טוען...

גזר דין מתאריך 06/09/12 שניתנה ע"י עינת רון

עינת רון06/09/2012

בפני

כב' השופטת עינת רון

בעניין:

מדינת ישראל

ע"י ב"כ עו"ד יסמין נוי

המאשימה

נגד

מתן הירש

ע"י ב"כ עו"ד דנה פישר-דורי

הנאשם

גזר דין

על פי הודאתו הורשע הנאשם בשלושה כתבי אישום מתוקנים אשר אוחדו ואף גזר הדין יינתן במאוחד באשר לשלושתם.

בתיק 3123/08 הורשע הנאשם בעבירות של איומים ותקיפה בנסיבות מחמירות בכך שבתאריך 5/5/08 עת הביאה אשתו דאז, המתלוננת, מסמכי גירושין, איים עליה כי יהרוג אותה באם תתגרש ממנו וכן היכה אותה באמצעות ידו בזרועה.

בתיק 7917/02/09 הורשע הנאשם בעבירה של תקיפה בנסיבות מחמירות בכך שבתאריך 31/10/08 בביתם, תקף את המתלוננת בכך שאחז בה בידה השמאלית בחוזקה, והצמידה אל הקיר.

בתיק 12049/10/09 הורשע הנאשם בעבירות של תקיפה בנסיבות מחמירות ובהיזק לרכוש במזיד בכך שבתאריך 16/5/09 בביתם, תקף את המתלוננת בכך שהפיל אותה אל הרצפה, אחז בחוזקה בפניה והחל לנשקה, לאחר שהמתלוננת פנתה לחדר אחר, אחז בה ומשך אותה לחדר השינה וכן שבר עציץ שהיה בסלון הבית והשליך אותו לעברה של המתלוננת.

 

בהסכמת הצדדים ובטרם הטיעונים לעונש הופנה הנאשם אל שירות המבחן אשר התרשם מהנאשם וקבע כי מדובר בנאשם יליד שנת 1978 אשר ביצע את העבירות כאשר מדובר היה בתקופה משברית בין בני הזוג, כאשר לאחריה התגרשו השניים.

בהתייחסו לכתבי האישום נשוא פרשה זו הודה הנאשם חלקית בעובדות והביע חרטה על מעשיו. לדבריו, מדובר באירועים אשר הסלימו והוא התקשה להגיב באורח בונה. מסתבר כי בעקבות אירועים אלימים אלה פנו שני בני הזוג לטיפול זוגי, אך הדבר לא הסתייע ועל כן כל אחד מהם פנה לטיפול פרטני. הנאשם השתלב במשך מספר חודשים בטיפול במרכז לאלימות במשפחה במחצית שנת 2009.

שירות המבחן שוחח אף עם המתלוננת אשר סיפרה כי בעבר החליטו שני בני הזוג להתגרש ואף עשו כן ולאחר מכן חזרו לחיים משותפים תוך הסכמות באשר למהות וטיב הקשר ביניהם. כיום מדובר בקשר מאוזן ויציב ובמסגרתו הם מתמודדים עם מצבי לחץ תוך ניהול דיאלוג ישיר ופתוח.

שירות המבחן התרשם כי כיום בני הזוג מודעים לדרך התנהלותם ולוקחים אחריות על הקשר ביניהם. מאחר שהנאשם רכש כלים להתמודדות, נמנע שירות המבחן מהמלצה טיפולית בעניינו.

לאור חלוף הזמן, חרטתו של הנאשם ואי פתיחת תיקים נוספים בעניינו וכן לאור האיזון אליו הגיעו בני הזוג, המליץ שירות המבחן על ענישה חינוכית קונקרטית של של"צ בהיקף של 220 שעות.

התביעה הדגישה בעתירתה לעונש את הרשעתו של הנאשם בשלושה כתבי אישום והגם שהיא ערה לכל האמור בתסקיר שירות המבחן ולנטילת האחריות על ידי הנאשם, סבורה התביעה כי יש להחמיר בענישתם של אלה העוברים עבירות שעניינן אלימות במשפחה, שכן יש להעדיף את האינטרס הציבורי שבענישה על פני עניינו של הנאשם.

