טוען...

החלטה

מרדכי כדורי22/03/2012

לפני

כב' השופט מרדכי כדורי

מאשימה

מדינת ישראל
באמצעות לשכת תביעות תעבורה ירושלים

נגד

נאשמים

גלעד לוי

החלטה

הנאשם שלפני הורשע, על פי הודאתו, בעבירה של נהיגה ברכב לאחר שרישיון הנהיגה של הנאשם פקע. על פי עובדות כתב האישום נהג הנאשם ברכב ביום 23/4/2010, למרות שתוקף רישיון הנהיגה שלו פקע בחודש יוני 2006, כמעט 4 שנים קודם לאירוע.

המדינה ביקשה להטיל על הנאשם עונש מאסר, כולל הפעלת מאסר מותנה, לתקופה שלא תפחת מ-6 חודשים, מאסר על תנאי, פסילה, פסילה על תנאי וקנס.

בטיעוניה לעונש הפנתה ב"כ המאשימה לפרק הזמן הארוך שחלף מאז פקע רישיון הנהיגה של הנאשם, לעברו התעבורתי והפלילי, הכולל, בין היתר, עבירה דומה בה הורשע ביום 8/1/2008, למאסר המותנה התלוי ועומד נגד הנאשם, שלא היה בו כדי להרתיע אותו מלבצע את העבירה, ולאינטרס הציבורי שבהטלת ענישה מרתיעה כנגד מי שעושה דין לעצמו.

הסניגור ביקש להאריך את המאסר המותנה התלוי ועומד כנגד הנאשם. בטיעוניו פירט הסניגור את נסיבותיו האישיות המיוחדות של הנאשם, יכולותיו, מגבלותיו, וכישלונותיו.

הסניגור ציין את העובדה כי הנאשם הציג לפני ביהמ"ש רישיון נהיגה קבוע בתוקף.

עוד הפנה הסניגור להמלצת שירות המבחן וביקש לאמצה.

שירות המבחן פירט בתסקירו את נסיבותיו של הנאשם, נסיבותיו האישיות, קורות חייו ואת קשייו האישיים והכלכליים. שירות המבחן ציין כי ברקע לביצוע העבירה על ידי הנאשם עומדים קשייו להבין סיטואציות, לבחון מורכבויות ולבחון את מכלול השיקולים בטרם מבצע פעולה.

שירות המבחן העריך כי יש להטיל על הנאשם עונש קונקרטי אולם ציין כי במצבו הכלכלי והרגשי של הנאשם יש לתעסוקה ערך מוסף כמשמרת אצלו תחושת ערך ויכולת לתפקד. להערכתו של שירות המבחן עונש של מאסר, גם אם בעבודות שירות, עלול לפגוע בנאשם ולגרום לרגרסיה במצבו. לאור זאת ממליץ שירות המבחן להאריך המאסר המותנה ולהטיל על הנאשם צו שירות לתועלת הציבור בהיקף נרחב.

ביום 8/1/2008 הורשע הנאשם בעבירות של שימוש ברישיון נהיגה מזויף, נהיגת רכב ללא רישיון וזיוף, ולא נידון בגינן לעונש מאסר בפועל, אלא בין היתר, לעונש מאסר מותנה. אין זאת אלא כי לא היה בענישה שהוטלה על הנאשם כדי להניאו מלשוב ולהפר את החוק. העובדה שהנאשם לא נרתע מלאחוז בהגה על אף שאין ברשותו רישיון נהיגה בתוקף, וזאת חרף העובדה שבמועד האירוע היה תלוי ועומד כנגדו עונש מאסר מותנה בין 4 חודשים בשל עבירה קודמת של נהיגה ללא רישיון נהיגה בתוקף, משווה לעבירה שביצע הנאשם חומרה ייתרה.

בנסיבות אלו אין מקום לסטות מהכלל לפיו יש להפעיל עונש מאסר התלוי ועומד כנגד נאשם, ואין הצדקה להארכתו.

