12 ינואר 2014
לפני: | ||
כב' השופטת יפה שטיין | ||
המבקש | יוסף נבו ברוך ת.ז. 025684713 ע"י ב"כ: עו"ד דניאל לוין | |
- | ||
המשיבים | 1. עמותת "מפעלי תורה וחסד" (ע.ר. 580113587) 2. הרב מאיר רוז ת.ז. 026127241 |
שניהם ע"י ב"כ: עו"ד אברהם גרוניך
החלטה |
"שום דבר בחוק זה לא יתפרש כאילו הוא בא למנוע מסירת ענין פלוני לבוררות; אולם אם נושא הבוררות היחיד היה ענין שיש בו לבית הדין סמכות ייחודית, יהיו לבית הדין סמכויות בית המשפט בבוררות וכן תהא לבית הדין סמכות ייחודית לדון בתובענה שעילתה בפסק של בוררות כאמור".
"מושכלות יסוד הם כי תחום ההתערבות השיפוטי בפסק בורר מוגבל ומתוחם לעילות ביטול מוגדרות של הפסק שיש לפרשן בצמצום רב. מוסד הבוררות הוקם על רקע מדיניות משפטית המבקשת לעודד קיומו של מערך יעיל והוגן לפתרון סכסוכים מחוץ לבית-המשפט. מערך זה מקל על העומס הגדול הרובץ על בתי-המשפט, ויש בכך כדי לשרת אינטרס ציבורי חשוב. הוא מאפשר לצדדים להיזקק להליך מהיר ויעיל לפתרון המחלוקת ביניהם, ובכך הוא עונה גם לאינטרס פרטי חשוב של בעלי-הדין". (ההדגשה אינה במקור, י.ש.).
"מקומה החשוב של הבוררות כאמצעי להכרעה בסכסוך אינו מייתר את הצורך בפיקוח שיפוטי על הבוררות, המותווה בחוק הבוררות. פיקוח זה מבקש להשיג איזון ראוי בין מתן עצמאות מרבית לבורר ולצדדים לעצב את מסגרת הדיון וההכרעה במחלוקת ביניהם, לבין הצורך לשמור עין שיפוטית בוחנת אשר תבטיח את תקינותם וטוהרם של הליכי הבוררות, את הפעלתם בדרך דיונית יעילה ואת ביסוס פסק הבורר על אמות מידה התואמות מושגי יסוד שבתקנת הציבור.
פועל יוצא מאיזון זה הוא כי התערבות שיפוטית בפסק הבורר הינה צרה ומוגבלת לעילות מוגדרות. עילות אלה מוחלות בזהירות ועל דרך פירוש דווקני כדי ליתן תוקף לפסק ולא לבטלו. בית-המשפט הבוחן את הפסק אינו דן בו כערכאת ערעור, ואין הוא אמור לבחון אם צדק הבורר בקביעותיו או טעה בהן על-פי הדין, שהרי עילת הביטול בגין טעות על פני הפסק שוב אינה נמנית עם עילות הביטול (אוטולנגי [21], בעמ' 425, 458-457; ע"א 594/80 אליאב נ' "הסנה" חברה ישראלית לביטוח בע"מ [7], בעמ' 547; ע"א 393/79 סטלה שירות מכוניות בע"מ נ' חברת נתיבי איילון בע"מ [8], בעמ' 715). על אחת כמה וכמה אין הוא בוחן שאלות אלה מקום שהבורר משוחרר מן הדין המהותי ואף מסדרי הדין והראיות. בית-המשפט גם אינו רשאי להעמיד את הפסק במבחן ביקורתו הוא – אם צודק הוא או בלתי צודק בהתאם לתפיסתו שלו. עליו להעמיד למבחן את פסק הבורר בשאלות יסוד שעניינן, בעיקרן, בחינת תקינותו הבסיסית של הליך הבוררות – קיומו של הסכם בוררות בר-תוקף, מינוי בורר כדין, פסיקה בתוך גבולות הסמכות, שמירה על כללי צדק טבעי, עמידה באמות מידה של תקנת הציבור ועוד שורה של עניינים. גלישת הביקורת השיפוטית על פסק הבורר אל מעבר לעילות הביקורת הצרות כאמור מפרה את האיזון הראוי בין העצמאות וחופש הפעולה שהמחוקק ביקש לתת בידי מוסד הבוררות לבין אינטרס הציבור בקיום פיקוח שיפוטי צר בלבד על תקינותם של הליכי הבוררות". (ההדגשות אינן במקור, י.ש.).
