טוען...

החלטה שניתנה ע"י ירון מינטקביץ

ירון מינטקביץ14/12/2014

בפני

כב' השופט ירון מינטקביץ

בעניין:

מדינת ישראל

המאשימה

נגד

עמנואל אשר חקשור ואח'

ע"י עו"ד אשר אוחיון

הנאשמים

גזר דין – נאשם מס' 1

רקע

נאשם מס' 1 (להלן: הנאשם) הורשע על פי הודאתו בעבירות הבאות:

  1. זיוף מסמך – שבע עבירות.
  2. שימוש במסמך מזויף – עבירה אחת.
  3. קבלת דבר במרמה – עבירה אחת.
  4. מסירה ביודעין של ידיעה כוזבת לרשות הפועלת לפי חוק שרות ביטחון בכוונה להתחמק משירות בטחון – עבירה אחת.
  5. סיוע לשימוש במסמך מזויף – שש עבירות.
  6. סיוע לקבלת דבר במרמה – שש עבירות.
  7. סיוע למסירה ביודעין של ידיעה כוזבת לרשות הפועלת לפי חוק שרות ביטחון בכוונה להתחמק משירות בטחון – שש עבירות.

כל העבירות עניינן זיוף תעודות רפואיות ושימוש בהן, לצורך התחמקות משירות חובה בצה"ל. במקרה אחד, פעל הנאשם על מנת להשתמט בעצמו מן השירות ובששה מקרים נוספים סייע לאחרים להשתמט:

על פי האשום הראשון, בשנת 2007, קיבל הנאשם מחברו, נאשם מס' 4, תעודות רפואיות הנוגעות למחלה ממנה סבל נאשם מס' 4, אשר בגללה קיבל פטור משירות בצבא מטעמי בריאות (להלן: פטור). הנאשם זייף את התעודות בכך שרשם בהן את שמו ומס' הזהות שלו במקום פרטיו של נאשם מס' 4, הגיש את המסמכים בלשכת גיוס על מנת ליצור מצג כאילו הוא סובל מהבעיה הרפואית המתוארת בתעודות, וכך קיבל פטור.

בשל אלה, הורשע הנאשם בעבירות של זיוף, שימוש במסמך מזויף, קבלת דבר במרמה ומסירה ביודעין של ידיעה כוזבת לרשות הפועלת לפי חוק שרות ביטחון בכוונה להתחמק משירות בטחון.

על פי האשומים השני, הרביעי, השישי, השביעי, התשיעי והעשירי, בתקופה שבסוף שנת 2007 ועד סוף שנת 2008, זייף הנאשם את התעודות אותן קיבל מנאשם מס' 4, באופן שרשם בהן את פרטיהם של נאשמים מס' 2, 5, 9, 10, 12 ו- 13 במקום פרטיו של נאשם מס' 4. הזיופים נעשו לבקשת הנאשמים האחרים והנאשם קיבל מנאשם מס' 5 סכום של 450 ש"ח בעבור המסמכים המזויפים ומכל אחד מהנאשמים מס' 9, 10, 12 ו- 13 סכומים של 500 ש"ח בעבור המסמכים המזוייפים.

נאשמים מס' 2, 5, 9, 10, 12 ו- 13, אשר קבלו את המסמכים המזוייפים מהנאשם, הגישו את המסמכים ללשכות הגיוס, על מנת ליצור מצג כאילו הם סובל מהבעיה הרפואית המתוארת בתעודות, על מנת לקבל פטור. נאשמים 2 ו- 5 אף קיבלו פטור משירות צבאי, על בסיס המסמכים המזוייפים.

בשל אלה, הורשע הנאשם בשש עבירות של זיוף מסמך, סיוע לשימוש במסמך מזויף, סיוע לקבלת דבר במרמה וסיוע למסירה ביודעין של ידיעה כוזבת לרשות הפועלת לפי חוק שרות ביטחון בכוונה להתחמק משירות בטחון.

הודאת הנאשם באה בעקבות הסדר דיוני, במסגרתו הודה הנאשם בחלק מעובדות כתב האשום והמאשימה הסתפקה בהודאתו. לא היתה הסכמה בין הצדדים לענין העונש.

