בפני | כב' השופט רונן אילן | |
תובעת (נתבעת שכנגד) | איילת אמיתי | |
נגד | ||
נתבע (תובע שכנגד) | אלון סלע |
פסק דין |
בפני תביעה ותביעה שכנגד לפיצוים בעילת "הפרת הבטחת נישואין".
התובעת והנתבע הכירו זה את זה, התאהבו והחליטו להינשא. במבט לאחור נראה שהחלטה זו נבעה ממניעים כנים לחלוטין, אהבה הדדית ורצון משותף להקים משפחה. בסמוך לאחר מכן בקש הנתבע מהתובעת לערוך עימו הסכם ממון, אשר יבטיח שמירת רכושו אם יעלו הנישואין על שרטון. התובעת הסכימה. החל משא ומתן על תנאי הסכם הממון וזאת במקביל להכנות הנמשכות ליום החתונה. למרבה הצער, יוזמה זו הציפה שלל מחלוקות בין השניים, מחלוקות אשר הלכו וגברו, מחלוקות שהביאו למתחים, להאשמות ולכינויי גנאי אשר המרחק בינם לבין אהבה כמוהו כמרחק שבין מזרח למערב. לאחר עליות ומורדות, דברי גנאי ודברי ריצוי, מריבות והתפייסויות, הסתבר שהוגדשה הסאה. החתונה בוטלה ימים ספורים טרם מועדה המיועד ושני הצדדים סבלו מכל הכרוך בביטול. בנסיבות אלו מאשימים הצדדים זה את זה בביטול החתונה ועותרים לפיצויים בהתאם.
זו איפוא השאלה העיקרית העומדת להכרעה בתיק זה – האם הוכח שמי מהצדדים ביטל את החתונה, חזר בו מהבטחת הנישואין וצריך לשאת בתוצאות הנובעות מכך?
העובדות
עיקרי הטענות
לגרסתה, כוונותיה היא ביחסיה עם אלון היו טהורות והתמצו בשאיפה להינשא לבחיר ליבה ולהקים משפחה. לא כן אלון. לגרסת איילת, אלון הליך אותה שולל, הציג בפניה מצגי שווא וניצל את תמימותה. איילת מתארת את מערכת יחסיה עם אלון בשבועות שקדמו לאירוע החתונה המיועד כמסכת בלתי נפסקת של ויכוחים ומריבות ואיומים של אלון בביטול החתונה. פעם נבעו הוויכוחים מעלויות המזון לאורחים, פעם מרצון להכתיב הצהרות כוזבות בדבר מועד כניסת איילת להריון ובעיקר נבעו הוויכוחים מדרישת אלון לחתימת הסכם הממון מראש וכתנאי לקיום החתונה. איילת ממשיכה ומייחסת לאלון שימוש נפסד בביטויים מעליבים כלפיה וכלפי בני משפחתה ("סחטנים, רודפי בצע ותאבי ממון", "משפחת התובעת הינה סתם משפחה מזרחית מפרדס כץ" – סע' 33 בכתב התביעה) והתנהלות שגרתית של הודעות בדבר ביטול החתונה ולאחריהן הודעות הפוכות על קיומה.
סיכום העובדות מביא, לטענת איילת, למסקנה שלפיה הפר אלון את התחייבותו לשאתה לאישה ובכך גרם לה נזק שעיקרו בושה, השפלה ופגיעה בסיכוייה להינשא בעתיד כאשר איילת כבר מגדלת את ילדם המשותף. איילת אומדת את נזקיה בסך כולל של 300,000 ₪.
