טוען...

החלטה על בקשה של נאשם 1 כללית, לרבות הודעה בקשה למתן ארכה לכניסתו לתוקף של צו הריסה וצו איסור שימוש לפי תקנה 207 לחוק 23/09/13

ריבי צוק23/09/2013

מספר בקשה:7

בפני

כב' השופטת בדימוס ריבי צוק

מבקשים

1. ציון מוצרי איכות בע"מ

2. קובי פחימה

נגד

משיבים

עירית נתניה - בנייה

החלטה

1. בפני בקשה (להלן: "הבקשה") להארכת מועד כניסתם לתוקף של צו הריסה ואיסור שימוש (להלן: "הצו") שהוטל על המבקשים כחלק מגזר דין שניתן ביום 27.9.12 ב-תו"ב 9729-02-10 ,לאחר אישורה של עסקת טיעון שהושגה בין הצדדים. מועד כניסתו לתוקף של הצו נדחה בשישה חודשים מיום מתן גזר הדין, קרי ליום 27.3.13.

2. בבקשה עותרים המבקשים להארכת מועד כניסתו לתוקף של הצו עד ליום 31.12.13.

בהמשך להתנגדות המשיבה לבקשה השלימו הצדדים טיעוניהם בדיון במעמד הצדדים.

3. בתמיכה לבקשה, בבקשה ובדיון, נטען על ידי המבקשים:

3.1 המקרקעין בהם נבנו עבודות הבניה נשוא הצו משמשים את המבקשת למפעל לייצור אלמנטים מבטון.

3.2 מועד כניסתו לתוקף של הצו נדחה למשך שישה חודשים על מנת לאפשר התארגנות להעתקתו של המפעל למקום אחר. במועד אישורה של עסקת הטיעון דווח לבית המשפט על מו"מ לקבלת קרקע בבאר שבע אליה ניתן יהיה להעתיק את המפעל, ועל סמך אותו מו"מ האמינה המבקשת כי הקצאת הקרקע תסתיים בתוך חודש ימים. מטעמים שאינם קשורים במבקשת אישור הקצאת הקרקע על ידי המנהל ניתן רק בפברואר 2013, בכפוף לביצוע תשלומים בסכום כולל של קרוב לשמונה מאות אלף ₪, ששולמו על ידי המבקשת באופן מיידי.

3.3 המבקשת שכרה שירותיו של אדריכל שתכנן את המבנים הנדרשים לצורך ניהול עסקה של המבקשת במקרקעין החלופיים, ואף שילמה בפועל את חלק משכרו. במועד הדיון דווח כי תוכניות ההיתר הופקדו כבר בעיריית באר שבע אך הליך הרישוי במגרש צפוי להמשך, על פי הערכת האדריכל בדיון בתוך כחודש ימים אמור היה להנתן אישור עקרוני, אך ידרשו כארבעה או חמישה חודשים עד למילוי התנאים הנדרשים לצורך השלמתו של הליך הרישוי . בנוסף העריך האדריכל את תקופת הבניה בשנה נוספת לפחות.

3.4 נטען כי המבקשים שהינם שוכרים במקרקעין עליהם ניתן הצו הוטעו לחשוב כי לא יהיה קושי לקבל היתר בניה ורישיון עסק לעסקם בנתניה ועל סמך זאת השקיעו בהכשרתו של המפעל לראשונה. עוד נטען כי החל ממועד מתן גזר הדין המבקשת השקיעה סכומי עתק לצורך קבלת הזכויות בקרקע החלופית, נאלצה להעתיק את עסקה לדרום בהעדר קרקע מתאימה במרכז, וכי הפתרון של העתקת ביניים של המפעל למקום אחר אינו אפשרי, הן בהעדרה של קרקע מתאימה והן בשים לב לעלויות הכרוכות בכך.

המבקשת הוסיפה וטענה כי מיום מתן גזר הדין לא שקטה ופעלה באופן עקבי שוטף ונמרץ לקידום העתקתו של המפעל למקרקעין שבדרום, וכל עיכוב שחל אינו יכול להזקף לחובתה. נטען כי אם המבקשת תאלץ לסגור את מפעלה בטרם תתאפשר פעילותה במקרקעין החלופיים יאבדו לקוחותיה וסגירה כאמור לא תהא סגירה זמנית כי אם תביא את הכרת על מפעלה, המפרנס שתים עשרה משפחות.

