טוען...

פסק דין מתאריך 19/09/12 שניתנה ע"י רחל ברקאי

רחל ברקאי19/09/2012

בעניין:

התובע

מרק לאוטמן
ע"י ב"כ עו"ד שמואל אהרנסון ועו"ד עופר לוי

נגד

הנתבעת

מטרודן באר שבע בע"מ, חברות 513299289

ע"י ב"כ עו"ד ניר אמודאי ועו"ד אבי מיליקובסקי

פסק דין

התובע הגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד הנתבעת, מטרודן באר-שבע בע"מ (להלן: "מטרודן"), שעניינה נושא הנגשת אוטובוסים בקווים עירוניים, תחנות קו ומתקנים מרכזיים לשימושם של עיוורים וליקויי ראיה בהתאם לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות התשנ"ח – 1988 (להלן: "חוק שוויון זכויות"); בהתאם לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הסדרת נגישות לשירותי תחבורה ציבורית) התשס"ג – 2003 (להלן: "תקנות שוויון זכויות") ומכח תקנות התעבורה, תשכ"א – 1961.

במסגרת תביעתו ובקשתו לאישור התובענה הייצוגית, טען התובע כי הנתבעת לא מקיימת את הוראות החוק והתקנות ואיננה נותנת מענה ראוי לחברי הקבוצה אליה הוא משתייך ואותה הוא מבקש לייצג.

עוד קודם שנערך דיון לגופה של הבקשה לאישור התובענה הייצוגית, הגישו הצדדים בקשה לאישור הסכם פשרה בהתאם לחוק תובענות ייצוגיות התשס"ו – 2006 (להלן: "חוק התובענות הייצוגיות").

הצדדים קיבלו הוראות לבצע פעולות פרסום בעיתונים לרבות משלוח הודעה ליועץ המשפטי לממשלה ולמנהל בתי המשפט הכל בהתאם להוראות סעיפים 18 ו-25 לחוק התובענות הייצוגיות.

הפרסומים בוצעו כנדרש, במסגרתם הוזמנו מתנגדים להביע עמדתם אולם, לא הוגשה כל התנגדות של מי מחברי הקבוצה ואף לא הוגשו בקשות שלא להימנות על הקבוצה לעניין הסדר הפשרה.

לציין, כי ה"קבוצה" הוגדרה כ: "עיוורים ולקויי ראיה אשר מרכז חייהם בישראל, אשר עשו שימוש בשירותי תחבורה ציבורית עירונית ומסופקים על ידי מטרודן במהלך 7 השנים שקדמו להגשת הבקשה".

לדיון שהתקיים בפני לבחינת ואישור הסדר הפשרה התייצב היועץ המשפטי לממשלה והעיר הערותיו להסדר אשר על פיהן תוקן ההסדר ולאחריו הוגש בפני, ביום 3.7.2012, נוסח מתוקן של הסדר הפשרה אותו מבקשים הצדדים לאשר. (להלן: "הסדר פשרה מתוקן")

הסדר הפשרה המתוקן הועבר להתייחסותו של היועץ המשפטי לממשלה אשר בתגובתו מיום 26.7.2012, הודיע כי אין לו התנגדות לאישור הסכם הפשרה המתוקן. יחד עם זאת, ביקש לציין כי מאחר ואין חולק שההתחייבות שלוקחת על עצמה מטרודן, כמפורט בסעיף 15 (ב), להסדר הפשרה המתוקן, להתקין 100 שלטי מידע בסמוך לתחנות העיר באר-שבע, הינן במימון ממשלת ישראל, יש להוסיף ולציין, לצד האמור בסעיף 15 ב' להסכם הפשרה המתוקן, כי במימון הצבת שלטי המידע האמורים נושאת מדינת ישראל, וכל זאת לשם הגילוי הנאות, שמא ישתמע מהנוסח הקיים כי מטרודן נושא במימון השלטים האמורים ובכך נושאת במימון פיצוי חברי הקבוצה. כמו כן הציע כי חלק מתשלום הגמול ושכר הטרחה לתובע ולבאי כוחו יותנה בביצוע דיווח של המתחייב על פי ההסכם המתוקן.

אציין כי לא ראיתי לנכון לחזור ולהורות על הליכי פרסום של הסדר הפשרה המתוקן לאור העדר התנגדויות להסדר המקורי. כמו כן, לא מצאתי לנכון למנות בודק מטעם בית המשפט על פי סעף 19 לחוק התובענות הייצוגיות בשל העובדה כי מרבית החיובים שחברת מטרודן לוקחת על עצמה הינם על פי דין וביתר החיובים אין עניין שבמומחיות המצדיק זאת.

