בפני | כב' השופט רונן אילן | ||
תובעות / נתבעות שכנגד | 1.אילת ריפס 2.נעמי גולן | ||
נגד | |||
נתבעת / תובעת שכנגד | נ.י.ש.א. הפקות בע"מ |
פסק דין |
במוקד תיק זה הסכם לשיתוף פעולה שנכרת בין הצדדים להעלאת מחזמר לילדים בחג החנוכה תש"ע. לגרסת התובעות הפרה הנתבעת את התחייבותה לשלם להן תשלום קצוב עבור כל הצגה שהועלתה ושיקים שמסרה הנתבעת חוללו. לטענת הנתבעת דווקא התובעות לא קיימו התחייבותן בעיקר בכל הנוגע לנשיאה בעלויות הכרוכות בהעלאת המחזמר ולהימנעות מתחרות בנתבעת באמצעות העלאת אותו מחזמר באותם מועדים. ריבוי טענות ועדים הביא, למרבה הצער, לכך שתיק שהחל בבית המשפט לתביעות קטנות מסתיים רק כעבור כשנתיים ולאחר בקשות רבות ושבעה דיונים.
העובדות הרלוונטיות
תמצית טענות הצדדים והראיות
עוד טוענת הנתבעת כי התובעות הפרו התחייבותן שלא להעלות את המחזמר שלא באמצעות הנתבעת ובפועל הועלה המחזמר על ידן בפתח תקווה ובאלעד, דבר שהסב לנתבעת הפסדים גדולים, שכן נמנעו ממנה הכנסות בהיקף כולל של 549,000 ₪. נזק נוסף לו טוענת הנתבעת נובע משימוש אסור שעשו התובעות בתלבושות של הנתבעת, בסך של 30,000 ₪.
ביחס לשיקים, טוענת הנתבעת שנמסרו לתובעות כפיקדון בלבד ובלא חתימה או חותמת, שלכן גם חוללו שכן התובעות חתמו עליהן בניסיון לזייף את חתימת מורשה החתימה של הנתבעת. בפועל, עקב הנזקים שגרמו, לא הי התובעות זכאיות לכל תשלום מהנתבעת וודאי שלא הייתה להן הזכות להציג את השיקים לפירעון.
בגין המעשים והמחדלים המיוחסים לתובעות הגישה הנתבעת תביעה שכגד בסך אשר הועמד מטעמי אגרה על 400,000 ₪.
דיון
מעיון בטיעוני הנתבעת, מסתבר שלמרות ההכחשה הכללית של הטענה בדבר כמות ההצגות שועלו (סעיף 18 בכתב ההגנה) לא כופרת הנתבעת בעובדה שאכן הוצגו 5 הצגות כטענת התובעות ואף לא כופרת בכך שלמעט המקדמה בסך 15,000 ₪ לא שולם מאום לתובעות והשיקים חוללו. בכתב התביעה שכנגד של הנתבעת (סעיף 10) ובתצהיר מנדל (סעיף 21) אף מצוין שיש לנכות מחובות התובעות סך של 35,000 ₪.
אם כך, אין למעשה מחלוקת על כך שלפי ההסכם, לאחר שהועלו 5 הצגות של המחזמר, חייבת הנתבעת לתובעת את הסכום שתובעות התובעות במלואו.
המחלוקות האמתיות בין הצדדים נטושות לנוכח טענות הנתבעת במסגרת התביעה שכנגד וטענות אלו יידונו כסדרן להלן.
לפי גרסת מנדל, לאחר חתימת ההסכם התברר לו שהתובעות לא יעמדו בהתחייבותן לשאת בשכר כל השחקנים הנדרשים להעלאת המחזמר שלכן הוא נאלץ לשכור את שירותי שחקנים אחרים ולשאת בשכרם במקום התובעות. ממשיכה הנתבעת וטוענת בעניין זה כי נאלצה לשאת גם בעלויות נוספות של הפקת המחזמר, תשלומים שונים כגון עבור קטעי וידאו, שמירה, תפאורה, יחסי ציבור וכיו"ב.
