טוען...

החלטה מתאריך 27/03/14 שניתנה ע"י אדריס נעמן

אדריס נעמן27/03/2014

בפני כב' השופט אדריס נעמן

המאשימה

מדינת ישראל

נגד

הנאשם

מוופק ח'אלדי

<#2#>

נוכחים:

ב"כ המאשימה – עו"ד לינדה אמנו ועו"ד ורד גילאור

הנאשם – בעצמו

<#3#>

גזר דין

רקע

1. כנגד הנאשם, עצמאי העוסק בצבעות, הוגש כתב אישום המייחס לו עבירות על פקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה").

2. על פי הנטען בכתב האישום בו הודה, החל הנאשם לעסוק בעבודות צבעות במועד לא ידוע ולא הודיע על התחלת העיסוק לרשויות כנדרש, אף לא הגיש את הדו"ח השנתי הראשון. בהתאם הורשע בביצוע עבירה של אי הודעה על התחלת עיסוק (לפי סעיף 215א לפקודה). בנוסף לא ניהל פנקסי חשבונות בשנת 2007, והאמור נתגלה רק בביקורת ניהול ספרים שנערכה בחודש מאי אותה שנה. בשל האמור הורשע בביצוע עבירה של אי ניהול פנקסי חשבונות בהתאם להוראות (לפי סעיף 216(5) לפקודה).

טיעוני הצדדים

3. ב"כ המאשימה הדגישה בטיעוניה את החומרה הנודעת לעבירות שבנדון, כאשר הנאשם כלל לא טרח להצהיר על פתיחת עסקו ולנהל ספרים, ומשכך דבר פתיחת העסק לא היה נודע לולא נערכה ביקורת מטעם הרשויות. בהקשר זה הוסיפה כי מדובר במחדלים שאינם ניתנים להסרה, וכי אלה פוגעים פגיעה ממשית בערכים החברתיים המוגנים – ובכלל זה הפגיעה בשוויון, בקופת המדינה ובאמון הציבור. יחד עם זאת ומשום הסכם השומה אליו הגיעו הצדדים, ציינה כי ניתן להסתפק בנסיבות במאסר מותנה אשר ינוע בין 2 ל-8 חודשים למשך שלוש שנים, ובקנס כספי הולם.

4. הסנגור מצידו ביקש להדגיש כי מרגע שהבין הנאשם כי שגה בהתנהלותו, פעל באופן מיידי לתיקון המצב, נעזר ברואה חשבון והגיע להסכם על כל המשתמע מכך. עוד ציין כי מאז שהוגש כתב האישום ומזה למעלה מחמש שנים עומד הנאשם בכל התחייבויותיו לרשויות המס, וכיום הוא אף מצוי ביתרת זכות. בהתאם ביקש לזקוף לזכותו את הודאתו והחיסכון בזמן שיפוטי, וכן את העובדה כי הוא מפרנס יחיד למשפחתו. לפיכך ביקש להסתפק בקנס מינימלי בלבד.

דיון

5. כמצוות סעיף 40ג(א) לחוק העונשין, תשל"ז-1977 (להלן: "חוק העונשין"), בבואנו לקבוע את מתחם הענישה ההולם יש להתחשב בערך החברתי שנפגע מביצוע העבירה, במידת הפגיעה בו, במדיניות הענישה הנוהגת ובנסיבות הקשורות בביצוע העבירה.

  • חומרת העבירות והפגיעה בערכים המוגנים

6. ספק אם יש צורך להכביר מילים אודות חומרתן של עבירות המס, פגיעתן בכלל הציבור, במשק, בכלכלה ובחברה. הערך המוגן העומד בבסיסו של כתב אישום זה עניינו באי דיווח – של עצם הקמת העסק ושל היקף פעילותו – באופן המונע מרשויות המס לקבל את המידע הדרוש, ולגבות מסים בהתאם. המתואר גורם נזק לקופת המדינה, ובתוך כך נפגעים גם אמון הציבור, ערך השוויון והנשיאה בנטל (ראו רע"פ 512/04 אבו עבייד נ' מדינת ישראל, תק-על 2004(2), 209).

