טוען...

החלטה

רפי ארניה14/04/2013

בפני כב' השופט רפי ארניה

המאשימה

מדינת ישראל

נגד

הנאשם

מרדכי גרדל

<#1#>

נוכחים:

ב"כ המאשימה עו"ד נאוה הנס ניר

ב"כ הנאשם עו"ד רשף

הנאשם התייצב

/

פרוטוקול

ב"כ המאשימה:

מגישה ר.פ. – מוגש ומסומן ת/1.

מגישה הכע"ד וגז"ד ת.פ. (רחובות) 1340/05 וכן ע.פ. 1596-11-07– מוגש ומסומן ת/2.

לנאשם מאסר מותנה באורך של 6 חודשים על עבירות בהן הורשע בתיק זה, הגענו להסדר טיעון שהוצג בדיון הקדם. ההסכמה היתה רק לענין המאסר בפועל.

ב"כ הנאשם:

אין ראיות לעונש.

טיעונים לעונש ב"כ המאשימה:

הנאשם הורשע בשלוש עבירות של אי הגשת דוחות במועד לשנים 2006 עד 2008. העבירות של אי הגשת דוחות במועד, הן עבירות חמורות, שכן מונעות מהרשות לחשב את המס המגיע לה וכפועל יוצא מכך לגבותו. העבירות הללו קלות לביצוע, על כן יש להעניש את העבריינים החוטאים בהם, בענישה משמעותית היות והמדובר בנאשמים נורמטיבים. התופעה של אי הגשת דוחות במועד מעבר לפגיעה בתיק ספציפי יש בה פגיעה מערכתית בפעילות השוטפת של הרשות, שדרך גביית המס היא על פי דיווחים שוטפים של הנישומים והנאשמים בתיקים אלה.

במקרה זה מדובר בעצמאי שעבד באלומיניום הוא כבר הורשע בעבירה בעבר, בגין אי הגשת דוחות, על אותו עסק אותו תיק שהוא ניהל למרות זאת הנאשם על אף שפגש את הרשויות אם זה בחקירה ואם זה אח"כ בביהמ"ש בדיון בשלום ואח"כ בדיון במחוזי שהפחית בעונש שהסיר את המחדלים קיבל 6 חודשי עבודות שירות עדיין המשיך לעבור את העבירה כך שההרתעה באופן אישי לא פעלה כאמור, אני מזכירה שאני בהסדר טיעון ולא טוענת לפי תיקון 113 יחד עם זאת המחדל הוסר, אנו רואים בכך הבעת חרטה של הנאשם ולכן נ בקש להטיל עליו מאסר של 6 חודשים בפועל, שירוצה בחופף ל- 6 חודשים על תנאי. מאסר על תנאי לתקופה ממושכת שלא יחזור על עבירות בהן עבר וקנס כספי משמעותי בשל העובדה שזו לא הפעם הראשונה, והתחייבות להימנע מלבצע עבירה דומה. על ביהמ"ש לציין שהנאשם אינו עובד כעצמאי יותר והוא עובד כשכיר וזה חלק מהשיקולים שלנו להגיע להסדר, שהוא יחסית מקל יחסית לרצידיביסט.

טיעונים לעונש ב"כ הנאשם:

קל לבוא ולהגיד שהמדובר ברצידיביסט, אבל זה לא אותו עסק, הוא הורשע בגין חברה שהיה מנהל בה, חברה שבשנת 2003 לקוח יצר לו בור של כ- 700 אלף ₪ שבגינו הוגש כתב האישום נשוא המאסר על תנאי בר הפעלה, בעקבות אותו בור הוא התחיל לעבוד כעוסק עצמאי מיד עם הגשת כתב אישום בתיק זה הוסרו כל המחדלים, מדובר בדוחות הפסדיים בקשה לקנס מנהלי נדחתה לא רק בשל אותו עבר פלילי?

אדם שירד מנכסיו, נשוי ואב ל- 3 ילדים, סב לנכדים, תביעות מבנקים במאות אלפי שקלים, עובד כשכיר משתכר כ- 7,000 ₪ יש כנגדו תביעות מנושים שונים, נבקש להעתר להסכמה העונשית לענין ריצוי עבודות שירות ויצויין בחופף לעונש המאסר שהופעל.

