טוען...

הוראה למשיב 1 להגיש פרטי חשבון בנק

אביטל חן01/05/2016

בפני

כבוד הנשיא אביטל חן

בעניין:

מדינת ישראל

המאשימה

נגד

אחמד עוואד

הנאשם

גזר דין

כנגד הנאשם, היום צעיר בן 24, הוגשו שני כתבי אישום בגין עבירות הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, ניסיון לתקיפת שוטרים בנסיבות מחמירות והתפרעות.

בת"פ 57083-03-11 הורשע הנאשם בעבירות שעניינן ניסיון תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות והתפרעות, בכך שביום 4/3/11 בין השעות 12:00-18:00 בסמוך ל"צומת הסנוקר" בסילוואן בירושלים (להלן: "המקום"), התקהלו והתפרעו צעירים, ביניהם הנאשם.

במהלך האירוע המתואר בסעיף לעיל, יידה הנאשם אבנים לעבר כוח משמר הגבול שנכח במקום, והשתתף בהתפרעות.

 

בת"פ 27367-02-15 הורשע הנאשם בעבירה של הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, בכך שביום 25/10/2013 משנדרש להזדהות על ידי שוטר, שהבחין בנאשם נוקש בידו על חלון הניידת המשטרתית בה נהג, סירב הנאשם לדרישה זו באומרו לשוטר "עוף מכאן לפני שכולם יקפצו עליך". בהמשך היכה הנאשם באמצעות אגרופו בחזהו של השוטר, דחפו ונמלט מהמקום. השוטר דלק אחר הנאשם ובשלב זה, ירק הנאשם על השוטר והמשיך לקללו.

טיעוני הצדדים לעונש

הצדדים טענו לעונש ביום 6/9/15 ולאחר צירופו של ת"פ 57083-03-11, השלימו טענותיהם בדיון שהתקיים ביום 6/3/16.

 

בטיעוניה לעונש מיום 6/9/15 התייחסה התביעה לנפוצותן של העבירות נגד כוחות הביטחון בירושלים ולצורך בתרומתו של בית המשפט למיגור העבירות נגד שוטרים .

בהפנותה לפסיקה רלבנטית עתרה התביעה להשתת עונש מאסר בן 6 חודשים בגין הרשעתו של הנאשם בעבירות שעניינן תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות והתפרעות.

בנוגע לעבירת ההפרעה לשוטר במילוי תפקידו טענה התביעה כי מדובר במעשים ברף הגבוה של העבירה ועותרת להשית על הנאשם שני חודשי מאסר נוספים.

מנגד, הפנה הסנגור לחלוף הזמן ממועד ביצוע העבירות בת"פ 27367-02-15 והעובדה לפיה לא נפתחו נגד הנאשם תיקים פליליים מסוג זה.

עוד ציין הסנגור את הודאתו של הנאשם בעבירות, ונטילת האחריות על ביצוען.

בשים לב לגילו הצעיר של הנאשם בעת ביצוע העבירות, לתקופה בה שהה במעצר ולתפקודו התקין הכולל עבודה מסודרת במחלקת התברואה בעיריית ירושלים, עותר הסנגור להשתת ענישה צופה פני עתיד.

 

תסקיר שירות המבחן

הנאשם רווק בן 24, מתגורר בבית הוריו בשכונת סילוואן בירושלים.

הנאשם עבר ילדות לא פשוטה על רקע התייתמותו מאב בגיל צעיר וגדילתו ללא דמות הורית מכילה, מפקחת ומציבת גבולות.

הנאשם השלים 9 שנות לימוד בלבד, והחל לעבוד בעבודות מזדמנות. בשנה האחרונה עובד הנאשם בעיריית ירושלים במחלקת תברואה בניקוי רחובות. לדבריו, עתיד להתארס בקרוב.

הנאשם הודה בביצוע העבירות ונטל אחריות על ביצוען, אם כי ציין בפני שירות המבחן כי לא זכורים לו פרטים על עבירות אלו. הנאשם נעדר הרשעות קודמות.

