טוען...

הוראה לנאשם 1 להגיש הפקדת ערבות

דנה מרשק מרום18/12/2013

בפני

כב' השופטת דנה מרשק מרום

בעניין:

מדינת ישראל ע"י עו"ד רינצקי

המאשימה

נגד

סמי חיימוביץ בעצמו וע"י עו"ד כהן

הנאשם

גזר דין

1. הנאשם הורשע, על יסוד הודאתו, בביצוע עבירה של החזקת סם מסוכן שלא לצריכה עצמית לפי סעיף 7(א)+(ג) רישא לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג – 1973 (להלן: פקודת הסמים), בהכרעת-דין מיום 26.6.11.

מעובדות כתב-האישום עולה כי בעת הרלוונטית ריצה הנאשם עונש מאסר בכלא שיטה. ביום 11.12.08 עת שהה הנאשם בבימ"ר הדרים החזיק 3 זרגים עטופים בניילון, אשר הכילו 23.7768 גרם סם מסוג הרואין.

2. הוסכם בין ב"כ הצדדים כי הנאשם יישלח לקבלת תסקיר בעניינו לבחינת נקיונו מסמים, כשהתביעה הצהירה כי עדיין יכול ותטען למאסר בפועל.

מספר רב של תסקירים הוגשו בעניינו של הנאשם, כאשר ניכר כי במהלך תקופות הדחיה חווה עליות וירידות, לעיתים תוך ניתוק הקשר עם שירות המבחן. עם זאת, בסופו של יום, קיימת המלצה טיפולית בעניינו של הנאשם.

מהתסקיר הראשון למדתי כי מדובר בנאשם יליד 1981, רווק, עובד כחשמלאי, בעל נסיבות חיים מורכבות.

הנאשם מסר לקצינת המבחן כי הסמים שנתפסו אצלו לא היו שייכים לו, אלא הוא שמר עליהם ופעל מתוך חשש ורצון לרצות אחר.

עוד שיתף בכנות, כי הוא ממשיך להשתמש בסמים מסוג גראס/חשיש, המהווים עבורו אמצעי להשגת תחושת רוגע ובריחה מהתמודדות עם מצוקות. בהתייחסותו למצבו, תיאר הנאשם תחושת מיאוס בהיבט של השימוש בחומרים הממכרים עם הבנה להשלכות ההרסניות על תפקודו ועל המשך המגע עם גורמי אכיפת החוק, והוא ביטא רצון לשינוי דרכיו.

בהתאם, שולב הנאשם בהליך טיפולי ביחידה לטיפול בהתמכרויות והתבקשה דחייה לשם השתלבותו בהליך הטפולי.

במהלך תקופות הדחיה לאחר מכן, התסקירים העלו תמונה של הליך טיפולי לא יציב, תוך שהנאשם הביע עמדות אמביוולנטיות ביחס ליכולתו להתמיד בטיפול, ואף דווח על ניתוק קשר עם הגורמים המטפלים (אותו הסביר הנאשם על רקע קשיים כלכליים). עם זאת, הצליח לתמיד במקום עבודה מסודר למעלה משנה.

מתחילת שנת 2013, עם המעבר לפרדס-חנה, החל מפנה מסויים במצבו של הנאשם. הנאשם שב ויצר קשר עם היחידה לטיפול בהתמכרויות תוך שהביע רצון להמשיך בעבודתו, לצרף את כל תיקיו ולסיים פרק זה בחייו. העו"ס המטפלת מסרה הערכתה, כי אינו בעל דפוסי עבריינות מושרשים, כשבמקביל מסר בדיקות שתן נקיות. בתסקיר מפברואר 2013 המליצה קצינת המבחן לסיים את ההליך המשפטי תוך עיגון הליך הטיפול בצו מבחן, המלצה עליה חזרה גם חודש לאחר מכן.

