טוען...

פסק דין מתאריך 09/09/12 שניתנה ע"י לימור ביבי-ממן

לימור ביבי09/09/2012

מספר בקשה:10

בפני

כב' השופטת לימור ביבי-ממן

תובעת ונתבעת שכנגד 1:

שומרה חב' לביטוח בע"מ

נגד

נתבעים

1.ש. שלמה חברה לביטוח בע"מ – והתובעת שכנגד

2.דניאל אביעזר קלוסקה

נתבע שכנגד 2: נחמן ברזסקי

פסק דין

תביעות הדדיות בגין נזקי הצדדים הנובעים מתאונת דרכים מיום 22/3/10.

לשם הנוחיות תכונה להלן התובעת , היא גם הנתבעת שכנגד 1 : "התובעת" ואילו הנתבעת 2 היא גם התובעת שכנגד: "הנתבעת 2".

1. לטענת התובעת , במועד הנקוב, ביצע מבוטחה – מר ברזסקי חיים ז"ל - הנתבע שכנגד 2- פניית פרסה ברחוב עקיבא בבני ברק, לאחר שוידא כי הכביש פנוי ובעת שעשה כן, הגיח לפתע רכב נהוג על ידי הנתבע 1 במהירות ופגע ברכב מבוטחה. בנסיבות האמורות, לטענת התובעת , האחריות לתאונה מוטלת לפתחו של הנתבע 1 ומשכך עליו ועל מבטחת רכבו – הנתבעת 2, לשפותו בגין הנזקים אשר אירעו לרכבו כפועל יוצא מהתאונה.

    1. לטענת הנתבעים, במועד הנקוב נסע הנתבע 1 ברחוב עקיבא ואילו רכב הנתבע שכנגד 2 חנה במקביל למדרכה. בעת שחלף רכב הנתבע 1 על פני רכב הנתבע שכנגד 2 יצא לפתע רכב הנתבע 2 מחנייתו באופן פתאומי ובלתי צפוי כשבכוונתו לבצע פנייה פרסה, התפרץ לנתיב רכב הנתבע 1 ופגע בו. בנסיבות האמורות , לטענת הנתבעים , האחריות לתאונה מוטלת לפתחו של הנתבע שכנגד 2 ומשכך, יש לדחות את תביעת התובעת ולקבל את תביעתה הנגדית של הנתבעת 2.
    2. בדיון אשר התקיים בפני העיד הנתבע 1 - קלוסקה דניאל ובין היתר, אף הדגים בפני את התאונה באמצעות רכבי הדגמה באופן מפורט . כמו כן, הוצגו בפני תמונות המתעדות את הנזק לרכבי הצדדים והודעותיהם לחברות הביטוח ולמשטרה.
    3. למועד הדיון לא התייצב – על אף שזומן כדין- מבוטח התובעת – מרברזסקי צבי חיים ז"ל, הדיון נדחה לשם שמיעת עדותו ואולם, למצער התברר בדיעבד כי זה הלך לעולמו.
    4. נוכח האמור, עתרה התובעת למתן פסק דין על בסיס הראיות כפי שהובאו בפני בית המשפט.

5. התרשמתי מן העדויות , עמדתי על נסיבות התאונה, מיקום הרכבים ומיקום הפגיעות ועיינתי בכל הראיות אשר הוצגו בפני .

לאחר ששקלתי את טענות הצדדים ,את עדויותיהם ואת הראיות בתיק , אל נוכח נטלי הראייה – מצאתי כי יש לדחות את התביעה העקרית ולקבל את התביעה שכנגד ולהלן יפורטו טעמי.

6. ראשית, אין חולק כי הנתבע 1 נסע בנתיב אליו ביקש הנתבע 2 להשתלב בין על מנת לפנות פניית פרסה ובין על מנת לצאת ממקום חנייה.

נוכח האמור הרי שחלה על הנתבע שכנגד 2 החובה ליתן זכות קדימה לרכב הנתבע 1.