טעוני הצדדים

ב"כ המאשימה שמה דגש על חומרת העבירות, המניע הכספי שבבסיסן וריבוי המקרים. לאור אלה בקשה להטיל על הנאשם עונש מאסר לריצוי ממש, במתחם שבין 6 ל- 12 חודשים.

ב"כ הנאשם שם דגש על גילו של הנאשם בעת ביצוע העבירות, הודאתו במיוחס לו, חלוף הזמן מאז ביצוע העבירות, נסיבותיו האישיות של הנאשם ותרומתו לחברה. לאור אלה ביקש להקל עמו.

הנאשם ביקש לומר את מילתו. בדבריו הביע צער וחרטה על מעשיו ויחס אותם לגילו הצעיר. עוד אמר, כי הוא בעל עסק, משלם מסים ותורם לחברה.

מתחם העונש ההולם – האישום הראשון

הנאשם התחמק בדרכי רמיה משירות צבאי, תוך שזייף מסמך רפואי אותו קיבל מחברו. מדובר במעשה חמור, החותר תחת כמה ערכים בסיסיים:

ראשית, ערך השוויון בנשיאה בנטל. השירות הצבאי הוא חובה החלה על כלל תושבי המדינה – כשם שחובת הצבא היא להגן על כלל תושבי המדינה. התחמקות משירות חובה פוגעת בערך זה, וגורמת לכך שהמשרתים בצבא הופכים למיעוט, הנושא על גבו את הרוב – ולא ניתן לקבל זאת. אכן, ישנם אנשים אשר מסיבות מוצדקות אינם משרתים בצבא, אך יתר האזרחים חייבים לשלם "מס" זה, שהוא חלק ממחיר קיומה של המדינה ויכולתה לשרוד, גם אם אין הדבר לטעמם.

כמו כן, מדובר במעשה מרמה, החותר תחת ערכים בסיסיים של אמון בין אנשים ואמירת אמת.

לפיכך, מתחם העונש ההולם את העבירה נע בין של"צ למספר חודשי מאסר בפועל.

מתחם העונש ההולם – האישומים השני, הרביעי, השישי, השביעי, התשיעי והעשירי

הנאשם זייף תעודה רפואית על שמות ששה אנשים, על מנת לסייע להם להשתמט בדרכי רמייה משירות צבאי. מחמישה מהם קיבל בעבור המסמכים המזוייפים סכומי כסף של 450-500 ש"ח. שניים מהנאשמים הנוספים אף הצליחו להשתמט מהשירות בזכות מעשיו של הנאשם והמעשים נעשו לאורך תקופה של כמעט שנה.

הערכים המוגנים בהם פגע הנאשם הם אותם ערכים מוגנים הנוגעים לאשום הראשון – בהבדל שבאשום הראשון פעל הנאשם למען עצמו וביתר האשומים פעל הנאשם באופן שיטתי ומאורגן והפך ליצרן ומפיץ של מסמכים מזוייפים, לרוב בעבור בצע כסף. העובדה שהנאשמים האחרים פנו אליו אינה מהווה נסיבה לקולה, שהרי אין עולה מן העובדות כי נדרשו מצדם מאמצי שכנוע, מעבר לתשלום. אדרבא, דוקא עולה תמונה הפוכה, כי הנאשם נודע כמי שניתן לקבל ממנו מסמכים רפואיים מזוייפים לצורך התחמקות משירות צבאי.

במעשיו החטיא הנאשם את הרבים, בכך שאפשר להם ליצור מצג כוזב של בעיה רפואית ולקבל – או לנסות לקבל – פטור בדרכי רמייה. במובן זה, מדובר במקרה חריג, בו דוקא מעשיו של המסייע חמורים יותר מאלו של המבצע העקרי – במיוחד לאור ריבוי מעשיו של הנאשם ולשיטתיות בה פעל.

לאור זאת, מתחם העונש ההולם את כלל מעשי הנאשם באשומים השני, הרביעי, השישי, השביעי, התשיעי והעשירי הוא מאסר בפועל, לתקופה שבין חודשים ספורים ועד שנה.