בתסקיר האחרון מיוני 2013 עלה, כי הנאשם שב להתנהלות אמביוולנטית מול שירות המבחן והגורמים המטפלים. הנאשם לא הגיע באופן עקבי לשירות המבחן, אך העו"ס מיחידת ההתמכרויות מסרה כי הוא מצליח להתמיד בהגעה לשיחות, במהלכן החל, לראשונה בחייו, לשתף באירועים טראומטיים מעברו. במקביל לשיחות הפרטניות, החל בטיפול קבוצתי. לשירות המבחן נמסר דיווח כי אינו מוסר בדיקות שתן באופן רציף, אך מבדיקה אחרונה שערך עלה כי היתה נקייה מסמים. במהלך תקופה זו, אף נדון בגין עבירות נוספות בבית-משפט השלום בחדרה.

קצינת המבחן פירטה את התלבטויותיה בנוגע לנאשם נוכח התנהלותו וקשייו להתמיד בהליך הטיפולי. על רקע נסיבות חייו הטראומטיות, כשהצליח ליצור קשר טיפולי המבוסס על אמון עם העו"ס ביחידה להתמכרויות, מסרה קצינת המבחן את הערכתה, כי השתת מאסר בפועל על הנאשם – ואפילו בדרך של עבודות שירות - עלולה להביאו לחיבור מחודש עם אוכלוסייה בעייתית ולרגרסיה משמעותית במצבו.

לכן, ועל אף הבעייתיות העולה מאופן שיתוף הפעולה, קצינת המבחן שבה והמליצה להטיל על הנאשם צו מבחן לתקופה של שנה, לצד מאסר מותנה וצו של"צ בהיקף של 200 שעות.

3. ב"כ המאשימה טען לעונש ברוח תיקון 113 לחוק העונשין על אף שהנאשם הורשע לפני כניסת התיקון לתוקף. הגיש לעיון בית-המשפט את גליון הר.פ. של הנאשם, הכולל שש הרשעות קודמות בין השנים 2001 – 2008 בגין ביצוע עבירות רכוש, החזקת סכין, הפרת הוראה חוקית. הרשעתו האחרונה היא מבית-המשפט המחוזי, כשב – 2008 הורשע בביצוע עבירות של הצתה של מבנה וחבלה במזיד ברכב ונדון לעונש של 20 חודשי מאסר בפועל. עוד היפנה להליכים תלויים ועומדים בבית-משפט השלום בחדרה בגין עבירות סמים לצריכה עצמית מ – 2011, 2012. הדגיש את חומרת מעשיו של הנאשם אשר החזיק סם קשה מסוג הרואין בכמות ניכרת בתוך כותלי בית כלא, וכן לפגיעה בערכים החברתיים בדמות בטחון ובריאות הציבור. הוסיף, כי הנאשם ביצע את המעשים במהלך שהייתו בבית מעצר, המהווה נסיבה לחומרה, נוכח חשיפת אנשים העצורים שחזקת החפות עודנה עומדת להם, לתופעת השימוש בסמים. ב"כ המאשימה פירט את השתלשלות ההליכים וכן התנהלות הנאשם מול שירות המבחן, אשר הביאו לדחיות רבות (כאשר הנאשם אף נמנע להתייצב בדיונים בבית-המשפט). לגישת ב"כ המאשימה אין כל בסיס להמלצת שירות המבחן אשר חורגת באופן קיצוני מהענישה המקובלת אשר הנאשם לא הוכיח כי עומד בחריג לשיקום.

אשר על כן, נוכח חומרת העבירות, התנהלות הנאשם וחוסר יציבות ההליך הטיפולי, עתר ב"כ המאשימה שלא לאמץ את המלצת שירות המבחן, ולהשית על הנאשם עונש מאסר ממושך שנמצא במתחם שבין 14 – 30 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס.

