טוען...

פסק דין מתאריך 08/01/13 שניתנה ע"י אבישי זבולון

אבישי זבולון08/01/2013

בעניין:

מדינת ישראל

המאשימה

נ ג ד

יניב לוי ת.ז. 032353039

הנאשם

נוכחים:

ב"כ המאשימה מתמחה שלום כהן בשם עו"ד קמושביץ איה.

הנאשם – בעצמו ובא כוחו עו"ד –דניאל מזרחי.

<#2#>

פרוטוקול

בית המשפט:

מקריא לצדדים את פסק הדין .

<#3#>

פסק דין

ללא הרשעה

הנאשם הודה בביצוע עבירות ובעובדות כתבי האישום המתוקנים שבכותרת, כדלקמן:

ת"פ 29921-09-10 – בעבירה של תקיפה לפי סעיף 379 לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן: "חוק העונשין"), בכך שבתאריך 14/2/10, בעת שטייל המתלונן עם ילדיו בשטחי מושב ניר חן והבחין באדם ממוצא תאילנדי שמשליך פסולת מעגלת הטרקטור ויצר קשר עם שני חברי ועד המושב שהגיעו למקום. בהמשך, הגיע הנאשם למקום ותקף את המתלונן בכך שהכה בו בחזהו.

ת"פ 18064-11-10 – בעבירה של איומים לפי סעיף 192 לחוק העונשין, בכך שבתאריך 8/3/10, בזמן שרצה הנאשם לספח אליו שטח ציבורי השייך למושב, לצורך איחסון סוסים, הגיעו למקום חבר הנהלת המושב מוטי לסט ויהושע שלמה (להלן: "המתלונן"), על מנת לתעד ולצלם את שטח החורשה, אותה תחם הנאשם באמצעות מוטות ברזל. הנאשם הבחין במתלונן כשהוא מצלם ואיים עליו בכל שאמר לו "שרמוטה, בן זונה, תדע לך החורשה הזו תהיה הקבר שלך". כמו כן, כחודש לפני מועד זה, בשיחה שהתקיימה בין הנאשם למתלונן בעניין פינוי סוסיו מהחורשה, יצא הנאשם מרכבו של המתלונן ואיים עליו בכך שאמר לו "שוקי כל מי שנכנס לחורשה אתה או הנהלה, אני אזיין אותו"

לנאשם אין הרשעות קודמות.

הצדדים הגיעו להסדר טיעון, במסגרתו הודה הנאשם במיוחס לו והופנה לשירות המבחן לקבלת תסקיר בעניינו, אשר יבחן, בין היתר, את שאלת אי הרשעתו בדין. כן הוסכם שבמידה והתסקיר יהיה חיובי וימליץ על אי הרשעה, תסכים המאשימה לאי הרשעה ובמידה והתסקיר יהיה שלילי, הטיעונים יהיו פתוחים.

שירות המבחן הגיש תסקיר, ממנו עולה כי הנאשם לקח על עצמו את האחריות לטיפול בהוריו המזדקנים ובכל הקשור לניהול המשק החקלאי ועסקיו של האב. במהלך השנים, עבד הנאשם בעבודות שונות, בין היתר, כמציל ובחברת חשמל עד שפוטר בעקבות קיצוצים בחברה והחל לעבוד כעצמאי בתחום המסגרות.

עוד עולה מהתסקיר, כי במהלך עבודתו בחברת חשמל, הקים חוות סוסים בשטח החקלאי של הוריו, אך סגר אותה בשל מחלוקות עם חברי המושב, עימם הוא מנהל מאבק ממושך ותביעות הדדיות בבתי המשפט בשל רצונם לנשל את אביו מאדמותיו.

כמו כן, הודה הנאשם בביצוע העבירות והשתלב בסדנא חד פעמית בה גילה קושי לבחון באופן ביקורתי את התנהלותו. שירות המבחן התרשם כי ההליכים המשפטיים מהווים עבור הנאשם גורם מרתיע ומציב גבולות והמליץ להשית על הנאשם של"צ ולהימנע מהרשעה, בשל העובדה כי אין לו עבר פלילי, הוא מנהל אורח חיים נורמטיבי והרשעה תפגע במקור פרנסתו, שכן כעצמאי הוא נותן שירותי מסגרות למסגרות רגישות.

