טוען...

החלטה מתאריך 12/06/13 שניתנה ע"י איטה נחמן

איטה נחמן12/06/2013

בפני כב' השופטת איטה נחמן

המאשימה

מדינת ישראל

נגד

הנאשם

אליה ברק-אבל

<#2#>

נוכחים:

ב"כ המאשימה עו"ד עינת לב ארי

הנאשמת וב"כ עו"ד סיוון מאיר ממשרד עו"ד שרון נהרי

פרוטוקול

ב"כ המאשימה לעונש:

הנאשמת שבפנינו נותנת היום את הדין בגין כתב אישום בו הודתה והורשעה במסגרת הסדר בין הצדדים. הורשעה בעבירות של גניבה בידי עובד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזוייף וזיוף בכוונה לקבל דבר בנסיבות מחמירות.

הנאשמת שימשה מנהלת חשבונות בחברה שבבעלות המתלוננת במשך כשנה, ביצעה את העבירות בהן הורשעה במהלך תקופה זו תוך שהיא גורמת למתלוננת נזק כספי בהיקף נרחב ביותר ובצד הפגיעה הכספית אפשר לראות גם פגיעה אישית במתלוננת בעלת עסק משפחתי, ביכולת לתת אמון בעובדיה, במי שנחשפה להפרה בוטה כל כך של אמון מצד מי שסמכה עליה בעיניים עצומות בניהול חשבונותיה ואפשר לומר גם שהיתה יותר בשבילה מאשר רק מעבידה, הכירה במוגבלויות הרפואיות שלה, התחשבה בהם, סייעה לה אפילו מבחינה כלכלית ונפשית בתקופה בה חלתה.

המתלוננת שהעידה כאן בפני בית המשפט תארה קשר אישי וקרוב עם הנאשמת כך שאפשר לומר ההתרסקות של הקשר הזה והאמון הזה יש בהם כדי לפגוע בה פגיעה עצומה.

הנאשמת בחרה לחזור מכפירתה לאחר עדותה הראשית של המתלוננת בפני בית השמפט, חווה שלא צריך להכביר מילים, מאוד קשה ונרגשת. אנו רואים גם חומרה בעבירה עצמה של גניבה ממעביד נוכח הן הפרת האמון והן הנסיבות המחמירות, התלונות בהיקף הנרחב של הנזק הכלכלי שגרמה הנאשמת במעשיה שעומד על כחצי מליון.

היה בכל אלה כדי לגבש עמדה עונשית מחמירה, אולם המאשימה שקלה כאן שני שיקולים מרכזיים מאוד במסגרת ההסדר שהושג עם בא כוח הנאשמת. השיקול האחד הינו מצבה הרפואי הקשה מאוד של הנאשמת, אבקש מחברתי להרחיב על כך במסגרת טיעוניה. המוגבלויות הקשות שממנה סובלת, הטיפולים והניתוחים שעברה ועוד תעבור והשיקול השני שלו אבקש מבית המשפט לתת את כובד המשקל הוא העובדה שבהליך אזרחי מקביל ניתן פסק דין ביום 5.6 בבית משפט השלום ברחובות בפני כב' הש' טוייסטר ישראלי לפיו במסגרת הסדר פשרה תשלם הנאשמת לתובעת סך של 344,907 ₪ וכן הוצאות שכר טרחת עורך דין בסך 63,000 ₪ וזאת תוך שישים יום מיום מתן פסק הדין.

ברור כי בתיקים כגון דה עותרת המאשימה לעונשים מוחשיים, לעיתים אפילו עונשי מאסר בפועל, אולם כאן ערכנו איזון. אני סבורה ששקול והוגן בין הנסיבות המאוד חמורות של התיק לבין הנסיבות הרפואיות המאוד קשות של הנאשמת ונתנו את הדעת לפיצוי שישולם למתלוננת כחלק עיקרי ומרכזי בעונש שיושת עליה.

אי לכך, נעתור במשותף לענישה צופה פני עתיד בדמות מאסר על תנאי כשאנחנו מקווים שירתיע את הנאשמת מביצוע עבירות זהות נוספות בעתיד, בצירוף קנס בגובה 5000 ₪ שישולם בעשרה תשלומים.

נבקש מבית המשפט לכבד את ההסדר.

ב"כ הנאשמת לעונש:

ראשית אנחנו רוצים להודות לחברתי על ההירתמות והגעה להסדר בתיק הנ"ל. ההסדר ראוי ונבקש לכבדו. רכיבי ההסדר עונים הן על האינטרס הציבורי, הן על דעתה של המתלוננת וניכר כי רכיב ההסדר עונים גם על שיקולי ההרתעה וגמול תוך שהם מתחשבים בנסיבות האישיות הקשות מאוד של הנאשמת.

אני לא רוצה להכביר במילים כיוון שבית המשפט היה מאוד מעורב בנסיבות הרפואיות של הנאשמת ובשל כך התארכות ההליכים בתיק הנדון שלא על דעתה ואשמתה.

