טוען...

הוראה לתובע 1 להגיש נוסח לפרסום

גילה כנפי-שטייניץ07/01/2013

לפני כבוד השופטת גילה כנפי-שטייניץ

בעניין:

רפאל בורמד

ע"י ב"כ עוה"ד אסף פינק ואח'

המבקש

נ ג ד

שטראוס גרופ בע"מ

ע"י ב"כ עוה"ד ממשרד איתן, מהולל ושדות

המשיבה

פסק-דין

1. לפני בקשה לאישור הסדר פשרה בתובענה ייצוגית, בהתאם לס' 18 לחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006.

2. המבקש הגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד המשיבה., שעניינה במוצר "דנונה בר פקאן" ("יוגורט עם פקאן סיני מצופה שוקולד") המיוצר ומשווק ע"י המשיבה. לטענת המבקש, שם המוצר, התמונה והכיתוב שעל גבי אריזתו, יוצרים את הרושם כי המוצר מכיל ברובו פקאן, בעוד שכמות הפקאן בו היא קטנה ואף מזערית. עוד נטען כי מדובר בפרסום מטעה המוביל את הצרכן לרכוש מוצר שונה מהותית מן המוצר כפי שהוא מוצג באריזתו. חברי הקבוצה שייצוגם נתבקש הם כלל לקוחותיה של המשיבה אשר רכשו את המוצר בשבע השנים האחרונות והוטעו לחשוב כי הוא מכיל כמות גדולה יותר של פקאן, והסעדים שנתבקשו לחברי הקבוצה הם שינוי אופן הצגת המוצר על גבי אריזתו, לרבות שמו, תיאורו המילולי והתמונה על גבי האריזה, ופיצוי כספי של חברי הקבוצה.

3. המשיבה הגישה תגובה לבקשת האישור. בתגובתה טענה, בין היתר, כי אין כל הטעיה של ציבור הצרכנים, הואיל ושם המוצר "יוגורט עם פקאן סיני מצופה שוקולד", והתצלום המוצג על גבי אריזתו, הם נכונים ומשקפים את תכולתו. עוד נטען כי למבקש אין כל עילת תביעה וכי לא מתקיימים התנאים המוקדמים לאישור התובענה כייצוגית.

4. לאחר שהוגשה תשובת המשיבה, ולאחר שנתקיים דיון מקדמי בתובענה, ניהלו הצדדים משא ומתן להסדר, אשר בסיומו הוגשה לבית המשפט בקשה לאישור הסדר פשרה. בהתאם לנדרש, פורסמה הודעה בדבר הגשת הבקשה בהתאם לס' 25 לחוק, והעתק ממנה נשלח ליועץ המשפטי לממשלה, למנהל בתי המשפט ולממונה על הגנת הצרכן. לאחר פרסום ההודעה, לא הוגשו התנגדויות כלשהן להסדר הפשרה, או להמלצה המוסכמת לגמול ושכר טרחה. אף לא הוגשו בקשות של מי מחברי הקבוצה להתיר להם לצאת מן הקבוצה שעליה יחול ההסדר.

5. לאחר שבחנתי את הסדר הפשרה, הגעתי למסקנה כי ניתן לאשרו. כאמור, חברי הקבוצה בענייננו הם כל מי שרכש את המוצר "דנונה בר פקאן", במהלך שבע השנים האחרונות והוטעה לסבור כי המוצר מכיל אגוזי פקאן שלמים, או אגוזי פקאן בכמות גדולה יותר מזו המצויה בו בפועל. עילת התביעה עליה התבססה הבקשה היא הטעיה צרכנית, וחברי הקבוצה חולקים שאלות מהותיות משותפות באשר להטעיה הנובעת מאופן הצגת המוצר על גבי אריזתו.