לפי גרסת התובעות, המחזמר היה מוכן להצגה בפני קהל בשלמותו ובדיוק כפי שהועלה שנה קודם לכן, עם תפאורה ושחקנים, אולם מנדל התעקש להגדיל את היקף המחזמר, להציגו בפני קהל גדול יותר ולהוסיף שחקנים כשהוא מתחייב לדאוג לשכרם. נוכח פערי גרסאות אלו הנה אשר התברר:
א. לפי גרסת התובעות הפרה הנתבעת התחייבויותיה כאשר חוללו השיקים. השיקים חוללו בפברואר 2010 ומיד לאחר מכן, ביום 16.3.10, הגישו התובעות תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות ופרסו את גרסתן. לא כן הנתבעת. לפי גרסת הנתבעת הפרת התחייבויות התובעות התבררה עוד בנובמבר 2009, כשהסתבר שאינן משלמות לשחקנים, אך אין ולו מכתב טרוניה בודד של הנתבעת בעניין זה. גם בכתב ההגנה אשר הגיש מנדל בבית המשפט לתביעות קטנות אין התייחסות להפרות הנטענות ואף בדיון ביום 21.7.10 לא נטען זאת. רק בהגשת התביעה שכנגד ביום 30.6.11, הועלו לראשונה טענות אלו של הנתבעת. השתהות זו בהעלאת הטענות איננה תורמת למהימנותן.
ב. לפי גרסת מנדל בעדותו, העלאת המחזמר חייבה 20 שחקנים והוא זה שנאלץ לממן את כולם כאשר הסתבר שהתובעות אינן עומדות בהתחייבותן (עמ' 52, ש' 28 בפרוט'). מאידך, בהמשך עדותו הסתבר שהצהרה זו של מנדל איננה נכונה והוא נאלץ לחזור בו ממנה. מנדל הודה שמחצית השחקנים היו ילדים שהביאו התובעות (עמ' 53, ש' 2 בפרוט'); מנדל הודה שהתובעות הביאו את השחקנים מני פאר ויריב קוק (עמ' 52, ש' 25 בפרוט'); מנדל הודה שאיננו יודע את זהות השחקן שגילם את האם בהצגה ואיננו זוכר מי הביאו (עמ' 53, ש' 10 בפרוט'); מנדל לא זכר מי גילם את דמות החייט בהצגה (עמ' 53, ש' 17 בפרוט'); וכאשר נתבקש לפרט אילו שחקנים נאלץ להזמין לטענתו ידע לנקוב בשם של שחקן בודד שאת תפקידו לא ידע (עמ' 53, ש' 21 בפרוט'). בתצהירו מיום 15.11.11, ידע מנדל לתאר שמות וסכומים של 8 שחקנים והנה חדשים ספורים לאחר מכן לא ידע לציין ולו אחד מהם. למעלה מכך, מנדל טוען שהתובעות לא משלמות את שכר השחקנים החיוניים להעלאת המחזמר אך באותה נשימה ממש מלין על כך שהתובעות העלו באותם מועדים ממש את אותו המחזמר באולמות אחרים ושלא באמצעות הנתבעת (סעיף 23 בתצהיר מנדל). טענות אלו אינן יכולות לדור בכפיפה אחת. אם לטענת מנדל לא שילמו התובעות את שכר השחקנים, כיצד העלו הצגות אחרות? מי נשא בשכר השחקנים בהצגות האחרות? גם מצב זה מקשה על מתן אמון בגרסת מנדל.
ג. בתצהירו ובעדותו, טען מני פאר כי המחזמר הועלה בשנה הקודמת והיה מוכן בלא צורך בכל תוספות ובכל זאת, יזם מנדל תוספות משלו במטרה למשוך קהל. עדותו של מר פאר הייתה ברורה, עקבית ואמינה וחשוב מכך – הגיונית נוכח הראיות. ניכר כיצד בהצגות אשר הועלו לפי ההסכם מוצגים כמשתתפים דמויות מוכרות מתחום התקשורת (ג'קי לוי וקובי אריאלי למשל). אין למנדל כל הסבר אילו דמויות חיוניות גילמו משתתפים אלו, אם השתתפו במחזמר בשנה הקודמת ומדוע נדרשה השתתפותם כעת. מאידך, ניכר כיצד במודעות הפרסום לאותו מחזמר ממש ולאותם מועדים, הצגות שהעלו התובעות בלא קשר לנתבעת, אין זכר לאותם שחקנים מפורסמים (כך בהשוואת מודעות הפרסום שצורפו כנספח כד' לתביעה שכנגד). אפילו העד הנוסף, אדיר אפל (אשר הגיש תצהיר עדות עבור כל אחד מהצדדים) טען בתצהירו מטעם התובעות ובעדותו (עמ' 26, ש' 18 בפרוט') כי הצגות המחזמר שהעלו התובעות בנפרד נעשו במפרט טכני קטן יותר. המסקנה המתחייבת מכל זאת הינה שהנתבעת החליטה לשנות את מבנה המחזמר בכדי שיהיה אטרקטיבי ויניב הכנסות גדולות יותר. אך הגיוני שיהיה זה מנדל שייזום זאת שהרי הוא בלבד, לא התובעות, עשוי להרוויח ממכירת כרטיסים למחזמר.
