילה ספרא-ברנע לא זמין
14/06/2017 החלטה על בקשה של מבקש 1 עיכוב ביצוע / התליית הליכים גילה ספרא-ברנע צפייה
07/08/2017 הוראה לנתבע 1 להגיש תשובה לתגובה גילה ספרא-ברנע צפייה
23/10/2017 החלטה על תגובה לבקשה לביטול פס"ד גילה ספרא-ברנע צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 חסן עבאד תומא הלון, חסן עבאדי
נתבע 1 דוד משאל