4. הסניגור ביקש לשכנע כי הנאשם מתמיד בהליך טיפולי בהתאם ליכולותיו ומוסר בדיקות שתן נקיות. הסביר את התנהלות הנאשם על רקע עבודתו, אך הדגיש כי שמר על קשר טלפוני עם גורמי הטיפול. הסנגור הפנה לחלוף הזמן מאז ביצוע העבירות – כ-5 שנים, להודיית הנאשם במיוחס לו בהזדמנות הראשונה (על אף שהסמים אינם שייכים לו כפי שעולה מ - נ/1). הסנגור הוסיף כי הנאשם עובד מזה שנתיים וחצי בתחום החשמל (נ/5), הוצגה המלצה ממעבידו (נ/2) ולאחרונה פתח תיק מס כעצמאי (נ/4). הפנה למצבו הבריאותי של הנאשם (כמפורט בנ/6) אשר לא מנע ממנו להתנדב לצבא (נ/3), ולמצב אמו הסובלת ממחלת הסרטן והנאשם מטפל בה. הסנגור עותר בסופו של יום ליתן מעמד בכורה לאינטרס השיקומי ולאמץ את המלצות שירות המבחן.

5. בדברו לבית-המשפט הביע הנאשם את התנצלותו על אי התייצבותו לדיונים בשל בעיות בעבודה. הפנה לקשייו להתארגן שנבעו מהעתקת מגוריו לבית שאן. הנאשם הוסיף ותיאר את הקשר המיוחד שנוצר עם קצינת המבחן והעו"ס המטפלת. הדגיש את הקושי שלו לערוך שינוי בתקופה קצרה אך הבטיח שאינו מתכוון לאכזב בעתיד וכי ברצונו להמשיך בדרכו זו ולהתקדם.

6. לאחר שמיעת הטיעונים לעונש, החלטתי לשלוח את הנאשם לקבלת חוות הממונה על עבודות השירות, ובסופו של יום, נמצא הוא כשיר לרצות את עונשו בדרך זו.

7. הצדק עם ב"כ המאשימה, כי במעשיו פגע הנאשם בציבור בכללותו בעצם החזקת הסם הקשה מכל, אך הפגיעה המשמעותית היא בסדר ובארגון בבית-המעצר. בתי-המשפט מצווים לשרש תופעה זו של החזקת סם בבתי-המעצר ובבתי הסוהר באמצעות השתת ענישה חמורה ומכאיבה. בביצוע העבירה עצמה טמון האלמנט של סיכול מטרות הענישה, וכן גורמת היא לשרשרת בלתי פוסקת של עבירות נלוות אשר יש בהן כדי להפר את הסדר הציבורי בין כותלי בית המעצר ו/או הסוהר ולגרום לחברה לנזקים בלתי הפיכים (ראו למשל קריאת בית-המשפט העליון בע"פ 6143/03 פורטל נגד מדינת ישראל, פורסם בפ"ד נח(2) 614, בדבריו של כב' השופט לוי בעמ' 616 – 617).

8. בנוסף, לא ניתן להתעלם מעברו הפלילי המשמעותי של הנאשם ומכך שלא ניתן לקבוע כי פרק השימוש בסמים מאחוריו. ועוד, לא ניתן לקבוע כי קיימת פרוגנוזה חיובית והסיכון להישנות ביצוע עבירות סמים אינו קיים לאור חוסר יציבות ושבריריות ההליך הטיפולי.

9. על רקע מכלול נסיבות אלו, בוודאי שלא קמו התנאים המאפשרים אימוץ המלצת שירות המבחן, כשעתירת ב"כ המאשימה לשלוח את הנאשם אל מאחורי סורג ובריח מבוססת היא, ושקלתי אותה בכובד ראש.

