טוען...

החלטה מתאריך 23/06/13 שניתנה ע"י אורי פוני

אורי פוני23/06/2013

בפני

כב' הרשם אורי פוני

תובעים

דוד סירמה

נגד

נתבע

עו"ד נפתלי ורצברגר

החלטה

1. ביום 28.7.10 הגיש התובע תביעה כספית כנגד הנתבע.

2. כתב התביעה נמסר כדין לידי התובע ביום 1.8.10.

3. ביום 10.1.11 ניתן פסק דין כנגד הנתבע בהעדר הגנה.

4. משלא פעל הנתבע על פי פסק הדין נפתח נגדו תיק הוצאה לפועל מס' 03-10173-11-1.

כמו כן פועל התובע למתן צו פשיטת רגל כנגד הנתבע.

5. ביום 2.5.12 עותר הנתבע לביטול פסק הדין, על פי הנטען בבקשה ובתצהיר התומך בה הנימוק לאי הגשת כתב הגנה במועד ואי הגשת בקשה לביטול פסק הדין במועד נבעה כתוצאה ממשבר נפשי קשה שעבר עליו ואשר מנע טיפול בעניינו ,בנוסף מציין הנתבע כי אף מצבה הרפואי של אמו אשר לקתה באותה תקופה בשטף דם מוחי ומאז היא מאושפזת בבית חולים בחוסר הכרה.

כמו כן מציין הנתבע כי ננקטו כנגדו הליכים משמעתיים בלשכת עורכי הדין החל מיום 15.6.10 עד ליום 15.6.11.

6. באשר לגרסת הגנתו כנגד התביעה כמופיעה בכתב ההגנה שצורף בטרם הוכרעה הבקשה לביטול פסק הדין טוען הנתבע כי נטל על עצמו את ייצוג התובע בהגשת תביעה כנגד צד ג'. התובע החל בהכנת כתב התביעה במהלכה התברר לו כי התובע אינו בעל הדין הנכון כנגד אותו צד ג' אלא בנו. לא זו אף זו, בינו לבין התובע נתגלו חילוקי דעות אשר עיכבו את הגשת התביעה למעט הכנת טיוטות. כמו כן התברר לנתבע כי צד ג' טען כי לא נגבו מהתובע כל תשלומי יתר ואף חוות הדעת שקיבל התובע מצד ג' מדויקים.

בנסיבות אלה ומשהגיע למסקנה כי אין בסיס משפטי להגשת התביעה הוחזר התיק במלואו לתובע.

7. התובע מתנגד לבקשה לשיטתו הנתבע אכן מודה בקבלת כתב התביעה ומשלא הוגש כתב ההגנה ניתן פסק הדין ביום 19.10.2010 כתב התביעה נמסר כדין לנתבע ביום 1.8.10.

משלא מילא הנתבע אחר פסק הדין נפתח כנגדו תיק הוצל"פ ביום 8.2.11 והאזהרה נמסרה לו כדין. לא זו אף זו, הנתבע נדרש לא פעם להסדיר את החוב אך לא עשה דבר.

עוד טוען ב"כ הנתבע איחר את המועד להגשת הבקשה לביטול פסק הדין ואף לא טרח להצטייד בארכה מתאימה מבית המשפט.

8. לאחר עיון בחומר שבתיק ולאחר ששקלתי את טענות הצדדים הגעתי לכלל מסקנה כי דין הבקשה להידחות.

הנתבע מטעמיו עמו לא טרח לציין לא בבקשה ולא בתצהיר מהו המועד המדויק בו קיבל

את פסק הדין. מנגד ב"כ התובע בתגובתו המפורט ציין כי ביום 19.10.10 היא היום בו ניתן פסק הדין נשלח למכתבו מכתב בצירוף פסק הדין.

הנתבע מטעמו בתגובתו לתגובת לא טרח להתייחס למועד זה כמו שגם לא טרח להתייחס להשתלשלות העניינים אשר פורטו בסעיף 4 לתגובת ב"כ התובע.

9. הבקשה לביטול פסק הדין הוגשה רק ביום 2.5.12 ולה צירף הנתבע כתב הגנה עוד בטרם הוכרעה הבקשה לביטול פסק הדין.

10. הנתבע חרף פרק הזמן הרב שעבר מהיום שבו נתקבל אצלו פסק הדין ועד להגשת הבקשה לא טרח להגיש ולו בקשה אחת לרבות בקשה להארכת מועד. מהאמור בבקשה ניתן להבין כי רק לאחר שהתובע החל נוקט בהליכי הוצאה לפועל והליכים אחרים כמו משלוח התראת פשיטת רגל נזכר הוא להגיש את הבקשה בהתעלם מהמועדים הקבועים בדין לעניין המועד להגשת בקשה לביטול פסק הדין.