תקנה 1 לתקנות התעבורה, תשכ"א – 1961 מגדירה המושג "מתן זכות קדימה כדלקמן:

"אי המשכת הנסיעה או התחלתה כאשר על ידי כך עלול הנוהג ברכב הנדרש לתת זכות קדימה לנוהגים ברכב אחר לאלצם לסטות מקו נסיעתם או לשנות את מהירות נסיעתם".

מתוך העדות והראיות כפי שהוצגו בפני עולה כי הנתבע שכנגד 2 הפר חובתו למתן זכות קדימה באשר – אין חולק כי בעת שהשתלב בנתיב נסיעת הנתבע 1 ארעה התנגשות בין הרכבים .

7. כאמור בדיון אשר התקיים בפני נשמעה עדותו של הנתבע 1 וזו היתה אמינה בעיני ובנוסף, אין חולק כי עדותו זו לא נסתרה בעדות הנתבע שכנגד 2 אשר למצער נפטר.

נוכח הבעיתיות האמורה על מנת להקים הטענה בדבר רשלנות תורמת , מפנה ב"כ התובעת לנזקים לכלי הרכב, אשר לטענתו מלמדים על רשלנות תורמת של הנתבע 1 אשר יש בה בכדי להשליך על שיעור אחריותם של כל אחד מהצדדים לתאונה.

הנני סבורה כי אין בנזקים לכלי הרכב כשלעצמם ללמד על רשלנות תורמת כאמור :

כך, לענין זה – ראשית – לו היה הנזק לרכב הנתבע שכנגד 2 ממוקד במרכז הרכב, יתכן שניתן היה ללמוד מכך על השתלבותו לפניית פרסה באופן שהיה על הנתבע 1 להבחין בו. דא עקא, הנזק לרכב הנתבע שכנגד 2 ממוקד בקדמת הרכב, דבר המצביע על כך שרק החל הסטייה לכיוון נתיב הנסיעה.

זאת ועוד, אמנם כלי הרכב ניזוקו באופן משמעותי ואולם, גם בכך כשלעצמו בכדי ללמד על מהירות נסיעה גבוהה בה נסע הנתבע 1 - לענין זה, מלבד חוסר יכולת בית המשפט לקבוע מהירות נסיעה על בסיס טיב הנזק מקום בו אינו חריג, הרי שיתכן שהמכה המשמעותית נובעת דווקא מהתפרצות מהירה של רכב הנתבע שכנגד 2 לכיוון נתיב נסיעת הנתבע 1 באופן שהעצים הפגיעה.

נוכח האמור – משהוכח בפני מחד כי הנתבע שכנגד 2 הפר חובתו למתן זכות קדימה לנתבע 1 מחד ושלא הוכחה רשלנותו התורמת של הנתבע 1 מאידך, הרי שדין התביעה להדחות במלואה ודין התביעה שכנגד להתקבל במלואה.

  1. אשר על כן הנני דוחה את תביעתה העיקרית של התובעת ומנגד מקבלת את התביעה הנגדית של הנתבעת. נוכח האמור- התובעת תשלם לנתבעת סך של 44,012 ₪ וזאת, בתוספת הפרשי הצמדה כדין מיום 1/4/10 ועד למועד התשלום המלא בפועל , כמו כן, תישא התובעת בתשלום שכ"ט עו"ד בשיעור של 11.7% מהסכום המוצמד כאמור וכן, תשיב לנתבעת שכנגד את האגרות בהן נשאה הנתבעת שכנגד . התשלומים יבוצעו בתוך 30 יום מהיום שאם לא כן יישאו בנוסף בהפרשי הצמדה וריבית כדין מיום פסק הדין ועד למועד התשלום המלא בפועל.

המזכירות תשלח פסק הדין לצדדים בדואר. נוכח פסק הדין מבוטל הדיון הקבוע ליום 29/11/12.

ניתן היום, כ"ב אלול תשע"ב, 09 ספטמבר 2012, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
03/01/2012 הזמנת עד יחזקאל הראל לא זמין
19/02/2012 הזמנת עד יחזקאל הראל לא זמין
14/06/2012 הזמנת עד יחזקאל הראל לא זמין
09/09/2012 פסק דין מתאריך 09/09/12 שניתנה ע"י לימור ביבי-ממן לימור ביבי צפייה