לפי גרסת אלון, כל כוונותיו כלפי איילת היו פרי אהבתו לאיילת ורצונו להינשא לה. אף השאיפה לערוך ולחתום על הסכם ממון טרם הנישואין עלתה ביוזמתו עוד בתחילת הקשר ואיילת הסכימה לכך. איילת היא זו, לגרסתו, אשר לאחר ההסכמה להינשא התנהגה בכוחנות, סבלה מהתקפי זעם בלתי מוסברים והטיחה בו כינויי גנאי ("פחדן וקמצן" – סע' 61 בכתב התביעה שכנגד). ביחס לניסיונות להגיע להסכמה בדבר חתימת הסכם ממון, טוען אלון שבקש להגיע להסכם הוגן שתכליתו שמירת רכושו מלפני הנישואין במצב בו יעלו הנישואין על שירטון, בעוד שהסתבר כי דווקא איילת מציבה דרישות כספיות מוגזמות ובלתי סבירות, וכאשר סירב להן – ביטלה את החתונה.
כך, לפי גרסת אלון, דווקא איילת הפרה את הבטחתה להינשא לו ובכך גרמה לו לנזק ממוני של 359,540 ₪ (כולל הוצאות לשיפוץ דירתו, הוצאות לעריכת הסכם הממון, הוצאות בקשר עם אירוע החתונה שבוטל, הוצאות בגין טיפול פסיכולוגי ועוד). עוד טוען אלון לנזק לא ממוני שהסבה לו הפרת התחייבויות איילת בסך של 350,000 ₪ נוספים. משיקולי אגרה תובע אלון מאיילת בתביעה שכנגד לשלם לו פיצויים בסך של 350,000 ₪.
הראיות
אלון תמך את גרסתו בתצהירו ובנוסף לכך הגיש תצהירים של ד"ר ארי גרשון, של מר חיים מנחם לבי ושל עו"ד פרחית אלדן.
דיון
אכן, כפי שמוסכם על שני הצדדים, הדין בישראל רואה "הבטחת נישואין" כחוזה מחייב לכל דבר ועניין, חוזה שככל חוזה גם מקנה עילת תביעה במקרה של הפרה.
"לאה וראובן הסכימו ביניהם להינשא. האם הסכמה זו עשויה לבסס הסכם בין הצדדים להינשא? התשובה לשאלה זו מצויה בדיני החוזים. אם לשני הצדדים הרצון ליצור ביניהם יחס משפטי-חוזי, אין מניעה עקרונית לכך כי ההבטחות שהם הבטיחו זה לזו להינשא מהווה חלק מחוזה שביניהם" (ע"א 5258/98 פלונית נ' פלוני, פ"ד נח (6) 209, פסקה 10 בפסק הדין של הנשיא, השופט א. ברק)
כאשר מסתבר מחומר הראיות ומנסיבותיו הרלוונטיות של המקרה, כי הצדדים אכן התכוונו ליצור ביניהם קשר משפטי מחייב, ולא רק נותרו בשלב המקדים של התחייבות חברתית או מוסרית, כי אז עשויה ההתחייבות להיתפס כחוזה. והפרתה – כהפרת חוזה.
ואכן, מכלול הנסיבות מצביע על קשר מחייב שכזה. הצדדים מתארים כיצד הציע אלון לאיילת נישואין במהלך דצמבר 2009, כיצד הסכימה איילת להצעת אלון וכיצד הודיעו על החלטתם לבני משפחתם. הצדדים מתארים כיצד בחרו אולם לקיום האירוע, בקרו באולם וסיכמו על מועד לקיום החתונה ביום 22.2.10. הצדדים מתארים כיצד שקדו על היערכות לחתונה כולל כל הסממנים המוכרים של תיאום עם צלמים, תיאום עם תקליטן, פגישה עם רב, רישום ברבנות ואף משלוח הזמנות לאירוע.
הנסיבות שהתבררו מאששות את הסכמת הצדדים לפיה הצעת הנישואין שהציע אלון לאיילת וההסכמה שהחזירה איילת לאלון – התגבשו כדי התחייבות חוזית והדדית של הצדדים להינשא זה לזו. התחייבות חוזית זו סוכלה, החתונה בוטלה וכך נותרו האשמות הדדיות באחריות לביטול.