11. אין להכביר מילים על כך כי מתן פסק הדין בהעדר התייצבות או הגשת כתב הגנה במועד עלולות להיות השלכות משמעותיו על הדין שפסק הדין ניתן כנגדו, זאת בלא שהתביעה התבררה במלואה ומבלי שלנתבע ניתנה הזדמנות להוכיח טענותיו.

ראוי שהשימוש בסנקציה יחול למקרים קיצוניים בהם בעל דין הראה זלזול בוטה והתעלם מדעת מן ההליך במקרים בהם לא עלה בידו להצביע על סיכויי הגנה כנגד התביעה.

12. ביטול פסק הדין לאחר תקופה משמעותית בנסיבות העניין פוגמת אף בכלל סופיות הדיון. ביסוד עקרון זה עומד הצורך לשים קץ להתדיינות בין הצדדים.

הדין מאפשר פגיעה בכלל של סופיות הדיון על ידי פתיחתם של דיונים שהסתיימו זה מכבר רק במקרים מצומצמים.

ככל שמדובר בפסק דין שניתן על פי צד אחד הוא המקרה שבפני, ניתן להגיש בקשה לביטולו תוך 30 יום מיום שהומצא פסק הדין. והארכת המועד מותנית בהצגת טעמים מיוחדים שיירשמו וזאת בהתאם להוראות תקנה 528 לתקנות סדר הדין האזרחי. על פי ההלכה דרישת הטעמים המיוחד נועדה לצמצם את שיקול דעתו של בית המשפט בכל המתייחס להארכת מועד .

הנטל להוכיח קיומו של טעם מיוחד מונח על כתפו של מבקש הארכה. בין היתר על בית המשפט לבחון את משך האיחור. ככל שמשך האיחור משמעותי יותר, כך נדרש טעם כבד משקל יותר להצדקתו. ככל, טעם מיוחד המצדיק הארכת מועד הוא טעם הנעוץ בנסיבות חיצוניות שאינן מצויות בשליטתו או בתחום צפייתו הסבירה של המבקש ואשר לא ניתן להיערך אליהן מראש.

13. כל הנאמר בסעיף 12 הנ"ל מתייחס לאותם מקרים שבהם זקוק בעל הדין לארכה והגיש בקשה מתאימה תוך יישום הכללים הנ"ל.

אלא שבמקרה שבפני, התעלם הנתבע מהמועדים הקבועים בדין שפורטו לעיל והגיש בקשה לביטול פסק הדין כאילו לא אירע דבר במהלך התקופה מיום פתיחת תיק ההוצאה לפועל ועד למועד הגשת הבקשה לרבות הליכים שננקטו נגדו כמפורט לעיל.

בהעדר על בקשה להארכת מועד הרי דין הבקשה להידחות.

14. למעלה מן הצורך יוער כי בנימוקי הבקשה הובאו נתונים אשר לא נתמכו באסמכתאות הנדרשות כמו למשל אישור על השהייה או מסמכים רפואיים לגבי מצבו הנפשי ומצבה הרפואי של אמו.

15. על פי ההלכה במסגרת הבקשה לביטול פסק הדין היה על הנתבע להביא את גרסתו בדבר סיכויי ההגנה, על פי הנתבע העותר לביטול פסק הדין להראות ברמה הלכאורית את גרסת הגנה ודי לו אם יראה כי הגנתו אפשרות וכי ביטול פסק הדין יצמיח לו תועלת.

בתצהירו בתמיכה לבקשה אין לו משפט אחד שיש בו כדי להצגת גרסת הגנה כנגד התביעה ובכך נבצר מבית המשפט לשקול רכיב זה שהוא העיקרי בנוסף לשיקול האחר והוא המחדל באי הגשת כתב ההגנה במועד.

העובדה כי הנתבע נטל לעצמו חירות להגיש כתב הגנה בד בבד עם הגשת הבקשה לביטול פסק הדין ובטרם הוכרעה הבקשה הינה התנהלות בניגוד להוראות הדין ואינה בתום לב.

16. לאור האמור לעיל הבקשה לביטול פסק הדין נידחת.

בנסיבות העניין אין צו להוצאות .

אני מורה על ביטול עיכוב ההליכים בתיק הוצאה לפועל .

המזכירות תשלח העתק ההחלטה לצדדים.

ניתנה היום, ט"ו תמוז תשע"ג, 23 יוני 2013, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
14/11/2012 החלטה מתאריך 14/11/12 שניתנה ע"י אורי פוני אורי פוני צפייה
23/06/2013 החלטה מתאריך 23/06/13 שניתנה ע"י אורי פוני אורי פוני צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 דוד סירמה יעקב בניטה
נתבע 1 עו"ד נפתלי ורצברגר ניצן שמואלי