7. להווה ידוע כי הדו"חות השנתיים שעל נישומים להגיש לרשות המסים – לא כל שכן דיווח על קיומו של עסק – יוצרים את הבסיס לקיומה של מערכת המס ולפעולתה התקינה (רע"פ 9/09 מזרחי נ' מדינת ישראל, ניתן ביום 25/11/08), ועל כן יש במעשי הנאשם משום פגיעה ביסודות הדרושים לקיומה של מערכת מסים תקינה ושוויונית.

  • נסיבות הקשורות בביצוע העבירה


8. בענייננו לא ברור המועד בו החל העיסוק, ומשכך לא ברור אם מדובר בעבירות שנמשכו זמן רב, אם לאו, או מה הנזק הממשי שנגרם לקופת המדינה. יחד עם זאת אין מחלוקת בדבר לקיחת האחריות וההגעה להסכם עם רשויות החוק.

  • מתחם הענישה

9. אי הודעה על תחילת עיסוק ואי ניהול פנקסי חשבונות, הינם אמצעים להשתמטות מתשלומי מס, והתנהגות זו הינה בעלת אופי שלילי שיש לעקרה מהשורש. כפי שכבר הובהר לעיל, על מדיניות הענישה בעבירות כגון דא לשקף את הסכנה הגדולה הטמונה מהן לציבור ולפרט, כמו גם את יסוד ההרתעה הנדרש.

בהתאם וכפועל יוצא מחומרת נקבע כי בעבירות כלכליות יש להעדיף את עקרון ההרתעה על פני מתן משקל לנסיבותיו האישיות של העבריין, "... למען ידע העבריין שאין החוטא יוצא נשכר" (ההדגשה אינה במקור) ע"פ 6474/03 מלכה נ' מדינת ישראל, פ"ד נח(3) 721, וראו גם רע"פ 5557/09 שוסטרמן נ' מדינת ישראל, ניתן ביום 6/7/09, פורסם ב"נבו".

10. נוכח המתואר ולאחר סקירה של הענישה הנוהגת בעבירות דומות, מצאתי לקבוע כי מתחם הענישה כולל מאסר על תנאי בין 2 ל-6 חודשים וקנס. ראו והשוו:

ת"פ (שלום-חיפה) 7494-09-09 מדינת ישראל נ' בוסקילא, ניתן ביום 12/1/11, פורסם ב"נבו", שם הוטלו 3 חודשי מאסר מותנה ו-2,500 ₪ קנס על נאשם ללא עבר פלילי שהורשע בעבירות של אי הודעה על התחלת עיסוק ואי ניהול פנקסי חשבונות. המחדלים הוסרו במלואם;

ת"פ (שלום-ירושלים) 3173/00 מדינת ישראל נ' שבתאי, ניתן ביום 19/2/04, מתוך אתר "נט המשפט", שם הוטלו 3 חודשי תנאי וקנס בסך 10,000 ₪ על נאשם ללא עבר פלילי שהורשע בביצוע עבירות של אי הודעה על התחלת עיסוק, אי ניהול פנקסים ואי הגשת 3 דו"חות. המחדלים הוסרו במלואם, והנאשם זוכה מעבירות חמורות יותר שנכללו אף הן בכתב האישום המקורי;

ת"פ (שלום-ראשון לציון) 4883/08 מדינת ישראל נ' קרואני, ניתן ביום 14/12/10, מתוך אתר "נט המשפט", שם הוטלו 6 חודשי מאסר מותנה, קנס בסך 3,000 ₪ וחתימה על התחייבות, על נאשם בעל הרשעה קודמת בעבירות מס, שהורשע בביצוע עבירות של אי הודעת על התחלת עיסוק ואי הגשה של 2 דו"חות. הנאשם הסיר את המחדלים במלואם;

