טוען...

גזר דין מתאריך 15/01/13 שניתנה ע"י עינת רון

עינת רון15/01/2013

בפני

כב' השופטת עינת רון

בעניין:

מדינת ישראל

ע"י ב"כ עו"ד רועי רייס

המאשימה

נגד

אחמד חאג' יחיא
ע"י ב"כ עו"ד מסארווה יוסף

הנאשם

גזר דין

ע"פ הודאתו בכתב אישום מתוקן, הורשע הנאשם בשתי עבירות של קשירת קשר לעוון, בעבירה של קבלת דבר במרמה, בעבירה של התחזות כאדם אחר, בעבירה של ידיעות כוזבות, בעבירה של איסור לנהוג ללא רישיון נהיגה, בעבירה של נהיגה רשלנית שגרמה לתאונת דרכים במהלכה ניזוק אדם ורכוש, בעבירה של אי מתן זכות קדימה בצומת ובעבירה של איסור נהיגה ללא פוליסת רכב תקפה.

כתב האישום הוגש נגד הנאשם ונגד נאשם נוסף אשר במסגרת הסדר טיעון הופרד עניינו לתיק נפרד (45957-07-10) והוא הורשע בעבירה של קבלת דבר במרמה , בשתי עבירות של קשירת קשר לעוון, בעבירה של איסור לנהוג ללא רישיון נהיגה , ובעבירה של איסור נהיגה ללא פוליסת רכב תקפה, ונדון לשישה חודשי מאסר על תנאי, 300 שעות של"צ, 2000 ₪ קנס, התחייבות בגובה 8000 ₪ ושלושה חודשי פסילה על תנאי .

תמצית עובדות כתב האישום המתוקן הן כי הנאשם עבד כחשמלאי במוסכו של עבדאללה שהוא בעליו של טנדר שהיה מבוטח בביטוח צד ג' .

בתאריך ה-3.4.06 נהג הנאשם ברכבו של עבדאללה וזאת שאין ברשותו רישיון נהיגה בתוקף, וזאת בידיעתו ובאישורו של עבדאללה.

הנאשם הגיע לצומת בו לא פעלו הרמזורים וכאשר הנאשם החל לפנות שמאלה וזאת מבלי לתת זכות קדימה , פגע ברכב אחר מסוג פיאט ,וכתוצאה מהתאונה נהגת הפיאט נפגעה קל ושני כלי הרכב ניזוקו.

מיד לאחר התאונה התקשר הנאשם אל עבדאללה וביקש כי יגיע למקום. הנאשם שוחח עם עבדאללה והשניים הבינו כי לא יוכלו לקבל שיפוי מחברת הביטוח באשר לנזק שנגרם לרכב, מאחר שלנאשם אין רישיון נהיגה תקף ועל כן קשרו קשר להונות את חברת הביטוח, נהגת הרכב ורשויות החוק, באשר לזהות נהג הרכב ולקבל במרמה שיפוי מאת חברת הביטוח. הם סיכמו כי תחת פרטי הנאשם כנהג הרכב, ימסרו לנהגת את פרטיו של אחיו של הנאשם כארם חאג' יחיא (הנאשם האחר בתיק) וכך עשו.

בהמשך אותו יום עבדאללה אף העביר דיווח כוזב לחברת הביטוח וציין שהוא זה שנהג ברכב בזמן התאונה, וזאת כיוון שסבר שאם ימסור את פרטיו של כארם, לא יוכל לתבוע את חברת הביטוח .

לאחר הדברים האלה ומשהסתבר לעבדאללה כי יוכל לתבוע את חברת הביטוח גם כך, נפגשו הנאשם, כארם ועבדאללה וקשרו קשר להונות את חברת הביטוח כך שהדיווח לחברת הביטוח יהיה כי כארם הוא שנהג ברכב בזמן התאונה.

בתאריך 25.5.06 העביר עבדאללה דיווח שני לחברת הביטוח בו ביקש לתקן את הדיווח הראשון ומסר את פרטיו של כארם, אחיו של הנאשם, כמי שנהג ברכב .

בתאריך 9.1.07 נגבתה הודעה של הנאשם בתחנת המשטרה ובה מסר כי עבדאללה נהג ברכב והוא ישב ונמנם לצדו וכי ככל הנראה עבדאללה הוא זה שמסר את פרטי אחיו לחברת הביטוח ולנהגת הרכב האחר.

בעקבות הדיווח הכוזב שילמה חברת הביטוח ביום 23/6/06 סכום של 9227 ₪ לקרין .

