טוען...

הוראה למומחה בית משפט להגיש חוות דעת

שמואל טננבוים09/03/2014

09 מרץ 2014

לפני:

כב' השופט שמואל טננבוים, סגן נשיא

התובע

יוסף שמש

-

הנתבע

המוסד לביטוח לאומי


החלטה

1. מינוי מומחה יועץ רפואי

ד"ר דוד יפה, מתמנה לשמש מומחה יועץ רפואי (להלן – המומחה) לשם מתן חוות דעת רפואית בשאלות המפורטות בסעיף 4 להלן בהחלטה זו והמתייחסות לתובע.

המומחה מתבקש ליתן חוות דעתו תוך 30 יום מיום קבלת החלטה זו.

2. המסמכים הרפואיים

להחלטה זו מצורפים המסמכים הרפואיים הבאים:

א. תיק רפואי קופ"ח מאוחדת.

3. העובדות

העובדות הרלוונטיות פורטו בתצהירו של התובע כדלקמן:

"א. אני יליד 1949 מתגורר בפתח תקווה ועובד כחשמלאי רכב החל משנת 1964. את עבודתי התחלתי כשאני בבריאות מלאה.

ב. במסגרת עבודתי כחשמלאי רכב, אני נמצא ב"תחנה קבועה" כדבר בשגרה.

ג. מיד יום במשך כל שנות עבודתי וכחלק בלתי נפרד מעבודתי אני מבצע באופן מרוכז עבודות מנואליות קשות, מונוטוניות, חוזרות ונשנות הכוללות פעולות פירוק, תיקון, החלפה והרכבה של חלקי רכב מסוג מצברים, אלטרנאטורים ומדחסים למערכת מיזוג אוויר שמשקלם נע בין 10 ק"ג ל-50 ק"ג.

ד. לצורך ביצוע העבודות הנ"ל ובמהלך כל יום עבודה, אני מבצע פעמים רבות בכל יום עבודה, באופן חוזר ונשנה, סדרה של פעולות חד גוניות, מונוטוניות, רצופות וזהות הכרוכות בהפעלת לחץ ומאמץ על כפות שתי הידיים האצבעות והמפרקים ואשר חוזרות על עצמן כל הזמן בתדירות גבוהה ובמשך זמן ממושך.

ה. במסגרת תצהירי זה ולצורך הוכחת תביעתי ברצוני לפרט את רצף הפעולות החוזרות והנשנות שעליי לבצע במהלך כל יום עבודה.

ראשית עליי לפרק את החלק שצריך לתקנו. הפירוק מבוצע לרוב בתנוחות לא נוחות של הגוף, הידיים והצוואר תוך אימוצם של כפות שתי הידיים והמפרקים.

במהלך פירוק החלק עליי לפרק ברגים, בין אם באמצעות החזקה ודחיפה של מכשירי רטט שונים ובין אם באמצעות החזקה ודחיפה של כלי עבודה יעודיים כשכל העת עליי להפעיל כח פיזי על כפות שתי הידיים והמפרקים, לרבות אצבעות הידיים בתנועות חוזרות ונשנות, תוך כדי החזקת החלק שאני רוצה לפרקו, כשהדבר נעשה בעזרת הידיים, בתנוחות לא נוחות ותוך שימוע בכל פיזי רב.

שנית, ולצורך תיקון החלק הפגום לאחר פירוקו עליי להרימו ולהניחו על שולחן העבודה ולפרק אותו על מנת לתקן או לשפץ אותו. עבודה זו כרוכה אף היא באימוצם של כפות שתי הידיים והמפרקים, לרבות אצבעות הידיים וכוללת, בין השאר, הכאה בפטיש (ידני חשמלי), החזקה ודחיפה של מכשירי רטט שונים, כיפוף ויישור של הידיים, הפעלת כח על הידיים ושימוש במכשירים רוטטים מסוגים שונים ובכלי עבודה יעודיים.

שלישית, ולצורך הרכבת החלק עליי להרים את החלק הכבד, לאחוז אותו בידיים תוך הפעלת כח ומאמץ על כפות שתי הידיים והמפרקים, לרבות אצבעות הידיים ולהרכיבו חזרה באמצעות הברגים בין אם באמצעות החזקה ודחיפה של מכשירי רטט שונים ובין אם באמצעות כלים המיועדים לכך שכל העת עליי להפעיל כח פיזי על כפות שתי הידיים והמפרקים, לרבות אצבעות הידיים בתנועות חוזרות ונשנות, תוך כדי החזקת החלק שאני רוצה להרכיבו כשהדבר נעשה בתנוחות לא נוחות בעזרת הידיים ותוך שימוש בכח פיזי רב.

כאמור הפעולות הנ"ל מתבצעות רובן ככולן בתנוחות לא נוחות של הגוף הידיים והצוואר, בזוויות קשות תוך אימוץ קבוע של כפות שתי הידיים והמפרקים, לרבות אצבעות הידיים והפעלת לחץ גדול על המפרקים בכפות הידיים עם עומסים החוזרות על עצמם פעמים רבות ביום בתדירות גבוהה ובמשך זמן ממושך במהלך כל יום עבודה.

