טוען...

פסק דין מתאריך 18/10/12 שניתנה ע"י ניצה מימון שעשוע

ניצה מימון שעשוע18/10/2012

בפני

כב' השופטת ניצה מימון שעשוע

המאשימה

מדינת ישראל

נגד

הנאשם

אמנון בן עזרא
ע"י ב"כ עו"ד בן יהודה

גזר – דין

הנאשם הורשע על פי הודאתו בעבירות אספקת סם, החזקת סמים לצריכה עצמית והחזקת כלי עישון, כמפורט בכתבי האישום.

הנאשם צרף בתחילה 3 תיקים-

בת.פ. 40921-05-10 הורשע כי ביום 30.7.09, על ספסל מול ביתו, החזיק הנאשם סם מסוכן מסוג חשיש במשקל 1.05 גרם נטו ובכלי מאולתר לשימוש בסמים.

בת.פ. 41935-10-10 הורשע כי ביום 21.3.10, במהלך חיפוש שנערך בביתו, נמצא בחדרו סם מסוכן מסוג חשיש במשקל 1.17 גרם נטו.

בת.פ. 52290-01-12 הורשע כי ביום 21.3.11, החזיק הנאשם בביתו סם מסוכן מסוג חשיש במשקל 0.21 גרם נטו.

הנאשם הודה בעובדות כתבי האישום והורשע בשלוש עבירות של החזקה בסמים לצריכה עצמית, לפי סעיפים 7(א) + (ג) לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש] התשל"ג-1973, וכן בעבירה של החזקת כלי לעישון סמים לפי סעיף סעיף 10 לפקודת הסמים המסוכנים.

לאחר שנקבע מועד לשימוע גזר הדין, ביום 11.10.12, התברר כי הנאשם ביצע עבירה נוספת, בה הודה והורשע במועד זה.

הנאשם צרף את ת.פ. 34664-09-12, בו הורשע בעבירות של אספקת סם והחזקת סם לצריכה עצמית, בכך שביום 9.9.12 סיפק לאחר סם מסוג חשיש במשקל 0.74 גרם נטו, ללא תמורה. בחיפוש בבית הנאשם לאחר מכן נמצא כלי לעישון סם ובו נייר המכיל תערובת סם מסוג חשיש עם טבק במשקל 3.36 גרם נטו.

הנאשם נעצר ביום 9.9.12 בגין עבירות אלה ונמצא כעת במעצר.

במסגרת הטיעונים לעונש הוגש גליון ההרשעות הקודמות של הנאשם.

מגליון ההרשעות עולה כדלקמן:

בשנת 1999 הורשע הנאשם בעבירות של החזקת נשק שלא כדין, גניבה, החזקת נכס חשוד כגנוב, נשיאת סכין למטרה לא כשרה, קבלת נכסים שהושגו בפשע. הוא נדון למע"ת וקנס.

בשנת 2003 הורשע בשלוש של עבירות של הצתת מבנה במזיד ונדון למבחן ופיצוי למתלונן.

בשנת 2007 הורשע בעבירה של החזקת סם מסוג הרואין לצריכה עצמית, והוטלו עליו 4 חודשי מאסר על תנאי למשך שנתיים, וכן התחייבות ע"ס 750 ₪ למשך שנתיים, שלא לעבור עבירה כנ"ל.

מאסר מותנה והתחייבות אלה הינם ברי הפעלה בגין העבירה נשוא ת"פ 40921-05-10.

בשנת 2009 הורשע בעבירות של החזקת אגרופן או סכין למטרה לא כשרה, הסגת גבול פלילית וגניבה, ונגזרו עליו 7 חודשי מאסר בפועל שכללו הפעלת מאסר על תנאי, וכן מע"ת והתחייבות.

בשנת 2010 הורשע בעבירות של איומים והפרת הוראה חוקית ונדון למע"ת ושל"צ של 250 שעות.

הנאשם נשלח לקבלת תסקיר שירות המבחן בטרם נגזר דינו.

מהתסקיר עולה כי הנאשם כבן 38 גרוש ואב לשני ילדים בגילאי 3.5 ו-6 שנים.

נמסר כי הנאשם מכור לסמים קשים שנים רבות וביצע מספר נסיונות גמילה בעבר.

במהלך השנים עבד בעבודות מזדמנות וב- 2/2012 נפגע בגבו בתאונת עבודה, ומאז אינו עובד.

נמסר כי הנאשם גדל במשפחה רב בעייתית, עבר מספר מסגרות לימוד בשל בעיות משמעת. סיים 10 שנות לימוד וטען כי גויס ושרת בצה"ל כטבח.