כך ניתן להיווכח כי למועד בו התכנסו איילת ואלון לפגישה עם עו"ד אלדן ועו"ד אוחנה ביום 18.2.10 – לא בוטלה החתונה כלל על ידי מי מהם והמו"מ לכריתת הסכם הממון התנהל כשמועד החתונה המיועד שריר וקיים.
מסתבר, שבמהלך הפגישה התנגד אלון לסעיף בטיוטה השלישית שלפיו הוא מחויב להעביר מראש כספים לחשבון ע"ש איילת במהלך הנישואין, בעוד איילת טוענת שאלון חוזר בו מדברים שכבר סוכמו. הסכם ממון אם כך, לא נכרת בתום פגישה זו אך למרות זאת, גם בסיומה של הפגישה לא הודיע מי מהצדדים על ביטול החתונה.
לפי המתואר בתצהירה של איילת, בתום הפגישה בסמוך לשעה 23:00 נפרדו איילת ואלון בלא שהחליפו כל מילה ביניהם (סעיף 30 בתצהיר הראשון של איילת). אף עו"ד אוחנה מתארת בתצהירה את חילוקי הדעות במהלך הפגישה וכיצד נפרדו הנוכחים בסיומה בלא הסכמה.
בתצהיר של עו"ד אלדן, נטען כי בתום הפגישה הסיעה עו"ד אלדן את איילת לתחנת האוטובוס ובמהלך הנסיעה אמרה לה איילת כי לא תהיה חתונה. אף אלון חוזר על כך בתצהירו כדבר אודותיו דיווחה לו עו"ד אלדן בדיעבד. איילת לא שוחחה על כך עם אלון אלא בסך הכל הביעה את הרהורי ליבה.
הנה מסתבר איפוא, שגם בסיומה של פגישה ארוכה וסוערת ביום 18.2.10, לא הודיע מי מהצדדים על ביטול החתונה. לא זה לזה ולא לצדדי ג'. בתום אותה פגישה נפרדו איילת ואלון בהרגשת עוינות גלויה, כשכל אחד פונה לביתו אך בלא כל התייחסות לאפשרות ביטול החתונה.
לפי גרסת איילת, בתום פגישתם ביום 19.2.10, הבהיר לה אלון במפורש כי "אין חתונה" (סע' 31 בתצהיר הראשון של איילת) ובדיעבד היא מפרשת את התנהגותו של אלון במהלך פגישתם ככזו שתכליתה היחידה השקטת מצפונו שכן "גמר בדעתו לבטל את החתונה" (סע' 30 בתצהיר הראשון של איילת). גם לפי גרסת אלון, בו ביום פגישתם ולפני כניסת השבת, כבר הודיע למוזמנים השונים כי החתונה "לא תתקיים כפי הנראה" (סע' 31 בתצ' אלון). אף אלון מסביר כי הגיע למסקנה זו לאחר שאיילת סירבה להינשא לו "ללא הסכם ממון זדוני" שלתנאיו לא הסכים (סע' 28 בתצ' אלון). זה זה איפוא המועד בו בוטלה החתונה. יום 19.2.10, בפגישה בה נכחו איילת ואלון לבדם, בלא עורכי דין ובלא בני משפחה או חברים או מי מהעדים שהעידו.
"בשיחתם הנתבע הודיע לתובעת, כי הוא מעוניין להינשא ללא הסכם ממון כלל, ואילו התובעת הסבירה כי כבר נוסח הסכם ע"י עוה"ד וזאת לאחר שעות רבות, וכי על הנתבע להחליט ולהודיע לתובעת את דעתו לגבי ההסכם הקיים."
סעיף זה "נעלם" מתצהיריה של איילת ובמהלך עדותה, כאשר הוצג סעיף זה בפניה, התכחשה איילת לאמור בו (עמ' 32 בפרוט'). טענה זו אני מתקשה לקבל, הן באשר האמור בסע' 41 לכתב התביעה ברור וחד; הן מאחר וההתכחשות לסעיף זה הובאה באיחור רב; והן מאחר ואף איילת בשני תצהיריה איננה טוענת קטגורית כי אלון ביטל את החתונה נוכח סירובה לחתום על הסכם הממון. איילת גם הסבירה בעדותה את אומד דעתה וכיצד חששה לעמוד במצב בו יעלו הנישואין על שירטון ואלון לא יוכל לעמוד בתשלום כתובתה, שלכן דרשה הכספים יופקדו לחשבון מראש במהלך הנישואין (עמ' 59 בפרוט').