ו. בשנת 2000 או בסמוך לכך, נתקפתי אט אט תוך כדי עבודתי, בכאבים בכפות הידיים.

מלכתחילה לא ייחסתי חשיבות לכאבים אלו והמשכתי בעבודתי כרגיל בתקווה שהכאבים יחלפו מאליהם.

ואולם תקוותי התבדתה ועם הזמן הכאבים הלכו והחמירו, אז פניתי לקבלת טיפול רפואי בקופת חולים וטופלתי, בין השאר, בתרופות ובזריקות לצורך הקלה בכאביי.

בשלב זה עדיין לא עלה בדעתי לייחס את מצבי לעבודה, אלא קיוויתי שמדובר בכאבים חולפים, אך שוב התבדתי: כאביי בשתי כפות הידיים רק הלכו וגברו והגיעו לשיאם בסוף שנת 2009 אז התברר לי שמצבי הרפואי התפתח, ככל הנראה תוך כדי ובעקבות עבודתי המאומצת.

האירוע המתואר לעיל יקרא להלן: "התאונה".

רופא תעסוקתי אשר בדק אותי ביום 24.12.09 קבע כי לאור מצבי הרפואי אני כשיר לחזור לעבודתי, אך הגביל אותי לעבודה בת שמונה שעות ביום בלבד, להימנעות מהרמת משאות כבדים, הימנעות ממאמצים גופנים הכרוכים בהפעלה ממושכת של כפות הידיים והורה לי לשלב מנוחות קצרות במהלך העבודה.

ברצוני להדגיש כי כיום הכאבים והמגבלות מהן אני סובל מקשים בצורה משמעותית על עבודתי והספק עבודתי פחת בצורה משמעותית. עקב מגבלותיי בכפות הידיים אני עובד פחות שעות ואינני מסוגל לבצע חלק מהעבודות אותן ביצעתי בעבר ללא כל קושי ולמעשה הכנסתי ירדה בשל כך.

כך למשל – בעבר ובטרם פגיעתי נהגתי לעבוד במשך למעלה מ-12 שעות מידי יום כשבמסגרת עבודתי עסקתי אף במתן שירותים לרכבים כבדים, לרבות משאיות ורכבי צמ"ה.

ואולם כיום וכתוצאה מפגיעתי, אני נמנע מלספק שירותים לרכבים כבדים ושעות עבדותי הצטמצמו לכשמונה שעות רצופות בממוצע מידי יום, שישה ימים בשבוע.

עד היום אני סובל בין השאר, מחולשה ומרגישות בכפות הידיים, מכאבים, מהגבלות תנועה חמורות של כפות הידיים, מירידה בתחושה של כפות הידיים, מתחושת הרדמויות, עקצוצים ותחושת זרמים בכפות הידיים, אינני יכול לשאת משאות כבדים, אני מתקשה באחיזה חפצים נשמטים מידיי כדבר שבשגרה ואני מתקשה לבצע את עבודתי כבעבר".

4. השאלות

א. מהן ליקויו הרפואיים של התובע בכפות ידיו?

ב. האם ניתן לקבוע בסבירות של מעל 50%, קיומו של קשר סיבתי בין עבודת התובע כמפורט בסעיף 3 לעיל לליקוי ממנו הוא סובל? גם החמרת מצב הליקוי עקב העבודה משמעה קיום קשר סיבתי בין השניים.

ג. ככל שהתשובה לשאלה הקודמת הינה בחיוב, וקיים לדעת המומחה קשר סיבתי בין העבודה לליקוי, הוא מתבקש להשיב לשאלה הבאה בדבר אופן קרות הליקוי דהיינו: האם בעיקרו של דבר ניתן לומר, כי ליקויו של התובע עקב עבודתו נגרמו על דרך של פגיעות זעירות, כך שכל אחת מהן הסבה לו נזק זעיר בלתי הדיר, עד שהצטברות הנזקים הזעירים הללו זה על גבי זה גרמה גם כן לליקויו (כדוגמת טיפות מים המחוררות את האבן עליה הן נוטפות)?

ד. ככל שהמומחה ישיב לשאלה הקודמת בחיוב, הוא מתבקש להשיב לשאלה הבאה בדבר השפעה משמעותית על ליקויו של התובע? ("השפעה משמעותית" על פי הפסיקה הינה בשיעור של 20% ומעלה).

5. מעקב

  1. ההחלטה תומצא למומחה ולצדדים.
  2. לעיוני ביום 24.4.14.


ניתנה היום, ז' אדר ב תשע"ד, (09 מרץ 2014), בהעדר הצדדים ותישלח אליהם.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
07/11/2011 פסק דין מתאריך 07/11/11 שניתנה ע"י שמואל טננבוים שמואל טננבוים לא זמין
09/03/2014 הוראה למומחה בית משפט להגיש חוות דעת שמואל טננבוים צפייה
24/03/2014 הוראה לתובע 1 להגיש שאלות הבהרה שמואל טננבוים צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 יוסף שמש דוד (דודי) איזק
נתבע 1 המוסד לביטוח לאומי