נמסר כי היה בעבר בקשר עם שירות המבחן במסגרת הליכים פליליים בתיקיו הקודמים. הקשר התאפיין באי יציבות ובחוסר שיתוף פעולה.

כמו כן פנה לטיפול נפשי בבית חולים "גהה", שם אובחנו בעיותיו הנפשיות, הוא טופל תרופתית וכן הומלץ על טיפול בבעיית התמכרותו לסמים. הנאשם לא התמיד בטיפול במסגרת זו.

באבחון הנוכחי מסר הנאשם לגבי העבירה (מת.פ. 40921-05-10) כי הסמים שנמצאו ברשותו לא היו שלו, אלא של ידידה והוא רצה לעזור לה ולכן לקח אחריות. ההתרשמות היתה כי בתקופה זו חזר לשימוש בסמים.

הנאשם טען כי כיום אינו משתמש בסמים ומטופל ביחידה לנפגעי סמים בפתח תקוה, אך סרב לבצע בדיקות שתן ולכן לא ניתן היה לשלול שימוש בסמים.

מבירור ביחידה לנפגעי סמים נמצא כי הנאשם פנה אליהם לפני כחצי שנה, נרשם לטיפול והתבקש לבצע בדיקות שתן. הנאשם לא ביצע הבדיקות וניתק קשר עימם. נמסר כי מדובר בדפוס התנהגות של הנאשם, אשר פונה אליהם בסמוך למועדי דיון בעניינו, אך אינו נוטל חלק בטיפול.

הנאשם מסר כי ממשיך טיפול נפשי בבי"ח "גהה", וכן כי עובד מזה כחודש באיסוף אשפה. הוצג אישור מעסיקו.

הנאשם מסר עוד כי גרושתו חולה במחלת הסרטן ואינה מסוגלת לטפל בילדים, ולכן הם נמצאים בטיפול אמו וחמותו.

ב- 2/2012 יצר הנאשם קשר עם שירות המבחן והודיע כי עבר תאונת עבודה ונפגע בגבו. סוכם עימו כי יחדש הקשר עמם כאשר יחול שיפור במצבו. נמסר כי עד לימים אלה הנאשם לא חידש הקשר עם שירות המבחן.

הערכת שירות המבחן היתה כי הנאשם שהינו מכור לסמים שנים רבות מתאפיין בתקופות של נקיון וחזרה לשימוש. הקשר עמו במהלך השנים אופיין בחוסר שיתוף פעולה, וגם כיום ההערכה הינה כי אינו מסוגל לגייס כוחות לשינוי.

במצב זה לא ניתנה המלצה טיפולית בעניינו.

הטיעונים לעונש

ב"כ המאשימה התייחסה לעברו הפלילי של הנאשם, הכולל 7 הרשעות קודמות בעבירות שונות.

נטען כי הנאשם לא שיתף פעולה עם שירות המבחן וכי מהתסקיר עולה כי להערכתם אינו מסוגל לגייס כוחות לשינוי.

כמו כן נטען כי מדובר ב-4 עבירות של החזקת סם לשימוש עצמי, ועבירה אחת של אספקה לאחר שנעברה כאשר הנאשם ממתין למתן גזר הדין בעניינו, כאשר נזקי השימוש בסמים הינם ידועים ועל בית המשפט לפעול כנגד כל הנוגעים בדבר.

נטען כי לאור התסקיר שלא בא בהמלצה טיפולית כלשהי ועולה ממנו כי הנאשם אינו מפנים את הבעייתיות שבמצבו, יש מקום להפעלת המאסר על תנאי שהוטל על הנאשם בת.פ. (שלום ת"א) 5313/06, וכן לחייבו בהתחייבות עליה חתם במסגרת תיק זה ובנוסף להטיל עליו קנס ופסילה.

ב"כ הנאשם טען כי מדובר בתיק של זוטי דברים, כאשר המשקל המצטבר של הסמים מגיע בשלושת התיקים הראשונים ל- 2.5 גרם חשיש.

נטען כי מדובר בנאשם המטופל בשני ילדים, העובד כיום באופן קבוע בפינוי אשפה מטעם עיריית פ"ת. צורף אישור מטעם מנהל העבודה של הנאשם וכן הוצגו תלושי משכורת.