נטען כי לבית המשפט שיקול דעת רחב לעניין הארכת המועד שנקצב בגזר הדין וזאת על מנת למנוע תוצאות קשות ובלתי צודקות דוגמת נסיבות מקרה זה.

4. המשיבה מתנגדת לבקשה, כשתמצית נימוקיה, בתגובתה בכתב ובדיון, כדלקמן:

4.1 מדובר בעבודות בניה רחבות היקף אשר בוצעו בין יולי 2007 לדצמבר 2009 ואשר בהן נעשה שימוש עסקי על ידי המבקשים למעלה מחמש שנים. המבקשים היו יכולים להערך למציאתה של קרקע חלופית במשך כל אותה תקופה.

4.2 הארכת מועד לכניסתו לתוקף של הצו תינתן רק מקום שקבלתו של היתר בניה המכשיר את הבניה מצוייה בהישג יד. בענייננו מדובר בשלב ראשוני של הליך הרישוי, במקרקעין חלופיים, ופרק זמן נוסף שיידרש לצורך הבניה והעתקת המפעל, אשר האדריכל מטעם המבקשים מאריך את משכם בכשנתיים נוספות.

4.4 בנסיבות דלעיל הענות לבקשה תביא להנצחת הבניה הבלתי חוקית לאורך שנים ומשמעותה היתר לביצוע עבירות.

4.5 בדיון נטען שלא רק שהורתו של מועד כניסתו לתוקף של הצו בהסכמתם של המבקשים לאותו מועד אלא שקביעת המועד היתה שזורה בשני מועדים נוספים אשר היו אמורים להביא לקץ הפעילות במקום, צו סגירה שניתן לעסק בהליך בו הורשעו המבקשים בניהולו של עסק המפעל ללא רישיון עסק כדין ופסק דין אזרחי לסילוק יד שניתן בהליך אזרחי שננקט על ידי מנהל מקרקעי ישראל.

5. אני סבורה שיש מקום להעתר לבקשה, בשים לב למשקלם המצטבר של כלל הנימוקים שפורטו בסעיף 3 לעיל. ברי כי אם תהא מניעה כלשהי להמשך הפעלתו של העסק מהמקרקעין כתוצאה מכל צו שיפוטי אחר, לא יהיה בהארכת מועד כניסתו לתוקף של הצו נשוא בקשה זאת להועיל. אולם, בשים לב לפעילות האינטנסיבית בה נקטו המבקשים מאז מתן הצו, לפרק הזמן הקצר יחסית שנקצב באופן מקורי לצורך ההתארגנות להעתקתו של המפעל, והמורכבות הכרוכה בכך, ראיתי לנכון להענות לבקשה.

6. סוף דבר, מכל הטעמים שפורטו לעיל מועד כניסתו לתוקף של הצו מוארך בזאת עד ליום 31.12.13. היה ועד לאותו מועד יינתן היתר בניה במקרקעין החלופיים ועבודות הבניה על פי ההיתר תהיינה בעיצומן כי אז יוכלו המבקשים לפנות בבקשה נוספת להארכת המועד, וכל בקשה כאמור תשקל על פי כלל הנסיבות כפי שתתקיימנה באותו מועד.

המזכירות תעביר את העתק ההחלטה לצדדים.

ניתנה היום, י"ט תשרי תשע"ד, 23 ספטמבר 2013, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
27/05/2010 החלטה מתאריך 27/05/10 שניתנה ע"י אביבה טלמור אביבה טלמור לא זמין
27/06/2010 קביעת דיון אביבה טלמור לא זמין
23/09/2013 החלטה על בקשה של נאשם 1 כללית, לרבות הודעה בקשה למתן ארכה לכניסתו לתוקף של צו הריסה וצו איסור שימוש לפי תקנה 207 לחוק 23/09/13 ריבי צוק צפייה