אין בידי לקבל את המלצת שירות המבחן, שכן יש בהמלצה זו משום מתן משקל עודף לשיקולי השיקום ומשקל חסר לשיקולי ההרתעה והאינטרס הציבורי.

עם זאת, יש לתת משקל של ממש לעובדה שהנאשם אוחז כיום ברישיון נהיגה, ולהביא בחשבון את הנסיבות, כפי שפורטו ע"י הסניגור ועל ידי שירות המבחן, ואת הודאתו של הנאשם.

בהתחשב במכלול השיקולים לעיל נראה לי להימנע מלהטיל על הנאשם עונש מאסר נוסף, ובאופן חריג, על אף שמדובר בהפעלת מאסר מותנה התלוי ועומד כנגד הנאשם, לאפשר לו לבצעו בדרך של עבודות שירות.

לאחר שהנאשם התאמץ ופעל לחידוש רישיון הנהיגה שלו לאחר שנים ארוכות, לא תוטל עליו פסילה בפועל (השוו: ע"פ (ירושלים) 2748/08 שוויקי נ' מדינת ישראל).

אני דן איפוא את הנאשם לעונשים הבאים:

1. לתשלום קנס בסך 1,000 ₪ אשר ישולם ב 4 תשלומים חודשיים החל מיום 1/1/2013.

2. לפסילה מלקבל או מהחזיק רישיון נהיגה לתקופה של 3 חודשים וזאת על תנאי למשך 3 שנים.

3. אני מצווה על מאסרו של הנאשם למשך 7 חודשים וזאת על תנאי למשך 3 שנים, אם יעבור על הוראות סעיף 10 א' ו/או 67 לפקודת התעבורה תשכ"א–1961, שעניינם נהיגה בפסילת רישיון או נהיגה ללא רישיון נהיגה בתוקף.

4. אני מורה על הפעלת עונש מאסר למשך 4 חודשים כפי שנפסק על תנאי על ידי בית משפט השלום בירושלים בת.פ. 3239/07 ביום 8/1/2008. המאסר ירוצה בדרך של עבודות שירות.

הנאשם יתייצב לפני המפקח על עבודות שירות לצורך קליטה והצבה ביום 1/1/2013 בשעה 9:00, במפקדת מחוז הדרום, יחידת עבודות שירות, ליד כלא באר שבע. , או במועד אחר שתואם בין הסניגור לבין הממונה.

על הנאשם לעדכן את משרד הממונה על עבודות שירות בכל שינוי בכתובת מגוריו.

מובהר לנאשם כי עליו לעמוד בתנאי הפיקוח, כי תערכנה ביקורות פתע לבדיקת עמידתו בפיקוח וכי כל הפרה בעבודות השירות תביא להפסקה מנהלית של העבודות וריצוי העונש במאסר ממש.

המזכירות תשלח העתק גזר הדין לשירות המבחן ולממונה על עבודות השירות בשירות בתי הסוהר.

זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים תוך 45 יום מהיום.

ניתנה היום, ה' כסלו תשע"ב, 19 בנובמבר 2012, במעמד ב"כ המאשימה עו"ד יובל קוקוש, הנאשם וב"כ הנאשם עו"ד ליאור כהנא.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
16/05/2011 הוראה לשירות המבחן למבוגרים להגיש תסקיר מרדכי כדורי לא זמין
08/09/2011 החלטה מתאריך 08/09/11 שניתנה ע"י מרדכי כדורי מרדכי כדורי לא זמין
22/01/2012 הוראה לממונה על עבודות שירות בשירות בתי הסוהר להגיש חוות דעת ממונה מרדכי כדורי לא זמין
22/03/2012 החלטה מרדכי כדורי צפייה
19/11/2012 החלטה מתאריך 19/11/12 שניתנה ע"י מרדכי כדורי מרדכי כדורי לא זמין
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל אהוד רונן
נאשם 1 לוי גלעד לוי גלעד ליאור כהנא