משכך, עתרה התביעה כי יוטל על הנאשם עונש של מאסר לריצוי בפועל בדרך של עבודות שירות וכן מאסר מותנה קנס ופיצוי למתלוננת.

 

ב"כ הנאשם סבורה כי האינטרס הציבורי בענין ספציפי זה מחייב את קבלת המלצות שירות המבחן. אמנם מדובר בשלושה כתבי אישום אך אלה עוסקים בתקופה של השנים 2008 – 2009 ועוד הדגישה ב"כ הנאשם כי מעשי האלימות הנזכרים בהם אינם מן הרף הגבוה בעבירות מעין אלה.

בני הזוג חזרו לחיות יחדיו וכיום מערכת היחסים ביניהם תקינה, הנאשם פנה לקבל טיפול בעניינו עוד בטרם ההליכים המשפטיים ויש לזקוף זאת לזכותו, וכפי שציין שירות המבחן, כיום הינו בעל כלים מתאימים להתמודדות במצבים משבריים מעין אלה.

הנאשם חי, כאמור לעיל עם המתלוננת ועל כן הטלת עונש של מאסר בפועל ואף בדרך של עבודות שירות כמו גם הטלת פיצוי, יפגעו באופן ישיר במתלוננת.

לאור כל אלה, עתרה ב"כ הנאשם לקבל את המלצות שירות המבחן.

אכן, הנאשם הורשע בשלושה כתבי אישום, דהיינו בשלושה אירועים שעניינם אלימות במשפחה ופגיעה בתא המשפחתי אף בעבירות נוספות, אשר השתרעו על פני תקופה לא קצרה כלל ועיקר.

אין חולק כי יש לראות מעשים אלה בחומרה ואף לענוש בגינם בהתאם.

אולם, כל מקרה ייבחן לגופו ולנסיבותיו.

בענייננו מדובר בבני זוג אשר בחרו לאחר אירועים אלה לעבור טיפול זוגי ולאחר מכן כל אחד מהם בנפרד טיפול פרטני ואף להיפרד ולהתגרש זו מזה. מסתבר כי לאחר הדברים האלה מצאו השניים לחזור זה לזו ולחיות יחדיו במערכת יחסים מאוזנת ותקינה כאשר כיום למדו לכלכל דרכיהם ולפתור בעיותיהם בדרכים אחרות.

הגם שההליכים בעניינו של הנאשם ארכו לא מעט, הרי שאין להתעלם מחלוף הזמן וכן מכך שמאז לא נפתחו כנגד הנאשם תיקים נוספים.

עוד אין להתעלם מכך שהנאשם עשה לשיקומו עוד בטרם ההליכים ופנה לקבל טיפול זוגי ופרטני תוך שהכיר בבעיותיו.

משכך ומשהנאשם נטל אחריות על מעשיו ושיקם חייו ומערכת יחסיו עם המתלוננת מצאתי בנסיבות חריגות אלה לקבל את המלצות שירות המבחן.

אני גוזרת על הנאשם בגין כל העבירות בהן הורשע בפרשה זו –

שישה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים לבל יעבור עבירה כלשהי שעניינה אלימות או איומים.

220 שעות של"צ כהמלצת שירות המבחן.

עותק גזר הדין יועבר אל שירות המבחן להתאמת תכנית של"צ אשר עותק ממנה יועבר אל בית המשפט.

 זכות ערעור כחוק.

ניתן היום, י"ט אלול תשע"ב, 6 ספטמבר 2012, במעמד הצדדים.

 

חתימה

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
22/02/2010 החלטה 22/02/2010 לא זמין
20/06/2010 החלטה 20/06/2010 לא זמין
07/12/2010 החלטה מתאריך 07/12/10 שניתנה ע"י ניצה מימון שעשוע ניצה מימון שעשוע לא זמין
28/03/2011 החלטה מתאריך 28/03/11 שניתנה ע"י עינת רון עינת רון לא זמין
06/09/2012 גזר דין מתאריך 06/09/12 שניתנה ע"י עינת רון עינת רון צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל שירי וידן
נאשם 1 מתן הירש דנה פישר-דורי