אלון מאידך, טוען שבשלב זה הסכים לקיים את החתונה גם בלא הסכם ממון (סע' 27 בתצהיר אלון). גרסתו מתיישבת עם האמור במסרונים ששלח לאיילת בסמוך לאחר מכן, ביום 21.2.10, ובהם נכונות להתחתן ללא הסכם ממון (סע' 30 בתצהיר אלון).
חשוב להדגיש כי בדחיית גרסת איילת אינני מקבל את גרסת אלון בדבר ביטול החתונה ואינני מוצא שלפיכך איילת היא שהחליטה והודיעה על הביטול ולכך אתייחס להלן.
הכרעה בטענות לעניין האחריות לביטול החתונה תיעשה על בסיס מושכלות היסוד של דיני החוזים. חוזה, כידוע, נכרת בדרך של הצעה וקיבול, אך חדשות לבקרים קשה לשים את האצבע במדויק על אותו ביטוי חיצוני של הצעה ואף על אותו ביטוי חיצוני של קיבול.
"עם זאת, ביטוי התופעה החוזית באמצעות מונחי הצעה וקיבול אינו תמיד מציאותי. בחיי המסחר והכלכלה שכיחים מצבים שבהם נעדרת אחיזה עובדתית לתיאור הקלאסי של יצירת חוזה על ידי הצעה וקיבול.... במצבים אלה קשה לאתר הצהרות רצון עוקבות המהוות הצעה וקיבול, ולא ניתן לחלק את תפקידי הצדדים לעסקה למציע ולמקבל, ובכל זאת ברור כי נכרת חוזה. כריתת חוזה איננה תמיד חוליה אחרונה בשרשרת כרונולוגית שחוליותיה הצעה וקיבול, ולשם תחולת דיני החוזים די בכך שניתן להסיק בדיעבד קיומו של חוזה" (פרופ' ג. שלו, דיני חוזים - החלק הכללי, עמ' 171)
כך בכריתת כל חוזה. כך ודאי וודאי בחוזים העוסקים בהבטחת נישואין, כאשר עסקינן באיתורה של כוונה משותפת לקשר אישי, זוגי ואינטימי, קשר שתכליתו חיים משותפים ובשיתוף, הקמת משפחה.
"ואמנם, מרבית ההתקשרויות לצורך נישואין נעשות באורח לא פורמלי, ללא עדים וללא תיעוד בכתב, ובמקרים רבים אף ללא החלפת הבטחות מפורשות כלשהן. כוונת בני הזוג ליצור קשר בר-קיימא זה עם זו נולדת על פי רוב כמעט בלא-משים, כתוצאה ממפגשים תדירים, קשר אינטימי, והתפתחות רצונות ותקוות הדדיים ולא תמיד היא ניתנת למיקוד בנקודת זמן נתונה. לכן, כבר מקדמת דנא הכירו בתי המשפט בצורך להסיק על דבר קיומו של חוזה להינשא מהנסיבות." (ע"א 5258/98 פלונית נ' פלוני, פ"ד נח (6) 209, 224)
כך ביחס ליצירתה של הבטחת נישואין העוברת מהמישור הרגשי, 'הג'נטלמני', למישור החוזי. כך גם ביחס להסכמה לביטולה. בדיוק כשם שיצירתה של הבטחת נישואין מחייבת נלמד מהנסיבות, כך גם הסכמה בדבר ביטולה של הבטחה שכזו. בדיוק כשם שלעיתים אין אפשרות לשים את האצבע על נקודה מדויקת בו השתכללה ההצעה לכדי חוזה ובדיוק כשם שלעיתים לא ניתן לבחון מי הוא המציע ומי המקבל, כך גם כאשר המחלוקת הינה לגבי ביטולה של הבטחת הנישואין, ביטולו של הקשר החוזי. כך גם הסתבר מהראיות שהתבררו בפני.