נטען כי הנאשם היה ביחידה לטיפול בהתמכרויות וכאשר התחיל לעבוד בעבודתו הנוכחית הפסיק את הטיפול. צורף אישור מיום 23.11.11 שהחל בטיפול ב- 1.11.11. בישיבה האחרונה הוצג אישור שנמצא בטיפול היחידה להתמכרויות מחודש יולי 2012, ולמעט שתי בדיקות שתן ראשונות שנמצאו בהן שרידי תרופות פסיכיאטריות שמקבל הנאשם במרשם רופא, יתר הבדיקות נמצאו נקיות וזאת לאחר שהוחלף המרשם.

נטען כי הפעלת המאסר על תנאי תוציא את הנאשם ממעגל העבודה, ולמשפחתו ייגרם נזק רב כתוצאה מכך.

תחילה עתר ב"כ הנאשם להאריך את המאסר על תנאי ולתת לנאשם הזדמנות נוספת למסירת בדיקות שתן נקיות. לאחר שהנאשם הורשע בעבירה הנוספת שביצע במהלך ההמתנה לגזר הדין, והובא לבית המשפט כשהוא עצור, ביקש הסניגור להפעיל את המאסר המותנה בדרך של עבודות שירות.

דיון

מדובר בנאשם שסובל מהתמכרות ממושכת לסמים קשים מזה שנים רבות, ואף המאסר המותנה התלוי נגדו משנת 2007 הינו בגין עבירה של החזקת הרואין לשימוש עצמי. במהלך השנים עבר מספר נסיונות להשתלב בתהליך טיפולי לגמילה מסמים אך ללא הצלחה לשמור על נקיון מסמים לטווח ארוך. בעיתוי הנוכחי, הנאשם נמצא בקשר רציף עם היחידה לטיפול בהתמכרויות בעיריית פתח תקווה מחודש יולי 2012, ומסר מספר בדיקות שתן שנמצאו נקיות, אך לאחר שהתמיד בנקיון מסם מספר חודשים, שב ומעד ובביתו נמצאה תערובת סם וכלי לעישון סם והוא אף סיפק סם חשיש בכמות זעירה לאחר, ללא תמורה.

הנאשם עובד בחודשים האחרונים בפינוי אשפה עבור עיריית פ"ת והציג תלושי משכורת עדכניים, אך נראה כי לא זנח את השימוש בסם וההתחברות עם עולם המשתמשים בסמים.

עבירת אספקת סם, ולו גם חשיש בכמות זעירה, הינה עבירת פשע ומתחם הענישה בגינה נע בין עבודות שירות במקרים הקלים לבין מאסר בפועל של מספר חודשים במקרים החמורים יותר.

בנסיבות המקרה שבפני, ולנוכח ריבוי העבירות וטיבן, אני מפעילה את המע"ת של 4 חודשים, התלוי כנגד הנאשם מת"פ (ת"א) 5313/06, וזאת החל מיום מעצרו של הנאשם – 9.9.12.

בגין העבירות נשוא התיקים שבפני אני גוזרת על הנאשם ארבעה חודשי מאסר בפועל, אשר ירוצו בחופף ומצטבר בהתאמה, כך שבסך הכל ירצה חמישה חודשי מאסר בפועל, החל מיום מעצרו – 9.9.12.

כן אני מטילה עליו 4 חודשי מע"ת למשך שלוש שנים משחרורו, שלא יעבור עבירת סמים מסוג עוון.

8 חודשי מע"ת למשך שלוש שנים משחרורו, שלא יעבור עבירת סמים מסוג פשע.

אני מפעילה את ההתחייבות ע"ס 750 ₪ שעליה חתם הנאשם במסגרת התיק הנ"ל, והנאשם ישלם סכום זה עד יום 1.12.12, שאם לא כן ירצה שבוע מאסר תמורתו.

ניתן צו להשמדת המוצגים לאחר שגזר הדין יהיה חלוט.

הודעה זכות הערעור תוך 45 יום.

ניתן היום, ב' חשוון תשע"ב, 18 אוקטובר 2012, במעמד הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
24/11/2010 החלטה 24/11/2010 לא זמין
13/04/2011 החלטה על בקשה של שינוי מועד דיון 13/04/11 ניצה מימון שעשוע לא זמין
21/06/2011 החלטה מתאריך 21/06/11 שניתנה ע"י ניצה מימון שעשוע ניצה מימון שעשוע לא זמין
18/10/2012 פסק דין מתאריך 18/10/12 שניתנה ע"י ניצה מימון שעשוע ניצה מימון שעשוע צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל שירי וידן
נאשם 1 אמנון בן עזרא (עציר) בן בן יהודה, דינה פרופס