תחת גורמי הסיכוי להישנות מעשי עבירה בעתיד מציין שירות המבחן את היות הנאשם בעל דימוי עצמי נמוך, בעל אינטליגנציה ממוצעת וחסכים רגשיים.

לצד אלו, מציין השירות כי הנאשם גדל בחיק משפחה בעלת ערכים נורמטיביים בבסיסם, העבודה שעל אף שחבר בנעוריו לקבוצות בשוליים, הצליח לשמור על עצמו ללא הפנמה של דפוסים עברייניים. עוד מציין השירות כי הנאשם מגלה תפקוד תעסוקתי תקין ומצוי כיום בתהליך גיבוש אישיות ואורח חיים תקין.

דיון וגזירת דין

בהתאם לכללי הבניית ענישה יש לקבוע מתחם ענישה נפרד לכל אחד מכתבי האישום.

ת"פ 27367-02-15 הפרעה לשוטר במילוי תפקידו

הערך המוגן בעבירה של הפרעה לשוטר במילוי תפקידו הוא ההגנה על מערכת אכיפת החוק, ובמקרה שבפני אני סבור כי מדובר בפגיעה בינונית-גבוהה, נוכח סירובו של הנאשם להישמע לדרישת השוטר להזדהות, הדברים שהשמיע הנאשם נגד השוטר "עוף מכאן לפני שכולם יקפצו עליך", הכאתו בחזהו של השוטר באמצעות אגרופו ובהמשך, יריקתו על השוטר וגידופו. אלו מלמדים על זלזול בוטה בגורמי אכיפת החוק והעדר גבולות מצד הנאשם.

העונש הקבוע בצדה של העבירה של הפרעה לשוטר במילוי תפקידו הינו עד 3 שנות מאסר. מתחם הענישה בעבירה זו הינו רחב ויכול לנוע בין קנס לבין מספר חודשי מאסר בודדים, שאפשר שירוצו בעבודות שירות, בהתאם לעובדות וחומרתן.

בהתייחס למידת הפגיעה בערכים המוגנים, בנסיבות הקשורות בביצוע העבירות ובענישה הנוהגת, אני סבור כי מתחם הענישה ביחס לעבירה של הפרעה לשוטר במילוי תפקידו נע בין מאסר מותנה לבין מאסר בפועל למשך מספר חודשים.

ת"פ 57083-03-11 ניסיון תקיפת שוטרים בנסיבות מחמירות והתפרעות

מדובר בשילוב עבירות שכיח, בעבירות התפרעות הנעברות על רקע לאומני כנגד כוחות הביטחון. בעבירות אלו נוצרת פגיעה כפולה, משום הפגיעה בשלמות גופו וכבודו של אדם והן בפגיעה בשלטון החוק והסדר הציבורי.

בעפ"ג (מחוזי-ירושלים) 45440-10-13 אבו מאדי נגד מדינת ישראל (ניתן ביום 18/11/13), אשר דן בנאשם שהורשע בעבירת של ניסיון תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות ובעבירת התפרעות, בכך שיידה יחד עם אחרים אבנים כלפי שוטר במסגרת אירועי "יום הנכבה", נאמרו הדברים הבאים:

"בית משפט זה בהרכבו הנוכחי בעפ"ג 56795-06-13 מיום 6.11.13, הביע את עמדתו כי העונש הראוי בגין עבירות מסוג זה הינו מאסר בפועל. גם הרכב אחר של בית משפט זה, הביע עמדה דומה בעפ"ג 56746-06-13, מיום 27.10.13.

בית משט זה נתקל כמעט מדי יום ביומו בתופעה של יידויי אבנים כלפי כוחות הביטחון ועל בית המשפט להעביר מסר ברור, כי יש להגן על כוחות הביטחון וכי רק באמצעות ענישה מתאימה ניתן אולי, לצמצם את היקף התופעה.

מסכימים אנו עם בית המשפט קמא, כי מתחם העונש ההולם נע בין מאסר קצר למאסר של שנה ויותר, אך מאידך, העונש שהוטל הינו קל ומצדיק התערבות ערכאת ערעור. מכל מקום, אין מקום להסתפק במקרים מעין אלה במאסר שירוצה בעבודות שירות".