הנאשם הופנה אל שירות המבחן ותחילה הובא בעניינו תסקיר אשר ממנו עלה כי הנאשם אינו נוטל כלל ועיקר אחריות על מעשיו, הכחיש ביצועם והטיל את האחריות להם על שותפו ואולם לאחר מכן בבית המשפט ציין הנאשם כי במהלך פגישתו עם קצינת המבחן עלה כעסו וכך אמר אולם, למעשה הוא נוטל אחריות על מעשיו ומודה במיוחס לו. על כן, הופנה הנאשם בשנית אל שירות המבחן.

מתסקיר שירות המבחן עולה כי מדובר בנאשם בן 34, נשוי ואב לשני ילדים אשר בבעלותו מוסך ומעון לילדים.

הנאשם גילה יכולת לשתף בצורה ישירה ואותנטית באשר למיוחס לו ולקח אחריות על הדברים. הוא תאר כי פעל מתוך מצוקה, לחץ וחשש מהשלכות התנהגותו. לדבריו בשל עבודתו נאלץ לנהוג אותו יום ברכב על אף שלא החזיק ברישיון נהיגה תקף. הוא חווה תחושות לחץ הן בשל הסתבכותו שלו והן בשל ההשלכה הכספית על מעבידו והאפשרות שלו לקבל פיצוי.

שירות המבחן התרשם כי הנאשם הבין והפנים את חומרת התנהגותו. מאז ביצוע העבירות לא נפתחו נגדו תיקים נוספים.

לאור ההתרשמות מהשינוי בהתייחסותו של הנאשם להתנהגותו ולאור כך שמדובר בנאשם אשר דרך כלל תפקודו חיובי ותקין ולאור הזמן הרב שחלף מאז ביצוע העבירה, המליץ שירות המבחן על צו של"צ.

בטיעוניה לעונש הציגה התביעה את מעשיו של הנאשם והדגישה את חומרת מעשיו המתארים את הזלזול שלו בחוקי התעבורה ובחיי אדם, לאחריהם לא נטל הנאשם אחריות על מעשיו וביצע שרשרת עבירות במטרה להונות את חברת הביטוח.

התביעה הדגישה את עברו הפלילי המכביד של הנאשם וכי למרות עבר זה שב והסתבך עם החוק. התביעה ערה לעונש שהוטל על שותפו של הנאשם, אך ציינה כי הוא העבריין העיקרי בתיק זה.

לאור כל אלה, עתרה התביעה להשית על הנאשם מאסר בפועל, מאסר על תנאי, פסילה משמעותית, קנס ופיצוי לחברת הביטוח.

בעניינו של הנאשם העידה אשתו שסיפרה כי הם מכירים כ-10 שנים ונשואים 5 שנים. וכי יחד הם מגדלים שני ילדים בבית חם ואוהב ,ומנהלים הרבה גנים להם הנאשם, בהיותו אוהב ילדים, תרם רבות.

ב"כ הנאשם חלק על דברי התביעה. לטעמו, חלקו של השותף, בכל הנוגע לחברת הביטוח משמעותי יותר. הנאשם לא פנה כלל ועיקר אל חברת הביטוח אלא עבדאללה הוא שפנה. גם עברו התעבורתי של השותף מכביד הרבה יותר משל הנאשם.

ההרשעות במרשם הפלילי של הנאשם הן משנים עברו ומאז חל שינוי משמעותי באורח חייו של הנאשם ולא נפתחו בעניינו תיקים נוספים. יש לייחס משקל רב לחלוף הזמן מאז ביצוע העבירות.

הנאשם ואשתו מנהלים כיום מספר גני ילדים ביישוב מגוריהם והם בעלי שם טוב ביישובם.

לטעמו של ב"כ הנאשם לאור כל אלה ולאור הודאתו של הנאשם באשמה ובמיוחד לאור העונש שנגזר על השותף הרי שאין כל מקום לדרוש בעניינו מאסר בפועל.

ולכן לאור האמור לעיל עתר ב"כ הנאשם להטיל על הנאשם של"צ, מע"ת, קנס וביקש להסתפק בפסילה ל-3 חודשים ופסילה על תנאי.

בדברו האחרון ציין הנאשם כי העבירות בוצעו עת היה צעיר ואילו כיום הוא בעל משפחה טובה, בית חם ועסק ומבקש שהעונש שיוטל עליו לא יגרום לו נזק לחייו.

מגיליון המרשם הפלילי של הנאשם עולה כי לחובתו שתי הרשעות קודמות בעבירות של תקיפה ואיומים מהשנים 2003 ו-2005 בהתאמה. כן לחובתו עבירות לא מועטות בתעבורה.

מעשיו של הנאשם חמורים.