ההתארכות של ההליכים גם היא היתה שיקול בסופו של יום להגיע למצב של הסדר ולא למשוך את ההליכים הלאה. על כן ארצה יותר לפרט בנקודות על מצבה הרפואי היום. מדובר במי שהתגלה אצלה גידול במוח, נשלחה לניתוח דחוף בארצות הברית, חזרה ל ישראל ולאחר טיפולים נוספים התגלה שיש נוזל מוחי בבטנה. כמובן שעומדת תביעה לרשלנות רפואית שקשורה בעקיפין לתשלום של כספי הפיצויים שהוצעו בהסדר בתקווה שגם זה יסתיים בתוך זמן קצר.חיי היום יום של הנאשמת לא פשוטים, לוקחת כדורים על בסיס יום יומי, טיפוליים וכן הרגעה ומשככי כאבים מאוד חזקים על מנת שיאפשרו לה לעבור יום ביומו והתהנלות יום יומים נורמטיבית כמה שאפשר.

צופה לנאשמת ניתוח עתידי שהיא חייבת תהיה לעבור אותו בארצות הברית אך כרגע בשל המצב הכלכלי אינה יכולה לממנו.

הנאשמת לא עובדת כיום הן בשל המצב הרפואי שלה ובעיקר בשל העובדה שאיננה יכולה לתפקד ללא משככי כאבים ולא תמיד היא נמצאת במצב שהיא יכולה לצאת את ביתה.

על כן, אני סבורה שאכן ההסדר שהוצע הוא בהחלט משקף נכונה את המצב כפי שהציגה חברתי שהציגה את זה מאוד יפה ואין טעם שאחזור על כך.

מגישה סיכום רפואי של הנאשמת עדכני להיום – ענ/1.

מגישה את פסק הדין האזרחי – ענ/2.

במסגרת ההסדר הוטלו התחייבויות בטרם הגענו היום לבית המשפט והיא אכן מילתה את כולם, הוטל עיקול קבוע למתלוננת בסך 270 אלף שקלים כדי שישלמו לה כספי הפיצויים מאותה תביעת רשלנות וכמובן הגענו לסיום האפיזודה האזרחית גם בנושא הזה וכך בעצם השלמנו, היא הודתה לצורך הגעה להסדר זה וכך הגענו להבנות האלה, על כן נבקש מבית המשפט לכבד את ההסדר.

הנאשמת:

אין לי מה להוסיף. אני חושבת שעורכת הדין אמרה את כל מה שצריך.

<#3#>

גזר דין

הנאשמת הודתה בעובדות כתב האישום והורשעה על פי הודאתה בעבירות של גניבה בידי עובד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזוייף וזיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר בנסיבות מחמירות.

באי כוח הצדדים הציגו הסדר טיעון לפיו יגזרו על הנאשמת מאסר על תנאי וקנס בסך 5000 ₪ וזאת בהתחשב בעובדה כי הנאשמת והמתלוננת הגיעו להסכמה בתיק האזרחי בו חוייבה לשלם סך של 344,907 ש"ח בתוספת שכר טרחת עורכי דין והוצאות בסך 63,000 ₪ ובהתחשב בעובדת מצבה הבריאותי של הנאשמת.

לאחר ששקלתי את כל הנסיבות הצריכות לעניין ובהם גילה של הנאשמת, נסיבות חייה, העדר עבר פלילי, מצבה הבריאותי הקשה, חלוף הזמן מאז ביצוע העבירות, הודאתה של הנאשמת וחסכון בזמן שיפוטי יקר, עמדת המתלוננת בתיק, פסק הדין בתביעה האזרחית שהגישה המתלוננת כנגדה, והאינטרס הציבורי, מוצאת אני לנכון לכבד את הסדר הטיעון בהיותו מאזן נכונה בין האינטרסים השונים ומשקף מדיניות ענישה ראויה, וגוזרת על הנאשמת את העונשים הבאים:

א) מאסר על תנאי למשך 12 חודשים, והנאשמת לא תשא בעונש זה אלא אם כן תעבור בתוך שלוש שנים מהיום עבירות על פרק י"א סימן א' וסימן ו' בחוק העונשין, מסוג פשע.

ב) מאסר על תנאי למשך 5 חודשים, והנאשמת לא תשא בעונש זה אלא אם כן תעבור בתוך שלוש שנים מהיום עבירות על פרק י"א סימן א' וסימן ו' בחוק העונשין, מסוג עוון.

ג) קנס כספי בסך 5000 ₪ או 50 ימי מאסר תמורתו.

הקנס ישולם ב - 10 תשלומים חודשיים, שווים ורצופים החל מיום 28.7.13 וב- 28 לכל חודש שלאחריו.

באם תשלום אחד מן התשלומים לא יפרע במועדו, יעמוד כל הקנס לפרעון מיידי.

זכות ערעור תוך 45 יום מהיום.

<#4#>

ניתנה והודעה היום ד' תמוז תשע"ג, 12/06/2013 במעמד הנוכחים.

איטה נחמן, שופטת

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
07/03/2011 החלטה מתאריך 07/03/11 שניתנה ע"י אברהם הימן אברהם הימן לא זמין
12/06/2013 החלטה מתאריך 12/06/13 שניתנה ע"י איטה נחמן איטה נחמן צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל רחל שיבר
נאשם 1 אליה ברק-אבל שרון נהרי