"ניתן, איפוא, לומר כי לא על נקלה ייטה בית משפט להתערב בהחלטתו של בורר, ובוודאי שיעדיף, ככל שניתן, להימנע מביטולה. מגמה זו עולה מסעיפי חוק הבוררות שאוזכרו לעיל, וראוי כי תשמש נדבך מרכזי במכלול שיקוליו של בית משפט, בעת שהוא דן בבקשה לביטול פסק בורר".
"בצד הכלל הקבוע בסעיף 3 לחוק, ניכרת מגמתם של בתי המשפט לקיים פסק בוררות ככל הניתן ולצמצם את מידת התערבותו של בית המשפט בהכרעות של פסק בוררות. לאור מגמה זו נפסק כי "יש להתייחס אל עילות ביטול פסק הבוררות בצורה דווקנית ביותר" (עע (ארצי) 657/05; עע 682/05 עזבון המנוח יגאל ליבוביץ' ז"ל - תנובה מרכז שיתופי לשיווק תוצרת חקלאית בע"מ (22.04.07)); רע"א (עליון) 1006/07 עומרי עאהד חברה לבניין בע"מ נ' קרקעות עמק במרחב (1998) בע"מ (01.07.08))."
"בית המשפט רשאי, על פי בקשת בעל-דין (בחוק זה – בקשת ביטול), לבטל פסק בוררות, כולו או חלקו, להשלימו, לתקנו או להחזירו לבורר, מאחת העילות האלה:
(...)
(9) תכנו של הפסק מנוגד לתקנת הציבור".
"המונח "תקנת הציבור" הוא "מושג שסתום", אשר מחד, מהווה את ערך יסוד בשיטתנו המשפטית ומאידך, לעיתים תכופות קיים קושי מהותי בפרשנותו. עמד על קושי זה כבוד השופט א' ויתקון כבר לפני קרוב לארבעה עשורים, בציינו:
"מהסס אני... להישען על מושגים בלתי-ברורים של "תקנת הציבור", שכידוע לא פעם דומתה ל"סוס פרוע", שאינך יודע לאן יובילך" [ע"א 508/71 חלאוי נ' מפעל הפיס, פ"ד כז(1) 38, 48 (1972)].
יפים לעניין זה אף דבריו של כבוד המשנה לנשיא, מ' חשין:
"תקנת הציבור הוא מושג-מסגרת אמֶבִּי; יבואו בו אירועים מאירועים שונים, ובמערכים ממערכים שונים. הוא מחלחל בכל שיטת המשפט כולה, ונמצָאֶנוּ עמנו בכל מקום." [ע"א 1795/93 קרן הגימלאות של חברי אגד בע"מ נ' יעקב, פ"ד נא(5) 433, 467 (1997)].
וכן דבריו של כבוד הנשיא מ' שמגר:
"תקנת הציבור משקפת את אושיות היסוד של הסדר החברתי [...] מעצם הווייתה היא מושג גמיש, המשתנה משיטת משפט אחרת לרעותה, על-פי המקום והזמן: "אין ספק, כי הסוגיה של תקנת הציבור היא בין הנושאים שהם בבואה לתפיסות עולם ולהשקפות החיים המיוחדות למסגרת חברתית או לאומית נתונה, וכי התוויית תחומיה של עילת פסלות זו ודרכי יישומה לנסיבותיו של כל מקרה הן מלאכתה העצמאית והייחודית של כל שיטת משפט. זאת ועוד, אך מובן שהתפיסות בכגון דא משתנות עם חלוף העתים ומבטאות תמיד את אמונותיה ודעותיה של אותה התקופה" [...] דברים ברוח זו נאמרו כבר בשלהי המאה שעברה מפי בית המשפט העליון של ארצות הברית..." [ע"א 661/88 חיימוב נ' חמיד, פ"ד מד(1) 75, 84 (1989) (להלן – עניין חיימוב)].