איילת סברה כי אלון מציב דרישות מוגזמות ומתארת כיצד הוצגה הטיוטה הראשונה והדבר "המשיך להעיב ולהעכיר את האווירה כל העת" (סע' 19 בתצהיר הראשון של איילת). איילת מתארת כיצד כבר בנקודת זמן זו במהלך ינואר 2010 הודיע אלון על ביטול החתונה אך חזר בו, כיצד הודיע לבעל האולם על ביטול החתונה וכיצד יצאו לסופשבוע שכן אלון בקש "לנסות ולשקם את יחסינו" (סע' 15 בתצהיר הראשון של איילת). איילת ממשיכה ומתארת כיצד ביום 12.2.10 סילק אותה מרכבו באמירה: "לכי לכי, תעשי שבת עם המשפחה שלך" (סע' 19 בתצהיר הראשון של איילת). כך גם מעידה איילת (עמ' 27 בפרוט'):
"כן, הוא קרא לי "עושקת, רודפת בצע", הוא קרא למשפחתי רודפי בצע ומרוקאים וכל מיני האשמות, שבוע לפני החתימה."
וכך מסכמת איילת את אשר הרגישה ביחס לאלון לקראת יום החתונה (סע' 34 בתצהיר הראשון של איילת):
"אלון לא הפסיק לטעון לטוהר כוונותיו ורצונו, אך נהג בדרך הסותרת זאת, בדרך של חוסר אמון, אטימות, גסות והשפלה, ובדרך חסרת יציבות, כאשר אין קשר בין המילים למעשים ואין לו אחריות לא על מילותיו ולא על ההשלכות של מעשיו."
כך ניכר כי לדידה של איילת הפך אלון את חברבורותיו בשבועות שחלפו מיום ההחלטה להתחתן. מגבר אהוב שעימו בקשה להקים משפחה, היה אלון בעיניה לאדם שלא ניתן ליתן בו אמון, לאיש גס רוח, גזען, משפיל וחסר אחריות.
אף אלון מתאר כיצד התפתחו מריבות בינו לאיילת על רקע זה של עריכת הסכם הממון, כיצד בתחילת פברואר 2010 כינתה אותו איילת "גבר פחדן וקמצן" (סע' 13 בתצהיר אלון), כיצד ביום 12.2.10 שלחה לו איילת מסרון האומר: "לא הספקת, תאכל את מה שבישלת", וכיצד איילת היא זו שהעמידה את חתימת הסכם הממון כדרישה המהווה תנאי לקיום החתונה ואיימה בביטולה אם לא ייחתם (סע' 16 בתצהיר אלון).
כך מתאר אלון דיווח שקבל על שיחה שניהלו אימו ואימה של איילת ביום 15.2.10 (סע' 19 בתצהיר אלון):
"כבר ביום 15.2.10 אימי התקשרה לאמה של התובעת לצורך בחירת המנות. אז הושמעה לאימי מסכת קללות, איומים ונאצות מצד אם התובעת, כדוגמת: 'יוציאו לי כל שקל מתחת לציפורניים'; כי לא אראה את בני עד יום מותי; כי ירדפו אותי כל חיי ולא יהיה לי יום אחד טוב; כי אני קמצן כי לא קניתי לבתה מתנות מספיקות'."
כך העיד אלון כשהוא מסביר את המסרון ששלח לאיילת ביום 10.2.10 (עמ' 48 בפרוט'):
"לאחר שהיא התכחשה לזה שהסכמנו אי פעם על הסכם ממון אמרתי לה שאין לי כל ביטחון שלא תתכחש גם בעתיד"
וכך ממשיך אלון ומייחס לאיילת לא פחות מרדיפת בצע (עמ' 51 בפרוט'):
"היה חשש מסוים אבל הסיבה שבגללה לא הסכמתי לתנאים שהיא הציבה של להעביר את הכספים לחשבונה מראש היא פשוט כי זה לא הוגן וזה גרידי וזה רודף בצע, אלו הסיבות העיקריות שבגללן לא הסכמתי, זה היה נראה לי נוגד את ההיגיון הבריא."