נסיבות אשר אינן קשורות בעבירות

הנאשם יליד 1988. גרוש וחי עם בת זוג. אין לחובתו הרשעות קודמות.

בעת ביצוע העבירות היה הנאשם כבן 19 ולמד במסגרת חינוך חרדית. כיום הנאשם בעל עסק לשיווק דרך האינטרנט.

להערכת שירות המבחן, הרקע לביצוע העבירות הוא חוסר בגרות ובשלות של הנאשם בעת ביצוע העבירות. כיום הנאשם מקבל אחריות על מעשיו ומביע עליהם חרטה. להערכת השירות מדובר בארוע בודד, אשר אינו משקף את התנהלותו של הנאשם והסיכון כי הנאשם ישוב ויבצע עבירות נמוך ביותר.

המלצת שירות המבחן היא להשית על הנאשם של"צ בהיקף נרחב, של 250 שעות.

דיון והכרעה

זקפתי לזכות הנאשם את גילו הצעיר בעת ביצוע העבירות, את חלוף הזמן מאז ביצוען, אשר נבע בעיקרו בשל השיהוי הניכר שבהגשת כתב האשום, את הודאתו ואת חרטתו, אשר התרשמתי מכנותה בעת שהעיד.

מנגד, זקפתי לחובתו את ריבוי העבירות והעובדה שנעברו לאורך שנה. אין מדובר במעידה בודדת, אלא בפעילות מאורגנת ושיטתית, אשר הניבה לנאשם רווח כספי משמעותי.

לאור אלה, ראיתי להשית עליו בסופו של יום עונש הנמצא בצדו הנמוך של מתחם העונש ההולם, קרי מאסר בפועל לתקופה קצרה אשר ירוצה בדרך של עבודות שירות.

נתתי דעתי להמלצת שירות המבחן. עונש של של"צ חורג לקולא ממתחם העונש ההולם את האישומים השני, הרביעי, השישי, השביעי, התשיעי והעשירי ולא ראיתי כי קיימת הצדקה בנסיבותיו של תיק זה לחריגה מן המתחם.

לאור אלה, משית על הנאשם את העונשים הבאים:

לפיכך גוזר על הנאשם את הענשים הבאים:

א. חודשיים וחצי מאסר בפועל, אשר ירוצו בעבודות שירות. תחילת ריצוי העונש ביום 31.3.2015 ככל שלא יקבל הנאשם הנחיה אחרת, עליו להתייצב עד השעה 8:00 במשרדי הממונה על עבודות שירות במחוז המרכז.

ככל שיהיה צורך בשינוי מקום ההשמה או מועד תחילת הריצוי, הדבר יעשה על ידי ממונה עבודות שירות ללא צורך בצו שיפוטי נוסף.

ב. שלושה חודשי מאסר, אותו לא ירצה אלא אם יעבור עבירה שיש בה יסוד של מרמה או זיוף תוך שלוש שנים מהיום.

זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים תוך 45 יום.

ניתן היום, כ"ז אדר תשע"ה, 18 מרץ 2015, במעמד הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
12/02/2012 החלטה מתאריך 12/02/12 שניתנה ע"י חיים לי-רן חיים לי-רן לא זמין
25/12/2013 החלטה מתאריך 25/12/13 שניתנה ע"י ירון מינטקביץ ירון מינטקביץ צפייה
26/12/2013 הוראה לשירות המבחן למבוגרים להגיש סיום של"צ ירון מינטקביץ צפייה
16/09/2014 החלטה שניתנה ע"י ירון מינטקביץ ירון מינטקביץ צפייה
23/10/2014 החלטה שניתנה ע"י ירון מינטקביץ ירון מינטקביץ צפייה
30/10/2014 החלטה שניתנה ע"י ירון מינטקביץ ירון מינטקביץ צפייה
14/12/2014 החלטה שניתנה ע"י ירון מינטקביץ ירון מינטקביץ צפייה
18/03/2015 הוראה לשירות המבחן למבוגרים להגיש תסקיר מסכם ירון מינטקביץ צפייה