הנה כי כן, למרות השימוש הענף שנעשה במונח זה בשיטת המשפט הישראלית, הן במסגרת פסיקתם של בתי המשפט והן במסגרת דברי חקיקה [ראו למשל: סעיף 30 לחוק החוזים (חלק כללי), התשל"ג – 1973 (להלן – חוק החוזים); סעיף 16(5) לפקודת סימני מסחר [נוסח חדש], תשל"ב – 1972; סעיף 143 לחוק הירושה, התשכ"ה – 1965], עדיין אין תמימות דעים בנוגע להגדרתו של המונח ובנוגע לתוכן שיש לצקת לתוכו... ברי כי למרות הקושי הכרוך בכך, אין מנוס מיישומו של מונח זה בכל מקרה ומקרה, בהתאם לנסיבות העניין ותוך שימוש ראוי בשיקולים של מדיניות שיפוטית [אהרן ברק שיקול דעת שיפוטי (1987) 208-210, אוטולנגי, בעמ' 1090]. יחד עם זאת, ברי כי יש לבחון את המונח בהתאם לשעתו, מקומו והקשר הענייני שמסגרתו הוא מופיע, ואין להקיש מפרשנותו בסוגיה אחת לפרשנותו בסוגיה אחרת ..." (ההדגשה אינה במקור, י.ש.).
"כך, לדידי, צריכה לשקף "תקנת הציבור" גם בהקשר זה את הערכים, עקרונות היסוד, האינטרסים והמדיניות המנחים, מובילים ומשקפים את החברה הישראלית שבה אנו חיים. ערכים אלו כוללים, בין היתר, את היותה של מדינת ישראל מדינה אשר שלטון החוק מושל בכיפתה ואשר דוגלת בשמירה על זכויות אדם, בין היתר כפי שהן באות לידי ביטוי בחוקי היסוד ובפסיקתו של בית משפט זה אשר פירשה אותם. בנוסף, מקובלת עליי הגישה לפיה פסיקה בניגוד לתקנת הציבור משמעה פסיקה שתוצאתה בלתי מוסרית ומנוגדת לחוק [השוו: אוטולנגי, בעמ' 1099]. ואולם, ברי כי אין די בקביעות בעלות אופי כללי כנ"ל כדי ליצוק תוכן "למושג שסתום זה" אשר ההחלטה הסופית בדבר משמעותו, תוכנו ויישומו בכל מקרה ומקרה, נתונה לבית המשפט. לכל היותר, יש בכך כדי להביע רעיון, דעה, שהם בבחינת טיפה בים המובנים שניתן ליצוק לתוכו של המונח [ראו שלו, בעמ' 511]." (ההדגשה אינה במקור, י.ש.).
"בדרך כלל, בביקורתו השיפוטית על פסק בוררות, אין בית המשפט אמור להיכנס לבדיקת תוכנו של פסק הבוררות, והעילה של טעות על פני הפסק שוב אינה מוכרת, בכפוף לתיקון מס' 2 לחוק הבוררות, אשר על משמעויותיו הרחיב דברים חברי, המשנה לנשיאה ריבלין. עם זאת, חריג מוכר לכך מצוי בסעיף 24(9) לחוק הבוררות, התשכ"ח-1968 (להלן – חוק הבוררות), המורה כי תתקיים עילת ביטול של פסק בורר כאשר תוכנו של הפסק מנוגד לתקנת הציבור (רע"א 7205/01 כפר דניאל נ' מיטרני (לא פורסם, 4.2.2002); ע"א 594/80 אליאב נ' הסנה, פ"ד לו(3) 543 (1982); רע"א 113/87 חב' נתיבי איילון בע"מ נ' שטאנג, פ"ד מה(5) 511, 518 (1991) (השופט אור)). מגמת צמצום ההתערבות השיפוטית בפסק הבורר, שנועדה לתת יד חופשית לצדדים לבוררות לעצב לעצמם את מנגנון יישוב המחלוקת ביניהם, נעצרת על מפתן הפגיעה בתקנת הציבור..." (ההדגשות אינה במקור, י.ש.).
"תקנת הציבור מבטאת את אושיות היסוד של הסדר החברתי ואת ערכי היסוד של שיטת המשפט... לא כל הוראה בלתי ראויה ולא כל מעשה מגונה סותרים את תקנת הציבור, אלא רק הוראה או מעשה שסותרים את ערכי היסוד של הסדר החברתי או שיטת המשפט... תקנת הציבור, גם אם אינה סוס פרא אלא, אולי, מכונית שהנהג שולט בה, דורשת נהיגה זהירה."