ת"פ (שלום-נצרת) 2637/01 מדינת ישראל נ' אבועייש, ניתן ביום 3/1/05, מתוך אתר "נט המשפט", שם הוטלו 6 חודשי מאסר מותנה, 7,500 ₪ קנס וחתימה על התחייבות על נאשם ללא עבר פלילי, שהורשע בביצוע עבירות של אי הודעה על התחלת עיסוק ואי ניהול פנקסים, ואשר הוכח כי עבירותיו התמצו לכדי פרויקט יחידי;

ת"פ (שלום-חיפה) 6223-11-09 מדינת ישראל נ' הראל, ניתן ביום 10/2/11, מתוך אתר "נט המשפט", שם הוטלו 6 חודשי תנאי וקנס של 25,000 ₪ על נאשם ללא עבר פלילי, שהורשע בביצוע עבירות של אי הודעה על שינוי עיסוק, אי ניהול פנקסים ואי הגשת דו"חות במועד (7 דו"חות), ואשר הסיר את המחדלים וסגר את העסק נשוא האישום;

ע"פ (מחוזי-חיפה) 904/05 לבנפוס נ' מדינת ישראל, ניתן ביום 18/5/06, מתוך אתר "נט המשפט", שם הוטלו 6 חודשי תנאי, 12,000 ₪ קנס וחתימה על התחייבות על נאשם ללא עבר פלילי, שהורשע בביצוע עבירות של אי הודעה על התחלת עיסוק, אי ניהול פנקסים ואי הגשתם של 3 דו"חות.

11. בהתאם להוראות סעיף 40ג(ב) לחוק העונשין, יקבע עונשו של הנאשם בתוך מתחם ענישה זה, בהתאם למכלול הנסיבות שנפרשו בפני.

  • נסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה – נסיבות אישיות

12. הנאשם כבן 43 ואין לחובתו הרשעות קודמות.

מאז ביצוע העבירות ועד היום, ומזה למעלה משש שנים, לא ביצע עבירות נוספות, והוא מתנהל מאז כפי הנדרש מול רשויות המס. מאלה ניתן להסיק כי אין מדובר במי שאימץ לעצמו אורח חיים עברייני, כי אם במי שכשל באופן חריג וחד פעמי.

13. בתוך כך הגיע הנאשם להסכם שומה מול הרשויות, והמתואר משול לקבלת אחריות ולהסרת המחדלים, עד כמה שניתן בנסיבות. בנוסף יש לשקול לזכות הנאשם את הודאתו והחיסכון בזמן שיפוטי.

סיכום והכרעה

14. הנה כי כן, בשקלול נסיבות התיק שבנדון לא מצאתי שיקולים המצדיקים חריגה ממתחם העונש שנקבע על ידי, ואני סבור כי בנסיבות נכנס המקרה לגדר רף הענישה האמצעי.

15. לפיכך אני מטיל על הנאשם את העונשים הבאים:

א. 5 חודשי מאסר על תנאי לתקופה של שנתיים החל מהיום והתנאי הוא כי הנאשם לא יעבור בתוך התקופה הנזכרת כל עבירה לפי פקודת מס הכנסה ויורשע בגינה בין בתקופת התנאי ובין לאחריה.

ב. קנס בסך 5,000 ₪ או חודש מאסר תמורתו. הקנס ישולם ב-5 תשלומים חודשיים שווים ורצופים החל מיום 1/6/14. אי תשלום אחד במועדו, יעמיד את היתרה לפירעון מיידי.

זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בנצרת.

<#4#>

ניתנה והודעה היום כ"ה אדר ב תשע"ד, 27/03/2014 במעמד הנוכחים.

אדריס נעמן, שופט

הוקלד על ידי סנא חאמד

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
27/03/2014 החלטה מתאריך 27/03/14 שניתנה ע"י אדריס נעמן אדריס נעמן צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל ראם כהן
נאשם 1 מוופק ח'אלדי ריאד טאהא