טוען...

החלטה מתאריך 18/03/13 שניתנה ע"י יהושע רטנר

יהושע רטנר18/03/2013

18 במרץ 2013

בפני

כב' השופט יהושע רטנר

תובע

סלים מטאנס ת.ז. 039560321

נגד

נתבעות

1. מדינת ישראל

2. מודיעין אזרחי בע"מ

החלטה

1. ביום 27.12.12 התקיים קדם משפט, בו הצדדים ביקשו לקבוע את התיק לשמיעת הוכחות. בית המשפט קבע את התיק לשמיעת הוכחות שני הצדדים ליום 13.3.13. כן נקבע שכל העדים יוזמנו במסירות אישיות באופן מיידי. כמו כן בית המשפט הבהיר לתובע, כי עליו לשלם את המחצית השניה של אגרת בית המשפט, שאם לא כן ישקול לסלק את התביעה על הסף.

2. התובע מסיבות השמורות עימו לא שילם את מחצית השניה של אגרת בית המשפט.

3. התובע לא זימן את כל העדים במסירה אישית.

4. ביום 10.3.13, שלושה ימים לפני ישיבת ההוכחות, התובע הגיש בקשה לזימון העד מר עיסאם ג'רוסי באופן דחוף, לאחר שהתברר לו כמפורט בבקשתו, שעד זה איננו מתכוון להגיע לישיבת ההוכחות. עד זה לא הוזמן ע"י התובע במסירה אישית כפי שנקבע שיש לעשות.

5. ביום 11.3.13, יומיים לפני ישיבת ההוכחות, ב"כ התובע הגיש בקשה לבטל את ישיבת ההוכחות, בהסכמת ב"כ הנתבעים. על פי הבקשה סבתו של ב"כ התובע במצב רפואי קריטי והיא מאושפזת ביחידה לטיפול נמרץ, וכי עליו להעדר מעבודתו. הבקשה הינה קצרה וללא פירוט. לא צורפה לה מסמכים רפואיים או מסמכים אחרים. כמו כן ב"כ התובע לא התייחס לאפשרות שיופיע לישיבה עו"ד אחר ממשרדו או עו"ד אחר בכלל.

6. ביום הדיון זמן מה לפני שעת הדיון, התייצבו במעמד צד אחד בבית המשפט שני עורכי דין ממשרד ב"כ התובע, וחזרו על הבקשה לביטול ישיבת ההוכחות. עורכי הדין הנ"ל לא ידעו לתת תשובה מדוע לא שולמה המחצית השניה של אגרת בית המשפט, ולא ידעו מדוע עד מרכזי מטעם התובע כלל לא מגיע לדיון. בית המשפט לא מצא לנכון לבטל את ישיבת ההוכחות בשלב זה. עם זאת נקבע שבפתח הישיבה תהיה אפשרות לחזור על הדברים. טענות עורכי הדין הנ"ל נשמעו והחלטת בית המשפט ניתנה, כמחצית השעה לפני מועד ההוכחות (אם כי הפרוטוקול נחתם בשעה מאוחרת יותר).

7. ב"כ הצדדים התייצבו לישיבת ההוכחות. ב"כ התובע התייצב לבדו, ללא התובע עצמו וללא העדים מטעמו. באי כח הנתבעות התייצבו יחד עם שני העדים מטעמן.

8. ב"כ התובע הודיע כי התובע לא שילם את המחצית השניה של אגרת בית המשפט מסיבות אישיות. עם זאת הוא עצמו ביצע את התשלום בפרק הזמן הקצר שהיה בין החלטת בית המשפט שהדיון לא ידחה ועד לישיבה עצמה. כן הוא הודיע שהוא סבר שהדיון ידחה, ולכן שחרר את התובע ואת העדים מלהגיע לדיון, והם כאמור לא הגיעו. כן חזר ב"כ התובע על הבקשה לדחיית הדיון מהטעמים שפורטו בבקשה שהגיש.

9. ב"כ הנתבעות נתנו הסכמה לביטול ישיבת ההוכחות, בעת שהוגשה הבקשה לראשונה, יומיים לפני הדיון. בעת הדיון עצמו הם שוב הסכימו לבטל את ישיבת ההוכחות ואף לא עמדו שייפסקו לטובתן הוצאות משפט. עם זאת, מאחר והם זימנו שני עדים אשר עמדו על הוצאות משפט, הם ביקשו שהתובע הוא זה שיישא בהוצאות אלה.

10. בנסיבות אלה בית המשפט ביטל את ישיבת ההוכחות, וב"כ הצדדים, כמו גם העדים מטעם הנתבעות עזבו את בית המשפט.