סעיף 8 לחוק הבוררות מסמיך את בית המשפט (ובענייננו – בית הדין) כדלקמן:
"נתגלע סכסוך בענין שהוסכם למסרו לבוררות ולא נתמנה בורר לפי ההסכם, רשאי בית המשפט, על פי בקשת בעל-דין, למנות את הבורר; בית המשפט רשאי לעשות כן בין שהבורר צריך היה להתמנות על ידי בעלי-הדין או אחד מהם, ובין שצריך היה להתמנות על ידי הבוררים שנתמנו או על ידי צד שלישי".
סעיף 10 לחוק הבוררות משלים את התמונה לעניין זה:
"בורר או בורר יחיד שנתמנה על ידי בית המשפט, דינו כדין בורר שנתמנה על ידי צדדים להסכם בוררות". (ההדגשה אינה במקור, י.ש.).
הנה כך, כעולה מהוראות החוק, אין נפקא מינה אם מונה בורר על ידי בית משפט, או שמא על פי הסכם בוררות. בנוסף, לא מצאנו מקור בדין לטענה לפיה בורר הממונה על ידי בית המשפט נתון לפיקוחו ולאחריותו. מעבר לדרוש ייאמר כי במקרה דנן, מונה הבורר על ידי הצדדים ובהסכמתם. בית הדין אך המליץ לצדדים לסיים את הסכסוך בבוררות, ובשום שלב לא מינה את הבורר בעצמו. יתרה מזאת, כעולה מנספח ב' לתגובת המשיבים, הבורר השני הוצע על ידי המבקש בכבודו ובעצמו. בפרוטוקול הדיון מיום 10.02.2011, הודיעו הצדדים:
"ב"כ הצדדים: אנו מבקשים שהות של 7 ימים על מנת לדבר בינינו ולשקול את האפשרות למנות בורר מוסכם שידון בהליך מלכתחילה. ככל שלא נגיע להסכמה לגבי זהות הבורר, הרי שנבקש להמשיך בניהול ההליך". הדברים מדברים בעד עצמם.
"הבורר יפעל בדרך הנראית לו מועילה ביותר להכרעה צודקת ומהירה של הסכסוך ויפסוק לפי מיטב שפיטתו על פי החומר שבפניו; הבורר לא יהיה קשור בדין המהותי, בדיני הראיות או בסדרי הדין הנהוגים בבתי המשפט".
הנה כך, על פי חוק הבוררות ועל פי ההלכה הפסוקה, פסק הבורר בענייננו בדרך הטובה בעיניו, דרך שאינה מוגבלת לדין המהותי ולהלכה הפסוקה. למעלה מן הצורך ייאמר, כי אין בפסק הבורר דבר המעיד על נכונות טענות המבקש.
הבקשה נדחית.
בהתאם לס' 28 לחוק הבוררות, פסק הבוררות של הרב מרדכי גרוס מיום 23.04.2012 מאושר בזאת ומקבל תוקף של פסק דין.
היות והבקשה הינה גלגול שני של אותו עניין המתמשך משנת 2010, והיות והמבקש גילה מחדלים חמורים לכל אורך השתלשלות העניינים, ישלם המבקש למשיבים סכום של 2,000 ₪ הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד.
ניתן היום, י"א שבט תשע"ד ,12 בינואר 2014, בהעדר הצדדים ויישלח אליהם.
תאריך | כותרת | שופט | צפייה |
---|---|---|---|
15/09/2010 | החלטה מתאריך 15/09/10 שניתנה ע"י אהרן פרקש | אהרן פרקש | לא זמין |
14/11/2010 | החלטה על בקשה של משיב 1 שינוי מועד דיון 14/11/10 | כאמל אבו קאעוד | לא זמין |
17/04/2011 | פסק דין מתאריך 17/04/11 שניתנה ע"י כאמל אבו קאעוד | כאמל אבו קאעוד | לא זמין |
16/10/2012 | פסק דין מתאריך 16/10/12 שניתנה ע"י כאמל אבו קאעוד | כאמל אבו קאעוד | צפייה |
12/01/2014 | פסק דין מתאריך 12/01/14 שניתנה ע"י יפה שטיין | יפה שטיין | צפייה |
01/04/2014 | החלטה מתאריך 01/04/14 שניתנה ע"י יפה שטיין | יפה שטיין | צפייה |
תפקיד | שם | בא כוח |
---|---|---|
מבקש 1 | יוסף ברוך | חגי אריה זפרני |
משיב 1 | מפעלי תורה וחסד | אברהם גרוניך, דן כרמון |
משיב 2 | הרב מאיר רוז | אברהם גרוניך, דן כרמון |