כמו איילת כך אלון. יחסו של אלון לאיילת עבר שינוי של 180 מעלות. מחברה אהובה עימה בקש להקים משפחה הפכה איילת בעיניו לרודפת בצע, לסחטנית, לכזו שמאיימת לרדפו עד יומו האחרון ולגזול את רכושו.
הייתה זו איפוא כרוניקה נמשכת של התדרדרות ביחסי הצדדים, כאשר הרגש ההדדי מפנה את מקומו לאיבה שהולכת וגדלה. למעשה, בדיעבד, ניתן לתאר את יחסי הצדדים במהלך ינואר – פברואר 2010 כמשא ומתן לביטול החתונה, אשר ככל שהתקדם כך גברה הסלידה ההדדית והרצון לשים סוף למערכת היחסים. למצב זה אין צד אחד אשם ואין צד אחר תמים. לאיבה זו אחראים שני הצדדים באותה המידה. זו המנגינה שהתנגנה באזני הצדדים בתום פגישתם ביום 18.2.10 וזה גם אקורד הסיום ביום 19.2.10.
אומנם, בימים ובחדשים שלאחר מכן ניסה אלון להשיב הגלגל לאחור וזכה בכתף קרה, אך אין בכך כדי להשליך על המסקנה בדבר ביטול החתונה ברצון משותף ביום 19.2.10. לכל היותר ניתן לראות בהתנהגות אלון ניסיון לשוב ולנהל מגעים לקראת הסכמה חדשה להינשא, אם כי קשה לקבל את הטענה שניסיונות אלו נעשו בכנות ביחס לאישה אשר לפי תיאורי אלון ממש בזה לו.
זו איפוא התוצאה של בירור העובדות – החוזה אשר כרתו הצדדים להינשא זה לזה, אותה "הבטחת נישואין" הדדית, בוטל בהסכמה הדדית.
במהלך הדיון הסתבר כי בחומר הראיות אשר הגישו הצדדים מצויים מסמכים מתוך המחלוקות שהתבררו בין הצדדים בבית המשפט לענייני משפחה וכי בחקירות הנגדיות הועלו עניינים שחשיפתם עלולה לפגוע בצנעת הצדדים, שלכן הורתי כי הדיונים והמסמכים בתיק זה יישארו חסויים. אינני מוצא סיבה ליתן הוראה שכזו לגבי האמור בפסק דין זה ולפיכך יהיה פסק הדין פתוח לעיני הציבור, ברם תיק בית המשפט יוותר חסוי.
המזכירות תוודא יישום הוראה זו לעניין חיסיון התיק.
ניתן היום, כ' כסלו תשע"ג, 4 בדצמבר 2012, בהעדר הצדדים.
תאריך | כותרת | שופט | צפייה |
---|---|---|---|
23/10/2011 | החלטה על בקשה של נתבע 1 שינוי מועד דיון 23/10/11 | מיכאל תמיר | לא זמין |
16/05/2012 | החלטה מתאריך 16/05/12 שניתנה ע"י רונן אילן | רונן אילן | לא זמין |
04/12/2012 | פסק דין מתאריך 04/12/12 שניתנה ע"י רונן אילן | רונן אילן | צפייה |
תפקיד | שם | בא כוח |
---|---|---|
תובע 1 | איילת אמיתי | עמוס מימון |
נתבע 1 | אלון סלע | נטלי זץ, אלינור ליבוביץ |
תובע שכנגד 1 | אלון סלע | נטלי זץ, אלינור ליבוביץ |
נתבע שכנגד 1 | איילת אמיתי | עמוס מימון |