6. על פי הסדר הפשרה שאישורו נתבקש, המשיבה תשנה את שמו של המוצר מ"יוגורט עם פקאן סיני מצופה שוקולד" ל"יוגורט עם שבבי פקאן מסוכרים מצופים שוקולד", תסמן על גבי אריזת המוצר את הכיתוב "התמונה להמחשה בלבד", ותעצב את תמונת הרקע שעל האריזה כמתואר בנספח א' להסכם הפשרה, והכל תוך 6 חודשים מיום מתן פסק הדין. עוד הוסכם כי המשיבה תערוך מבצע המיועד לכלל צרכניה, במסגרתו תמכור מוצרים ממבחר מוצרי המחלבה של המשיבה בהנחה ששווייה 150,000 ₪. כן תתרום מוצרים לעמותה לנזקקים, ממבחר מוצרי המחלבה שלה, שמחירם לצרכן יסתכם בסך כולל של 550,000 ₪. הצדדים מציינים כי קיימת מחלוקת באשר לנזק שנגרם לכאורה לצרכנים, שעה שלגישת המשיבה לא נגרם כל נזק, ולגישת המבקש נגרם נזק לצרכנים. יחד עם זאת הם סבורים, כי בשינוי אריזת המוצר, בהטבה שניתנת לציבור הצרכנים ובתרומה האמורה, ובשים לב לסיכויי התביעה, יש כדי להסיר את ההטעיה הנטענת ולשפות את הצרכנים באופן ראוי בגין הנזק אשר נגרם להם.

7. הסעד העיקרי המוצע בהסכם הפשרה הוא שינוי שם המוצר ואריזתו, באופן שיש בו כדי להסיר את ההטעיה הנטענת. סעד זה אכן נושא עמו תועלת רבה לציבור, והוא עולה בקנה אחד עם תכליותיו של חוק תובענות ייצוגיות – תיקון הפרת החוק ויצירת הרתעה. הסעד הנוסף הוא מתן פיצוי לחברי הקבוצה על דרך של מתן הנחה מסוימת לציבור הצרכנים, ומתן סעד לטובת הציבור על דרך של מתן תרומה לעמותה לנזקקים. נוכח הקושי באיתורם של חברי הקבוצה שהוטעו ע"י אופן הצגת המוצר על גבי אריזתו (טענה שעשויה להיות תקפה רק ברכישה ראשונה), כמו גם הקושי בהצגת ראיה פרטנית על כך שאכן הוטעו, הנני סבורה כי יש לאשר גם חלק זה של הסדר הפשרה. מטעמים אלה, אף איני רואה טעם במינויו של בודק.

8. נחה דעתי, אם כן, כי הסדר הפשרה הוא ראוי, הוגן וסביר בהתחשב בעניינם של חברי הקבוצה, וכי סיום ההליך בפשרה, שעיקרה שינוי אריזת המוצר, הוא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת.

9. הצדדים המליצו כי המבקש יקבל מן המשיבה גמול בסך 37,500 ₪, וכי שכר טרחת ב"כ המבקש יעמוד על סך 112,500 ₪ בתוספת מע"מ. נוכח תרומתה של התובענה להסרת ההטעיה, כמו גם להרתעה מפני הפרת הדין, הנני מאשרת הסכומים המומלצים.

10. התוצאה היא שאני מאשרת את הסדר הפשרה ונותנת לו תוקף של פסק דין. ב"כ הצדדים יגישו לאישורי, תוך 14 יום, נוסח לפרסום הודעה בדבר החלטה זו. ההודעה תפורסם בשני עיתונים יומיים בתפוצה ארצית במימון המשיבה.

מזכירות בית המשפט תמציא את פסק הדין לב"כ הצדדים, וכן למנהל בתי המשפט (בצירוף הסדר הפשרה), לשם רישומו בפנקס התובענות הייצוגיות.

ניתן היום, כ"ה בטבת תשע"ג, 7 בינואר 2013, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
10/12/2010 החלטה על בקשה של נתבע 1 שינוי / הארכת מועד (בהסכמה) 10/12/10 גילה כנפי-שטייניץ לא זמין
23/06/2011 החלטה מתאריך 23/06/11 שניתנה ע"י גילה כנפי-שטייניץ גילה כנפי-שטייניץ לא זמין
30/10/2012 החלטה על בקשה של נתבע 1 כללית, לרבות הודעה בקשה לאישור הסכם פשרה (בהסכמה) 30/10/12 גילה כנפי-שטייניץ צפייה
07/01/2013 הוראה לתובע 1 להגיש נוסח לפרסום גילה כנפי-שטייניץ צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 רפאל בורמד אסף פינק
נתבע 1 שטראוס גרופ בע"מ רפאל ליבא