ד. לתמיכה בגרסתו הציג מנדל את עדותו של ניסים טרבלסי, אשר הצהיר על מעורבותו בהפקת המחזמר לפי בקשת הנתבעת, כולל הבאת שחקנים. בפועל, הסתבר בעדותו שאין לו כל ידיעה אישית על תוכן ההסכמות נשוא ההסכם וכל הידוע לו נובע מדברים שאמר לו מנדל, דהיינו עדות מפי השמועה. עוד הסתבר שהוא כלל לא זכר ולא ידע להסביר אילו שחקנים חיוניים גייס זולת אותם שחקנים אטרקטיביים דוגמת קובי אריאלי (עמ' 48 בפרוט'). עדותו איננה מחזקת את גרסת הנתבעת.
ה. לא ניתן להתעלם מעדות מנדל ביחס לחילול השיקים. בכתב ההגנה (סעיף 19), נטען כי השיקים חוללו בשל פגם בחתימה שכן חתימת מנדל זויפה בידי התובעות. כך גם טען מנדל בעדותו (עמ' 56, ש' 4 בפרוט'). מאידך, בעדותו בדיון הראשון העלה מנדל טענה הפוכה ואישר כי הוא זה שחתום על השיקים (עמ' 1, ש' 23 בפרוט' מיום 21.7.10). מעבר לסתירה זו, קשה להבין מה היגיון יש בגרסת מנדל, שהרי שיקים שנמסרים בלא שייחתמו אינם יכולים להוות "פיקדון" ואינם יכולים להוות "ביטחון" ואינם יותר מנייר חסר ערך. אני סבור לפיכך שגם בעניין זה לא ניתן ליתן אמון בגרסת מנדל והשיקים נחתמו גם נחתמו בידיו, אם כי כנראה באופן שלא התיישב עם דוגמת החתימה של הנתבעת בבנק הנמשך, שלכן חוללו מסיבה זו.
בסעיף 5 בהסכם נקבע: "מוסכם כי ההצגות אשר כבר נמכרו ע"י המפיקות לאריאל ולחצור בלבד לא יכללו בסיכום זה". בהמשך ההסכם, בסעיף 6, נקבע כי מיום חתימת ההסכם מתחייבות התובעות שלא למכור את המחזמר שלא באמצעות הנתבעת "ובכלל זה לא לקיים הצגות בפתח תקווה ובאלעד" שלא באמצעות הנתבעת.
עובדתית, אין מחלוקת על כך שהתובעות העלו את המחזמר לאחר יום 5.11.09 גם בפתח תקווה וגם באלעד ושלא באמצעות הנתבעת. התובעות אינן מכחישות זאת. באותה מידה, מסתבר שההתקשרויות להעלאת המחזמר שלא באמצעות הנתבעת נכרתו לפני מועד כריתת ההסכם. כך העידו התובעות, כך העיד קהלת שאלתיאל, כך עולה מהמסמכים שהציגו התובעות (למשל הנספחים לתצהיר תובעת 1) וכך גם נוכח היעדר כל ראיה אחרת מצד הנתבעת.
על רקע עובדות אלו, המחלוקת הינה אם התחייבויות התובעות בהסכם מתייחסות גם להסכמים שכרתו להעלאת המחזמר לפני 5.11.09 כך שהסתירו מידע זה ממנדל והטעו אותו כטענתו; שמא התחייבויות התובעות מתייחסות רק להתקשרויות שייעשו לאחר 5.11.09 ומנדל ידע והסכים לכך שהיו התקשרויות ממועד קודם כטענת התובעות.