הסדר הפשרה אותו מבקשים הצדדים לאשר תכליתו הסדרת שיפורי ההנגשה לציבור העיוורים וכבדי הראייה אף מעבר למתחייב על פי דין. על פי עיקרי ההסדר מתחייבת מטרודן להסדיר את נושא הנגשת תחנות וסככות האוטובוסים על דרך של התקנת שילוט נגיש לציבור העיוורים וליקויי הראיה כמו כן להתקין ולהפעיל 100 שלטי מידע אשר ימוקמו בסמוך לתחנות האוטובוס בעיר באר-שבע שבהם ינתן מידע חזותי לגבי מועדי הגעת קווי האוטובוס לתחנה וכן הסדרת מערכת כריזה פנימית אוטומטית בתוך האוטובוס המאפשרת לנוסעים באוטובוס לדעת את שם התחנה הקרובה אליה מתקרב האוטובוס וכן מערכת כריזה חיצונית אוטומטית המאפשרת לממתינים בתחנת האוטובוס לדעת מהו מספרו של האוטובוס המתקרב. עוד מתחייבת מטרודן, ועל אף שאיננה מפעילה אוטובוסים בין עירוניים, לגרום לכך שחברת מטרופולין תפעיל 60 אוטובוסים בינעירוניים הכוללים התקנת והפעלת מערכות כריזה פנימית וחיצונית, וזאת מעבר לחבות על פי דין.

בנוסף מתחייבת מטרודן להקים פורום הנגשה בשיתוף עם נציבות שוויון בו יידונו, מתוך פתיחות ורצון טוב אפשרויות שונות לשיפורים נוספים של איכות השירות וההנגשה הניתנים לחברי הקבוצה.

לאחר שחזרתי ועיינתי בהסכם על כל פרטיו וסעיפיו, אני סבורה כי אכן מדובר בתובענה המגבשת שאלות מהותיות של עובדה ומשפט המשותפות לכלל חברי הקבוצה וכי סיום ההליך בהסדר הפשרה שהוצג בפני, שהינו הסדר ראוי במהותו, הוגן וסביר, בהתחשב בעניינם של חברי הקבוצה, הוא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת בנסיבות העניין.

כאמור, ההסדר נועד להשיג שיפורי הנגשה לציבור העיוורים וכבדי הראיה מעבר למתחייב על פי דין. ההסדר כולל שני רכיבים עיקריים האחד הסדרת ההנגשה על פי חוק, תוך קביעת לוחות זמנים קצרים מאלה הקבועים בחוק ובתקנות, והשני מתן שירותי הנגשה משופרים, מעבר למחוייב על פי חוק. (הנגשת האוטובוסים הבינעירוניים). לפיכך, ובהעדר כל התנגדות של מי מחברי הקבוצה ולנוכח הסכמתו העקרונית של היועץ המשפטי לממשלה להסדר המתוקן האמור, אני סבורה כי מדובר בהסדר שהינו ראוי, הוגן וסביר ויש לאשרו בהסתייגות אחת והיא הוספת הבהרה לעניין מימון הצבת 100 שלטי מידע, כמפורט בסעיף 15 (ב) להסדר, מימון בו נושאת מדינת ישראל ולא חברת מטרודן. במסגרת חובת הגילוי הנאות מן הראוי שהבהרה זו תתווסף לנוסח ההסדר המתוקן.

לאור כל האמור לעיל, אני מאשרת את הסדר הפשרה המתוקן, בכפוף לסייג כמפורט לעיל.

אשר לשכר טרחה וגמול לתובע נוקב ההסכם בסכום של 270,000 ₪ בצירוף מע"מ אשר ישולם לב"כ התובע כשכר טרחה וסך של 90,000 ₪ לתובע כגמול לעמלו. אני מאשר סכומים אלו, בהתאם להסדר הפשרה המתוקן, ללא התניית התשלום, כפי שדרש היועץ המשפטי לממשלה, כנגד מתן דיווח על ביצוע ההסדר. ניתן להבטיח את ביצוע ההסדר גם בדרך אחרת.

ניתן היום, ג' תשרי תשע"ג, 19 ספטמבר 2012, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
13/05/2010 החלטה מתאריך 13/05/10 שניתנה ע"י רחל ברקאי רחל ברקאי לא זמין
16/05/2010 החלטה על בקשה של נתבע 1 שינוי / הארכת מועד (בהסכמה) 16/05/10 רחל ברקאי לא זמין
30/03/2011 החלטה על בקשה של נתבע 1 שינוי / הארכת מועד (בהסכמה) 30/03/11 רחל ברקאי לא זמין
19/09/2012 פסק דין מתאריך 19/09/12 שניתנה ע"י רחל ברקאי רחל ברקאי צפייה