טוען...

החלטה על בקשה של מבקש 1 בקשה באמצעות המזכירות

איתן אורנשטיין17/12/2017

בעניין: פקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], תש"ם-1980

הפקודה

ובעניין: דוד מקובר

החייב

ובעניין: עו"ד ערן קאופמן, נאמן לנכסי החייב

הנאמן

ובעניין: כונס הנכסים הרשמי

ע"י ב"כ עו"ד נחמה אבן-ספיר

הכנ"ר

החלטה

  1. מונחת לפניי בקשת החייב דוד מקובר (להלן: "החייב") לבטל את צו ההפטר שניתן לו ולהורות לכנ"ר להשיב לו את הסך של 103,700 שהפקיד.
  2. ביום 21.7.11 הוכרז החייב פושט רגל ועו"ד אלקוני מונה כנאמן לנכסיו. בהמשך, בנסיבות שאינן רלוונטיות לענייננו, מונה עו"ד ערן קאופמן כנאמן לנכסיו (להלן: "הנאמן"). בפסק דין מיום 7.6.17 אושר הסדר הנושים בעניינו של החייב כפוף לכך שהחייב ישלם לקופת פשיטת הרגל סך של 129,664 ₪ (להלן: "פסק הדין"). לאחר התשלום האמור, ביום 3.9.17, נחתמה פסיקתא ובה ניתן לחייב צו הפטר חלוט (להלן: "הפסיקתא"). בין יתר הוראות הפסיקתא נקבע בסעיף ו':

"כל נכס, כספים וזכויות השייכים לחייב מכל מקור שהוא [לרבות כספים בחב' הביטוח, זכויות להחזרי מס וכד'] ולא דווחו על ידי החייב במהלך הליכי פשיטת הרגל, יועברו לקופת פשיטת הרגל במלואם מיד עם גילויים, בין אם התגלו לאחר תוכנית הפירעון או לאחר סיום ביצועה ואף לאחר קבלת הפטר חלוט."

  1. החייב מלין על ניסוח סעיף ו' לפסיקתא ומבקש את ביטולו, לחילופין את ביטול צו ההפטר והשבת הכספים ששולמו בהתאם לפסק הדין לילדיו. לגישת החייב הסעיף מתנה את תוקף ההפטר החלוט שניתן לו ואינו תואם את הוראות פסק הדין. בהקשר זה טוען החייב שילדיו הם ששילמו את הכספים שנדרש והם אינם מסכימים להתניה כאמור. החייב מוסיף וטוען שהאפשרות לטעון למרמה לאחר מתן צו הפטר חלוט שמורה לזוכי תיק הפש"ר במסגרת תביעה נפרדת ולא במסגרת הליכי פש"ר שנסגרו. החייב מדגיש שלא הסתיר נכסים מהנאמן.

בהודעה שהגיש החייב, הציע החייב לשנות את ניסוח הסעיף כך: "ידוע לחייב כי על פי פרק ח' לפקודת פשיטת הרגל, הרי הסתרת נכסים ע"י המבקש במהלך פשיטת הרגל מהווה עבירה פלילית.".

  1. הנאמן סבור שיש לדחות את בקשת החייב ולהותיר את הסעיף כלשונו. לטענת הנאמן צו ההפטר שניתן לחייב הוא חלוט ואין לראות בסעיף ו' לפסיקתא תנאי להפטר. הנאמן טוען שסעיף ו' הוא חלק מנוסח אחיד שמוגש בכל ההפטרים ונדרש על ידי הכנ"ר. לסיום טוען הנאמן שבקשת החייב מגבירה חשש שהסתיר נכסים מהנאמן ובית המשפט.
  2. הכנ"ר מצטרף לתגובת הנאמן ומפנה להוראות פרק ח' לפקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], תש"ם-1980 (להלן: "הפקודה") האוסרות על הסתרה של נכסים במהלך הליך של פשיטת רגל.

דיון והכרעה

  1. לאחר שעיינתי בבקשה ובתגובות לה, שקלתי את עמדות הצדדים ויישמתי את הוראות הדין הרלוונטיות, הגעתי לידי מסקנה שדין הבקשה להידחות. אסביר;
  2. חובת הגילוי שמוטלת על חייב בהליכי פשיטת הרגל עולה מהוראת סעיף 56(ב) לפקודה שמחייבת את החייב בין היתר, לגלות ולפרט באשר לנכסיו:

"(א) חייב שניתן עליו צו כינוס (בסעיף זה – החייב) יתייצב באסיפת הנושים הראשונה, זולת אם נבצר הדבר ממנו בגלל מחלה או סיבה מספקת אחרת, ויעמיד עצמו לחקירה וימסור ידיעות כפי שתדרוש האסיפה.