הנאשם נטל חירות לנהוג ברכב הגם שלא היה בידו רישיון נהיגה תקף ויש בעצם כך בלבד כדי לסכן את הציבור. באופן נהיגתו אכן סיכן הנאשם את עוברי האורח ואכן נגרמה תאונת דרכים.

על מנת להסתיר את מעשיו, קשר הנאשם עם בעל הרכב קשר הכיצד יתחזה לאחר והכיצד ימסרו השניים מידע כוזב, הן לנהגת הרכב האחר המעורב בתאונה, הן לחברת הביטוח והן לרשויות החוק.

אין צריך לומר ולהכביר מילים על הזלזול הבוטה בחוק שיש בכך.

אודה ולא אבוש כי ברגיל בשל מעשים מעין אלה היה העונש המוטל על הנאשם חמור בהרבה מזה שיוטל עליו והיה עונש של מאסר בפועל.

אלא שבענייננו נצטברו מספר נסיבות חריגות שיש ליתן להן משקל נכבד לקולא.

המעשים בוצעו באפריל 2006 ומספר חודשים לאחר מכן. כתב האישום הוגש ארבע שנים לאחר מכן במאי 2010.

הרשעתו האחרונה של הנאשם היא משנת 2005 בגין עבירה שבוצעה בשנת 2003 ומאז פרשה זו – 2006 לא נפתחו נגדו תיקים נוספים ואכן נראה כי הנאשם פתח דרך חדשה והחל לתפקד באורח חיובי ונורמטיבי.

הנאשם הודה במעשים שיוחסו לו ונטל עליהם אחריות, נראה, גם על פי השתלבותו באורח חיים נורמטיבי כי הוא הבין והפנים את הפסול שבהם.

ואולם את משקל הבכורה לקולא יש להעניק לאחידות הענישה.

על שותפו של הנאשם הוטל בתיק 45957/07/10 עונש של שישה חודשי מאסר על תנאי, 300 שעות של"צ, קנס בסך 2,000 ₪, שלושה חודשי פסילה על תנאי והתחייבות.

אמנם חלקו של הנאשם מבחינת מספר העבירות וסוגיהן גדול משל שותפו, שכן הוא זה אשר נהג ללא רישיון וביצע את עבירות התעבורה ובכלל זה את התאונה במהלכה נגרם הנזק ואולם שותפו הוא זה שאפשר לו והתיר לו את הנהיגה ללא רישיון, עבירה העולה בחומרתה על העבירה של נהיגה ללא רישיון לכשעצמה וכן הוא זה אשר דיווח בפועל לחברת הביטוח את הדיווחים הכוזבים ואשר רכבו היה הרכב המבוטח ועל כן הרווח הראשוני בענין הקשר שנקשר היה שלו.

משכך לא מצאתי כי קיים הבדל כה מהותי בין השניים אשר מצדיק סטייה לחומרא ניכרת מהעונש שיש להטיל על הנאשם שבפני לעומת העונש שהוטל על שותפו.

זאת בהצטבר לנסיבות הנוספות שנמנו לעיל הביאו אותי לגזור על הנאשם את העונשים הבאים:

שישה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים לבל יעבור עבירה של קבלת דבר במרמה, קשירת קשר, התחזות לאחר, או ידיעות כוזבות.

שלושה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים לבל יעבור עבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה.

300 שעות של"צ.

קנס בסך 3,000 ₪ או עשרה ימי מאסר תמורתו. הקנס ישולם בחמישה תשלומים חודשים שווים ורצופים שהראשון בהם ביום 1/3/13 והבאים אחריו בכל ראשון לחודש שלאחר מכן. לא ישולם תשלום במועד יעמוד כל הקנס לפרעון מיידי.

פסילה מלקבל ומלהחזיק רישיון נהיגה למשך ארבעה חודשים בפועל. יודגש כי על הנאשם להפקיד רישיון הנהיגה שלו או את תחליף הרישיון שלו על אתר וכי בכל מקרה תחילת מניית תקופת הפסילה בפועל מיום הפקדת הרישיון.

שנים עשר חודשי פסילה מלקבל ומלהחזיק רישיון נהיגה על תנאי והתנאי הוא למשך שלוש שנים לבל יעבור הנאשם עבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה.

עותק ההחלטה יועבר לשירות המבחן לצורך תיאום השל"צ.

זכות ערעור כחוק.

ניתן היום, ד' שבט תשע"ג, 15 ינואר 2013, במעמד הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
10/03/2011 החלטה מתאריך 10/03/11 שניתנה ע"י ליה לבאון ליה לבאון לא זמין
15/01/2013 גזר דין מתאריך 15/01/13 שניתנה ע"י עינת רון עינת רון צפייה