ראשית, כמו ביחס לטענות הקודמות, אין בנמצא ולו מכתב טרוניה בודד של מנדל בעניין זה לפני הגשת התביעה שכנגד ואף טענה לטרוניה שכזו אין בתצהיריו. ודוק, אם לשיטתו כל הכנסות ממופעי המחזמר שלו הם, ולתובעות זכות ל- 10,000 ₪ בלבד, לא ברור כיצד אין ולו מכתב דרישה בודד לכך.
שנית, כאשר התברר כי הסכמים להעלאת המחזמר שלא באמצעות הנתבעת נכרתו לפני מועד כריתת ההסכם, ברור בעליל שעניין זה לא יכול היה להיוותר "סוד". מודעות פרסום הרי פורסמו להצגות אלו. אם כך, קשה לראות כיצד ניתן לייחס לתובעות תכנית להוליך את הנתבעת בכחש ולהסתיר מפניה מידע פומבי שכזה. באותה מידה קשה להבין מה היגיון יש בייחוס לתובעות הסכמה להעלאת מספר בודד של הצגות עם הנתבעת וויתור על העלאת הצגות לפי התחייבויות שכבר ניתנו. טענת התובעות שדבר לא הוסתר והנתבעת ידעה והסכימה לכך הגיונית יותר במצב זה.
שלישית, לשונו של סעיף 6 בהסכם, נוקבת במפורש ביום 5.11.09 כמועד הקובע ממנו ואילך אסור לתובעות למכור הצגות המחזמר שלא באמצעות הנתבעת. לו התכוונו הצדדים לאיין גם הסכמים למכירת המחזמר שנעשו לפני יום 5.11.09, הרי שאין כל משמעות לנקיבה במועד זה.
ורביעית, יש לחזור ולהדגיש את הקושי במתן אמון בגרסתו של מנדל, ואין צורך לחזור על הטעמים לכך.
מובן שנוכח מסקנה זו אין צורך לבחון את תחשיבי הנזק של הנתבעת, שלו היה מקום לבוחנם נראה שהם מופרכים ומוגזמים וחסרי ביסוס ראייתי. הנתבעת לא הציגה ולו ראיה אחת לכך שבקשה לקיים הצגות נוספות אך הדבר לא התאפשר לה כאשר ההסכם מלכתחילה מתייחס ל- 5 הצגות מינימום ואלו התקיימו. הנתבעת אף איננה מציגה ראיות לסתור את טענת התובעות לפיהן הצגות אלו התקיימו בהצלחה גדולה ובתפוסת קהל מלאה.
בשים לב לקבלת התביעה ודחיית התביעה שכנגד תישא הנתבעת גם בשכר טרחת עו"ד בסך של 35,000 ₪.
כל הכספים המופקדים בקופת בית המשפט, כולל הפרשי הצמדה וריבית, ככל שיש, יועברו לתובעות.
ניתן היום, כ"ו אלול תשע"ב, 13 ספטמבר 2012, בהעדר הצדדים.
תאריך | כותרת | שופט | צפייה |
---|---|---|---|
01/12/2010 | החלטה על בקשה של תובע 1 מתן פסק דין בהעדר הגנה 01/12/10 | רונן אילן | לא זמין |
05/01/2011 | החלטה על בקשה של נתבע 1 ביטול החלטה / פס"ד 05/01/11 | רונן אילן | לא זמין |
21/02/2011 | החלטה מתאריך 21/02/11 שניתנה ע"י רונן אילן | רונן אילן | לא זמין |
02/02/2012 | החלטה על בקשה של מבקש 1 כללית, לרבות הודעה בקשה להזמנת עדים 02/02/12 | רונן אילן | לא זמין |
13/09/2012 | פסק דין מתאריך 13/09/12 שניתנה ע"י רונן אילן | רונן אילן | צפייה |
תפקיד | שם | בא כוח |
---|---|---|
תובע 1 | אילת ריפס | שרית ניניו |
תובע 2 | נעמי גולן | שרית ניניו |
נתבע 1 | נ.י.ש.א. הפקות בע"מ | אריאל הרשושנים |
תובע שכנגד 1 | נ.י.ש.א. הפקות בע"מ | אריאל הרשושנים |
נתבע שכנגד 1 | נעמי גולן | שרית ניניו |
נתבע שכנגד 2 | אילת ריפס | שרית ניניו |