לענין הקנס אני סבור שחברתי לא צודקת, ההודייה וההרשעה היו לאחר כניסת תיקון 113 לתוקף, ובהתאם לסעיף 40 ח' לחוק העונשין על ביהמ"ש להתחשב במצבו הכלכלי שלה נאשם בעת גזירת הקנס, המדובר בנאשם שחייב מאות אלפי שקלים.

הנאשם בדברו האחרון:

אני חוזר על דברי סנגורי.

אי הגשת הדוחות היו רק מסיבה כלכלית. הם שיתפו החזרי מס שהמדינה לקחה אותם בחזרה, אני בן 56, 3 ילדים (בני: 32, 31 ו- 24 סטודנטית) ויש לי 2 נכדים.

<#4#>

גזר דין

הנאשם הורשע על פי הודאתו ובמסגרת הסדר טיעון, בכך שלא הגיש שלוש דוחות שנתיים.

הנאשם בן 56, ולחובתו עבר פלילי בעבירות מסוג דומה. בהתאם להרשעתו תלוי ועומד כנגדו מאסר מותנה של 6 חודשים בר הפעלה.

הפסיקה חזרה ושנתה פעמים רבות על החומרה בהן הורשע הנאשם.

המדובר בעבירות של אי הגשת דוחות אשר מונעות מהמדינה עמידה ואומדן של המס המגיע ולמעשה שוללות מהמדינה את היכולת לגבות את המגיע לה על פי חוק.

כשיקול לחומרא יאמר כי לנאשם עבר פלילי בעבירות דומות והוא לא הפיק את לקחו וחזר ועבר את אותן עבירות ממש בתקופה שבה תלוי ועומד כנגדו מאסר מותנה.

לשיקולים לקולא יצויין כי הנאשם תיקן את המחדלים, הגיש את הדוחות, וכן העובדה כי הוא עובד כרגע כשכיר ועל כן ייתכן בהחלט שלא יקלע לסיטואציה דומה בעתיד.

כמו כן, נטען בפני לקיומן של חובות רבים של הנאשם, ויש לקחת בחשבון גם את העובדה שאיננו אדם צעיר.

נוכח כל הנסיבות המפורטות לעיל, סבורני כי ההסדר משר את האינטרס הציבורי ואין להתערב בו.

נוכח כל האמור לעיל, אני גוזר על הנאשם את העונשים הבאים:

  1. מאסר לתקופה של 6 חודשים, אשר ירוצה בעבודות שירות בכפר הנוער "ויצו" בנחלת יהודה. הנאשם יתייצב לתחילת ריצוי עונשו ביום 6/3/13 במפקדת הממונה על עבודות השירות, במפקדת מחוז המרכז של השב"ס ברמלה.
  2. מאסר מותנה של 6חודשים, והתנאי הוא כי למשך תקופה של 3 שנים, מהיום הנאשם לא יעבור עבירה בה הורשע בתיק זה.
  3. קנס בסך של 10,000 ₪ אשר ישולם ב- 10 תשלומים חודשים שוים ורצופים אשר תחילתם ביום 1/3/13 ובכל 1 לחודש או שלושה חודשי מאסר תמורתו.

לא ישולם תשלום כלשהו במועדו או במלואו, תעמוד יתרת הקנס לפרעון מלא ומיידי.

זכות ערעור לבית המשפט המחוזי תוך 45 יום.

<#5#>

ניתנה והודעה היום ב' אדר תשע"ג, 12/02/2013 במעמד הנוכחים.

רפי ארניה, שופט

הוקלד על ידי טלי ברמי

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
12/10/2010 הוראה למאשימה 1 להגיש צירוף אישור מסירה עירית וינברג-נוטוביץ לא זמין
17/07/2011 החלטה רפי ארניה לא זמין
12/02/2013 החלטה מתאריך 12/02/13 שניתנה ע"י רפי ארניה רפי ארניה לא זמין
14/04/2013 החלטה רפי ארניה צפייה
23/12/2015 החלטה שניתנה ע"י רפי ארניה רפי ארניה לא זמין
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל תהילה מורן
נאשם 1 מרדכי גרדל