(ב) לפי דרישתם הסבירה של הכונס הרשמי, המנהל המיוחד או הנאמן, או לפי שנקבע בתקנות, או לפי הוראת בית המשפט בצו שניתן לענין מיוחד או שניתן על פי בקשה מיוחדת של הכונס, המנהל המיוחד, הנאמן או כל נושה או אדם מעונין, יתן החייב פירוט נכסיו, רשימת נושיו וחובותיו להם ורשימת חייביו וחובותיהם לו, יתייצב לחקירה לענין נכסיו ונושיו, יהיה נוכח באסיפות נושים אחרות, יעמוד לרשותם של הכונס, המנהל המיוחד או הנאמן בזמנים שיידרש לכך, יחתום על ייפויי כוח ומסמכים אחרים ויעשה כל דבר בענין נכסיו ובענין חלוקת דמיהם בין נושיו."

הוראת סעיף 56 היא אלמנטרית להליכי פשיטת הרגל. חייב המבקש לצאת לדרך חדשה ולפטור עצמו מחובותיו ולמצער מחלקם, נדרש למסור מידע באשר לנכסיו, חובותיו, נושיו וכאמור בסעיף, שכן החייב הוא שמחזיק במידע באשר לאלו. חשיבות הגילוי עולה בין היתר מהוראת סעיף 214 לפקודה שקובעת עונש מאסר של 3 שנים לחייב שנמנע מלגלות את מלוא נכסיו:

"חייב שנמנע במזיד לקיים חובתו לפי סעיף 56 או למסור חלק מנכסים שבהחזקתו או בשליטתו הניתנים לחלוקה בין נושיו לכונס הרשמי או לנאמן או לכל אדם שבית המשפט הסמיך להחזיק בהם, דינו – מאסר שלוש שנים."

  1. מעיון בסעיף ו' לפסיקתא, עולה כי אכן מדובר בניסוח אחיד שמצוין בנוסח דומה בצווי הפטר שניתנים כרגיל לחייבים. סעיף ו' נועד להזהיר את החייבים שככל שלא גילו במהלך הליך פשיטת הרגל על נכסים שיש להם זכויות בהם, קיימת אפשרות שאותם נכסים יוקנו לקופת הפש"ר גם לאחר ההפטר. אין בסעיף משום התניה על ההפטר שנכנס לתוקף אלא להתייחס רק באשר לנכסים שלא התגלו.
  2. נוכח האמור, לא מובנת לי טרוניית החייב על סעיף ו' לפסיקתא; ככל שהחייב גילה והצהיר על מלוא נכסיו שהיו בבעלותו במהלך הליך הפש"ר, הרי שממילא סעיף ו' לפסיקתא חסר משמעות מבחינתו. בקשת החייב, לבטל את סעיף ו', לחילופין לבטל את צו ההפטר ולחילופי חילופין לשנות את ניסוח סעיף ו', מעלה תהיות באשר למניע שמאחורי בקשת החייב. להסרת הספק, טוב יעשה החייב אם יצהיר על נכסים שבבעלותו הישירה ו/או העקיפה ושעליהם לא דווח במסגרת הליך פשיטת הרגל.
  3. לא מצאתי לשנות את נוסח הסעיף כמבוקש על ידי החייב. עסקינן בנוסח מקובל שמבטא את הוראות הפקודה ואוסיף שעסקינן בהוראה סבירה שמתייחסת לאפשרות של גילוי נכסים בעתיד שהחייב לא גילה אותם כמות שהיה מוטל עליו. מהטעמים האמורים לא ראיתי מקום לקבל את עמדת ילדי החייב שבנוסף לאמור, הם נעדרים מעמד.

המזכירות תשלח את ההחלטה לצדדים.

ניתנה היום, כ"ט כסלו תשע"ח, 17 דצמבר 2017, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
10/05/2015 פרוטוקול מיום 10/5/15 בתיק 42360-05-10 איתן אורנשטיין לא זמין
17/06/2015 פרוטוקול מיום 17/6/15 איתן אורנשטיין לא זמין
29/11/2015 פרוטוקול מיום 29/11/15 איתן אורנשטיין לא זמין
06/07/2016 החלטה איתן אורנשטיין לא זמין
17/12/2017 החלטה על בקשה של מבקש 1 בקשה באמצעות המזכירות איתן אורנשטיין צפייה