10. עם זאת, אינני יכולה להתעלם מנסיבות חייו הקשות של הנאשם, אשר למרות כל הקשיים משקיע מאמצים להתגייס להליך טיפולי בעוד שומר הוא על יציבות תעסוקתית. כן יש להתחשב בלקיחת האחריות על המעשים וההודאה בבית-המשפט. בנוסף, למרות שחלוף הזמן מאז ביצוע העבירה נגרם בחלקו בעטיו של הנאשם, הרי שלא ניתן להתעלם ממימד זה (גם על רקע העובדה שכתב-האישום הוגש בשיהוי של שנתיים), ממצבו הבריאותי והמלצת שירות המבחן, אשר מאפשרים ליתן לנאשם הזדמנות וסיכוי להמשך חיים טובים יותר.

11. איזון בין מכלול השיקולים מביא לכך שיש להטיל על הנאשם עונש מוחשי אך לא מאחורי סורג ובריח אלא בדמות מאסר בדרך של עבודות שירות (כשאני לוקחת בחשבון כי יהא בכך כדי לפגוע בתעסוקתו) לצד קנס ועיגון המשך הטיפול בצו מבחן.

12. לאור האמור לעיל, אני גוזרת על הנאשם את העונשים כדלקמן:

מאסר בפועל של 6 חודשים אשר ירוצו בדרך של עבודות שירות.

עבודות השירות יבוצעו בחברה קדישא - חדרה במועדים ובשעות המפורטים בחוות-הדעת מיום 1.12.13, והחל מיום 15.1.2014. במועד זה, על הנאשם להתייצב עד השעה 8:00 במפקדת מחוז צפון, יחידת עבודות השירות.

מובהר לנאשם, כי עליו לעדכן את משרד הממונה בכל שינוי, אם יחול, בכתובת מגוריו. כמו-כן, עליו לעמוד בתנאי הפיקוח ובביקורות הפתע, כשמובהר כי יהיה במעקב של בדיקות שתן וחל איסור מוחלט לשתות אלכוהול בעבודה או להגיע בגילופין. מובהר, כי כל הפרה בעבודות השירות תביא להפסקה מנהלית וריצוי העונש במאסר ממש.

8 חודשי מאסר על תנאי שלא יעבור בתוך 3 שנים מהיום עבירות סמים מסוג פשע; 3 חודשי מאסר על תנאי שלא יעבור בתוך 3 שנים מהיום עבירות סמים מסוג עוון.

על הנאשם לשלם קנס בסך 5000 ₪, אשר ישולם ב – 10 תשלומים חודשיים, שווים ורצופים של 500 ₪ כל אחד החל מה – 1.2.14 ובכל 1 לחודש שלאחריו.

ניתן צו מבחן למשך שנה, לצורך יישום תוכנית הטיפול המפורטת בתסקיר האחרון מיוני 2013.

הוסבר לנאשם כי אם לא יעמוד בתנאי הפיקוח, ניתן יהיה להחזירו לביהמ"ש, ולהוסיף על עונשו.

משום עיכוב ביצוע המאסר (בעבודות שירות) ועל מנת להבטיח את התייצבות הנאשם לריצוין והשלמתן – תיאסר יציאת הנאשם מהארץ עד לתום ביצוע העבודות ותיחתם ערבות עצמית על סך 5,000 ₪ במזכירות בית-משפט השלום בכפר-סבא עד למחר, 19.12.13 שעה 13:00.

הודעה זכות ערעור לבית-המשפט המחוזי בתוך 45 יום.

מזכירות בית-משפט השלום בכפר-סבא תשלח העתק מגזר הדין לממונה על עבודות השירות.

ניתן היום, ט"ו טבת תשע"ד, 18 דצמבר 2013, במעמד הנוכחים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
02/09/2013 החלטה מתאריך 02/09/13 שניתנה ע"י דנה מרשק מרום דנה מרשק מרום צפייה
18/12/2013 הוראה לנאשם 1 להגיש הפקדת ערבות דנה מרשק מרום צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל רחל שיבר
נאשם 1 סמי חיימוביץ יגאל כהן