ב"כ הצדדים עתרו לאמץ את המלצת שירות המבחן, להימנע מהרשעת הנאשם ולהשית עליו עונש של של"צ.

דיון

בענייננו מדובר בנאשם , יליד 1975, ללא עבר פלילי, אשר הודה בביצוע עבירות של איומים ותקיפה וכן מדובר בנאשם אשר הודה בהזדמנות הראשונה וצרף שני תיקים.

מתסקיר שירות המבחן עולה כי מדובר בנאשם נורמטיבי, אשר ההליכים המשפטיים המתנהלים נגדו מהווים עבורו גורם מרתיע ונראה כי הוא מכיר במחיר הכבד, אותו שילם על מעורבותו בעבירה.

עוד עולה מתסקיר שירות המבחן, כי הסיכון להישנות מעשה דומה הינו נמוך וכי הרשעה תגרום לפגיעה במקור פרנסתו, אינטרס עליו יש ליתן את הדעת בעת גזירת העונש.

בזמן בו נדרש בית המשפט לשקול את האפשרות של הימנעות מהרשעה, מצווה הוא לשקול גם את הצורך בהרתעה אפקטיבית של עבריינים אחרים, ואת האינטרס הציבורי (ע"פ 2083/96 מדינת ישראל נ' כתב).

בעבירות חמורות, חייב בית המשפט "להטביע חותם פליליות" על ידי הרשעת נאשם, שאם לא כן עלול הוא להעביר מסר הפוך מן המתחייב, כאילו מדובר בעבירה שהיא "נסלחת" [ע"פ 419/92 מדינת ישראל נ' כהן, (פ"ד מז(3) 821, 835)].

המשנה לנשיא, כבוד השופט ש' לוין, פרט בהלכת כתב (ע"פ 2083/96 הנ"ל), קווים מנחים, שאינם ממצים, להימנעות מהרשעה, ככל שמדובר בהיבט השיקומי של הנאשם, בין היתר, יש האם מדובר בעבירה ראשונה או יחידה של הנאשם; הסבירות שהנאשם יעבור עבירות נוספות; יחסו של הנאשם לעבירה, האם נוטל הוא אחריות לביצועה; האם הוא מתחרט עליה והשפעת ההרשעה על תחומי פעילותו של הנאשם.

ואולם המשיך כי נגד שיקולים שיקומיים אלו יש להביא בחשבון גם שיקולים שבאינטרס הציבור, השמים דגש על חומרת העבירה ונסיבותיה, כמו גם על האפקט הציבורי של ההרשעה; וכדבריו:

"הכלל הוא שיש להרשיע נאשם שעבר עבירה, ומי שטוען את ההיפך שומה עליו לשכנע את בית המשפט ששיקולי השיקום גוברים במקרה האינדיבידואלי על השיקולים שבאינטרס הציבורי"

לאחר שהבאתי בחשבון את מכלול השיקולים, הן אלה הציבוריים והן אלה של הפרט וכן את הסכמות הצדדים בעניין אי הרשעת הנאשם, הגעתי לכלל מסקנה, כי בנסיבות שלפני, יש להימנע מהרשעת הנאשם.

אשר על כן אני נמנע מהרשעת הנאשם.

הנאשם יבצע 140 שעות של"צ במשחקייה הממוגנת בעיר שדרות.

<#4#>

ניתנה והודעה היום כ"ו טבת תשע"ג, 08/01/2013 במעמד הנוכחים.

אבישי זבולון, שופט

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
19/12/2012 הוראה לשירות המבחן למבוגרים להגיש תסקיר אבישי זבולון צפייה
08/01/2013 פסק דין מתאריך 08/01/13 שניתנה ע"י אבישי זבולון אבישי זבולון צפייה
08/01/2013 פסק דין מתאריך 08/01/13 שניתנה ע"י אבישי זבולון אבישי זבולון צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל עדי כהן
נאשם 1 יניב לוי דניאל מזרחי