בסופו של יום, ובציינו כי אין זו דרכה של ערכאת הערעור למצות את הדין בהליך הערעור, ובשים לב לתסקיר החיובי שהוגש בעניינו של המערער הושתו על המערער 3 חודשי מאסר לריצוי מאחורי סורג ובריח.

בע"פ (מחוזי-ירושלים) 41746-02-14 איברהים חמד (ניתן ביום 22/6/14), שדן במערער שנשפט ל-7 חודשי מאסר בגין הרשעתו בניסיון תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות ובעבירה של התפרעות, באירוע שנסיבותיו חמורות מהאירוע שבפני, וכלל ריבוי משתתפים רעולי פנים וירי זיקוקים . בית המשפט אימץ את מתחם הענישה שנקבע בעפ"ג 45440-10-13 והותיר את עונשו של המערער על כנו.

מבלי להקל ראש בחומרת המעשים, במקרה שבפני מדובר בפגיעה קלה-בינונית בערך המוגן משמדובר בידוי אבנים בלבד, ללא בשימוש בנשק חם.

בהתאם לכך, אני קובע כי מתחם הענישה ההולם בגין האירוע שבפני בנסיבות העובדות המתוארות בכתב האישום נע בין חודשיים לתקופה בת 10 חודשי מאסר.

העונש המתאים לנאשם

במסגרת קביעת העונש שיש לגזור על הנאשם יש ליתן את הדעת לנסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה עליהן ניתן ללמוד מטיעוני הצדדים ומתסקיר שירות המבחן.

הנאשם רווק בן 24 שנה, הודה בביצוע העבירות ונטל אחריות על ביצוען.

נתתי דעתי לגילו הצעיר של הנאשם בעת ביצוע העבירות (19) והשתייכותו לקבוצת הבגירים –צעירים, על כל המשתמע, ולהיותו נעדר עבר פלילי.

כן יש לתת משקל לרקע ממנו מגיע הנאשם כמתואר בכתב האישום כגורם לקולא בעת גזירת עונשו ולהערכת שירות המבחן לפיה הנאשם הורתע מההליך המשפטי שהתנהל נגדו.

הנאשם שומר על יציבות תעסקותית כעובד במחלקת התברואה בעיריית ירושלים ועתיד להתארס בקרוב.

בנסיבות העניין ולאחר שחלפו כ-5 שנים מאז ביצוע עבירת התקיפה נגד השוטרים היא העבירה החמורה, לא ראיתי להחמיר עם הנאשם.

בגין מעורבותו בת"פ 57083-03-11 שהה הנאשם במעצר 20 יום, מיום 28/3/11 עד ליום 18/4/11, ובמעצר בית למספר חודשים נוספים.

לקחתי תקופה זו בחשבון בעת גזירת עונש המאסר הכולל.

לפיכך, אני דן את הנאשם לעונשים הבאים:

1. חודש ויום מאסר בפועל.

הנאשם יתייצב ביום 15.5.16 בשעה 08:00 בתחנת המשטרה במגרש הרוסים בירושלים לתחילת ריצוי עונש המאסר.

2. 4 חודשי מאסר וזאת על תנאי למשך תקופה בת 36 חודשים מהיום, אם יעבור הנאשם משך תקופה זו אחת מן העבירות בהן הורשע בתיקים שבפניי.

3. קנס כספי בסך 1,000 ₪ אשר יחולט מהפיקדון המצוי בקופת בית משפט.

יתרת הסכום תושב לנאשם בכפוף לכל דין.

ניתן היום, 01 מאי 2016, בנוכחות הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
30/03/2011 החלטה מתאריך 30/03/11 שניתנה ע"י אביטל חן אביטל חן לא זמין
01/05/2016 הוראה למשיב 1 להגיש פרטי חשבון בנק אביטל חן צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מבקש 1 מדינת ישראל אליהו אברבנאל
משיב 1 אחמד עוואד (אחר/נוסף) מוחמד מחמוד