11. ביטול ישיבת הוכחות זמן קצר לפניה אינו ענין של מה בכך, ויש לנקוט זהירות בטרם הדבר יעשה. לטובת עניינו של התובע בית המשפט ייחד יום דיונים שלם (החל מהשעה 10:00). מדובר במשאב ציבורי יקר ערך, כאשר הועמדו לצורך ברור עניינו של התובע אולם בבית המשפט, זמן שיפוטי, וכן כח אדם מנהלי כגון קלדנית, עוזר משפטי ושירותי מזכירות.

בשל התנהלות התובע יום דיונים ירד לטמיון. זאת גם ללא קשר לענין האישי של ב"כ התובע. התובע לא שילם את אגרת בית המשפט מראש כפי שחייב היה לעשות, ולא זימן את העדים באופן שבית המשפט הורה. כתוצאה מכך עד מרכזי מטעם התובע לא היה מגיע בכל מקרה, שכן ספק אם ניתן היה לזמנו 3 ימים לפני הדיון.

גם אם לב"כ התובע היתה סיבה מוצדקת לבקש לבטל את ישיבת ההוכחות, אין הצדקה לכך שהתובע עשה דין לעצמו, כאשר החליט שהוא ועדיו לא יגיעו לדיון. זאת מבלי שבית המשפט נתן החלטה בבקשת הדחיה. לעומת זאת הנתבעות נהגו נכון כאשר באי כוחם והעדים מטעמן התייצבו לדיון, והיו מוכנים לקיים את ישיבת ההוכחות, מאחר ולא ניתנה החלטה בבקשת הדחיה. התובע יצר מצב שלא ניתן לקיים ישיבה עניינית. מעבר לכך ב"כ התובע ידע כבר יומיים לפני הישיבה שהוא עצמו לא יוכל להופיע. מדובר בתביעה שאינה מורכבת במיוחד. לא שוכנעתי שנעשה מאמץ סביר להעביר את הייצוג לידי עו"ד אחר, ולדאוג לכך שהעדים יתייצבו. להיפך, נראה שב"כ התובע יצא מתוך הנחה שהדיון ידחה ועל דעת עצמו הודיע לתובע ולעדים שלא יגיעו לבית המשפט.

12. ביטול ישיבת הוכחות גורם נזק למערכת המשפט. הדבר גם גורם נזק לכלל ציבור המתדיינים, שכן התור לשמיעת התיקים מתארך, בשל הצורך לשמוע את התיק הנדחה על חשבון הזמן בו ניתן היה לשמוע תיק אחר.

13. בנסיבות אלה מן הדין היה להורות על דחית התביעה או למצער מחיקתה. כמו כן היה מקום לחייב את התובע בהוצאות לטובת אוצר המדינה.

14. הרבה לפנים משורת הדין, אינני מורה על מחיקת התביעה בשלב זה. זאת מתוך התחשבות בב"כ התובע, ולאור הסכמת ב"כ הנתבעות לבטל את ישיבת ההוכחות. עם זאת אני מקבל את בקשת הנתבעות לכך שהתובע ישא בשכר העדים מטעמן, שהגיעו לבית המשפט לחינם, מבלי שניתן היה לשמוע את עדותם. לפיכך אי מחיקת התביעה מותנית בכך שהתובע ישלם בפועל את הוצאות העדים. כמו כן לפנים משורת הדין אינני מחייב את התובע לשלם הוצאות לטובת אוצר המדינה.

15. התובע ישלם לכל אחד מהעדים, מר עידן שבארצה ומר עידן אלעד, סכום כולל בעבור הופעתו בבית המשפט של 500 ₪ (סה"כ 1,000 ₪). התשלום ייעשה תוך 15 יום מהיום באמצעות ב"כ הנתבעות. ככל שהתשלום לא יבוצע במועד אשקול למחוק את התביעה ללא התראה נוספת.

16. ב"כ התובע יגיש לבית המשפט הודעה תוך 16 יום מהיום בדבר ביצוע התשלום לעדים כאמור בסעיף 15 לעיל. ככל שיבוצע התשלום יקבע קדם משפט נוסף.

17. התיק יובא לעיוני בעוד 17 יום.

ניתנה היום, ז' בניסן תשע"ג, 18 מרץ 2013

צביה

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
06/09/2011 החלטה מתאריך 06/09/11 שניתנה ע"י יהושע רטנר יהושע רטנר לא זמין
04/12/2011 החלטה מתאריך 04/12/11 שניתנה ע"י יהושע רטנר יהושע רטנר לא זמין
18/03/2013 החלטה מתאריך 18/03/13 שניתנה ע"י יהושע רטנר יהושע רטנר צפייה
13/08/2013 החלטה על בקשה של נתבע 2 הזמנת עדים 13/08/13 יהושע רטנר צפייה